• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nedre kronograf speedmaster

McManaman

Cartier
Hej, jag har en ny speedmaster och jag är fundersam på om den nedre kronografen rör sig korrekt. Den verkar gå för snabbt, och när den högra har gått ett varv (30 min) så är den nästan framme på första strecket istället för mitt emellan 12 och första streck. Innan den högra har gått två varv så är den förbi första strecket. Ska det vara så?
image.jpg

Här har det alltså gått 40 min..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Efter 30min ska den undre helt riktigt vara precis mellan 12 och 1. Är visaren helt centrerad när kronografen är nollställd?
 

Ryttaren

Rolex
Du kanske har så kallat "hour creep" där timvisaren kryper iväg lite när kronografen är avstängd, alltså att den inte var helt nollställd från början? Inte helt ovanligt.

Kör isåfall en reset innan du startar kronografen. Ingen stor grej att justera (om jag förstått det rätt) men den måste in till urmakare om du vill ha det åtgärdat.
 

McManaman

Cartier
Det är nog så att den inte är helt nollställd från början och det känns som att den smyger ytterligare något när jag startar kronografen. En justerings-sak alltså?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag hade liknande på min Speedy i början. Efter googling fastslog jag hour creep - relativt vanligt på Speedys. Men det hela försvann efter ett antal start/stopp/reset och har inte kommit tillbaka.

Står timvisaren exakt på 1 efter 60 min?
 
Topp