Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Nutida repeterur, finns det?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Urkvinnan, 25 oktober 2015.

1. Urkvinnan
    Trådstartare

Urkvinnan Präst

Satt och bläddrade i klockbok igår, och läste om repeterur. Fascinerande. Hade inte tidigare hört talas om funktionen på armbandsur och undrar någon vet om det nytillverkas några?

2. MJ24

MJ24 Friends of KS

Senast ändrad: 25 oktober 2015
  3. Seikosthlm

Seikosthlm The Japanese Salesman

Från:
    STHLM
  4. Urkvinnan
    Trådstartare

Urkvinnan Präst

Tack! Det hittade jag inte när jag letade själv. Attans vad snygga. Det är bara att börja spara :)

5. MånsT

MånsT Biskop

Minutrepetition tillverkas fortfarande av en del. Utöver Patek och Credor ovan så gör även Audemars Piguet, Hublot, Cartier med flera det.

6. Urkvinnan
    Trådstartare

Urkvinnan Präst

Ja, nu när jag började titta såg jag både Invicta och Bulova. Var nog inte så ovanligt som jag först trott. Kul!

7. Oscaro

Oscaro Biskop

Det finns rätt många märken som gör repeaters, och även märken som gör lite andra roliga variationer. En utav mina favoriter är Breguet Musicale 7800 som spelar The Thieving magpie av Rossini vid beställning, här är länk

Ulysse Nardin har även en klocka som spelar Strangers in the night av Frank Sinatra vilket ni kan se här

.

Det som däremot få märken kan och har gjort är Grand et petit sonnerie. Det gjordes inte förrän 1992 av Philippe Dufour och det är endast ett handfull märken som kan tillverka det. Det finns en del skillnader i detta mot för en vanlig repeater som gör att det är mycket svårare att tillverka. Här är Dufours Grand et petit sonnerie

Bojke, Matts och Seikosthlm gillar detta.
  8. Seikosthlm

Från:
    STHLM
    Urkvinnan och Daniel Mathisen gillar detta.
  9. HasseW

HasseW Stadsbo

Titta in på robertmaron.com , leta efter "minute repeater sounds archive", lyssna och känn hur begäret och nörd-faktorn stiger!

Urkvinnan gillar detta.
  10. joca

joca Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Coolt, hade aldrig hört talas om detta tidigare :)
    Breguet'en var ruskigt fin! :)

11. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Lite kort informativ video om Credor minute repeater..
    .

12. HasseW

HasseW Stadsbo

Robert Maron har 11st inne just nu, PP, VC och GP, bara att handla!

13. Wozzor

Wozzor Stadsbo

Från:
    Borlänge
  14. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
    Urkvinnan och Seikosthlm gillar detta.
  15. Urkvinnan
    Trådstartare

Urkvinnan Präst

Breugeten var ju riktigt vacker, men jag blev nog mest full i skratt av Ulysse Nardin som försöker få simpel speldoseteknik att se ut som en blandning av lång tradition och superteknologi.
    Jag röstar på det enkla klingandet. Börjar spara.

16. Urkvinnan
    Trådstartare

Urkvinnan Präst

Att få sån klang och resonans i en armbandsklocka är beundransvärt. Jäklar vad jag hade gått runt och plingat om jag haft en.

17. Seikosthlm

Från:
    STHLM
    Borde vara i runda slängar 1300 år. Inte illa alls.

18. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Credorn hade väl en dubbelklang per 10 minut och Pateken per kvart. Vad är vanligast? Tycker personligen att 10 minuter blir enklare. Funderar på att byta alla mina Seikos mot den där Credorn... Gissar att det krävs lite emellan från mitt håll:angel:

Urkvinnan gillar detta.
  19. Urkvinnan
    Trådstartare

Urkvinnan Präst

så underbart nördigt. Blir alldeles kär. Lite kul också med märke jag inte hört talas om innan. (det finns ju förmodligen fler...)

Matts gillar detta.
  20. Oscaro

Oscaro Biskop

Vanligast är varje kvart, eller vanligast blir fel att säga när det handlar om Grande et Petit Sonnerie! Som sagt väldigt få klockor som har detta. För att göra det lite lättare kan man säga att alla grand et petit sonnerie klockor är minut repeaters, men långt ifrån alla minut repeaters har sonnerie. Fantastiskt hur seikon kan ha sån bra pr trots detta!

Matts gillar detta.
  21. Stålhästen

Stålhästen Bonde

Edox, nån?

Ett för mig nästan helt okänt märke som har en minutrepeater för en (relativt sett) spottstyver?

22. nissehult

nissehult Friends of KS

Jag skulle vilja tipsa om en av världens vackraste minutrepeterare för kvinnor, JLC Rendez-Vous Ivy Minute Repeater. Som balsam för både själen, ögat och örat

Mårtenssons ur Brookfield