• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon från KS som är i NY eller i närheten som kan hämta ut en klocka?

Sthlm-Nicklas

Panerai
2-Faktor
Har vi någon som kan ta med en klocka hem till sverige?
Som är där nu eller ska dit.
8k för besväret. Klockan betalas med mina pengar och tas hem.
Förra gången skickade jag en dåre;) till estland för att hämta en klocka, så New York borde inte vara något problem.
Hör av er :):snaphappy:
 

JohnDoe

Rolex
Kurir från USA ska man vara försiktig med eftersom man ju inte bör ljuga vid frågan "har du med något som tillhör någon annan" eller vad det nu står när man ska checka in på flyget.
 

JohnDoe

Rolex
Om man hade någon förståelse för varför de frågar den frågan så hade det knappast utgjort ett bekymmer.
Nja det är ju för att undvika "konstiga saker" på flyget. Har ju inget med tull etc att göra. Tricket ligger i att jänkarna ogärna gillar att man ljuger i diverse dokument. Allt flygrelaterade blir lätt ett federalt brott. Så om man i säkerhetskontrollen skulle råka svara fel i förhållande till ev tidigare svar och det råkar stå en riktigt grinig typ där kan det bli jobbigt. Sannolikheten är låg men konsekvensen kan vara stor.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Nja det är ju för att undvika "konstiga saker" på flyget. Har ju inget med tull etc att göra. Tricket ligger i att jänkarna ogärna gillar att man ljuger i diverse dokument. Allt flygrelaterade blir lätt ett federalt brott. Så om man i säkerhetskontrollen skulle råka svara fel i förhållande till ev tidigare svar och det råkar stå en riktigt grinig typ där kan det bli jobbigt. Sannolikheten är låg men konsekvensen kan vara stor.
Fast du har ju helt missförstått vad som menas med frågan. Du är inte förbjuden att köpa presenter och dylikt till andra och ta med på resa. Frågan du eventuellt kan få är alltså inte "have you bought anything for someone else?" eller dylikt.
 

JohnDoe

Rolex
Fast du har ju helt missförstått vad som menas med frågan. Du är inte förbjuden att köpa presenter och dylikt till andra och ta med på resa. Frågan du eventuellt kan få är alltså inte "have you bought anything for someone else?" eller dylikt.
Självklart får du köpa presenter. Frågan avser om du tar med något för någon annans räkning. Dvs blivit ombedd att ta med något. Typ här är en "grej till min kompis Sven i Sverige" kan du ta den i ditt bagage. Helt ok att göra men svarar man ja får man räkna med en noggrann bagagekontroll för att undvika farliga föremål på flyget. Kontrollfrågorna om bagage är ju för att hitta farliga paket, Om du hämtar ut ett paket där du inte har superkoll på exakt vad som är i och det visar sig innehålla något olagligt är du körd. Har du kryssat i "jag tog med ett okänt paket till någon annan" så kanske du kan slingra dig ur innehavet av något skumt. Kryssar du "nej" och paketet innehållet något olämpligt så säger du raskt "näää det fick jag av en Nisse och tar med till Sven" då har du problem. Som sagt ett scenario med låg sannolikhet men med jobbigt utfall. Har du dessutom fått ersättning för kurirttjänsten blir det inte bättre. Den köpta klockan kan ju ha en box som är preppad.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Självklart får du köpa presenter. Frågan avser om du tar med något för någon annans räkning. Dvs blivit ombedd att ta med något. Typ här är en "grej till min kompis Sven i Sverige" kan du ta den i ditt bagage. Helt ok att göra men svarar man ja får man räkna med en noggrann bagagekontroll för att undvika farliga föremål på flyget. Kontrollfrågorna om bagage är ju för att hitta farliga paket, Om du hämtar ut ett paket där du inte har superkoll på exakt vad som är i och det visar sig innehålla något olagligt är du körd. Har du kryssat i "jag tog med ett okänt paket till någon annan" så kanske du kan slingra dig ur innehavet av något skumt. Kryssar du "nej" och paketet innehållet något olämpligt så säger du raskt "näää det fick jag av en Nisse och tar med till Sven" då har du problem. Som sagt ett scenario med låg sannolikhet men med jobbigt utfall. Har du dessutom fått ersättning för kurirttjänsten blir det inte bättre. Den köpta klockan kan ju ha en box som är preppad.
Men sluta nu, det är säkerhetsregler att man inte ska checka in eller transportera bagage man mottagit från okända personer för att man inte vet vad dessa innehåller, typ bomber eller vadsom; det är inget förbud att från någon icke okänd ta emot något känt föremål (som inte är en bomb eller i övrigt förbjudet föremål) för att ta hem till Sverige. Om du i den här situationen och om frågan ställdes svarar "ja, jag har tagit emot ett okänt föremål från en okänd person", så får nog den dumheten falla tillbaka på dig.
 

Sthlm-Nicklas

Panerai
2-Faktor
Älskar att dessa trådar, alltid till 100%, övergår till en "rätt eller fel"-tråd :D hoppas det löser sig!
Haha
Ja det är kul. Och att folk antar att det är för att man ska spara några kronor istället för att handla svenskt.
Det som folk inte vet är att klockan är limiterad till 1000 ex och är omöjlig att få tag på. 1 till salu i världen och den är inte ny. Så inget man kan köpa över disk i sverige om man nu skulle vilja. Gud vad olagligt det är att åka till usa och köpa 1 klocka.
Ring polisen
 

Bottega

Cartier
Haha
Ja det är kul. Och att folk antar att det är för att man ska spara några kronor istället för att handla svenskt.
Det som folk inte vet är att klockan är limiterad till 1000 ex och är omöjlig att få tag på. 1 till salu i världen och den är inte ny. Så inget man kan köpa över disk i sverige om man nu skulle vilja. Gud vad olagligt det är att åka till usa och köpa 1 klocka.
Ring polisen

Säpo är informerad. Skatteverket står med klocksniffhundar och väntar när han landar :hilarious:
 
Haha
Ja det är kul. Och att folk antar att det är för att man ska spara några kronor istället för att handla svenskt.
Det som folk inte vet är att klockan är limiterad till 1000 ex och är omöjlig att få tag på. 1 till salu i världen och den är inte ny. Så inget man kan köpa över disk i sverige om man nu skulle vilja. Gud vad olagligt det är att åka till usa och köpa 1 klocka.
Ring polisen

Vad är det för klocka? 1000 ex låter ju mycket!
 

Chad

Rolex
Haha
Ja det är kul. Och att folk antar att det är för att man ska spara några kronor istället för att handla svenskt.
Det som folk inte vet är att klockan är limiterad till 1000 ex och är omöjlig att få tag på. 1 till salu i världen och den är inte ny. Så inget man kan köpa över disk i sverige om man nu skulle vilja. Gud vad olagligt det är att åka till usa och köpa 1 klocka.
Ring polisen

Varför åker du inte själv?
 
Topp