• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

stenlund

Omega
Efter att ha smygläst och nyligen även gjort mitt första inköp från sidan är det kanske dags för en kortare presentation.
31år, bosatt i dom norra delarna av landet.
Klockintresset är ganska nyväckt.
Har varit nere i stereo/hemmabioträsket några år. Men efter att ha suttit med andan i halsgropen och varit livrädd att jr hemma skulle välta och få högtalarna över sig kände jag att det var dags att byta intresse :)
Så nu sitter jag här, efter några månaders velande, med min första "riktiga" klocka (en omega po xl) på armen och funderar redan över nästa inköp...
 
Hej alla forummedlemmar!

Jag har sedan ett bra tag tillbaka besökt detta forum för att njuta av trevlig läsning och mängder med fina bilder, och jag gillar verkligen den vänliga, positiva tonen och den myckna kunskapen här!

Efter att ha skummat runt 150 sidor i den allmänna diskussionen och dykt in i flertalet trådar per sida tyckte jag att det var dags att posta något eget, och då måste jag naturligtvis "joina gänget" först. En liten presentation, således:

På forumet går jag under namnet CuslonGodibb, men i verkligheten heter jag något helt annat. Jag är i skrivande stund 30 år gammal - av årgång 1984, alltså - och har varit intresserad av klockor sedan jag av min far fick ett gökur i slutet av 1980-talet. Sakta men säkert har samlingen växt, och i dag har jag runt hundratalet klockor.

Mitt intresse lutar betydligt mer åt väggklockor än åt armbandsur, och som de flesta andra här föredrar jag mekaniska verk. Det tickar alltså rätt ordentligt hemma hos mig, för allt som fungerar (det mesta!) håller jag igång. Folk brukar fråga hur sjutton jag kan sova, men det går bra, konstigt nog.

Att jag hittade hit beror på att jag vid årsskiftet bestämde mig för att ge mig själv ett armbandsur i 30-årspresent och började surfa runt på diverse forum för att få tips och idéer. Det hela slutade med en Seiko Spirit Military Quartz SBCA001 som jag är mer än mycket nöjd med. Jag bröt mönstret genom att köpa quartz, men plötsligt kändes det bara som att just vad gäller det vardagliga armbandsuret vore det skönt om det höll tiden noga och var "underhållsfritt".

Tidigare har jag burit en Omega Seamaster från 1960 (så sa urmakaren, i alla fall) som gått från min morfars far till mig via min morfar. Tyvärr mår den klockan numera inte helt bra, efter ett besök hos en mindre begåvad urmakare. Den förtjänar att få bästa möjliga behandling, men jag har svårt för att lämna den ifrån mig - i synnerhet om den skall skickas någonstans - - -

Det är klart att jag genom åren lagt en hel del pengar på klockor, men oftast inte mer än några hundringar per styck, och armbandsur av det mera lyxiga slaget har jag aldrig köpt. Sugen blir jag av alla fina bilder här, men plånboken och förnuftet protesterar. Konstigt nog - fast jag älskar klockor och har väggarna fulla - är jag en "One Watch Guy" när det gäller just armbandsur; där vill jag ha ETT ur som jag trivs perfekt med, och det får hänga med mig jämt. Enda gången jag inte har armbandsuret på mig är när jag duschar (jag skulle förmodligen kunna duscha med det på men tycker att det är onödigt; jag har ändå en väggklocka i badrummet).

Hur som helst - kul att vara här! Jag är rädd för att jag kommer att läsa mer än jag skriver, men jag finns här!
 
Senast ändrad:

Johan_K

Omega
2-Faktor
Kanske dags för mig att presentera mig här jag med efter ett par veckors medlemskap. Johan 37årig egenföretagare från Göteborg. Har inte haft något större klockintresse tidigare men började leta lite snyggare klocka för ett tag sen efter några festina som jag haft innan. Slutade med att jag köpte en Invicta som jag förstått är ett litet hatobjekt här ;) Men tycker ändå den är snygg.
4827b09e5e3a782aedd6a5b7071f4ec2.jpg

Men efter att ha spanat här ett tag så är suget efter nåt annat rätt stort.
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
Hej
Thomas heter jag och klockintresset är ganska nytt för mig. För bara några år sen kunde jag inte fatta att man kunde lägga många tusen på en klocka. Efter ett oändligt antal tråkiga 300-kronorsklockor började jag dock intressera mig, främst tack vare en jobbkompis som berättade entusiastiskt om sina klockor. En Breitling och en Omega som han köpt begagnat till riktigt rimliga priser. Jag började alltså titta på diverse sidor för att se om jag kunde hitta något som passade min budget (som annars på senare år mest varit inriktad på hus och hem). Nåväl efter goda råd från min kompis slutade det med en Certina DS action quartz. En bra startklocka tycker jag fortfarande, men som de flesta här vittnar om så ökar intresset snabbt när man väl tagit de första stapplande stegen. Alltså dags att leta upp en snygg automat. När jag började leta fick jag tips om den här sidan så jag har hängt här ett tag och letat efter något passande på säljsidorna. Kämpar fortfarande med att lära mig förstå snacket och försöker ta in så mycket som möjligt. Agerar mest åskådare men gillar verkligen den sköna tonen här vilket gör att man inte känner sig ovälkommen trots små kunskaper.Tack för det.

Nästa klocka kommer bli en dressare och eftersom budgeten är begränsad har jag kanske inte sett så mycket på de mest respekterade märkena. Missade en Maurice Lacroix på säljsidorna precis när jag hade registrerat mig, men deras Pontos Day date med ett modifierat ETA-verk är en av modellerna jag gillar. Jag vill ha en modell utan en massa "lull lull" men gärna med snygga detaljer. Hittade också av en slump märket Epos , ett för mig helt okänt märke än så länge. En Schweizare med ETA-verk som också verkar ligga i mina prisklasser. Epos 3401_3 har en riktigt snygg urtavla som höjer en annars ganska "stram" klocka. Jag lägger med några bilder på ML Pontos Day Date och Epos som kanske blir mitt nästa objekt. Tänkte dock försöka få fram lite mer först om de här mindre kända märkena.

Det här är det första jag skriver i forumet så jag hoppas det blir rätt. Tack för ordet och för ett trevligt forum.

Schysst avatar din copycat ;)
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Efter att ha smygläst och nyligen även gjort mitt första inköp från sidan är det kanske dags för en kortare presentation.
31år, bosatt i dom norra delarna av landet.
Klockintresset är ganska nyväckt.
Har varit nere i stereo/hemmabioträsket några år. Men efter att ha suttit med andan i halsgropen och varit livrädd att jr hemma skulle välta och få högtalarna över sig kände jag att det var dags att byta intresse :)
Så nu sitter jag här, efter några månaders velande, med min första "riktiga" klocka (en omega po xl) på armen och funderar redan över nästa inköp...

Välkommen!
 

R0B

Panerai
20140813_100137.jpg

Hej alla! Norrmann i exil här. 35 år gammal och har bott i Sverige (Stockholm) sen 2006. Mitt klockintresse började med en Tag Heuer Aquaracer quartz som jag köpte i 2005, och den finns fortfarande kvar. Utöver denna finns också ett par andra Tag's (Aquaracer Chronotimer och Carrera), en Citizen Eco-Drive dykare och senaste köpet som gjordes för bara nån vecka sen, en Breitling Transocean Unitime. Jag vet att designen på denna är lite debatterad om man säger så, men själv tycker jag den är hur snygg som helst, och faktiskt betydligt snyggare IRL än på bild! :)
Riktigt nice! :)
 

Sylv

Breitling
Hejsan allihop! Elliot 18 årig Norrköpingsbo som kör sista året på gymnasiet! Har på senare tid fått ett extremt stort intresse för klockor då mitt umgänge köpt/ärvt ett flertal och jag upptäckt hur mycket jag uppskattar det ''enda manliga smycket'' jag började med att köpa mig en Certina DS Eagle Gold för ett par månader sedan men letar redan efter en uppgradering, siktar in mig på en Rolex Datejust!
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Hejsan allihop! Elliot 18 årig Norrköpingsbo som kör sista året på gymnasiet! Har på senare tid fått ett extremt stort intresse för klockor då mitt umgänge köpt/ärvt ett flertal och jag upptäckt hur mycket jag uppskattar det ''enda manliga smycket'' jag började med att köpa mig en Certina DS Eagle Gold för ett par månader sedan men letar redan efter en uppgradering, siktar in mig på en Rolex Datejust!

Välkommen[emoji2] du har precis "förstört ditt liv" sen man började hänga här är man uppe alldeles för länge på kvällarna, dricker alldeles för mycket kaffe för att inte missa målaren på forumets gulduppdateringar, surfar bort tid på jobbet när du egentligen borde jobba, ekonomin raserar, ja listan kan göras lång;) stort välkommen här kommer du att trivas bra!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

R_Amin

Breitling
Hej,

Är hyggligt ny här på forumet och har främst använt det som tips/råd sedan jag blev medlem. Inser dock att jag har nog mer att hämta om jag börjar bli lite aktiv.
För att sammanfatta har nog klockintresset alltid funnits där även om det senaste åren tilltagit en hel del..
Är ständigt på jakt efter nya objekt och har på senare tid blivit mer intresserad av vintageklockor, kan ha en del att göra med den samling "nya" klockor jag äger idag.

Topp 3,

Tudor Pelagos - Bilden tagen precis. Haft den sedan i mars -14 och bär den nästan varje dag. Till er som säger att Tudor är en wannabe Rolex, Tänk om! Gick precis i dom tankarna och velade länge innan jag köpte min Pelagos. Hade en 16610 innan som jag gjorde misstaget att jämföra med, det är olika klockor och vänder sig till olika kundgrupper. För mig är Pelagos så mycket mer rätt.

bild4.JPG


Universal Geneve - Det är nog inte så mycket klockan i sig som jag gillar utan mer historien bakom. Kort och gott är den given till en dressad outfit.

bild2.JPG



Audemars Piguet ROO Safari - Är otroligt förtjust i designen både på royal oak och offshore. Hade en Hublot innan och kunde inte riktigt sätta fingret på det men det var något som inte stämde. Haft denna mycket men funderar på att byta den mot en Royal oak 26300. Ni får gärna komma med tips och idéer.

bild.JPG

ingen dålig samling där. Gillar framförallt din Universal, clean! Välkommen.
 

JMT

Breitling
Ny här, har i dagsläget 2 70-tals Tressa lux som jag köpte billigt på nätet. Då jag blivit mer och mer sugen på något modernare och finare så har jag läst en del på forumet och sitter och läser en hel del på KS.
 

viqs

Omega
Viqs här. 25 år från Stockholm och jag har varit "klockintresserad" i omgångar tidigare.
Funderat på att köpa diverse finare märkesklockor men har aldrig riktigt kommit till skott innan. Jag gillar dykmodeller före något annat och vi får väl se om intresset fastnar denna gång.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Tjenare! Fredrik heter jag och är ny i klockträsket. Har alltid haft ett intresse av klockor men aldrig blivit av att jag skaffat mig en vettig klocka utan har tidigare bara köpt modeklockor.
Nu har jag äntligen tagit steget och skaffat mig en Breitling superocean steelfish och intresset för klockor bara ökar:)
klockan.jpg

Välkommen in :)
Du kommer märka att KS inte är nyttigt för varken hälsan eller förhållanden.
 

Punchout

Friends of KS
Hej!
32 år gammal, bosatt i huvudstaden och har återfått ett gammalt vilande klockintresse. Började med ett stycke Citizen Promaster 5810 som jag fick av min far i mitten av 90 talet när jag tog mitt dykcert, men när antalet dyk avtog så gjorde även klockintresset det en aning tills relativt nyligen då känslan att skaffa sig en riktigt fin klocka infann sig. Skatteåterbäringen räckte precis till ett stycke SMP 2254.50 så är mer än nöjd, men som många andra så har jag redan blivit inbiten och börjat snegla på nästa klocka vilket inte är bra som fattig student! =) Lutar åt antingen en Deep Blue Ocean Diver eller en Wilson Watch Works Diver, så om någon forum medlem sitter på lite info om någon av klockorna får denna gärna dela med sig av det tack! =)
IMG_1393.jpeg IMG_4404.jpeg IMG_6880.jpeg
 
Hej,

Jag är 29år, bor i Stockholm och har haft ett seriöst klockintresse i 6år.
Har läst här på forumet nästan sedan starten och på TTT i snart 5år. Hög tid att komma ut ur garderoden med andra ord. Köpt några klockor på TTT och nu senast även en här på forumet, Seiko "Spork" SRP043K1.
Är svag för vintage och då främst 60- och 70-tal men även vissa nya modeller tilltalar självklart.
I samligen idag så finns det Rolex, Omega, Sjö Sandström, Seiko, Facit, Stowa, Navale, Tissot, Swatch, Peterhof, Perpetual, No Name Pam homeage och säkert någon till som jag missar just nu...
Gemensamt för nästan alla är att de är mekaniska.
Funktionerna är ganska blandade med allt från manuella, automatiska, datum, kronograf, alarm, bigdate, cronometer, center och sub sekund osv. Variation är kul, även bland band där det letat sig in en knippe.
Gillar det tekniska/mekaniken och där av väljer jag bort batteriklockor till största delen, även om några har letat sig in i samlingen.

Har bara telefonen som kamera och inga bra bilder så det får ni vänta på till någon gång senare. Lovar att bidra när jag har tagit några bilder.
Kommer det några bilder elle?
 

otisred

Omega
Hej!
25 år, läser master på KTH och gillar klockor. Har hängt här i 1-2 år utan att skriva så mycket och hängde även på förra forumet också (vad hette det nu igen? Klockforum?). Min första klocka som jag kommer ihåg fick jag av min mormor när jag gick i tredje klass. Hon undrade vad jag ville ha i present och jag svarade "en klocka!" En Seiko blev det med ingraverad hälsning på baksidan och den har jag fortfarande.
 

mhuss

Breitling
Hej!
Tyckte att det var dags att regga mig som medlem efter att
ha hängt och tjuvläst trådar sedan ngn månad tillbaka. För några år sedan var
jag aktiv på WTF i samband med att jag skaffade mina klockor, men sedan har
barn och jobb kommit emellan.
Mitt huvudintresse är sportklockor i stål (har en SMP 300M
samt en Exp II 16570), men jag är nu inne på att komplettera med antingen en
Daydate eller Speedmaster på läderband.
Kul att se att det är så många inlägg och svar på alla
trådar!


bild.JPG
 

Glattan

Breitling
Hej!

Också ny här på forumet men en entusiast ut i fingerspetsarna. Jag har precis sålt av ett flertal klockor (bla en Seamaster, Tag Heuer Monaco) och tänkte uppdatera klockgarderoben. Just nu har jag en IWC Portofino Chronograph samt en Longines Conquest. IWCn är nog den vackraste och bästa klocka jag haft men vill uppdatera min Conquest så småningom till något mer exklusivt. Drömmen är en Patek Acquanat Chrono, men budgeten håller tyvärr inte ännu!!!
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Hej, så mycket som jag har surfat här var det dags för mig att joina! Jag är en 32-åring från sthlm uppväxt i frankrike (för övrigt ett ganska mediokert klockland), med en klockgalen bror och far, så det verkar sitta i familjen. Lägger till ett axplock med olika klockor, en bild säger mer än tusen ord. Notera "nybörjarmisstaget", blå smp....
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

oooskar

Omega
Hallå!

Ny på forumet här och på jakt efter ny klocka. Har nu en gammal goding från femtiotalet (Omega) som pryder armen och funderar nu på en Rolex, främst sneglat på klassikern Datejust. Hoppas på att få blir bra inspiration och kunskap från forumen här :)
 

hollow123

Rolex
Hej, så mycket som jag har surfat här var det dags för mig att joina! Jag är en 32-åring från sthlm uppväxt i frankrike (för övrigt ett ganska mediokert klockland), med en klockgalen bror och far, så det verkar sitta i familjen. Lägger till ett axplock med olika klockor, en bild säger mer än tusen ord. Notera "nybörjarmisstaget", blå smp....
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Varmt välkommen och fina klockor! Men kvalitén på bilderna? :confused: Fina klockor förtjänar ordentliga bilder :D
 

bestcoast

Omega
Hej!

Ny på forumet, har nyligen fått upp intresset för klockor, så min kunskap är än så länge mycket begränsad. Äger än så länge bara en gammal glashütte ifrån någon sovjetstat som inte håller tiden samt några modeklockor. Detta kommer att förändras inom de närmsta veckorna, kanske en äldre datejust eller en fin omega. Den som lever får se.
Övrigt så är jag är 21 år gammal, ifrån västkusten och fattig företagare.. Andra halvseriösa hobbys jag har är kaffe, kläder, skor och vindsurfing.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Hej!

Ny på forumet, har nyligen fått upp intresset för klockor, så min kunskap är än så länge mycket begränsad. Äger än så länge bara en gammal glashütte ifrån någon sovjetstat som inte håller tiden samt några modeklockor. Detta kommer att förändras inom de närmsta veckorna, kanske en äldre datejust eller en fin omega. Den som lever får se.
Övrigt så är jag är 21 år gammal, ifrån västkusten och fattig företagare.. Andra halvseriösa hobbys jag har är kaffe, kläder, skor och vindsurfing.
Välkommen! Lägg gärna upp en bild på den där gamla glashütten.
 
Topp