• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

D.a.n.i.e.l

Breitling
Tjena!
En snabb presentation skulle säga en 39-årig skaraborgare som jobbar inom sälj och marknadsföring. Intresse för design, klockor, italienska viner och blodiga biffar.

Mitt mitt klockintresse grundades tidigt och många coola ur passerade redan under mellanstadieåren, då var det casio som gällde.

Många nomame och riktiga low-end klockor, till och med replicor har också suttit kring handleden, just för en snygg design

Det första riktigt exklusiva uret var en Breitling Chronomat Evolution med UTC.
Tyvärr är det inte längre i min ägo men är svårt saknat.

Numer har jag fallit hårt för i Sverige, i mitt tycke, underskattade Seiko med sin fina kvalitet kontra pris och enorma utbud av överkomliga drömklockor.

Trots detta är även en Tissot på ingång, har tillslut börjat snegla på Rolex, suktar efter Omega och Tag Heuer och är ruskigt sugen på en Breitling igen.

Att jag hittat hit gör inte klocksjukdomen lindrigare...

Ha en bra dag alla klockomaner!
 

jakebarnes

Cartier
Heje.
Ny här, och fascineras över all kunskap som verkar finnas. Kul och lärorikt.

Ganska nyväckt intresse och en mycket blygsam samling.
En Sub, där jag bytt ut bezel mot en annan Sub-bezel, som jag själv tycker är jävligt retro-snygg (och ovanligt med svart tavla/grön bezel) men har förstått att original är det som gäller här. Kan ju dock byta tillbaka så fort jag känner för det.
Sedan sitter jag på en fin Omega Seamaster TV, som förefaller vara ganska ovanlig. Köpte den på en auktion för en femhundring, och verkar kunna få det tiodubbla idag.
Min "reseklocka" är en Citizen, dykur, automatiskt. Köpt utomlands, och har inte hittat den någonstans.
På ständig jag efter en Sub från mitt födelseår (mitten 70-tal) eller en milsub.

Har liksom inte ekonomi för att ha flera guldklimpar, utan hoppas göras "klockkarriär". Har tidigare haft Tag Heuer och Omega GMT, men sålt/bytt upp mig steg för steg.
 

Bilagor

  • FullSizeRender kopia.jpg
    FullSizeRender kopia.jpg
    124.9 KB · Visningar: 120
  • unnamed.jpg
    unnamed.jpg
    20.9 KB · Visningar: 118
  • FullSizeRender-2.jpg
    FullSizeRender-2.jpg
    117.6 KB · Visningar: 113

Jarran

Omega
2-Faktor
Det där med klockkarriär är spännande. Har haft ett antal stålsport Rolex genom åren, och sålt för högre pris än vad jag gav när jag köpt dem nya. Då har jag visserligen behållt dom några år. Kändes bra så lång.
Numera köper jag fortfarande nytt från svensk AD, men med återkommande sug på nya erövringar i klockväg, så har jag snarare en anti-karriär, där jag köper dyrt och säljer billigt. Vad gör man inte för att föda sitt sug efter nytt ;) Nu står Aquanaut eller Yacht-Master 40 (116655) på radarn och något måste säljas. Borde kanske börja köpa beg istället.......?
Hursomhelst - välkommen @jakebarnes
 

Santos

Breitling
Hej,

Santos heter jag (nåja, inte riktigt). Jag är en man under 30 år som är bosatt i de södra delarna av landet. Jag har nyligen lämnat universitetets teoretiska verklighet efter fem år och arbetar numera med att analysera diverse siffror för ett större svenskt bolag. Mitt klockintresse har gradvis växt fram under åren vid universitetet genom att många i samma ålder delat samma intresse. Till min bättre halvas stora förtvivlan är jag nu helt fast och spenderar väldigt mycket tid med mitt intresse.

Bortsett från klockor (hittils främst genom att läsa, titta och känna) har jag även ett intresse för god mat och goda viner. Tennis finns också med på en hörna och finalerna i Båstad är ett måste varje sommar (däremot hittar ni mig inte på Pepe's Bodega).

Har ni frågor får ni gärna höra av er!

Hälsn.
Santos
 

roope

Breitling
Tjena,
Jag är en sportintresserad man som alltid tyckt om klockor, den senaste tiden mer fördjupat. Har för tillfället ett par billigare klockor samt en Tissot som jag fick i födelsedagspresent för ett par år sedan. Har fått känna och klämma på en Breitling Colt Chronograph Automatic (som jag förstått är en vanlig instegsklocka) och tyckte om den. Det lutar åt att skaffa en sådan inom kort.
 

The lord

Audemars
Hej
För knappt 1 år sedan var jag totalt okunnig och ointresserad av klockor, nu är jag lika okunnig men desto mer intresserad. Jag bestämde mig för att unna mig en lite finare och för mig dyrare klocka. Utan att ha tänkt över mitt köp speciellt noga begav jag mig in till stans klockaffärer. När jag tittat mig omkring i butiken ett tag kommer en ur personalen fram och undrar om jag behöver hjälp ,ja säger jag och berättar att min budget är ca 5000 kr. Han frågar om jag sett nån modell jag gillar jag vänder mig om och pekar på en klocka i en monter. - Den kostar hundra.. tusen! Jag stönar fram ett va? Vi går vidare i butiken nu kommer nästa fråga som får mig att känna mig ännu dummare - Ska det vara kvarts eller mekaniskt? Ett nytt vaa? kommer ur min mun. Efter att ha gjort bort mig i ytterligare en butik gick jag hem utan någon klocka. Väl hemma satte jag igång med att läsa om och titta på klockor på olika sidor tills jag efter ett tag hamnade här. Jag hittade en väldigt fin guide om att köpa sin första klocka. Jag beslutade mig för en dykarklocka trots att det närmaste jag kommer dykning är när jag fiskar efter mina golfbollar i diverse vattenhinder på golfbanan. Nu har jag äntligen köpt en. Har sett att det finns några som vill se bilder när man öppnar, ska försöka lägga till bilder.
 

Chricke

Breitling
Hej!
Efter att ha smugit runt och "tjuvtittat" på detta eminenta forum i något år var det nu dags att kliva in på riktigt. Jag är en snart 50 årig fd officer med ett större klockintresse än klocksamling. Det sista går ju att ändra på i och för sig Andra intressen är flygmaskiner, snöskotrar och skidåkning. Bor mitt i Sverige och jobbar som mellanchef på en statlig myndighet. Reser en hel del i tjänsten och har tillbringat många timmar på diverse flygplatser runt om i landet med det här forumet som sällskap.

Ödmjuk inför allt kunnande känns det kul att vara med och ser fram mot att lära mig mer!

Chricke
 

leiden

Rolex
Hej!
Presentation var det ja. Kan inte skryta med några större kunskaper eller stor klocksamling. I mitten av 00-talet bestämde jag mig för att köpa en lite finare klocka än de digitala lågbudgetvarianter som jag haft i omgångar. Valet föll på en Certina DS Spel Titanium chronograf. Gillade den verkligen men den blev stulen under ett inbrott i min lägenhet. Köpte därefter en Certina DS Action Robert Kubica Limited edition som jag fortfarande har kvar men som jag nu väljer att byta ut mot en, i mitt tycke, ännu finare klocka. Vet inte varför det blev just Certina från början men jag tyckte väl att det var ett lagom budgetval och en hyfsad kvalitet, dessutom har jag alltid gillat chronografer. Men nu ska den alltså få gå vidare. Efter att ha funderat och läst på, framförallt här på klocksnack, så har jag nu beställt en Longines HydroConquest, blå tavla, 41mm, alltså ingen chronograf den här gången. Börjar fastna för dykare! Efter att ha läst ytterligare här på forumet så har jag också bestämt mig för att köpa hem lite Nato- och Zuluband att byta med. Jag känner att intresset växer och det är en helt ny värld som öppnar sig :)
 

The lord

Audemars
Då ska jag försöka lägga upp bilderna, är väldigt nöjd med mitt första klockköp. Tar gärna emot kommentarer, tips och råd på hur man bäst sköter klockan men såga mig helst inte jäms med fotknölarna för mitt val. Det ända jag inte är nöjd med är att min budget på 5000 kr inte höll men det känns som att det inte bara är jag som inte lyckats med det.
IMG-20160210-WA0010.jpg
IMG-20160210-WA0009.jpg
IMG-20160210-WA0008.jpg
IMG-20160210-WA0011.jpg
IMG-20160210-WA0007.jpg
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Då ska jag försöka lägga upp bilderna, är väldigt nöjd med mitt första klockköp. Tar gärna emot kommentarer, tips och råd på hur man bäst sköter klockan men såga mig helst inte jäms med fotknölarna för mitt val. Det ända jag inte är nöjd med är att min budget på 5000 kr inte höll men det känns som att det inte bara är jag som inte lyckats med det.
IMG-20160210-WA0010.jpg
IMG-20160210-WA0009.jpg
IMG-20160210-WA0008.jpg
IMG-20160210-WA0011.jpg
IMG-20160210-WA0007.jpg
En bild där man faktiskt ser klockan hade inte skadat. ;) Känn dig välkommen ändå! :happyhappy:
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Hej Paul heter jag. Också ny på detta forum. Har börjat samla klockor på gamla dar. 55 år med ungar som börjar flyga ut. Så plånboken är inte så tom längre. Började o köpa klockor på tradera. Uteslutande Omega. Började med 50-60 tal. Kostym klockor. Inte så dyra. Men sen fick jag upp ögonen för Speedmaster. Men köpte en reduced. Men man gör ju sina misstag. Nu har jag beställt min första nya klocka. På Erikson ur. i sumpan. Skulle bara kolla. Men det va en skicklig ung säljare.som gav ett kanonpris på en Omega planet ocean 42 mm. Så nu går man o trampar. Förstod efter kollade på detta forum. Att det va nytt som gällde o svensk AD.hade planerat o flyga ner till schiphol o handla Men frugan börjar gnälla. För hon ser hur det börjar spåra ut ☺ men har förstått. Att på detta forum så är man i gott sällskap
Välkommen. Ha ha om du börjat spåra så är du på rätt plats. PO...bra val. ,)
 

aleedl

Breitling
Då var man här då.. Och Alex heter jag
Har precis fått ett intresse av klockor. Är en 3 år gammal stockholmare som är intresserad av det mesta och vill utöka min klocksamling. Hoppas få läsa många intressant saker och ta del av denna kunskapsbank
 

Sunken

Breitling
2-Faktor
Hej!
David heter jag, är en 30-årig norrlänning med nyfött intresse för klockor. Nyfikenheten kom av att några vänner köpte in varsin Speedmaster för ett par veckor sen och jag kunde för mitt liv inte förstå hur man kunde lägga 40k på en klocka! Ville därför lära mig vad som deiver kostnaden och gör att man vill lägga de pengarna på just en relativt exakt mekaniskt tidspresentstör. Vips ett par veckor senare sitter man här och dreglar över både olika typer av verk samt drömmen om en Panerai Radiomir
 

Enellios

Cartier
Kände att det är dags att gå från att bara passivt läsa här på forumet till att börja ge sig in i hetluften.
Är 21 år och bosatt i Stockholmsområdet. Har alltid burit klocka och tyckt att klockor är roligt, men det riktiga intresset kom för nästan på dagen ett år sen då jag fick för mig att jag skulle gå och köpa mig en Omega SMP 300. Sagt och gjort, åkte in till Franks Ur där jag testade och fort bestämde mig för att slå till på en blå. Skön känsla när man klev ut ur butiken. Sedan dess har det trillat in ytterligare ett par klockor av olika märken och fler ska det bli.

Klocksnack.se tar upp mycket utav min tid.

Tack för mig!
 

Ivar31

Cartier
Tjenare, ny på forumet sen idag. Har klickat runt tidigare och imponerats över deltagandet och alla öppna och positiva dialoger här inne. Uppfriskande med positiva platser på nätet!

Skaffade min första "riktiga" klocka i höstas efter en lång tids (flera års) suktande. Blev en Aqua terra 41,5 med blå tavla. En riktig keeper för mig, men har genom processen blivit smittad och letar redan efter en kandidat att varva med... Just nu är jag lite för sugen på en Sjöö Sandström Chronolink. Frågan är hur lång tid det tar den här gången...
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    62.5 KB · Visningar: 48

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Hej, det är väl dags att presentera sig, jag har varit medlem några månader. Jag heter Henrik och har haft en sjukligt klockintresse så länge jag kan minnas, tror det började med brorsans golf tidningar med en Rolex på ryggpärmen på varje ex.
Klockan runt armen har varierats under åren och har hela tiden speglat mitt ekonomiska läge för stunden. Första ”riktiga” klockan var en Longines Dolce Vita, automat som jag använde under 5 - 6 år, sedan blev den en Longines Hydro Conquest kronograf, automat igen så klart, dessa klockor hade jag tills helt nyligen då jag blev med Rolex Datejust II som jag efter noggrant övervägande köpte i stället för en Rolex Explorer II som jag tittade på, men jag beslutade mig hos Rob Engström för att det var DJ2 som var min nästa beater. Jag sålde då Longines klockorna för att visa god intention till min fru (edit: tvingades sälja av min fru). Jag har även en Sjöö Sandström Chronolink som jag hittade på ett engelskt auktionsverk till ett riktigt bra pris, henne använder jag mest till fest eftersom jag tycker att den är så speciell att den faktiskt slår DJ2:an till kostym.
Förutom ovannämnda har jag en del annat smått och gott också men dessa damer ligger mest i klockskåpet; Lamy, Romer, Tissot, Omega Semaster, två Stürling Original, Elysee, Gant, Fortis.
14 - 16 mars i år ska jag till Motala och lära mig lite mer på Urmakarskolan, vilket är något jag verkligen ser fram emot. Nästa projekt är troligen att bygga en egen klocka, hitta något lik till Boett och plundra någon av mina klockor och modda själv.
Sa jag att jag gillar klockor?
 
Senast ändrad:

regnguden

Rolex
2-Faktor
Hej alla klocksnackare!
Jag är en liten student som tittar på folks handleder och oftast skakar på huvudet över bristen på klocka eller synen av en smartwatch, och som tycker att fler borde stödja klockindustrin genom att handla något "ordentligt". Själv mår jag dåligt och känner mig naken om jag inte har en klocka på armen...

Min lilla samling ser ut som följer:

Chronoswiss Timemaster A 40mm - Min dagliga dressklocka som var min 18-års present
1455324106504189112254.jpg


Omega Seamaster Polaris Multifunction
36 ggr 32 mm - Klockan jag köpte förra hösten för att ha något med lite funktioner och som udda fågel på armen när jag känner en fläkt av 80-tal
1455324334706-144211.jpg


Omega Seamaster Automatic 32 mm - Klockan som jag plockade fram ur en byrålåda under julen med denna rem, och som min farsa stoppade i lådan när digitalt och kvarts blev det man skulle ha...
14553246193281748473045.jpg


Hoppas ni gillar vad ni ser och att vi får snacka lite klockor snart!
 

Subby

Rolex
Hej alla klocksnackare!
Jag är en liten student som tittar på folks handleder och oftast skakar på huvudet över bristen på klocka eller synen av en smartwatch, och som tycker att fler borde stödja klockindustrin genom att handla något "ordentligt". Själv mår jag dåligt och känner mig naken om jag inte har en klocka på armen...

Min lilla samling ser ut som följer:

Chronoswiss Timemaster A 40mm - Min dagliga dressklocka som var min 18-års present
1455324106504189112254.jpg


Omega Seamaster Polaris Multifunction
36 ggr 32 mm - Klockan jag köpte förra hösten för att ha något med lite funktioner och som udda fågel på armen när jag känner en fläkt av 80-tal
1455324334706-144211.jpg


Omega Seamaster Automatic 32 mm - Klockan som jag plockade fram ur en byrålåda under julen med denna rem, och som min farsa stoppade i lådan när digitalt och kvarts blev det man skulle ha...
14553246193281748473045.jpg


Hoppas ni gillar vad ni ser och att vi får snacka lite klockor snart!

Härlig samling, välkommen till Klocksnack! :)
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Kanske dags att presentera sig efter att ha snokat runt här ett tag och ställt dumma frågor!

Tomas heter jag, 32år gammal. Jobbar på anrika flygmotor i Trollhättan som cnc operatör numera GKN och är svarvarslyna sen några år tillbaks, körde fräs maskin innan. Husägare sen ett år tillbaka med en liten 3åring och en kärring som studerar så då har ni koll på nivån av klockor jag ligger på....inga Rolex här inte! Tur som det är så lockar inte det märket nått nämnvärt heller om jag ska vara ärlig. Varför blev jag intresserad av klockor då....ja först å främst är det jävligt snyggt och helt klart mannens smycke! Har en förmåga att snöa in på saker å ting så nu är det klockor som gäller, tidigare var det hifi som gällde och gäller väl egentligen fortfarande men inte i alls samma utsträckning. En annat intresse är motorcyklar. Tack vare detta forum har jag fått upp ögonen för massor av olika märken med intressant historia som jag inte hade en aning om eller hört talats om innan. Det kommer att bli ett spännande år vad gäller klockköp! :)

Tack för mig!
 
Senast ändrad:

Aje

Omega
30+ inflyttad stockholmare med klockintresse sen barnsben. Burit klocka sen 10-årsåldern men intresset för mekaniska ur tog fart under slutet på gymnasietiden.

Första "riktiga" klockan blev som för så många andra en Omega Seamaster som köptes ny 2007. Sen dess, förstärkt av detta forum, har intresset ökat och så även samlingen. Mitt stora problem är att jag inte är en flippare utan klockorna blir kvar som ett minne över tiden de inhandlades och de intressen/livssituation som var då. Väldigt trevligt men tiden mellan inköp ökar då sparandet till nästa klockan alltid börjar om från noll.

Samlingen består nu av följande:
Ovan nämnda Omega (2225.80.00)
Seamaster från 1956
Sjöö Sandström Extreme Black Professional
Casio G-Shock
Rolex DSSD 116660
Rolex Submariner 116610LV
Audemars Piguet Royal Oak 15400ST.OO.1220.02 (inköpt för ett par veckor sen)

Vad nästa köp blir får framtiden utvisa. Panerai, Rolex Day date m.m. ligger och lockar...

Tack alla för kunskapen som förmedlas på forumet!
 

jurassicjay

Cartier
Joel heter jag. 28 årig design- och produktutvecklingsstudent i Malmö.
Har hökat här på forumet en tid utan att vara registrerad, men har till slut insett att detta ju faktiskt är ett forum där man VILL vara med på riktigt. Fullt av snälla, trevliga och hjälpsamma människor.
Mångårigt klockintresse (dock utan någon vidare budget) som senaste tiden vaknat på nytt då jag upptäckt bla Seiko, och vilken kvalitet man trots allt kan få på en ny eller relativt ny klocka trots en liten budget, om man håller sig borta från schweiz. Har ett litet stall med billiga klockor, som ändå är rätt fina. Några av dem i alla fall.
I övrigt så pysslar jag mest med musik och fotografi (analogt). Kommer aldrig ifrån fascinationen av gammal finmekanik.
Väl mött!
 

Sunray

Omega
2-Faktor
Hej alla Klocksnackare,
Nu tänkte jag komma in i värmen här på forumet. :)
Är en medelålders man från Göteborg som har smugit runt här inkognito i 2 år tid tills jag idag tog mig mod att vågade skapa ett konto. :)
Är väldigt förtjust i sport och dykarklockor. Dagens klockinnehav består av Rolex GMT II Coke, Rolex Submariner date, Seiko Monster och sist men inte minst en Spedmaster professional plus 2 st. ärvda fickur.
Fler bilder kommer efter vart när jag blivit varm i kläderna här.
image.jpeg
 

Brodeur

Omega
Hej hopp !

Har smygläst här av och till ganska länge. Förstår inte de som säger att vill jag veta vad tiden är så tittar jag på mobilen.
Klockan är et oerhört viktigt arbetsredskap i vardagen då man ständigt har möten och tider att passa.

Har dock märkt nu sedna jag fick min nya Omega Seamaster diver 300M att jag ibland glömmer att kolla själva tiden. :)
Nyklockssjuka......
 

D'orB

Omega
Hej alla klocksnackare

Har varit relativt flitig besökare av KS ett tag men varit väldigt sparsam med inläggen. Tanken är att jag nu skall ändra på det, inte besöken då alltså utan inläggen :)

Skulle inte kalla mig för klocksamlare utan snarare bärare/brukare. Har hamnat i det berömda Rolex-träsket och är ständigt på jakt efter nästa klocka.

Vi hörs!

C
 
Topp