• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Morfars Omega

albinh

Cartier
2-Faktor
Min morfar gick bort för ett par år sedan, nu har denna Omega kommit fram i gömmorna hos mormor och förärats mig. Enligt vad vi tror så fick morfar den av mormor som present när han fyllde 50, vilket i så fall bör ha varit 1976. Detta är dock inte säkert. Länken är helt klart senare, märkt med japan, dock rätt intressant tycker jag.

Tacksam för info om det går att delge någon. Jag vet att den kan åldersbestämmas genom att öppnas, men trots att jag har boettöppnare så lyckas jag inte. Vill inte ta i och repa sönder den heller. Tips på var man bäst vänder sig för service mottages också tacksamt, den tickar dock på och håller tiden. Är det farfars som gäller?
IMG_2755.jpg


IMG_2746.jpg

IMG_2749.jpg

IMG_2750.jpg

IMG_2752.jpg
 

albinh

Cartier
2-Faktor
@Martin Lovasz Jo, jag tänkte också att den såg äldre ut än så. Har en Jaxa men får inte ordning på det ändå. Känns som att den glider ur "skårorna" hur man än gör och oavsett "bit". Får försöka igen.
 

Martin Lovasz

Audemars
Ja det kan vara hopplösa att använd och ibland är locket så hårt åtskruvat att det inte går och då får man använda superlim och en mutter.
 

albinh

Cartier
2-Faktor
Tack så mycket för svar @tdn-dk I samma veva fick min morbror också upp intresset för en klocka han också fått via min morfar, men som egentligen ska ha tillhört hans (min morbrors) morfar. Har den inte hos mig så kan inte försöka öppna, men går det kanske att säga något om den ändå?

image1.jpg

image2.jpg
 

tdn-dk

Panerai

Martin Lovasz

Audemars
Vad får dig att tro det?
Visarna verkar ha nyare lysmassa och ser även ut att var i bättre skick än markörerna. Omega texten ser inte ut att vara rätt placerad och typsnittet ser lite hoptryckt ut. Tavlan ser ut att ha ränder men de går lite snett så den tavlan skulle jag vilja ta en närmare titt på.

Observera dock att man alltid skall var försiktig då bilder lätt kan förvrängas av både glas och optiker plus ljuset.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Visarna verkar ha nyare lysmassa och ser även ut att var i bättre skick än markörerna. Omega texten ser inte ut att vara rätt placerad och typsnittet ser lite hoptryckt ut. Tavlan ser ut att ha ränder men de går lite snett så den tavlan skulle jag vilja ta en närmare titt på.

Observera dock att man alltid skall var försiktig då bilder lätt kan förvrängas av både glas och optiker plus ljuset.
Ställer mig tveksam till att den är ommålad, men har inte jämfört med referens heller. Visare tappar ofta lysmassa och ser ingen skillnad i metallen. Omegatexten ser kanske lite ocentrerad ut, men är osäker. Ränderna tror jag kommer från glaset, men det krävs bättre bilder för att avgöra det.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Visarna verkar ha nyare lysmassa och ser även ut att var i bättre skick än markörerna. Omega texten ser inte ut att vara rätt placerad och typsnittet ser lite hoptryckt ut. Tavlan ser ut att ha ränder men de går lite snett så den tavlan skulle jag vilja ta en närmare titt på.

Observera dock att man alltid skall var försiktig då bilder lätt kan förvrängas av både glas och optiker plus ljuset.
Tycker det ser ut som originalvisare med nyare lysmassa. Ljuset och skuggan från sidan kan få texten på tavlan att se ocentrerad ut.
 
Topp