• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När blir en klocka vintage?

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
När blir en klocka en vintageklocka? Vilka parametrar gäller?

Är min Speedy från 91 vintage för att den har tritiumindex?
Är en 16700 från 86 vintage? Trots safirglaset?
Är en Omega från 50-talet vintage? Eller är den antik?

Ja, ni hajjar...

Er take på det här?
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Knepigt det där med vintage-begreppet, för mig är det flera faktorer som påverkar om ett ting är vintage. Åldern är den ena och runt 30 år gammalt och äldre är det som gäller där. Sen måste tinget vara använt, brukat, lite slitet och fått den där själfulla looken. Lite märken och törnar som ger det charm. Men "yngre" ting kan ha charm och själ så åldersfaktorn är inte avgörande. Fan vad rörigt det blev. :) Jag får ta en vända till...
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rossi skrev:
För mig blir en klocka vintage när oinvigda märker att klockan är gammal och skakar uppgivet på huvudet och säger saker i stil med "Varför köpte du en gammal klocka?", eller "VA? För det priset kan man ju köpa en ny!". :D

Väldigt sant! :cool:
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Begreppet har antagligen lånats från vinvärlden med avsikten att tillföra ett positivt värde.Vintage betyder ju rätt och slätt årgång ,vilket då kan definiera precis vad som helst; mumbo jumbo helt enkelt! Men nu är ju termen vedertagen för äldre ur och en bra översättning vore väl det svenska "klassiker".

mvh
 

tictac62

Cartier
Tycker 30 år är en vettig ålder på vintage, och @Denke s Omega från 1991 får vara en pre-vintage och klockor som är 50 år är antika, precis som vi som hänger här och är över 50 år, så är ju inte vi antika utan vi är som en tonåring med erfarenhet och kunskap:cigar:;)
Hälsningar från den gamla urmakaren på Västkusten!
 

Bjudko

Cartier
Uppenbarligen när den blir snygg med ett läderarmband. Tex 114060 som många skriker nej gällande läder men vintage går bra.
 
Topp