• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon som hunnit få elräkningen för December

hejsam

Patek
2-Faktor
Avseende din laddbox, där får du nog kolla om de har stöd för den som en s.k ”power up”.

Sett till deras priser och affärsmodell, kika runt här: https://support.tibber.com/sv/articles/4406583-elpriset-hos-tibber

Jag kan t om vara så transparent att jag delar senaste fakturan här :) Där ser du även färre kWh på elbilsladdning, än bilden jag postade tidigare. Detta är då en vän laddade bilen här så jag pausade smartladdningen
IMG_7567.jpeg

Resten får du nog prata med själva Tibber, hoppas det hjälpt dig någorlunda iaf!
Stort tack för din hjälp, ska kika på tibber om jag kan lösa smart laddning då jag lika gärna kan köra dem med timpris istället för nuvarande Telge.
Som @TerryTee försöker påtala är det 50% rabatt med smartladdning. Kört Tibber 14 månader nu och varenda räkning har de rakat av 50% på laddningen. Vad har du för elbil @hejsam ??
Vi precis som @TerryTee kör tesla. Och även teslan i sig är kompatibel med Tibber. Så hade nu inte vår laddbox stötts av Tibber (vilket den gör) så hade teslans uppkoppling/synk mot Tibber räckt ändå
Jag har en ganska osmart Kia Ceed plug-in hybrid som ej har Kia Connect så tror tyvärr det är kört där också!
 

Klockers

Cartier
"Vad kostar det att ladda elbilen hemma? *När du smartladdar med en av våra integrerade laddboxar garanterar vi att du får 50% lägre kostnad på den elen du laddar med – jämfört med vad du betalar för din övriga el (gäller ej Wallbox). Du får denna garanti i utbyte mot att vi kan pausa laddningen i några sekunder under de få tillfällen då elnätet behöver extra stöd."

så inte 50% rabatt...
 

leicaphile

Panerai
"Vad kostar det att ladda elbilen hemma? *När du smartladdar med en av våra integrerade laddboxar garanterar vi att du får 50% lägre kostnad på den elen du laddar med – jämfört med vad du betalar för din övriga el (gäller ej Wallbox). Du får denna garanti i utbyte mot att vi kan pausa laddningen i några sekunder under de få tillfällen då elnätet behöver extra stöd."

så inte 50% rabatt...

Hur är det inte det?
 
Enligt nuvarande data, och prognos från Skellefteå Kraft, så kommer elområdena SE1 och SE2 få ett pris runt 30-60 öre/kWh under oktober-november. SE3 och SE4 beräknas få ett pris runt 40-80 öre/kWh under samma tidsperiod. Just nu är elförsörjningen stabil vilket gör att risken för effektbrist har minskat från reell till låg. Detta är tack vare en bättre energisituation i norra Europa.

Inte läge att binda!
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag fick svar från Tibber att det går att använda Charge Amps laddare men att man då inte får något prisavdrag, så mao ingen anledning att välja Tibber för mig då.

"Det stämmer, men Smartladdning (utan prisgaranti) går utmärkt att göra med Wallbox och Charge Amps "
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Går att binda elavtal i område 3 på 3,4 eller 5 månader till 130öre/kwh inkl allt eller 6 månader till 123öre/kwh.
Känns som att man verkligen kan undvika några tillfälliga pristoppar de kallaste månaderna för ganska billigt fastpris mao
 

Gabriel90

Panerai
Går att binda elavtal i område 3 på 3,4 eller 5 månader till 130öre/kwh inkl allt eller 6 månader till 123öre/kwh.
Känns som att man verkligen kan undvika några tillfälliga pristoppar de kallaste månaderna för ganska billigt fastpris mao
Har precis gjort det själv.

Elområde 3, bundet 6 månader (1 Oktober - 31 Mars) för 109 öre/kWh hos Eon.

Ingen tvekan om saken för min del, efter fjolårets fantasipriser.
 

Gabriel90

Panerai
Av ren nyfikenhet, gör du detta för att ha koll på utgifterna eller för att du tror priserna kommer att lega högre?
Mest för att ha koll på utgifterna i dagsläget.
Köpt ny bil och installerat laddbox samtidigt som frugan nu blivit mammaledig och så kör man med rörliga räntor på huset.

Har 10.300 kWh i årsförbrukning så det är inte farligt, då vet jag vad min kostnad kommer ligga på varje månad och slippa överraskningar som förra vintern.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Mest för att ha koll på utgifterna i dagsläget.
Köpt ny bil och installerat laddbox samtidigt som frugan nu blivit mammaledig och så kör man med rörliga räntor på huset.

Har 10.300 kWh i årsförbrukning så det är inte farligt, då vet jag vad min kostnad kommer ligga på varje månad och slippa överraskningar som förra vintern.
Låter genomtänkt. Själv tror jag att elpriset har stabiliserat sig ganska bra men återstår att se.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Går att binda elavtal i område 3 på 3,4 eller 5 månader till 130öre/kwh inkl allt eller 6 månader till 123öre/kwh.
Känns som att man verkligen kan undvika några tillfälliga pristoppar de kallaste månaderna för ganska billigt fastpris mao
Bundit 6 mån skulle man ha gjort i september isf. Nu får man 123öre t o m maj och jag kan aldrig tro att det skulle löna sig. Förstår tankarna och december-priset har jag inte glömt, vår första månad efter det bundna priset på 60öre precis gått ut. Gjorde av med 1455 kwh den månaden. I januari investerade vi i en ny luftvärmepump och det gjorde en tydlig skillnad.

Edit: 3-4 månader kan ju var mer tänkbart men Vattenfall erbuder mig bara 6 mån eller 1-2 år.
 
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
Bundit 6 mån skulle man ha gjort i september isf. Nu får man 123öre t o m maj och jag kan aldrig tro att det skulle löna sig. Förstår tankarna och december-priset har jag inte glömt, vår första månad efter det bundna priset på 60öre precis gått ut. Gjorde av med 1455 kwh den månaden. I januari investerade vi i en ny luftvärmepump och det gjorde en tydlig skillnad.

Edit: 3-4 månader kan ju var mer tänkbart men Vattenfall erbuder mig bara 6 mån eller 1-2 år.
Som sagt är 6 månader för lång period för att gardera sig mot max 2-3 månader som kan bli båda väldigt kalla och med väldigt höga pristoppar IMO. Nu har ju oktober och november kostat typ 50öre så där har man redan betalat nästan 3x pris isåfall.

Därav tyckte jag 3månaders fast lät som en "bra" deal, dvs att man kan gardera sig mot höga priser dec, jan och feb för 130öre.

Som alltid är antagligen rörligt pris billigast även denna vinter speciellt timpris där man kan styra förbrukningen till de billigaste timmarna, men det är heller inte så kul att behöva anpassa sin vardag efter elpriset. Det är mest dec 2022 månaden som sitter kvar i medvetandet (även aug och sep 2022 var riktigt dyra, men då förbrukar folk i regel inte så mycket heller).
 
Senast ändrad:

laketwig

Patek
2-Faktor
Ja, men September… gjorde av med 334 då. Förvånansvärt lågt egentligen då vi värmer upp både vattnet och luften med det. Men bortresta en del då.

Snittar ca 275 kWh per månad under ett år, där december och januari ligger högre. Har både värme och varmvatten via fjärrvärme, så det är inte så svårt att hålla en låg förbrukning trots 138 + 100 M2.

Ja med timpris och låga priser på nätterna (laddning av bil) så kommer man undan billigt, 50öre i snitt inklusive allt för oktober. Säger dock inte så mycket om kommande vintermånader.
Skärmavbild 2023-11-10 kl. 11.05.16.png

Har Enkla Elbolagets elfond så jag kan inte påverka kostnaden genom att välja tid på dygnet. Dom köper upp terminskontrakt och fördelar ut till kunderna. Inte alltid billigast men över tid har det visat sig vara en bra affär.
 

Kamp

Omega
Någon här som kör med Greenley och vill uttala sig om vad ni tycker om dem? Funderar på att byta till dem men läst blandade recensioner, bland annat att de tydligen (i alla fall 2022) tar betalt för balansansvar medan många andra leverantörer står för denna kostnad själva.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Blev bra shit med byte till Tibber och elbil. Tyvärr så har vi ingen laddare som är "kompatibel" med Tibber, så hade kunnat komma undan lite billigare

Detta är för perioden 2023-02-01 till 2023-12-31
Där bilen stått för 3187kwh
Screenshot_20240102_125827_Tibber.jpg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Blev bra shit med byte till Tibber och elbil. Tyvärr så har vi ingen laddare som är "kompatibel" med Tibber, så hade kunnat komma undan lite billigare

Detta är för perioden 2023-02-01 till 2023-12-31
Där bilen stått för 3187kwh
Screenshot_20240102_125827_Tibber.jpg
Menar du att det hade blivit dyrare om ni hade haft ett vanligt timavtal och laddat under de billiga timmarna?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
Det är timavtal med tibber ...
Det hade potentiellt blivit billigare om vi hade haft exv en Zaptec eller Easee då Tibber har en form av rabatt på billaddningen(när laddning sker via deras smartladdning)(https://support.tibber.com/sv/articles/8260042-sa-fungerar-50-prisgarantin)

Bra shit = bra :p
Jo jag vet, jag tog upp det tidigare i tråden då jag också har en laddare som inte Tibber stöder.
Men då hade du lika gärna kunna haft vilket timavtal som helst eller varför har det varit bättre med just Tibber om du inte kunnat laddat med deras rabatt?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jo jag vet, jag tog upp det tidigare i tråden då jag också har en laddare som inte Tibber stöder.
Men då hade du lika gärna kunna haft vilket timavtal som helst eller varför har det varit bättre med just Tibber om du inte kunnat laddat med deras rabatt?
Det var inte riktigt det du skrev :)
Jag skrev bara att det blev bättre med byte till Tibber från vårat gamla. Värderade inte om Tibber är bättre än någon annan leverantör eller inte
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Det var inte riktigt det du skrev :)
Jag skrev bara att det blev bättre med byte till Tibber från vårat gamla. Värderade inte om Tibber är bättre än någon annan leverantör eller inte
Jag som läste slarvigt kanske och hör väl egentligen inte till diskussionen men jag tycker det är dumt att ge Tibber onödig reklam när de egentligen inte tillför något extra utöver alla andra leverantörer utan den rabatten för laddning.

Mellan raderna så uppfattar jag ditt inlägg som att Tibber är the shit.

(och jag som kanske är lite sur för att de inte stödjer min laddare)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag som läste slarvigt kanske och hör väl egentligen inte till diskussionen men jag tycker det är dumt att ge Tibber onödig reklam när de egentligen inte tillför något extra utöver alla andra leverantörer utan den rabatten för laddning.
reklam och reklam då är det mycket på forumet som du stör dig på då eller? En Rolex som klocka tillför inte heller jättemycket jämfört mot andra märken:D

Deras app bland annat är bra mycket bättre än tidigare leverantör om vi nu skall tala om fördelar mot tidigare leverantör som var Skellefteå Kraft, inget fast påslag som skekraft har, billigare fast månadsavgift (när vi bytte i alla fall)
 
Senast ändrad:
Topp