• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Kim

Panerai
Köpte nytt original strap på Cartier i New York! Nu känns klockan sommrigare
d8eff4d32c065624bdb2a2ea1af94115.jpg
 

Kim

Panerai
Blev mkt bra Kim
Vad för kamera fotar du dina bilder med? Kär i dina panerai-bilder :)

Slänger in en bild från lite soffhäng med santosen som fö. Är till salu som någon är sugen. PMa :)
image.jpg
Tackar, har en vanlig billig Nikon systemkamera.
dc91bc0f1045012c5a63a2fe00990d93.jpg

Denna är med mobben
 

Bilagor

  • uploadfromtaptalk1430699537605.jpg
    uploadfromtaptalk1430699537605.jpg
    299.5 KB · Visningar: 78
  • Like
Reactions: Wi

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har fått upp ögonen för Cartier Basculante, någon som har ägt en eller kan dela med sig lite om tankar och åsikter om klockan?
Två lånade bilder från google.
Cartier-Tank-Basculante-Reverso-Stainless-Steel-Ref.2405-11.jpg
IMG_0467.jpg
Min bror har Basculanten. Jäkligt tuff men boettens baksida är platt och inte välvd så den sitter därför inte helt optimalt på handleden. En annan detalj är att man måste fälla upp uret för att dra upp den något svåråtkomliga kronan. Skulle inte avråda från köp men man bör vara varse om dessa egenheter. Tycker den är roligare än Reverso.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Min bror har Basculanten. Jäkligt tuff men boettens baksida är platt och inte välvd så den sitter därför inte helt optimalt på handleden. En annan detalj är att man måste fälla upp uret för att dra upp den något svåråtkomliga kronan. Skulle inte avråda från köp men man bör vara varse om dessa egenheter. Tycker den är roligare än Reverso.
Är reverson välvd?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
En sak jag lagt märke till under alla de (många) år jag kollat på kaplans.se är att det verkar vara väldigt vanligt att Cartier klockor auktioneras ut som 'defekta'. Markant vanligare än bland Rolex, Breitling, Omega och många andra.. Nån annan som iakttagit detta ??
 

JohnDoe

Rolex
Kaplans sätter defekt på både direkt trasiga verk samt verk som har ett omgående servicebehov. Kan det vara så att det är dyrt att serva dem eller att cartierägare hellre säljer och köper nytt?
 

alex_c

Cartier
2-Faktor
Jag får bilden av att Cartier inte är ett givet förstaval för ganska många där ute och i synnerhet inte i Sverige. Jag vet inte, men jag får intrycket av att Cartier anses som en gnutta feminint, ungefär som Chopard och kanske Bvlgari som ju också har en lång tradition i juvelindustrin. När jag bodde i Tokyo för några år sedan var det Pashor som var populärast bland damerna och på männen såg jag mest Santos eller en och annan Galbee. I butikerna brukade Tanken ligga undangömd i något hörn dränkt av blinget från Cartiers mindre sparsmakade modeller. När min sambo seriöst började kolla på Tank Solo förstod jag inte riktigt hur hon tänkte. Varför vill du ha en klocka som ser ut att vara hämtad från min mormors tid? Undrade jag ganska drygt och ganska ohövligt. Men med tiden mognar även den mest hopplöse och något år efter köper jag min första Cartier och är mycket nöjd. Det blir säkerligen fler på sikt. Tank Americaine, storlek L nedan.

20150724_063441138_iOS.jpg
 
Senast ändrad:

_jonte

Patek
Jag får bilden av att Cartier inte är ett givet förstaval för ganska många där ute och i synnerhet inte i Sverige. Jag vet inte, men jag får intrycket av att Cartier anses som en gnutta feminint, ungefär som Chopard och kanske Bvlgari som ju också har en lång tradition i juvelindustrin. När jag bodde i Tokyo för några år sedan var det Pashor som var populärast bland damerna och på männen såg jag mest Santos eller en och annan Galbee. I butikerna brukade Tanken ligga undangömd i något hörn dränkt av blinget från Cartiers mindre sparsmakade modeller. När min sambo seriöst började kolla på Tank Solo förstod jag inte riktigt hur hon tänkte. Varför vill du ha en klocka som ser ut att vara hämtad från min mormors tid? Undrade jag ganska drygt och ganska ohövligt. Men med tiden mognar även den mest hopplöse och något år efter köper jag min första Cartier och är mycket nöjd. Det blir säkerligen fler på sikt. Tank Americaine, storlek L nedan.

20150724_063441138_iOS.jpg
Mycket bra! @Aurum's gamla?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack! Nej, men faktum är att jag kontaktade honom i frågan för en tid sedan. Jag tror han inte var så sugen på att bli av med den då (@Aurum, rätta mig om jag har fel...) så jag sökte vidare. Tror modellerna skiljer sig också, denna är en automat och boetten är något större.
Kan mycket väl stämma, har både haft svårt för att skiljas och att hitta köpare i olika omgångar.

I vilket fall tycker jag det är riktigt kul val av klocka och jag hoppas vi får se mer av den här på forumet! Vilken modell köpte du? Vad har du för verk i den?
 

alex_c

Cartier
2-Faktor
Tack, trevligt! Det blev den med ref 1740, ibland benämnd som "Large". Tror det sitter ett ETA 2000-1 i den. Kanske finns mer spännande verk där ute, men man kan inte få allt. Någon hyllade den safirprydda kronan som finns på flera Cartier och jag är beredd att hålla med - inte dumt.
 

Moffan

Rolex
2-Faktor
För mig har tanken grott sedan jag provade en Tank Solo XL och där och då tänkte jag, fan den här funkar ju både på jobbet/ute på stan och hemma i trädgården. Tanken går ju att matcha med precis allt känns det som och den är aldrig malplacerad, förutom tiill dyk kanske. Nu är en beställd i alla fall och jag räknar dagarna. Samtidigt som den beroendepersonligheten jag har så börjar jag redan planera för nästa och då tänka om jag skulle satsa på en vintage Cartier som har en mindre storlek. Jag resonerar med mig själv om jag kan "pull it off" Santosen som _Jonte publicerade en del rader bakåt är också galet snygg.
 
Topp