Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Nedre kronograf speedmaster

Diskussion i 'Diskussion' startad av Martin80, 8 augusti 2015.

1. Martin80
    Trådstartare

Martin80 Stadsbo

Hej, jag har en ny speedmaster och jag är fundersam på om den nedre kronografen rör sig korrekt. Den verkar gå för snabbt, och när den högra har gått ett varv (30 min) så är den nästan framme på första strecket istället för mitt emellan 12 och första streck. Innan den högra har gått två varv så är den förbi första strecket. Ska det vara så?
    image.jpg
    Här har det alltså gått 40 min..

2. Kairo

Kairo Friends of KS

Den har väl börjat vandra mot 1h då det bara är 20m kvar innan den skall infinna sig där...

3. Kairo

Kairo Friends of KS

Men vad vet jag, den kanske är kaputt på insidan....

4. mega

mega Borgare

Edit: feltänk av mig.

5. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Efter 30min ska den undre helt riktigt vara precis mellan 12 och 1. Är visaren helt centrerad när kronografen är nollställd?

Ryttaren gillar detta.
  6. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Du kanske har så kallat "hour creep" där timvisaren kryper iväg lite när kronografen är avstängd, alltså att den inte var helt nollställd från början? Inte helt ovanligt.

Kör isåfall en reset innan du startar kronografen. Ingen stor grej att justera (om jag förstått det rätt) men den måste in till urmakare om du vill ha det åtgärdat.

rogart-63 och Sandkvist gillar detta.
  7. Martin80
    Trådstartare

Martin80 Stadsbo

Det är nog så att den inte är helt nollställd från början och det känns som att den smyger ytterligare något när jag startar kronografen. En justerings-sak alltså?

8. nissehult

nissehult Friends of KS

Jag hade liknande på min Speedy i början. Efter googling fastslog jag hour creep - relativt vanligt på Speedys. Men det hela försvann efter ett antal start/stopp/reset och har inte kommit tillbaka.

Står timvisaren exakt på 1 efter 60 min?

9. Martin80
    Trådstartare

Martin80 Stadsbo

Nej, den är lite förbi efter 60 min.

Mårtenssons ur Brookfield