• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

axell

Omega
Tjena,

Har följt forumet som åskådare i drygt ett halvår fram tills dess att jag tog mig i kragen och registrerade mig som medlem för lite drygt 2 månader sedan.

Jag har en förmåga att förlora mig själv i flera timmar dagligen genom att läsa om vintage ur, recensioner och titta på bilder. Detta har lett till otaliga suckningar och slag på axeln från min sambo som tycker att jag borde fokusera på det som är mer intressant och viktigt (henne).

Mitt klockintresse föddes tidigt och det lever än. Dock så har det blivit mer genuint och intresset för hur ett ur är uppbyggt och fungerar har gjort mig till en nörd, utan att påstå att jag kan mer än någon annan. Under åren så har flera klockor passerat, jag saknar än idag min första riktiga klocka som var en Breitling for Bentley Super GT. Senaste flippen var en Panna och idag sitter en 16014 runt handleden.

Jag hoppas kunna lära mig mer om denna underbara funktionella materalism.

PM:a om ni undrar något.

p.s Om en Moderator vill/kan låsa upp mig på "köpes" delen vore jag enormt tacksam :)
 

Bilagor

  • IMG_0585.JPG
    IMG_0585.JPG
    131 KB · Visningar: 91
  • IMG_0262.JPG
    IMG_0262.JPG
    157.8 KB · Visningar: 88

holoxan

Breitling
Hejhej!

Anders heter jag, började blir lite nördig runt 2005, tänkte:

- Jag köper en Omega. Men jag ska inte köpa fler klockor sen.

Sen blev det några fler, och jag tänkte:

- Jag ska inte börja hänga på något forum, för då blir det värre. Nu kan jag sluta när jag vill.

och nu kan jag inte riktigt sluta så då kan jag väl lika gärna hänga här.

Annars är jag sjuksköterska, universitetslärare och forskare. Tre i ett. Som ett kinderägg, liksom.

/Anders
 

Jayou

Breitling
Hallå,

Johan här, snart 35 och trots idogt lurkande här en tid har jag förmodligen bara börjat skrapa på ytan av vansinnet.
Är fascinerad av mekanik, kvalitetshantverk och månfaser. Stolt ägare av ett par nästan-klockor, men känner väl att det är läge för mer "seriösa" tingestar. Eftersom jag nu alltså avser att dyka ner i avgrunden letar jag nu mest efter en seadweller eller möjligen en sub-c. Hoppas på mycket roligt här!
 

KloN

Breitling
Jag är sprillans ny här.
Per heter jag, fyller 31 idag.

Efter att ha vart med mobil länge nu har jag börjat känna tyngden av klockan på armen. Därför har jag börjat leta efter en ny klocka och hittade hit. Jag bor dock utomlands, Ungern, så kom inte med tips på ställen i Sverige att handla klockor på.


Jag försöker även nu att datumbestämma min Seiko sq50. Den har ett ganska lågt serie nummer. 000035. 7N42-9A10 Står det även på baksidan. Jag har sett ett par tips på hur man datumbestämmer men det har inte hjälpt mig med mitt låga nummer. Eller ja, kanske 2000, september? Men jag vet inte.

https://www.dropbox.com/s/an4ak2gl8i53ed2/IMG_20150216_155453.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/zqw5dggjp71qrku/IMG_20150216_155510.jpg?dl=0

Har fler klockor liggandes hemma, denna är dock den jag hade på mig idag.
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Jag är sprillans ny här.
Per heter jag, fyller 31 idag.

Efter att ha vart med mobil länge nu har jag börjat känna tyngden av klockan på armen. Därför har jag börjat leta efter en ny klocka och hittade hit. Jag bor dock utomlands, Ungern, så kom inte med tips på ställen i Sverige att handla klockor på.


Jag försöker även nu att datumbestämma min Seiko sq50. Den har ett ganska lågt serie nummer. 000035. 7N42-9A10 Står det även på baksidan. Jag har sett ett par tips på hur man datumbestämmer men det har inte hjälpt mig med mitt låga nummer. Eller ja, kanske 2000, september? Men jag vet inte.

https://www.dropbox.com/s/an4ak2gl8i53ed2/IMG_20150216_155453.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/zqw5dggjp71qrku/IMG_20150216_155510.jpg?dl=0

Har fler klockor liggandes hemma, denna är dock den jag hade på mig idag.
Grattis och välkommen!
/
 
Senast ändrad:

Operator

Omega
Hej, har varit medlem ett tag men inte lyckats komma över tröskeln och få iväg den första posten :)

Kort Presentation av mig: Man/Sthlm/38år/Business Controller

Klockintresset har funnit med länge, men det dröjde ändå till 2007 innan jag slog till på min första "riktiga" klocka
- en Planet Ocean XL. Har sedan dess adderat fler och för tillfället ser min blygsamma samling ut så här:

  1. Omega Planet Ocean XL (2500)
  2. Longines Conquest Heritage (35mm, Plexiglas)
  3. Omega Speedmaster Moonwatch Professional
  4. Seiko SKX009
  5. Rolex Explorer II (216570)
DSC_v2.jpg
 

danasp

Breitling
Äntligen tog jag mig tid att regga ett konto!!!

seiko.JPG
Sitter just nu en med den SEIKO monster blue limited edition på armen och hemma ligger det en Raymond Weil Nabucco som bilden nedan.

kommer nu att börja jaga en kostymklocka, modell äldre. tips mottages .
ses på en tråd framöver....

RWN.jpg


behöver utföra lättare service på mina klockor men saknar rätt verktyg, kan någon tipsa om var man köper ett bra nybörjarkit.
 

romanov

Cartier
Hejsan,
William heter jag och är ny här på forumet.

Idag äger jag en Omega Seamaster "pre bond" men är nu ute efter en Rolex Submariner.
Har tidigare bara läst lite olika trådar här på KS men bestämde mig tillslut för att gå med så att man kan lära sig lite mer
:)
 

2824-2

Breitling
Hej!
31, student och uppehåller mig i Gbg.
Tämligen nytt intresse. Dock tändes gnistan för några år sedan när jag ärvde en Omega. Tyvärr var klockan inte i det bästa skicket och efter en liten olycka gick den inte att rädda. Sparade självfallet klockan men den föll i glömska. Av en händelse hittade jag den när jag gick igenom en låda för några veckor sedan. Tanken på att skaffa något nytt att pryda armen med har varit fastetsad i mitt huvud sedan dess.
 

PMOK

Breitling
Tjena!
Kim, 25, student. Hamnade här i jakt på en specifik vintage Seamaster som jag inte riktigt kan släppa.
Klockan jag bär nu är inte värd att nämna, men intresset har sakta men säkert vuxit. Hoppas att kunna lära mig mycket här.

Söker en manuell Omega Seamaster, 1964-74 med datumvisare (?) i stål - tips mottages tacksamt!
 

Wboy

Panerai
Hej kära klocksnackare,

Jag skulle vilja börja med att tacka er som skapat forumet samt ni som lagt ner många timmar för att hjälpa och utbilda andra i klockornas värld.

Jag är en 30-årish kille som med stort intresse har följt en del diskussioner på detta forum ett tag nu och tänkte att en presentation var på tiden. Har idag en Breitling på armen som härstammar ifrån tiden då jag inte var intresserad av klockor (runt 2006-2007). Sedan dess har jag haft perioder av frenetiskt klockletande och läsande om en rad olika märken och modeller. Tyvärr har smaken ändrats fortare än jag fått tummen ur och köpa något. Eller kanske är det lika bra. I och med att jag nyligen fick mitt första 'riktiga' jobb hade jag sedan länge lovat mig själv att göra slag i saken (även om pengarna inte varit skälet till att jag inte bytt upp mig). Det känns liksom som att jag inte förtjänat det innan.

Kandidaterna har som sagt varierat, men mina inställningar har nu malts ner till några få märken och modeller. Dessa är framförallt JLC och IWC, med Glashütte och Rolex och några till därefter. Jag är rätt praktisk av mig och vill därför ha en klocka som han servas relativt lätt och utan att det kostar en månadslön. JLC har nog alltid varit lite av favoritmärket.

Följande två modeller är just nu på short-listen och kan mycket väl inhandlas inom en snar framtid. Om det är någon som läser detta får ni gärna delge era tankar kring de olika modellerna eller komma med förslag på andra modeller av det mångsidiga slaget. Ett nästan-krav är att klockan ska kunna vara både rock n roll och preppy.

1. Rolex GMT Master II BLNR
Den enda Rolex-modellen jag verkligen är riktigt dragen till. Det är något med det blå-svarta som har en närmast förtrollande effekt på mig och det känns som en bra kombination av en mångsidig, men ändå lite lekfull och speciell klocka. Jag vet att det finns ett gäng på forumet som har denna klocka och ni verkar så vitt jag har läst väldigt nöjda!?
RolexGMTMasterII-4.jpg


2. Jaeger-LeCoultre Deep Sea Chronograph
En helt fantastisk modern klocka som samtidigt har mycket av arvet från tidigare JLC-modeller i sig. Det är liksom ingen låtsas-vintage, utan mer en modern klocka med tydlig tillbakablick. Ett plus för denna modellen i förhållande till GMT:n är att jag gärna har ett mer (för allmänheten) okänt märke då det i vissa jobbsituationer kan uppfattas som vulgärt med Rolex. Är det någon som har eller har testat denna skönhet? Jag har tyvärr inte haft möjlighet än.
JLCDeepSeaChrono23.jpg
 

Operator

Omega
Hej kära klocksnackare,

Jag skulle vilja börja med att tacka er som skapat forumet samt ni som lagt ner många timmar för att hjälpa och utbilda andra i klockornas värld.

Jag är en 30-årish kille som med stort intresse har följt en del diskussioner på detta forum ett tag nu och tänkte att en presentation var på tiden. Har idag en Breitling på armen som härstammar ifrån tiden då jag inte var intresserad av klockor (runt 2006-2007). Sedan dess har jag haft perioder av frenetiskt klockletande och läsande om en rad olika märken och modeller. Tyvärr har smaken ändrats fortare än jag fått tummen ur och köpa något. Eller kanske är det lika bra. I och med att jag nyligen fick mitt första 'riktiga' jobb hade jag sedan länge lovat mig själv att göra slag i saken (även om pengarna inte varit skälet till att jag inte bytt upp mig). Det känns liksom som att jag inte förtjänat det innan.

Kandidaterna har som sagt varierat, men mina inställningar har nu malts ner till några få märken och modeller. Dessa är framförallt JLC och IWC, med Glashütte och Rolex och några till därefter. Jag är rätt praktisk av mig och vill därför ha en klocka som han servas relativt lätt och utan att det kostar en månadslön. JLC har nog alltid varit lite av favoritmärket.

Följande två modeller är just nu på short-listen och kan mycket väl inhandlas inom en snar framtid. Om det är någon som läser detta får ni gärna delge era tankar kring de olika modellerna eller komma med förslag på andra modeller av det mångsidiga slaget. Ett nästan-krav är att klockan ska kunna vara både rock n roll och preppy.

1. Rolex GMT Master II BLNR
Den enda Rolex-modellen jag verkligen är riktigt dragen till. Det är något med det blå-svarta som har en närmast förtrollande effekt på mig och det känns som en bra kombination av en mångsidig, men ändå lite lekfull och speciell klocka. Jag vet att det finns ett gäng på forumet som har denna klocka och ni verkar så vitt jag har läst väldigt nöjda!?
RolexGMTMasterII-4.jpg


2. Jaeger-LeCoultre Deep Sea Chronograph
En helt fantastisk modern klocka som samtidigt har mycket av arvet från tidigare JLC-modeller i sig. Det är liksom ingen låtsas-vintage, utan mer en modern klocka med tydlig tillbakablick. Ett plus för denna modellen i förhållande till GMT:n är att jag gärna har ett mer (för allmänheten) okänt märke då det i vissa jobbsituationer kan uppfattas som vulgärt med Rolex. Är det någon som har eller har testat denna skönhet? Jag har tyvärr inte haft möjlighet än.
JLCDeepSeaChrono23.jpg

Svårt val - Jaegern är sjukt snygg, men BLNR är inte långt ifrån och jag föredrar nog sistnämnda pga länken. :)
 
Hej på er.
Casselbrant heter jag och jag har sedan ett par år insett att jag har haft ett slumrande intresse för klockor sedan väldigt lång tid tilbaka men att besten inte har släppts lös förrän de senaste året eller två.
Min fascination startade redan på 70-talet som liten parvel när jag hittade en klocka i en låda med allmänt skrot som tillhörde min styvfar. Jag fick låna klockan ibland och att det fanns tidtagning på en klocka gjorde mig storögd och jag kunde sitta i soffan och bara stirra på visarna när de tog tid och när den stora sekundvisaren i ett huj slog tillbaka till 12 när jag nollställde. Den där kronografen hade min styvfar hittat på backen ute någobstans men den var i nyskick och så fantastiskt vacker i mina ögon. Jag klockade varenda åk Stenmark gjorde med den klockan.
Min styvfar lovade mig att när jag blev "stor nog" skulle jag få den där klockan.
Åren gick och styvfar och min mor gick skilda vägar och när jag var runt arton år så frågade jag hur det var med den där klockan, jag hade ju ändå blivit lovad.
Nä, det ville min styvfar inte kännas vid och förresten så visste han inte vart klockan hade tagit vägen.
Några år senare på ett besök hemma hos min bror så letar vi efter någonting och mitt under kraffsandet i en låda så får jag se på något bekant som blänker till. Klockan, min klocka.
Kronografen är i berövligt skick.
Visarna samlas i en hög på botten av boetten och glaset var repigt på gränsen till nervsammanbrott.
Jag förstod att det här var min sista chans. Så jag skällde ut brorsan för att han hade misshandlat klockan så vanvettigt innan jag förklarade att jag inte bara hade längtat efter den klockan utan också faktiskt blivit lovad klockan av hans far.
I det här läget vågade han inte göra annat än att ge mig klockan.
Jag lämnade in klockan hos en urmakare som fanns på Kungsgatan i Stockholm på den tiden, nu var det tidigt 1990-tal. Jag designade ett armband i silver och lämnade ritningen till en silversmed.
Nu var den som nu, och ett unikt ur på alla sätt och vis.
Några år senare så vaknar jag efter en extrem frostnatt på krogen.
Ingen plånbok...ingen klocka...
Ringde runt för att få den värderad, ingen hade sett en med vit urtavla och tre småtavlor.
Klockan?
En Kronometer AB Stockholm.
Jag tröstköpte någon tid senare en TAG Heuer Professional, quartz, ful, gillade den aldrig.
Sedan gick åren och jag slutade bära klocka tills den dag min mormor gick bort och min morfars gamla guld-Zenith dök upp. Sedan dess har det fått bli som det blir.
Registrerade mig här för ett tag sedan och tänkte att jag skulle presentera mig när jag hade orkat plåta klockorna ordentligt. Det verkar ju inte hända så här kommer en handfull av dem i alla fall.

 

Bilagor

  • freddiec.jpg
    freddiec.jpg
    118.2 KB · Visningar: 148
  • wosc.jpg
    wosc.jpg
    88.6 KB · Visningar: 146
  • glas2.jpg
    glas2.jpg
    76.8 KB · Visningar: 148
  • glas1.jpg
    glas1.jpg
    76.4 KB · Visningar: 152
  • ch.jpg
    ch.jpg
    85.6 KB · Visningar: 154
  • kompass.jpg
    kompass.jpg
    80 KB · Visningar: 151
  • 20140903ricoh.jpg
    20140903ricoh.jpg
    54.4 KB · Visningar: 149
  • 000aaaa.jpg
    000aaaa.jpg
    165.2 KB · Visningar: 151
  • 00141022-003b.jpg
    00141022-003b.jpg
    134.6 KB · Visningar: 161
  • 00141029titoni.jpg
    00141029titoni.jpg
    244.4 KB · Visningar: 152
  • cuervoysobrinos.jpg
    cuervoysobrinos.jpg
    213.6 KB · Visningar: 152
  • cuervo.jpg
    cuervo.jpg
    87.6 KB · Visningar: 148

Hobo

Breitling
Så, nu är det dags för mig att skriva en liten presentation. Jag är snart 40 och bor i Västerås. Jag har hängt här på KS sedan begynnelsen och innan dess på TTT. Som ni kan se på min profil är jag ingen åsiktsmaskin utan väljer att smyga runt i kulisserna. Mitt klockintresse har gått i vågor under hela mitt vuxna liv,men tog ordentlig fart sommaren 2012. Har sedan dess lärt mig otroligt mycket både här och på TTT. Jag har genom åren införskaffat lite olika klockor,men på senare tid har det varit nästan uteslutande automatare. Köpte min första vettiga klocka när jag fyllde 20,en Certina (se bild),som satt på armen varje dag i många år. Övriga klockor har jag köpt de senaste 5 åren. Som ni kan se på bilderna har jag en förkärlek till Seiko,tycker man får väldigt mycket klocka för pengarna. I år fyller jag 40 och då tyckte jag det var dags att kliva upp lite i prisklass. Jag började leta på allvar för nåt år sedan och har på den tiden velat mig igenom nästan alla tillverkare av lite dyrare klockor. Men det var nog när min fru sa "Jag tycker du ska ha en Rolex" som jag började landa i ett beslut. Så efter ytterligare velande bland Rolex modeller bestämde jag mig till sist för en Explorer 214270. Jag fyller år först i september, men p.g.a prishöjningar och valutatrams fick jag slå till lite tidigare, men vad gör väl det? Det var det om mig. Ni kommer nog inte höra så mycket från mig i framtiden heller men ni vet att jag finns där i bakgrunden:) image.jpg image.jpg
 

RickTheLip

Breitling
Hej,
Richard heter jag & är ny medlem här.
30 år gammal & bor i Stockholm.
Jag har nyligen hittat till detta intresse & äger således ingenting av intresse än så länge.
Har siktat in mig på att skaffa mig en Omega SMP inom en snar framtid.

Hoppas kunna lära mig mycket på forumet.
 

Phileas Fogg

Cartier
Dryga 30, bor och jobbar i Asien sedan en tid. Klockintresset väcktes för 5-6 år sen när jag första gången fick se en Speedy. Efter två års research (och inte minst sparande då jag var student vid tillfället...) slog jag till och har inte ångrat mig sen dess, fantastiskt nöjd!

Nu har det blivit dags för nästa inköp, en 114060 på radarn, kom gärna med input!

Tack för ett grymt bra forum med massor av inspiration och tonvis med info!
image.jpg
 

pALsUnd

Breitling
Hej!

35-årig norrlänning i exil i Stockholm. Alltid tyckt att det varit roligt med armbandsur och har tidigare burit ett par vintage Omegas och morfars gamla Vulcain Cricket.

Slog nyligen till på en Pilot som jag hoppas vill pryda min handled i mången år framöver. Givetvis hjälpte detta eminenta forum mig på traven i beslutsprocessen. :)

image.jpg
 

ccrider

Breitling
Hej Alla!
För ett tag sedan tänkte jag köpa en lite mer exklusiv klocka och tänkte se om det fanns några beg. Rolex nätet. Jösses! Det fanns visst några stycken. Jag börjar fatta så smått vilket gungfly jag har gett mig in på. Jag har ingen aning om vad som lämpligt när man inte rullar sig i pengar. En fråga som kanske inte går att svara på men kan man få något lite nyare runt 25k?
Olle
 
Topp