• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

J35P3R

Breitling
Jaha nu när jag just handlat på det här forumet för första gången antar jag att det hör till god ton med en kort presentation av min urkarriär:
1. Planet Ocean 42 - svart
2. Sea-Dweller 16600 (som jag har kvar)
3. SpeedMaster Professional
4. Explorer II 16570 (just inhandlad på forumet)
vAIKR26.jpg
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Jaha nu när jag just handlat på det här forumet för första gången antar jag att det hör till god ton med en kort presentation av min urkarriär:
1. Planet Ocean 42 - svart
2. Sea-Dweller 16600 (som jag har kvar)
3. SpeedMaster Professional
4. Explorer II 16570 (just inhandlad på forumet)
vAIKR26.jpg
Oj! Det var ingen dålig samling, Välkommen!
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Jaha nu när jag just handlat på det här forumet för första gången antar jag att det hör till god ton med en kort presentation av min urkarriär:
1. Planet Ocean 42 - svart
2. Sea-Dweller 16600 (som jag har kvar)
3. SpeedMaster Professional
4. Explorer II 16570 (just inhandlad på forumet)
vAIKR26.jpg


Välkommen! Och tack för smidig affär!
 

Whedda

Rolex
Kanske dags att återpresentera mig då jag inte varit aktiv på klockforum på något år eller två. Mitt stora intresse började när jag fick ärva morfars gamla Rolex Datejust ref. 1600. Efter det var det mer eller mindre kört och spåret blev direkt väldigt tydligt - Vintage i allmänhet och Vintage Rolex i synnerhet. Med åren utvecklades en mer "garderobiär" inställning där jag önskade ha en mångfald av klockor som alla har en speciell betydelse och ett speciellt användningsområde. Jag har tidigare varit aktiv på gamla time to talk men fallit bort från forumen mer och mer. Mycket har berott på att jag känt relativt nöjd med den nuvarande samlingen. Lagom stor så att allt får användning, lagom brett för att täcka olika områden, lagom dyrt etc. Visst har det funnits "graalar" som Nautilus och Vintage Daytona men de har varit för stora investeringar för att vara aktuellt.
Jag tänkte gå igenom lite av vad som kommit och gått ur min lilla samling genom åren.

Rolex Datejust 1600 ärvd från morfar - vad som startade hela kalaset



Rolex Submariner 5513 - Den första klocka jag köpte

submarinercopy2.jpg


Rolex GMT Master 1675 - Ett ytterligare steg in i Vintage Rolex sfären



Rolex Datejust 1601 - Flickvännens klocka



Tudor Chrono 79260 - "The poor mans Panda"



Speedmaster Pro - Ett inslag alla klockintresserade någon gång verkar ha i sin ägo.



MKII Kingston - "The poor mans Big Crown"



CWC "Sbs" - Den perfekta beatern



Universal Geneve i 18k Rödguld - Ett dressat inslag bland stålklockorna. Perfekt till kostym och smoking från en
lite underskattad tillverkare.



Eterna quartz - Arvgods nr 2 från morfar som nu tillhör en stolt lillebror



Jaeger LeCoultre Reverso "Grande Taille" - Den perfekta dressklockan



Audemars Piguet Royal Oak 14790st - Gerald Gentas mästerverk



Det är merparten av klockorna jag ägt och älskat. Merparten har sedan fått passera vidare till andra förhoppningsvis nöjda bärare.

Här är lite group shots från åren som gått.











Förhoppningsvis kommer jag att vara mer deltagande här på forumet i framtiden.
 

Haakan

Breitling
Hej,
Efter att ha hängt runt ett tag var det så dags att registrera och presentera sig. Har avverkat en del enklare vintage ur genom tiderna och har nu i samlingen 2 kostymare från omega, en lemania, en steinhart och från och med igår min första "riktiga" klocka en Speedmaster från 1969. Speedyn lär säkert dyka upp i en annan tråd längre framgent. Ser fram emot givande diskussioner här.

/Håkan
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Kanske dags att återpresentera mig då jag inte varit aktiv på klockforum på något år eller två. Mitt stora intresse började när jag fick ärva morfars gamla Rolex Datejust ref. 1600. Efter det var det mer eller mindre kört och spåret blev direkt väldigt tydligt - Vintage i allmänhet och Vintage Rolex i synnerhet. Med åren utvecklades en mer "garderobiär" inställning där jag önskade ha en mångfald av klockor som alla har en speciell betydelse och ett speciellt användningsområde. Jag har tidigare varit aktiv på gamla time to talk men fallit bort från forumen mer och mer. Mycket har berott på att jag känt relativt nöjd med den nuvarande samlingen. Lagom stor så att allt får användning, lagom brett för att täcka olika områden, lagom dyrt etc. Visst har det funnits "graalar" som Nautilus och Vintage Daytona men de har varit för stora investeringar för att vara aktuellt.
Jag tänkte gå igenom lite av vad som kommit och gått ur min lilla samling genom åren.

Rolex Datejust 1600 ärvd från morfar - vad som startade hela kalaset



Rolex Submariner 5513 - Den första klocka jag köpte

submarinercopy2.jpg


Rolex GMT Master 1675 - Ett ytterligare steg in i Vintage Rolex sfären



Rolex Datejust 1601 - Flickvännens klocka



Tudor Chrono 79260 - "The poor mans Panda"



Speedmaster Pro - Ett inslag alla klockintresserade någon gång verkar ha i sin ägo.



MKII Kingston - "The poor mans Big Crown"



CWC "Sbs" - Den perfekta beatern



Universal Geneve i 18k Rödguld - Ett dressat inslag bland stålklockorna. Perfekt till kostym och smoking från en
lite underskattad tillverkare.



Eterna quartz - Arvgods nr 2 från morfar som nu tillhör en stolt lillebror



Jaeger LeCoultre Reverso "Grande Taille" - Den perfekta dressklockan



Audemars Piguet Royal Oak 14790st - Gerald Gentas mästerverk



Det är merparten av klockorna jag ägt och älskat. Merparten har sedan fått passera vidare till andra förhoppningsvis nöjda bärare.

Här är lite group shots från åren som gått.











Förhoppningsvis kommer jag att vara mer deltagande här på forumet i framtiden.

välkommen tillbaka Andreas!
 

Whedda

Rolex
Välkommen Whedda
Fin presentation, man undrar ju vad som finns i samlingen nu.

En del av det som är med ovan är kvar fortfarande. Morfars Datejust är väl den enda klocka jag inte kan tänka mig att avyttra oavsett pris men annars är det egentligen bara en fråga om pris samt om något annat skulle locka. Jag har aldrig haft ambitionen att ha stor kvanitet utan hellre färre men det som verkligen lockar i kombination med något för strand, gymmet etc. Under helgen eller början av nästa vecka tänkte jag presentera mitt senaste inköp...Tror ni kommer gilla det!
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Hej alla!

Hur börjar man nu, "long-time lurker, first-time poster..."

David heter jag och är 29 år, boende i Stockholm. Började utveckla klockintresset när jag fick en Omega SMP-C av min bättre hälft i 30 årspresent förra året (dök upp bra deal med tax-free så jag fick presenten ett år tidigare :)

För närvarande är Omegan min enda klocka men efter att ha lurkat på KS ett tag så inser man att det inte räcker med bara en klocka i stallet...
 

Markushan

Omega
Tjena!
Mitt namn är Markus, Hittade till denna sida för ca 1 vecka sedan och sen dess har jag varit inne här varje dag! Jag har tyvärr inte hittat min klocka ännu. Men jag vet att den kommer inom kort! Andra intressen är vin, mat och golf!
Klocksnack är väldigt bra för en nybörjare som mig :)

Ser fram emot många trevliga diskussioner!
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Tjena!
Mitt namn är Markus, Hittade till denna sida för ca 1 vecka sedan och sen dess har jag varit inne här varje dag! Jag har tyvärr inte hittat min klocka ännu. Men jag vet att den kommer inom kort! Andra intressen är vin, mat och golf!
Klocksnack är väldigt bra för en nybörjare som mig :)

Ser fram emot många trevliga diskussioner!
Välkommen! om du inte hittat din klocka ännu så släng bara ut en fråga så får du säkert 100 tals svar, tips och råd härinne!
Lycka till! :)
 

Gecco1

Breitling
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.

Hej,

Jörgen heter jag och har varit inne och spanat lite på denna sida under en längre tid men beslutade mig nu för att bli medlem.
Mitt klockintresse har varit långt och många sköna klockor har passerat genom åren, favoriter kommer och går men ett antal gamla godingar har jag inte velat släppa. Ett par i kommer här och poster säkert fler längre fram.
up.html
up.html
up.html
up.html
up.html
up.html
 

Räven

Cartier
Hej,

Jag är purfärsk här på forumet. Jag är en 37-årig Gävlebo som bär klockan på vänster arm och närmast hjärtat.

Hyser en förkärlek till dykarur sedan jag som barn såg en Rolex Submariner när jag semestrade med mina föräldrar vid Adriatiska havet under det glada 80-talet.

Jag betraktar Rolex Submariner 16610 som en arketyp för dykarur och målet är att en sådan ska pryda min arm i en snar framtid.
 

Gecco1

Breitling
Välkommen! den här var ju häftig, kan du berätta mer om den?

Hej,

Kul att du gillar denna lite udda klockan, lite fakta.
Designades 1968 av André LeMarquand som en hyllning till månlandningen, därav formen av en hjälm, den tillverkades av CATENA SA Bulle ett litet bolag i schweiz, den introducerades vid klockmässan i Basel 1972. Tillverkades mellan 1972-1978.
Just den här modellen har Tressa satt sitt namn på men även Fortis och Zeno med flera har satt sitt namn på den.
Den finns i färgerna svart, brunt, vitt, röd och grön.

Min klocka på bilden är den ovanligaste färgen och den lyckades jag köpa via en kontakt i Tyskland för ett antal år sedan, den är en NOS så den är i nyskick, lyckades få med original reklam broschyren på köpet. Har även haft en brun och vit i min ägo men dom har sålts vidare för andra investeringar.

Klockhusen är i backelit och verken är automatiska ETA.

Det finns även ett antal varianter i stål som kom lite senare dom är dock fyrkantig i sin design.

Hoppas du blev nöjd med svaret. :)
 

vemrik

Breitling
Hej, har mest hängt på utländska forum, men upptäckte det här för ett tag sen, och slog till och reggade mig nu. Tänkte också 'förtäta' min samling, och sälja av en del mindre dyra ur, så det dyker säkert upp en och annan säljannons vad det lider. Just nu är jag annars synnerligen förälskad i min Fortis Spacematic GMT, som jag gav mig själv i födelsedagspresent häromveckan. Så det blir väl lämpligt att den får bli första bilden här också. :)

/Rikard

8te8.jpg
 
D

delegeferenda

Guest
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.

Bor i Stockholm och har egentligen alltid varit förtjust i snygga klockor. Har å andra sidan aldrig suttit mig ner och utforskat vad som finns, vilka som är vad o.s.v. Efter ett par månaders spontana efterforskningar har intresset framförallt fallit på Omega Seamaster 300 m och Rolex Explorer II.

Gillar även Rolex Datejust guldguld och då även med urtavlan i guld, men det får bli en senare investering. Hoppas hitta hjälp och råd om mitt snart införskaffade köp här på KS.

Mvh
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Bor i Stockholm och har egentligen alltid varit förtjust i snygga klockor. Har å andra sidan aldrig suttit mig ner och utforskat vad som finns, vilka som är vad o.s.v. Efter ett par månaders spontana efterforskningar har intresset framförallt fallit på Omega Seamaster 300 m och Rolex Explorer II.

Gillar även Rolex Datejust guldguld och då även med urtavlan i guld, men det får bli en senare investering. Hoppas hitta hjälp och råd om mitt snart införskaffade köp här på KS.

Mvh

Varmt välkommen in:) posta gärna lite bilder på dina framtida klockinköp!
 
Tjenare gott folk

Hög tid att jag reggar mig på forumet. Jag har mest hängt på watchuseek tidigare, men senaste tiden har jag bombat instagram med bilder istället..!
Har varit seriöst intresserad av klockor i ett par år, men det har legat på en sub 5k nivå ...hittills.
Tänkte väl att 2014 får bli året då jag uppgraderar samlingen ett snäpp. Just nu är jag grymt sugen på en aqua terra eller PO. Tudor pelagos och BB verkar också fina!

Idag kör jag Armida
rWZQYyb.jpg


Väl mött!
Sundström
 

Ervid

Omega
Ny på forumet och egentligen helt nu i klockvärlden.
Väldigt begränsade kunskaper och liten samling, det enda vettiga är en Omega seamaster Quartz.
Jobbar själv med att tillverka special inredning. Vilket har gett ett visst intresse för 'fina' saker.
Bor med familjen i Sthlm.

Klockor klockor klockor. Ja, vi är väl alla likadana? Tittar, surfar,klämmer och drömmer.
Att hänga runt och skaffa sig kunskap ger ett visst ha begär på typ allt.
Allt kan man inte köpa. Det är dags att köpa en ny dinka och jag är rätt kluven.
Iwc chronograph 3777-01 eller en beggad Rolex GMT alt. Subba.
Rätt olika klockor...

I rätt tid/rickard
 

Eric 76

Breitling
Ny här, hittade hit när jag sökte info om 116200 som jag har en på g.
Har en liten samling: Santos 80-tal, Tank 80-tal (arvegods), Swatch jubileumsmodell i platina,
Daytona (30-årspresent till mig själv) i stål.

Har läst några olika trådar här, lätt att fastna några timmar!
Kanske kommer lite bilder så småningom.
 

Bankmannen

Breitling
Hej allihop!

Är ny här på forumet och är gillar klockor en hel del men är relativt ny på området. Jag letar egentligen efter en prisvärd Omega Speedmaster, men verkar inte vara det lättaste att hitta.. dessutom verkar det ju som att den jag siktat in mig på (automatic) kan vara lurig med service kostnader. Tänkte ev hitta ngn beater och fick nys om en Certina som ligger uppe på köp o sälj här men jag kan tydligen inte skiva till denna person? Förstår inte varför? Går inte att pm heller verkar de som?

Help?
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Hej allihop!

Är ny här på forumet och är gillar klockor en hel del men är relativt ny på området. Jag letar egentligen efter en prisvärd Omega Speedmaster, men verkar inte vara det lättaste att hitta.. dessutom verkar det ju som att den jag siktat in mig på (automatic) kan vara lurig med service kostnader. Tänkte ev hitta ngn beater och fick nys om en Certina som ligger uppe på köp o sälj här men jag kan tydligen inte skiva till denna person? Förstår inte varför? Går inte att pm heller verkar de som?

Help?

Du måste posta upp dig till 20 inlägg först :) och Välkommen hit till KS!
 
Topp