• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Joker

Breitling
Hej,

Helt ny här och rätt ny som intresserad av klockor. Som rookie är mitt intresse mer grundat på estetik än kunnande, men man lär sig med tiden.

Har några omegor och är med dessa egentligen täckt för dykning, vardag och dressat (och med några fickur även för frack). Jag har alltså inte någon verkligt behovsdriven brådska men jag tänker mig väl kanske någon till omega, kanske lite på sikt. Eller kanske någon enklare Rolex. Eller en enkel Sjöö Sandström. Eller något annat kul. Eller kanske lite av varje. Känns som att jag är på väg utför och då tror jag det här är ett rätt bra ställe att vara på...
 
Hej på er!

Är ny här på forumet och har sedan ungefär ett år tillbaks fått ett växande intresse för klockor.
Tycker det är speciellt kul med vintage, i alla dess former. En vacker dag lägger jag vantarna på ball rolex/tudor!

Vi hörs!
 

Dennis

Breitling
Hej!

Ny på forumet sedan ngn vecka, har börjat nörda ner mig i klockor först i år så jag är en rookie som läser på så mycket jag bara kan om alla möjliga märken. Dock har jag än så länge svårt att hänga med i alla förkortningar ni kör med för att inte tala om alla produktnummer vissa svänger sig med. ;)

Men min tid(!) kommer, jag tror detta intresse kommer eskalera, precis som det gjort för många av er. Jag har sedan tidigare en Seiko chronograf och någon enkel Michael Kors-klocka, men jag fick idag äntligen tummen ur och köpte mig en Breitling SOH. Jätteglad för den såklart, bilder finns i den stora paketöppningstråden. Kommentera gärna vad ni tycker om den där!

Trevlig kväll!

//Dennis
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Hej!

Ny på forumet sedan ngn vecka, har börjat nörda ner mig i klockor först i år så jag är en rookie som läser på så mycket jag bara kan om alla möjliga märken. Dock har jag än så länge svårt att hänga med i alla förkortningar ni kör med för att inte tala om alla produktnummer vissa svänger sig med. ;)

Men min tid(!) kommer, jag tror detta intresse kommer eskalera, precis som det gjort för många av er. Jag har sedan tidigare en Seiko chronograf och någon enkel Michael Kors-klocka, men jag fick idag äntligen tummen ur och köpte mig en Breitling SOH. Jätteglad för den såklart, bilder finns i den stora paketöppningstråden. Kommentera gärna vad ni tycker om den där!

Trevlig kväll!

//Dennis

Välkommen! Den här tråden kanske kan hjälpa dig. https://klocksnack.se/threads/förkortningar-fraser-och-deras-riktiga-betydelse.4248/
 

Lembit Metsik

Breitling
Hej. Uppenbarligen ny på forumet. Alltid älskat klockor, främst av estetiska anledningar men på senare också för att man ju mer man lär sig inser vilket hantverk det handlar om. Tycker extra mycket om modeller som erbjuder något unikt och som den stora massan kanske låtit bli. Har läst massor här på senare tid och tänkte att det var dags för en presentation. Förutom klockor gillar jag allt som hör till livsnjutning. Mat, dryck, resor, kortspel, film och idrott som åskådare.
 

andreasventuno

Breitling
Goddag!

Jag har följt diskussionerna tätt under ett år och nu när jag går i köptankar kan det vara aktuellt att även bli aktiv. Letar efter en SubC alternativt en 16600 så att jag kan skicka in denna rackaren på service äntligen! (Väl medveten om att min klockportfölj inte skulle bli den mest differentierade på forumet)
image.jpg
 
Hej - från en som så många andra började med att finkamma köp&sälj för att hitta min första 'riktiga' klocka.
Det började med en Seiko beater som tjänat mig väl ända tills den idag (!) havererade efter att den åkt i golvet för x gången...
Och som för så många andra blev jag biten. Prövar mig fram och inhandlade av JakobZ en härlig mögelZenith som fyller 60 nästa år.

22åring från Stockholm. Kontorsråtta med akademikerkomplex som slits mellan fotboll (och all annan idrott), klockor, skor/kläder, musik och allt annat dygnets timmar helst skulle räcka till.

Vänligen släng ut mig ur forumet när jag når 10.000 inläggsklubben. Tack
 

Icaras

Rolex
Hej - från en som så många andra började med att finkamma köp&sälj för att hitta min första 'riktiga' klocka.
Det började med en Seiko beater som tjänat mig väl ända tills den idag (!) havererade efter att den åkt i golvet för x gången...
Och som för så många andra blev jag biten. Prövar mig fram och inhandlade av JakobZ en härlig mögelZenith som fyller 60 nästa år.

22åring från Stockholm. Kontorsråtta med akademikerkomplex som slits mellan fotboll (och all annan idrott), klockor, skor/kläder, musik och allt annat dygnets timmar helst skulle räcka till.

Vänligen släng ut mig ur forumet när jag når 10.000 inläggsklubben. Tack
Tjenna fiskbullen! Med namnet att tyda så har du en viss förkärlek för denna förskräckliga rätt? :wtf:

Hur som helst, härligt att ta steget in i mögelvärlden redan efter andra klockan! Om jag minns det rätt så var det dessutom en riktigt grym dressare! Välkommen till galenskapen! :)
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Hej. Uppenbarligen ny på forumet. Alltid älskat klockor, främst av estetiska anledningar men på senare också för att man ju mer man lär sig inser vilket hantverk det handlar om. Tycker extra mycket om modeller som erbjuder något unikt och som den stora massan kanske låtit bli. Har läst massor här på senare tid och tänkte att det var dags för en presentation. Förutom klockor gillar jag allt som hör till livsnjutning. Mat, dryck, resor, kortspel, film och idrott som åskådare.

Välkommen till forumet, bra val av namn förresten :)
 

Malmoo

Omega
Hej allihopa, ny på forumet och tänkte säga hej. Har haft semester senaste dagarna och kan bara tack för de trevliga och lärorika trådarna som finns här på forumet. Är från Malmö som nicket antyder, och har haft ett intresse för klockor som hela tiden växer och växer.

Jag minns min första klocka som jag efter månader av tjat och mer tjat fick när jag fyllde tolv. Det var en digital seiko(om minnet är som det borde vara) som jag inte minns namnet på, men den hade olika modes som skiing, running, etc etc. Den kostade en mindre månadslön på den tiden. Och jag var den gladaste ungen som malmös gator någonsin skådat när jag på födelsedagen fick detta paket. Tyvärr är det också en av de få klockor jag inte har kvar då den mystiskt har försvunnit under olika flyttar, semestrar, och diverse utbildningar. Så när har plånboken väl öppnats upp så brukar jag vilja behålla klockan en lång tid framöver.

Har inte direkt någon speciell smak, utan jag använder och köper klockor som jag tycker är fina, det kan vara klockor i alla möjliga prissegment och i alla möjliga färger och material. Tänker att jag kan slänga upp en bild på en av mina första trotjänare. Den har använts i alla möjliga situationer, och med tanke på det så är den fortfarande i förvånansvärt bra skick.

Seiko sq100
seiko.JPG


Den används numera aldrig av och har inget värde förutom det nostalgiska(vilket är rejält). Sambon brukar dock dra ut den på någon tur lite då och då så den får lite kärlek.

Annars så är det en salig blandning av olika no name klockor, till "trend" klockor som Diesel, Jacque Lemans, Victorinox, till Omega, Tag Heuer, Rolex.

Har på senare tid även fått upp ögonen för lite vintage klockor. Självklart drömmer jag om någon "röd" sub, eller en fin Paul Newman. Just nu är dock suget efter något mer prisvänligt som en fin gammal seamaster eller geneve. (en cosmic 2000 från ca -73 ifall någon har en fin liggandes). Samt att senaste dagarna insett att jag bokstavligen älskar gamla ryssklockor. Samt att jag har en lista på klockor som jag vill beta av som är av nyare art.

Som många av er andra så är intresset och suget efter nya klockor bra mycket större än vad plånboken är. Men allt har sin tid, och ofta så faller saker och ting på plats om man bara har drömmen. Säger som Fabio (Hoppas det är fler än jag som vet vem det är) sa till Filip och Fredrik. -"If you dream about one motorcycle you will have one motorcycle. If you dream about one hundred motorcycles, you will have one hundred motorcycles"-

Från att ha tvekat om jag skulle skriva en presentation då jag inte visste vad jag skulle skriva, till att ha använt upp hutlöst mycket brandbredd. Nu sätter jag stopp för det här.

Ses i trådarna!
 

Wemb

Cartier
Hej på er!

Efter att i drygt sex år burit en Certina DS Action kände jag att det var dags att köpa "nytt", och valet blev en Omega SMP 300, 2561.80 som landade igår.

Klockboxen innehåller nu en Certina DS Action, en CK, samt min efterlängtade SMP.

Intresset för klockor har länge varit stort, och tack vare smygläsning på forumet har kunskapen ökat markant under den senaste månaden.

Precis som många säger så ökar intresset inför det första köpet, och jag har redan börjat spana på nästa objekt! (Rolex DJ ev.)

Kan även passa på att ge samtliga ett tips - bryt inte vänsterarmen 2 dagar innan din första "riktiga" klocka kommer hem. Det blir inte riktigt lika roligt då!

Tack för mig, vi ses i trådarna!
 
Hej på er allihop!

Jag är ny på forumet men jag har haft ett stort klockintresse så länge jag kan minnas. Min första kärlek var en Citizen quartz och det måste varit tidigt 80-tal. Kommer ihåg att den hade olika färger på tryckknapparna, vilket imponerade stort på mig. Nyförtiden har jag mest snöat in på Vintage Omegor. Framför allt 70-talare. Jag har ingen samling att tala om (än:)) men förutom en del skräp har jag nedanstående klockor.

Jag ser fram emot att lära mig mer och öka på min samling

/Uffe


klockor 2.jpg
 
Hej på er!

Efter att i drygt sex år burit en Certina DS Action kände jag att det var dags att köpa "nytt", och valet blev en Omega SMP 300, 2561.80 som landade igår.

Klockboxen innehåller nu en Certina DS Action, en CK, samt min efterlängtade SMP.

Intresset för klockor har länge varit stort, och tack vare smygläsning på forumet har kunskapen ökat markant under den senaste månaden.

Precis som många säger så ökar intresset inför det första köpet, och jag har redan börjat spana på nästa objekt! (Rolex DJ ev.)

Kan även passa på att ge samtliga ett tips - bryt inte vänsterarmen 2 dagar innan din första "riktiga" klocka kommer hem. Det blir inte riktigt lika roligt då!

Tack för mig, vi ses i trådarna!



Välkommen hit!

Du får se till att finna ett band i tillräcklig längd för att ta sig runt gipset, sen även självklart bjuda på bild!
Alternativet är ju att använda på högerhanden, inte alls lika kul och känns dessutom fel.
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
Hej!

Har läst här ett tag o nu blivit medlem. Trevligt forum med mycket kunskap o glädje!

Varit intresserad av klockor sen gymnasietiden på 80-talet då jag köpte en Tissot PR100....sen har många klockor passerat. IWC Rolex Jaeger Tag Heuer Blancpain Panerai med flera.

Nuvarande samling:

Panerai 005 med flera extra armband-en klocka som passar till allt och kul att kunna förändra den så mycket. Just nu orange gummiarmband inför semestern.

Rolex Explorer II 216570 med vita tavlan

IWC PILOT XVII


Ska bidra med några bilder senare i oranga tråden tänkte jag!

Trevlig sommar alla.

Anders
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Hej på er allihop!

Jag är ny på forumet men jag har haft ett stort klockintresse så länge jag kan minnas. Min första kärlek var en Citizen quartz och det måste varit tidigt 80-tal. Kommer ihåg att den hade olika färger på tryckknapparna, vilket imponerade stort på mig. Nyförtiden har jag mest snöat in på Vintage Omegor. Framför allt 70-talare. Jag har ingen samling att tala om (än:)) men förutom en del skräp har jag nedanstående klockor.

Jag ser fram emot att lära mig mer och öka på min samling

/Uffe


klockor 2.jpg


Hej!

Skulle man kunna få se lite fler bilder på Omegan?? :)
 

Marckus

Panerai
Hej på er allihop!

Jag är ny på forumet men jag har haft ett stort klockintresse så länge jag kan minnas. Min första kärlek var en Citizen quartz och det måste varit tidigt 80-tal. Kommer ihåg att den hade olika färger på tryckknapparna, vilket imponerade stort på mig. Nyförtiden har jag mest snöat in på Vintage Omegor. Framför allt 70-talare. Jag har ingen samling att tala om (än:)) men förutom en del skräp har jag nedanstående klockor.

Jag ser fram emot att lära mig mer och öka på min samling

/Uffe


klockor 2.jpg

Jävlar i min lilla låda, Big Blue! Den förtjänar lite uppmärksamhet i forumets vintagedel. Starta gärna en tråd och berätta lite, tokyo tapes
 

Richie_evd

Breitling
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.

Då kör vi!

Nya här:D

35 år och bor i sthlm med familj. Två döttrar och fru. Och nej ,men gör inte men jag vet bara inte hur man gör, kanske finner man även det svaret här:bookworm:?

Är idag ägare till två klockor, planet ocean xl samt en speedmaster. Har alltid klappat lite extra för Omega av någon anledning. Men har dock snöat in på Daytonan senaste tiden och det lär bli en inom kort.

Anledningen till mitt medlemskap. Jag är medlem på lite andra liknande forum inom motorcross och fiske vilket är ett utmärkt sätt att får/ge svar och tips på funderingar och frågor. Jag gillar att undersöka samt samla input när något nytt ska inhandlas och nu står daytonan på plats och vad kan då vara bättre en ett klocksnackar forum:cool:

Ska även lägga ut en annons i köp och sälj. men är det någon som kan tänkas känna någon med en Dayton till ett bra pris eller som kan tänka sig vara sugen på en speedmaster limied schumacher så hojta:hungry:

Vi hörs och kanske syns :p

//Rikard
 

Skieur

Breitling
Hej!
har hängt här på forumet ett tag och läst så nu är det dags att jag presenterar mig. Har länge varit intresserad av klockor och från början varit en stor fan av Omega. Nu har jag börjat breddat mig och upptäckt en del nya favoriter den senaste tiden när klockintresset skenat iväg... :)

Så här ser det ut i samlingen i dagsläget:
IMG_1725.jpg


De som hängt med längst är de båda Omegorna, en Aqua Terra som vanligtvis brukar sitta på länk, och farfars gamla Seamaster från -63 som jag nyligen fixat till så den är i användbart skick. Suunton är min skidåkningsklocka och nytillskottet Explorer 216570 är den som fått tillbringa mest tid på handleden senaste tiden.

Dröjde dock inte länge innan jag började titta efter andra klockor då jag är sugen på en kronograf. Har länge gillat IWCs pilotmodeller men tycker de flesta är överdrivet stora så nu står nog en Zenith El Primero 36000 VPH högst på listan... eller kanske någon Speedmaster. Men först börjar det bli dags att hitta en bra klockbox... :)
 

Icaras

Rolex
Hej!
har hängt här på forumet ett tag och läst så nu är det dags att jag presenterar mig. Har länge varit intresserad av klockor och från början varit en stor fan av Omega. Nu har jag börjat breddat mig och upptäckt en del nya favoriter den senaste tiden när klockintresset skenat iväg... :)

Så här ser det ut i samlingen i dagsläget:
IMG_1725.jpg


De som hängt med längst är de båda Omegorna, en Aqua Terra som vanligtvis brukar sitta på länk, och farfars gamla Seamaster från -63 som jag nyligen fixat till så den är i användbart skick. Suunton är min skidåkningsklocka och nytillskottet Explorer 216570 är den som fått tillbringa mest tid på handleden senaste tiden.

Dröjde dock inte länge innan jag började titta efter andra klockor då jag är sugen på en kronograf. Har länge gillat IWCs pilotmodeller men tycker de flesta är överdrivet stora så nu står nog en Zenith El Primero 36000 VPH högst på listan... eller kanske någon Speedmaster. Men först börjar det bli dags att hitta en bra klockbox... :)
Välkommen hit, en trevlig skara klockor du samlat på dig! :)

Här är en grym recension av El Primero av yonsson!
https://klocksnack.se/threads/recension-zenith-el-primero-original-1969.22308/
 

Korwax

Omega
Hej alla KS-are!

Nu är det väl min tur att träda fram från skuggorna och presentera mig på detta ypperliga klockforum.

Klockintresset började för ca 15 år sedan, då med en egenvald Swatch Irony i studentpreset (tror det var -97 års modell...) som för övrigt ligger kvar i skrivbordslådan, har fått 0 handledstid sista 13 åren.
Därefter följde ett flertal Jaqcues Lemans, där modell Porto var en långdragen favorit. Armani hade jag också ett tag.

Min första "riktiga klocka" var en Omega Planet Ocean Chronograf XL den "gamla modellen". Detta var klockan jag skulle behålla livet ut. Det blev inte så, efter ca 1.5år skildes våra vägar åt och jag började snegla på Tag Heuer.
Köpte till slut en Carrera Day Date, som inte alls levde upp Omegans kvalitetskänsla. Efter ett halvår sålde jag den för att ge plats åt den nya Planet Ocean Chrono med 9300 verket. En fantastisk klockan på alla sätt, än idag kan jag ångra att jag sålde den för en snyggare klockan har jag ännu inte lyckats hitta. Men i all ärlighet, en klocka som är nästan 2cm hög kan nog skrämma bort de flesta.

Substitutet blev en gammal digital Casio. Retro är alltid rätt:)

I dagsläget har jag 2 st Junghans (otippat?) en vit Max Bill Chronoscope på mesh och Meister Attaché Chronoscope.

Jag kommer återkomma till min intresse för Junghans vid ett senare tillfälle.

Tack för mig!
Ha en fortsatt trevlig kväll!
 

natovintage

Rolex
2-Faktor
Inte riktigt ny på forumet, men har inte fått presentera mig ännu. Är en "natoälskare" 19 årig kille från Lund/Lomma med 13 olika klockor. Invicta, Citizen och Zenith bland annat. Sitter lite högre nu mot en mer "riktig" klocka. Älskar vintage klockor och det är det som mest dominerar i min samling! Här är lite bilder på mina favoriter i min samling :)
nyne5e9a.jpg
e9e7y9up.jpg
uvezy9er.jpg
5ygugyda.jpg
8uguvabe.jpg
a7utyva2.jpg
5ajequnu.jpg


Hoppas att så många bilder inte stör :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Topp