Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

modell och ungefärligt år..?

Diskussion i 'Vintage' startad av Ghibli, 13 augusti 2014.

1. Ghibli
    Trådstartare

Ghibli Torpare

Hej!
    Ny här, har tittat runt och sett mycket trevligt på forumet.
    Jag tänkte be kompetensen här om hjälp att modell- och åldersbestämma en klocka jag ärvt av min farfar. Den märkning som finns på urtavlan (syns knappt på bilden, taskigt ljus och syns inte jättetydligt) säger Omega och under Automatic. (tror jag). BÖR vara ca 50-tal?

Den fungerar, har legat läääääänge i byrålådor. Tror det kanske är ursprungligt armband?
    Har inte sett vad modellen kan tänkas heta, de romerska siffrorna gör mig lite konfunderad.
    Kan någon sprida ljus i frågan?
    Tack på förhand

/Johan 20140813_214047.jpg 20140813_214038.jpg 20140813_214047.jpg 20140813_214038.jpg 20140813_214047.jpg 20140813_214038.jpg 20140813_214047.jpg 20140813_214038.jpg

jabla och Gummo gillar detta.
  2. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    misstänker att du kommer bli tvungen att öppna upp den för att kolla verket innan någon av experterna kan ge sin info

3. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Jag gissar att den är från 40-talet, med hammarautomat. Någon av Omegas tidiga automatiska kalibrar...
    Fin hursomhelst! :)

4. Ghibli
    Trådstartare

Ghibli Torpare

Oj, snabba svar. Tack! Satt fast i en annan tråd på forumet och direkt två svar! Roligt. 40-tal kanske, kul det låter! Den är ju oxiderad och armbandet är inte heller kanske något jag skulle använda idag, men det är kul att den lever och fungerar..Den överlevde både min farfar och far faktiskt.
    Jag tog försiktigt bort bakstycket. Ni får ursäkta min okunnighet här, för vad som är viktigt och inte. Noterade allt jag kunde se.
    I bakstyckets insida stod:
    en ruta med märkning 0,750
    Omega watch Fab.Suisse
    Swissmade
    10723432

och på urverket;
    Omega
    17jewels Swiss
    10523806

Blir ni hjälpta av det?

Icaras och eriksson850 gillar detta.
  5. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
  6. Ghibli
    Trådstartare

Ghibli Torpare

Fantastiskt! Tack för otroligt snabbt svar. Såg ju ut att stämma i tabellen. Otroligt kul.
    Några ideer om vad modellen kan heta?

yonsson gillar detta.
  7. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Tyvärr, men Ariste Hardy eller Aurum borde kunna ge ett bra svar. :)

8. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Kul fynd! Tung sak! Bra kvalle! Kan tyvärr inte tillföra något :)

9. Ghibli
    Trådstartare

Ghibli Torpare

Tror ni detta är en sk Bumper?
    De Omega med snygga snygga namn som Seamaster och Constellation verkar kommit något strax efter denna då?

10. Ghibli
    Trådstartare

Ghibli Torpare

...eller är Bumper mer en mekanik än en modellserie..?

11. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Automatiskt urverk vars rotor inte går runt 360 grader. Finns bumpers från alla möjliga fabrikat.

12. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Som jag skrev ovan, så brukar Bumper-urverk kallas Hammarautomat på svenska, efter konstruktionen! Det är alltså typen av urverk... :)

13. Aurum

Aurum Gubbsnygg

De flesta äldre modeller har inget namn som sådant, de har endast ett referensnummer. Grattis till en riktig pärla i solitt guld och hammar-automat. Mycket hög kvalitet på detta ur, serva och håll hårt i den. Kommer se mycket fin ut lite lätt polerad och på ett nytt band i ödelskinn.

eriksson850 och LongCon gillar detta.
  14. Ghibli
    Trådstartare

Ghibli Torpare

Tack!
    Ja, ett läderband vore nog grejen om den ska komma fram ur lådan. Ska jag behålla den får jag väl välja mellan att byta byta band och kanske kunna använda någon gång, eller behålla den som jag ärvt den. Men då kommer den å andra sidan aldrig användas.

Mycket kunskap här, och snabbt går det.

15. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Det fina med band är att de är relativt lätt att ta av och byta. Så köp ett nytt band och spara den länk som nu sitter på. Tycker definitivt du skall använda den, det förtjänar den.

16. Guinness

Guinness Borgare

Från:
    Umeå
    Gillar nuvarande band, stentufft!

17. Ruskprick

Ruskprick Friends of KS

Mysig modell! Hammarautomat eller "dunk-dunk" som min urmakare envisades med att säga är en trevlig konstruktion :)

Aurum har garanterat rätt recept för klockan, kör på det! Du kan med fördel yra runt på lite second hand eller loppisar och försöka leta rätt på något vintageband i bra skick :)