• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

anjo0463

Breitling
Hej!
En norrlänning på 22 år, fick upp intresset för klockor under gymnasietiden men med studentbidraget får man inte mycket till klocka. Har i nuläget en Certina DS Action och en Certina DS1 Automatic, väldigt nöjd med dessa men som säkert alla ni andra är man alltid ute efter att uppgradera.
 

Schildfat

Cartier
Hallå där! Ytterligare en norrlänning på 20 snåret här! Utvecklade intresset för klockor för ca två år sedan och har sedan dess haft några riktigt fina klockor. Det som intresserade mig var främst Omega och har haft en Planet Ocean 8500, en blå Aqua Terra 1500, och en SM300. Samtliga sålda då de inte riktigt var det jag sökte efter. Tror mitt nästa inköp blir en SMPC 300 i svart, 212.30.41.20.01.003. Har du en så hojta gärna till ;)
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Hej!
En norrlänning på 22 år, fick upp intresset för klockor under gymnasietiden men med studentbidraget får man inte mycket till klocka. Har i nuläget en Certina DS Action och en Certina DS1 Automatic, väldigt nöjd med dessa men som säkert alla ni andra är man alltid ute efter att uppgradera.
Hallå där! Ytterligare en norrlänning på 20 snåret här! Utvecklade intresset för klockor för ca två år sedan och har sedan dess haft några riktigt fina klockor. Det som intresserade mig var främst Omega och har haft en Planet Ocean 8500, en blå Aqua Terra 1500, och en SM300. Samtliga sålda då de inte riktigt var det jag sökte efter. Tror mitt nästa inköp blir en SMPC 300 i svart, 212.30.41.20.01.003. Har du en så hojta gärna till ;)
Välkomna båda:)
Jag själv kan inte närvara men häng gärna med årets GTG i Skellefteå: https://klocksnack.se/threads/intressekoll-gtg-i-skellefteå-28-11.43991/
 
Hej
Har varit medlem några månader men inte varit så aktiv hittills. Är 36 år och bor i Stockholm (tyvärr, -jag har aldrig gillat den här stan) men kommer ursprungligen från Västerås. Har dock pluggat och jobbat runt om i Sverige länge och nu var det många år sen man var en Västerås-gurka.
Klockintresset har ploppat upp ganska nyligen för mig och vi får väl se var resan slutar. Är inte särskilt intresserad av att äga så dyra klockor som möjligt utan är mest fascinerad av de automatiska uren och hur de funkar. Just nu äger jag bara två automater i det billigare segmentet men man har ju några fler på önskelistan, -dock inte från de dyrare märkena som sagt utan snarare från microtillverkare, vilka jag tycker ger en mycket mer personlig prägel.
Vi hörs! :)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Nu var det slut gluttat i smyg och profil registrerad! Har haft ett par mekaniska i ett antal år men gör nu en grundlig översyn av innehavet. Klockknarket har fångat mig totalt och jag behöver en ny nu för att må bra igen.. :nailbiting:

Hej, har smugit runt här inkognito ett tag tills jag nyligen vågade skapa ett konto.
Är väldigt förtjust i dykarklockor och målet är att äga en Rolex Submariner inom 2år.
Tack för allt bra ni delat med er!

Hej
Har varit medlem några månader men inte varit så aktiv hittills. Är 36 år och bor i Stockholm (tyvärr, -jag har aldrig gillat den här stan) men kommer ursprungligen från Västerås. Har dock pluggat och jobbat runt om i Sverige länge och nu var det många år sen man var en Västerås-gurka.
Klockintresset har ploppat upp ganska nyligen för mig och vi får väl se var resan slutar. Är inte särskilt intresserad av att äga så dyra klockor som möjligt utan är mest fascinerad av de automatiska uren och hur de funkar. Just nu äger jag bara två automater i det billigare segmentet men man har ju några fler på önskelistan, -dock inte från de dyrare märkena som sagt utan snarare från microtillverkare, vilka jag tycker ger en mycket mer personlig prägel.
Vi hörs! :)
Välkomna ur garderoben :cool:
 

hammrstrm

Breitling
Hallå allesammans, Niklas heter jag, har snokat runt lite bland trådarna här och så fort jag bestämt mig för en klocka råkar jag snubbla på någon annan som överträffar..

Hur som haver är jag på jakt efter en "första-riktiga-klocka" har en budget på max 35 000 men hittar man någon som faller en i smaken för 15 000 så är det inte de mig emot ska till Hongkong om några veckor och tar gärna emot tips på seriösa bra klockbutiker och gärna tips på märken/modeller som kanske har en bättre pris bild där än här.

Tack på förhand!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hallå allesammans, Niklas heter jag, har snokat runt lite bland trådarna här och så fort jag bestämt mig för en klocka råkar jag snubbla på någon annan som överträffar..

Hur som haver är jag på jakt efter en "första-riktiga-klocka" har en budget på max 35 000 men hittar man någon som faller en i smaken för 15 000 så är det inte de mig emot ska till Hongkong om några veckor och tar gärna emot tips på seriösa bra klockbutiker och gärna tips på märken/modeller som kanske har en bättre pris bild där än här.

Tack på förhand!
Vad gillar du för typ av klockor? I den budgeten ryms en del trevliga Omegor och/eller Rolex.
 

hammrstrm

Breitling
Vad gillar du för typ av klockor? I den budgeten ryms en del trevliga Omegor och/eller Rolex.
Rolex har väl alltid varit lite av en dröm men känns spontant som de ligger lite över budget? tänker mest på submarine...
annars jag kollat lite på omega speedmaster "mån-klockan" men sen upptäckte jag att den ej var automatisk, att man behöver vrida upp den?
även sneglat på bretiling superocean heritage med mesh-länken

blir bara svårare ju mer man kollar/provar....
 

Icaras

Rolex
Rolex har väl alltid varit lite av en dröm men känns spontant som de ligger lite över budget? tänker mest på submarine...
annars jag kollat lite på omega speedmaster "mån-klockan" men sen upptäckte jag att den ej var automatisk, att man behöver vrida upp den?
även sneglat på bretiling superocean heritage med mesh-länken

blir bara svårare ju mer man kollar/provar....
Inte så jobbigt att vrida upp, 30 sekunder varje morgon eller så. Omegas modeller med en del rabatt ligger omkring din prisklass.

Många här bryr sig inte om.det är begagnat. Öppnar sig en del dörrar om du kan tänka dig det. T.ex Rolex Explorer I och II, DJ med flera.
 

Ganga

Omega
Hej allesammans!
Jag heter Daniel och är rätt ny i gemet när det kommer till klockor, men när man väl är i rullning så går det fort utför, som ni kanske är bekanta med?

Det hela började med att för några år sedan fastnade för märket "Triwa" som precis börjat tillverka sina "Nevil" klockor i stål. Fick en klocka i 18-års present som byttes ut till förmån för ovanstående pjäs!

Var toknöjd för en tid men sedan så smög sig känslan på att det vore roligt med en klocka som hade lite tyngd och kvalité!
Sökte land och rike runt efter den perfekta klockan och hittade min kamrat i "Victorinox Chrono Classic"!

Jag har förmånen att få arbeta med klockor, mitt drömjobb! Men som sagt är bara i startgroparna i min inlärning, men sakta men säkert bygger man upp en kunskapsbas! Finns det något roligare?

Har några klockor som jag sneglar lite åt, alla fantastiska klockor som man får ta lite pö om pö:
  • Longines Hyndroconquest
  • Oris Aquis
  • Omega Seamaster Diver 300
  • 50-tals vintage Omega
Ser fram emot många intressanta timmar framför Klocksnack! Tack på förhand! :)
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    115.9 KB · Visningar: 70

lunne

Breitling
Hejsan!
Norrlänning som numera bor i Stockholm och mitt intresse för klockor har växt mer och mer med "tiden" :)
Jag vill ta hjälp av alla kunniga människor på detta forum för att lära mig mer om klockornas underbara värld.
Detta eftersom jag är snart kommer att vara på jakt efter min första riktiga klocka!
Ha det bra så länge!
 

joca

Patek
2-Faktor
Hejsan!
Norrlänning som numera bor i Stockholm och mitt intresse för klockor har växt mer och mer med "tiden" :)
Jag vill ta hjälp av alla kunniga människor på detta forum för att lära mig mer om klockornas underbara värld.
Detta eftersom jag är snart kommer att vara på jakt efter min första riktiga klocka!
Ha det bra så länge!

Välkommen, finns mycket matnyttigt att läsa på forumet! :)
 

Forsen

Breitling
Tjena,
Andreas heter jag och är ny här på forumet. Har sen några år tillbaka varit intresserad av klockor och blev tipsad av en kompis om klocksnack.
Även jag vill ta del av all kunskap som finns här i forumet :)
Just nu kör jag på en gammal Heuer jag köpte för några år sen:
heuer.jpg

Har dock alltid velat ha en Sub och GMT så får se om man har tur nog att hitta nått i köp och sälj inom en snar framtid!

Ha det bra!
/Andreas
 

L1n3rs

Breitling
image.jpeg
Hej!
Ny på forumet men har även jag smugit runt inkognito i ett par år. Lite för nära 30 år. Bor i den Sörmländska fristaden.
Klockintresse har jag haft sedan barnsben när pappa sportade olika Citizen med häftiga stållänkar. Tror även han hade någon Tag Heuer.

Jag är idag stolt ägare av en Breitling Chronomat 44 på läderarmband. Letar stållänk till rätt pris.

Mycket lärorikt forum!
 
Senast ändrad:

Leviathan

Omega
2-Faktor
Hej,

Mitt namn är Andreas. Jag har alltid varit teknikintresserad och trodde givetvis att mina smart-"klockor" var det coolaste jag kunde ha på armen. Tills jag läste den här artikeln den 13/1-2014.
http://feber.se/pryl/art/261640/klocka_som_motstr_15_000_gauss/

Jag blev direkt förälskad i klockan och en månad senare var den införskaffad. Sedan dess har den nästan dagligen suttit på min handled. Samtidigt som mitt intresse för klockor tagit över och blivit större än teknikintresset. Jag gjorde ett försök att kombinera intressena genom att införskaffa en Apple Watch, men den kändes bara fel.

Efter att ha hittat klocksnack för några månader sedan har jag lärt mig att variera armband, numera kör jag klockan mestadels på ett svart Nato-band. Jag har även kompletterat Omegan med ett par Seikos.

Av någon anledning börjar jag nu bli sugen på att byta ut min Omega mot en Rolex Sub, Exp2 eller GMT Master. Jag tror jag har Klocksnack att skylla för det ...

/Andreas

image.jpeg
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Rolex har väl alltid varit lite av en dröm men känns spontant som de ligger lite över budget? tänker mest på submarine...
annars jag kollat lite på omega speedmaster "mån-klockan" men sen upptäckte jag att den ej var automatisk, att man behöver vrida upp den?
även sneglat på bretiling superocean heritage med mesh-länken

blir bara svårare ju mer man kollar/provar....
Kolla in Tudor Black Bay! Ryms i din budget och är extremt trevliga klockor.
 

Vettan88

Breitling
Tjena,
Jag heter Cristoffer och är ny här på klocksnack (Som förövrigt verkar vara en grym mötesplats).

Jag har alltid tyckt om klockor men intresset fick en rejäl spark i baken i samband med att jag började jobba ihop med @walle77
Äger för tillfället en Aqua terra skyfall samt en "Certina ds first ceramic chrono" och jag kikar en hel del på nya projekt :)

Hoppas jag får möjlighet att tjöta med många av er här på forumet och jag introducerar med att skicka med en bild!


IMAG0640.jpg

/Cristoffer
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Hej,

Mitt namn är Andreas. Jag har alltid varit teknikintresserad och trodde givetvis att mina smart-"klockor" var det coolaste jag kunde ha på armen. Tills jag läste den här artikeln den 13/1-2014.
http://feber.se/pryl/art/261640/klocka_som_motstr_15_000_gauss/

Jag blev direkt förälskad i klockan och en månad senare var den införskaffad. Sedan dess har den nästan dagligen suttit på min handled. Samtidigt som mitt intresse för klockor tagit över och blivit större än teknikintresset. Jag gjorde ett försök att kombinera intressena genom att införskaffa en Apple Watch, men den kändes bara fel.

Efter att ha hittat klocksnack för några månader sedan har jag lärt mig att variera armband, numera kör jag klockan mestadels på ett svart Nato-band. Jag har även kompletterat Omegan med ett par Seikos.

Av någon anledning börjar jag nu bli sugen på att byta ut min Omega mot en Rolex Sub, Exp2 eller GMT Master. Jag tror jag har Klocksnack att skylla för det ...

/Andreas

image.jpeg
Det där var min första klocka! Ge fan i att sälja den, ångrar det dagligen i nuläget. Har nu en sub jag älskar, men Omegan är så mycket mer spännande :) Och varmt välkommen hit!
 

VallMacks

Cartier
Jahapp, då kanske man ska presentera sig. Har lurkat runt här ett tag då jag tidigare har varit mer aktiv på TTT.
Är 30 år gammal och bor på västkusten. Jobbar med hotell & restaurang, och trivs bra med detta.
Ska väl också försöka att sammanfatta början till mitt klockintresse lite snabbt.

För att dra en lång historia kort.
Det hela började när jag fyllde 20 och fick en ruggigt fin Oris dykare som jag vårdade ömt under många år och var väldigt stolt över.
Min far har ända sen 1982 haft en Rolex datejust i helguld som man har sneglat på under hela ens uppväxt.
När man sen blev lite äldre och ekonomin tillät ett lite större och dyrare klockköp så var det ju givetvis en Rolex man drömde om.
Valet föll på en fin begagnad 16613. Egentligen lite över min budget vid det tillfället, men det kändes ändå bra för när jag satte på mig den första gången så tänkte jag: "Nu behöver jag ingen mer klocka i hela mitt liv!"
................... Oj, vad fel jag hade :)
Sen dess har många klockor kommit och gått. Ju mer man började intressera sig så inser man att det finns en oändlig värld som man vill utforska.

Har fortfarande en förkärlek för Rolex, men har drömmar som är större än så. Om det infrias återstår att se :)

Tack för mig!
 

Ruben

Rolex
Tjabba!
Läst här till och från i över ett halvår och kände att det var dags att bli medlem.
Aldrig haft nåt seriöst klockintresse förns jag för 2år sedan sa "när den här klockan går sönder ska jag köpa mig en riktigt fin". Klockan jag hade då var en Festina som jag fått av min far i födelsedagspresent för ett antal år sen. (Klockan är fortfarande hel och funkar)

Hur som helst så tröttnade jag för nåt halvår sen då klockan aldrig verkade ge vika.
Så då började jag kolla runt och hitta tillslut hit där det finns gott om kunskap och variation bland klockor.

Har idag utöver festinan en tudorpanda och en gammal tag heuer.
image.jpg
image.jpg
 

Biohazard

Omega
image.jpeg
Tjenare chaps,

Ny här och hyfsat ny på klock scenen.
34år, Stort intresse av kläder och DIF.
Blivit mer och mer intresse för ur desto äldre jag blivit.
Äger för tillfället 2st B&R, hoppas givetvis kunna utöka den samlingen på detta eminenta forum.
Tack för er tid.
Väl mött!

/h
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Nykomling på forumet, men som dock läst i det fördolda under en längre tid. ;)

Är en smålänning på 27 månvarv som på grund av studie begav sig till storstaden efter gymnasiet och blivit kvar.
Utbildad Maskiningenjör och arbetat som konstruktör sedan examen 2010, numera med stötdämpning till Motorcyklar.

Med min tekniska bakgrund som grund har jag alltid varit fascinerad över mekaniska urvek, ett under av precision och noggrannhet.
Att rent tekniskt med en mekanisk lösning hålla koll på vad tiden är, med dess olika komplikationer är enormt spännande.

Tyvärr så är inte min klocksamling något som är värt att nämna på detta eminenta forum utan får uppdatera det framöver när man lämnat quarts bakom sig. :pompus:
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nykomling på forumet, men som dock läst i det fördolda under en längre tid. ;)

Är en smålänning på 27 månvarv som på grund av studie begav sig till storstaden efter gymnasiet och blivit kvar.
Utbildad Maskiningenjör och arbetat som konstruktör sedan examen 2010, numera med stötdämpning till Motorcyklar.

Med min tekniska bakgrund som grund har jag alltid varit fascinerad över mekaniska urvek, ett under av precision och noggrannhet.
Att rent tekniskt med en mekanisk lösning hålla koll på vad tiden är, med dess olika komplikationer är enormt spännande.

Tyvärr så är inte min klocksamling något som är värt att nämna på detta eminenta forum utan får uppdatera det framöver när man lämnat quarts bakom sig. :pompus:

Alla klocksamlingar är värda att nämna på KS, så länge det inte är fejks.

Särskilt kvartsklockor saknas bland alla högar av safirrolex... ;)

Välkommen!
 

mae

Omega
God morgon alla.
Jag är ny här, så här kommer en liten presentation.
Skåning, snart 40, ganska lat, äter dricker och röker gott, tränar faktiskt lite också.
Hade ekonomin tillåtit hade alla mina samlingar varit större.
Förutom de klockor bilderna föreställer så har jag bestämt mig för en Oris i
födelsedagspresent (antagligen får jag själv betala)
Den sista bilden är en alldeles nykläckt undulat!!


Arbetshäst sedan 15år
IMG_20151106_103143.jpg

IMG_20151106_123344.jpg
IMG_20151106_123401.jpg
IMG_20151106_123415.jpg
IMG_20151106_123434.jpg
DSCN0908.JPG
IMG_20151105_122308.jpg
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Nykomling på forumet, men som dock läst i det fördolda under en längre tid. ;)

Är en smålänning på 27 månvarv som på grund av studie begav sig till storstaden efter gymnasiet och blivit kvar.
Utbildad Maskiningenjör och arbetat som konstruktör sedan examen 2010, numera med stötdämpning till Motorcyklar.

Med min tekniska bakgrund som grund har jag alltid varit fascinerad över mekaniska urvek, ett under av precision och noggrannhet.
Att rent tekniskt med en mekanisk lösning hålla koll på vad tiden är, med dess olika komplikationer är enormt spännande.

Tyvärr så är inte min klocksamling något som är värt att nämna på detta eminenta forum utan får uppdatera det framöver när man lämnat quarts bakom sig. :pompus:
Lyss och lär av @Denke Alla är välkomna så länge som man inte samlar på kopior. Sådana har en tendens att hamna under en viss forum-medlems vägvält med jämna mellanrum. Om alla fick mindervärdeskomplex gentemot storfräsarna här på forumet (du ser snabbt vilka de är när du vart här ett tag) så skulle forumet knappast hysa mer än maximalt 30 medlemmar och då vore ju hela idén med forumet meningslös. Jaja nog malt om detta, välkommen hit :)
 
Topp