• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

holma20

Panerai
Hej allihopa som Anna anka säger!
Jag blev precis medlem då jag nyligen blivit jätte intresserad av klockor har börja lite smått med att köpa på mig sånt som
Rado, omega och nån rolex vintage.
Just nu är jag ute efter en hublot mdm eller nått liknande runt 10-16k skulle väll vara perfekt:) så om ni vet någon som har eller kan hjälpa mig vore jag jätte tacksam:)
Har hittat endel på chrono24 men har noll koll på den sidan :(
Hoppas nån kan hjälpa mig
Mvh alexander
 

Icaras

Rolex
förlåt om jag bryter tråden lite men undra bara hur jag blir godkänd för köp och sälj?
har läst de att man måste ha 20 inlägg o.s.v .
men accepterar ni mig när ni tkr de är lägligt ? :D
mvh alex.
Handla är öppet för aktiva medlemmar på forumet. Att vara aktiv på forumet innebär att du deltagit i diskussionstrådarna med minst 20 poster (en trevlig start är att presenterat sig i presentationstråden) och varit medlem i 7 dagar. Denna kvalificering kan komma att bedömas individuellt.

Eller vill du ha fripass? :nailbiting:
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
förlåt om jag bryter tråden lite men undra bara hur jag blir godkänd för köp och sälj?
har läst de att man måste ha 20 inlägg o.s.v .
men accepterar ni mig när ni tkr de är lägligt ? :D
mvh alex.

Frågan är snarare om någon av medlemmarna på forumet vill handla klockor av någon de inte 'känner'... ;)

Kraven du nämner är generella, så en vecka och 20 poster and then you're in. Automatiskt.

:)
 

holma20

Panerai
H
Handla är öppet för aktiva medlemmar på forumet. Att vara aktiv på forumet innebär att du deltagit i diskussionstrådarna med minst 20 poster (en trevlig start är att presenterat sig i presentationstråden) och varit medlem i 7 dagar. Denna kvalificering kan komma att bedömas individuellt.

Eller vill du ha fripass? :nailbiting:
aha nej såklart inte, men har ju mer än 20 poster kanske inte 7 dagar de är väll de isf..:)
 

Ariseb

Breitling
Tjenare alla!

Efter att ha hängt på forumet och fulspanat ett tag så tar jag nu ett kliv ur skuggan och blir aktiv.

Jag är en ung man från Göteborg, studerar sista året på Handels och samlar främst på Longines klockor. Vid sidan om klockintresset har jag en svaghet för mat och dryck vilket gör att många kvällar spenderas i en vinkällare i sällskap av goda vänner. Jag är ganska prylnördig av mig och uppskattar hantverk som någon investerat tid och tanke i , något som gör att jag lätt snöar in mig på pennor, kläder etc.

Ser fram emot att få dela kunskaper med er och få hänga i ljuset!
 

BCKSTRM

Rolex
Välkomna alla nya! Jag är ju själv ganska ny men tar mig ändå rätten att välkomna er ;)

Era plånböcker har ingen aning om vad ni har gett er in i, men gött är det :cigar:
 

km007

Omega
Så kommer det en Göteborgare till, verkar vara många från Göteborg som är intresserade av klockor :).

Vem är jag? Antagligen en av de lite äldre på forumet som har varit intresserad av klockor en större del av mitt vuxna liv, tyvärr så har det alltid kommit något emellan så det har mest blivit "vanliga" klockor runt en 1 eller 2 tusen, men nu hoppas jag att "snålheten" tar slut och att det blir dax för lite dyrare klockor.

Min första klocka var en Omega som jag ärvde av min farfar för många år sedan, tyvärr så försvann den på något oförklarligt sett i min barndom.
Nästa klocka var också en Omega som jag fick av min far, en Seamaster som jag har vårdat ömt i många år. I samma veva fick jag en "söndrig" Omega Comic av min onkel som jag fortfarande har kvar, tänkte jag skulle lämna in den för en övergång för att se om de kan fixa den.

Någon gång i mitten av 80-talet (tror jag) köpte jag min första och ända klockbok ("Armbanduren, 100 Jahre Entwicklungsgeschichte") för 575 kr, som jag fortfarande har i min ägo, den boken var nog dyrare än många av de klockor som jag köpt genom åren :) .

För ett par år sedan köpte jag en Hamilton när jag var i Singapore. En klocka som jag har varit mycket nöjd med.
Har nu precis köpt en omega seamaster diver 300 som jag hoppas skall bli början på en lite trevligare samling.
Jag är en person som skriver som en kråka och namn är inget som jag lägger på minnet typ, "vad har du för klockor" "ööhhh en Omega".

Hoppas detta blir första av många inlägg på detta trevliga forum
 

PL13

Omega
God söndagsmorgon på er allesammans!

25 år gammal polisstudent med ett stort whisky- och klockintresse.

Först nu känner jag att jag har gjort en tillräckligt stor förändring i mitt liv för att motivera ett "riktigt" klockköp.

Lyckligtvis har jag inte varit student hela mitt liv och har därför medel att unna mig själv något som jag länge velat ha, det vill säga en sportig, automatisk och stilren stålklocka.

Jag har sneglat mycket på Aqua Terran, av förklarliga skäl. Nu när Rolex släppte nya OP lär det bli en tur till Bergströms och prova, hoppas att de får in den snart.

Ni lär se i bild-trådarna framåt sommaren vad det blev för klocka :)

Kul att vara här, ser fram emot många härliga diskussioner!

Väl mött
 
Det svänger i hockey!
För två veckor sedan var jag säker på att jag skulle byta till läderarmband på alla klockorna för jag skulle aldrig vilja bära stålarmband igen...
Den här veckan har dessa tre varit mina följeslagare och nerpackade i väskan; Vostok Blue Scuba Dude, Ricoh (modellbetecning okänd) och West End Watch Co SOwar - Silk Road I.
Se om man har lärt sig av sina tvärsäkra beslut?!
(ursäkta för grumlig bld)
20150322tripleplay.jpg
 

sm2wls

Omega
Hej alla klockfantaster!

Har varit med på forumet länge, men inte gjort något avtryck - tänkte ändra på det.
Varit intresserad av klockor sedan barndomen, vilket får klassas som dryga trettio år sedan.

Första "riktiga" klockan var en Speedmaster, och sedan har det inte blivit något "värre".
Har en del billiga mekaniska klockor av olika ursprung, men även en "dyrare" Vostok som var en glatt
överraskande födelsedagspresent från hustrun.

Är numera mest intresserad av så kallade "sportklockor" med allsköns teknik inbakad.
Fascineras av hur miniatyriseringen slår igenom inom alla tekniska områden.
-Även om man måste säga att det har varit små detaljer i klockor i flera hundra år nu!

Känns roligt att ha "hittat tillbaka", och ser fram emot att delta här igen.
 

Kondoren

Omega
Hej!

Jag är ny på forumet och vill gärna presentera mig. Jag har trots att jag i mitt liv uppskattat klockor och lagt märke till vad andra har haft för klockor, egentligen inte haft något genuint klockintresse. Men för några månader sedan, innan jag skulle fylla 50 år, greps jag av en ångestfylld känsla att det var dags att göra slag i en rad saker i livet som liksom inte blivit av. Det är den enda serösa åldersnoja som jag drabbats av, så jag borde väl vara glad. Men är tyvärr fortfarande inne i känslan, så jag har lite svårt att just nu fullt uppskatta de ironiska dragen i en 50-årskris.

Hur som helst har jag alltid varit sugen på en Rolex. Märkets dragningskraft kan förmodligen uppfattas som lite patetiskt i en värld av klockkonnässörer. Men så var det. Så efter att ha upptäckt Klocksnack och tillbringat allt för mycket tid i denna hypnotiska värld av klockor, livsstilsmarkörer, intressanta andra ämnen som cigarrökning, vilken jag njutit av sedan 30-årsåldern, gjorde jag slag i saken och köpte mig en Rolex Datejust 116234 med vitguldsring och svart indexurtavla på oysterlänk. En klocka som enligt mig hade ett klassiskt utseende och som med sina 36 mm passade min handled på endast 16 cm. Jag gillar den stort!

Men kanske gick det lite snabbt för nu har jag redan börjat fundera på att den kanske är lite liten, och för intetsägande. Utveckling kan gå snabbt. ;) Och i stället har jag kärat ned mig i en Submariner TT 116613 LN. Den är ju så makalöst snygg och ger ett helt annat statement. Den enda oron är att den kan vara för stor för min handled. Å andra sidan har jag på bilder sett en del mindre handleder bära den och det verkar ju trots allt gå bra. Så vem vet kanske kommer jag i framtiden att försöka sälja min nuvarande ögonsten för att i stället köpa en submariner TT.

Från icke medlem på Klocksnack till flippare på ett par månader. Det vore väl något. :)

Ett stort tack till den vänliga och uppmuntrande tonen medlemmar emellan som mot bakgrund av den allt för ofta tråkiga tonen på en hel del andra internetsajter känns befriande. Här kommer två bilder på ögonstenen.
Bra 1.JPG


 

Wboy

Panerai
Hej!

Jag är ny på forumet och vill gärna presentera mig. Jag har trots att jag i mitt liv uppskattat klockor och lagt märke till vad andra har haft för klockor, egentligen inte haft något genuint klockintresse. Men för några månader sedan, innan jag skulle fylla 50 år, greps jag av en ångestfylld känsla att det var dags att göra slag i en rad saker i livet som liksom inte blivit av. Det är den enda serösa åldersnoja som jag drabbats av, så jag borde väl vara glad. Men är tyvärr fortfarande inne i känslan, så jag har lite svårt att just nu fullt uppskatta de ironiska dragen i en 50-årskris.

Hur som helst har jag alltid varit sugen på en Rolex. Märkets dragningskraft kan förmodligen uppfattas som lite patetiskt i en värld av klockkonnässörer. Men så var det. Så efter att ha upptäckt Klocksnack och tillbringat allt för mycket tid i denna hypnotiska värld av klockor, livsstilsmarkörer, intressanta andra ämnen som cigarrökning, vilken jag njutit av sedan 30-årsåldern, gjorde jag slag i saken och köpte mig en Rolex Datejust 116234 med vitguldsring och svart indexurtavla på oysterlänk. En klocka som enligt mig hade ett klassiskt utseende och som med sina 36 mm passade min handled på endast 16 cm. Jag gillar den stort!

Men kanske gick det lite snabbt för nu har jag redan börjat fundera på att den kanske är lite liten, och för intetsägande. Utveckling kan gå snabbt. ;) Och i stället har jag kärat ned mig i en Submariner TT 116613 LN. Den är ju så makalöst snygg och ger ett helt annat statement. Den enda oron är att den kan vara för stor för min handled. Å andra sidan har jag på bilder sett en del mindre handleder bära den och det verkar ju trots allt gå bra. Så vem vet kanske kommer jag i framtiden att försöka sälja min nuvarande ögonsten för att i stället köpa en submariner TT.

Från icke medlem på Klocksnack till flippare på ett par månader. Det vore väl något. :)

Ett stort tack till den vänliga och uppmuntrande tonen medlemmar emellan som mot bakgrund av den allt för ofta tråkiga tonen på en hel del andra internetsajter känns befriande. Här kommer två bilder på ögonstenen.
Bra 1.JPG



Härligt att se lite fler polerade mittlänkar!

Trevlig introduktion Kondoren.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Kul att många i åldrarna 18-25 börjar bli medlemmar! Jag är själv i unga 20års åldern och vet att det kan vara lite svårt att komma in då många är betydligt äldre, tänkte därför pinga några av er så ni blir mer delaktiga. Våga fråga "dumma" frågor, lägg upp bilder på det ni har, våga skapa en tråd, våga skriva en recension osv. :)
Occupier Freddy MrSundstrom LJS Torkel Karlwilliams Sjokex
 

ThomasK

Breitling
Hej,
ännu en nykomling till forumet :)
Är ny och novis gällande kvalitetsklockor. Jag gillar divers och sneglar på att titta och ev. köpa en Certina DS Action automatic som ett första köp. Kan kanske vara en bra start? En för mig fin klocka med ett överkomligt pris. Kan man hitta begagnade sådana här? Gillar inte Blocket, Tradera mm. vet ju inte vad man får.

Hälsningar,
Thomas
 

ThomasK

Breitling
Hej,
ännu en nykomling till forumet :)
Är ny och novis gällande kvalitetsklockor. Jag gillar divers och sneglar på att titta och ev. köpa en Certina DS Action automatic som ett första köp. Kan kanske vara en bra start? En för mig fin klocka med ett överkomligt pris. Kan man hitta begagnade sådana här? Gillar inte Blocket, Tradera mm. vet ju inte vad man får.

Hälsningar,
Thomas

Oj! Glömde fråga om någon har erfarenhet av detta märke?

http://www.christopherward.co.uk/watches/dive/c60-pro-600-42mm/c60-42-auto-sks.html
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Hej,
ännu en nykomling till forumet :)
Är ny och novis gällande kvalitetsklockor. Jag gillar divers och sneglar på att titta och ev. köpa en Certina DS Action automatic som ett första köp. Kan kanske vara en bra start? En för mig fin klocka med ett överkomligt pris. Kan man hitta begagnade sådana här? Gillar inte Blocket, Tradera mm. vet ju inte vad man får.

Hälsningar,
Thomas


Hej och välkommen Thomas! Längst upp i högra hörnet på klocksnack så finns det ett sök fält, sök på christopherward så kommer du få resultat. Ang din fråga om Certina DS Action så skulle jag rekommendera dig att öppna en tråd i delen "Diskussion" där du beskriver vad du har idag, vad klockan ska vara till för, om du ska ha den till kavaj, storlek osv.
Läs även tråden är ett bra tips : https://klocksnack.se/threads/guide-inför-ditt-klockköp.4740/
 

PCB

Audemars
hej
peter heter jag ,och har nu uppnått en ålder där man borjar intressera sej för klockor
ämnar snart införskaffa mej mitt första riktiga ur,
blir väl ingen rolex ,men sneglar på longines conquest,och faktiskt även tissot luxury vilket jag tycker är ett rasande trevligt ur för pengarna
någon som sitter å trycker på ett ex, så är det bara att höra av er=)

mvh//peter cerwin
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Tjena Micke här. Tänkte passa på att presentera mig själv är 20 år gammal och har köpt min första klocka för nån månad sen en Certina DS-1 Powermatic 80.

Började kolla lite på bland annat Gant klockor men det gick fort överstyr... :) och blev dyrare än jag tänkt lägga på en klocka men Certinan var ju så snygg att jag bara var tvungen att slå till på den :)

Har bytt ut original bandet mot ett Hirsh Paul, funderar även på ett gummi band till den har ni nått tips kanske?
Certina_DS1_Powermatic_80_WatchesNews.jpg
DSC_0086.JPG
 

fdaun

Omega
2-Faktor
Hej!

Ny här på forumet, kul med en tråd där man kan introducera sig. Var en klockfantast ända sedan barnsben och äntligen börjar samlingen ta fart. Har för närvarande en Omega Planet Ocean XL från slutet av 2012 och en Submariner från 2001. Funderar dock på att snart göra mig av med Omegan och skaffa en Rolex Explorer, vad tycker ni? Lite ögongodis nedan på en av mina ögonstenar(tyvärr inte den bästa bilden dock..!)!

image2.jpeg


Kul att få vara med!

Hälsningar,
Fredrik
 

Doncorleone

Cartier
Kul att många i åldrarna 18-25 börjar bli medlemmar! Jag är själv i unga 20års åldern och vet att det kan vara lite svårt att komma in då många är betydligt äldre, tänkte därför pinga några av er så ni blir mer delaktiga. Våga fråga "dumma" frågor, lägg upp bilder på det ni har, våga skapa en tråd, våga skriva en recension osv. :)
Occupier Freddy MrSundstrom LJS Torkel Karlwilliams Sjokex

Välkommen! Vi är en del yngre här och det tycker jag är skitkul:cigar:
 

Eclipse

Breitling
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.

Hej.
Mitt namn är Erik och intresserar mig för produktutveckling. Jag har nyligen avslutat en utbildning inriktat mot förpackning och har en idé som jag vill prova. Jag vill designa en egen klocka med ett minimalistiskt utseende och kan behöva lite hjälp av er.
Det vore kul om folk vill hjälpa till, då jag inte kan ett dugg om klockor:).
Jag postar mina frågor i en annan tråd och vet att jag kommer lära mig massor av er!
 

Jwird

Omega
Tjena!
15årig kille från sthlms trakten som bestämde sig för att skaffa KS för att lära sig lite mer om klockor och snacka lite med andra klockentusiaster. Tänkte dela med mig av mina egna klockor även fast det inte hunnit bli så många i min samling än.

Första klockan blev en Casio MDV106 som faktiskt var riktigt schysst men sedan såldes vidare.
22004_900373003316640_1624057486399893639_n.jpg

Fick sedan 5 stycken riktigt fina Vulcain Cricket alarm ur, av modern som själv tänkte slänga dem! Dessvärre blev alla ur stulna för inte länge sedan:( Bilder:
11085845_900025350018072_638457582_o.jpg
11073397_900365576650716_8898547811956770064_n.jpg
11096556_900378593316081_3452127258743822386_n.jpg


Efter detta spanade jag in en Seiko 5 Military(SNK807K2) på Tradera och lyckades även vinna auktionen.
11054276_900365406650733_7022165867306680085_n.jpg


Däremot var denna klocka på ynka 37mm för liten på vristen enligt mig så den har för det mesta legat och samlat damm.

Har länge velat ha en "finare" klocka och när jag en dag såg en Tudor Heritage Blue Bay så har jag alltid haft som mål att skaffa denna skönhet. Så för tre veckor sen så köpte jag den! En riktigt härligt klocka som sitter perfekt på handleden med sina 41mm. Helt klart en riktigt prisvärd klocka som rekommenderas starkt!

11064648_900391966648077_6862989169969735853_n.jpg


Lagt upp denna bild på en annan tråd men hoppas det går bra ändå!

11102901_900392279981379_2551223956362758982_n.jpg


Valde självklart stållänk;)

Hoppas inte denna blev alltför lång nu.
Trevlig lördag!
 

Doncorleone

Cartier
Tjena!
15årig kille från sthlms trakten som bestämde sig för att skaffa KS för att lära sig lite mer om klockor och snacka lite med andra klockentusiaster. Tänkte dela med mig av mina egna klockor även fast det inte hunnit bli så många i min samling än.

Första klockan blev en Casio MDV106 som faktiskt var riktigt schysst men sedan såldes vidare.
22004_900373003316640_1624057486399893639_n.jpg

Fick sedan 5 stycken riktigt fina Vulcain Cricket alarm ur, av modern som själv tänkte slänga dem! Dessvärre blev alla ur stulna för inte länge sedan:( Bilder:
11085845_900025350018072_638457582_o.jpg
11073397_900365576650716_8898547811956770064_n.jpg
11096556_900378593316081_3452127258743822386_n.jpg


Efter detta spanade jag in en Seiko 5 Military(SNK807K2) på Tradera och lyckades även vinna auktionen.
11054276_900365406650733_7022165867306680085_n.jpg


Däremot var denna klocka på ynka 37mm för liten på vristen enligt mig så den har för det mesta legat och samlat damm.

Har länge velat ha en "finare" klocka och när jag en dag såg en Tudor Heritage Blue Bay så har jag alltid haft som mål att skaffa denna skönhet. Så för tre veckor sen så köpte jag den! En riktigt härligt klocka som sitter perfekt på handleden med sina 41mm. Helt klart en riktigt prisvärd klocka som rekommenderas starkt!

11064648_900391966648077_6862989169969735853_n.jpg


Lagt upp denna bild på en annan tråd men hoppas det går bra ändå!

11102901_900392279981379_2551223956362758982_n.jpg


Valde självklart stållänk;)

Hoppas inte denna blev alltför lång nu.
Trevlig lördag!

Varmt välkommen!
 

rpeter

Breitling
Hej, tänkte presentera mig. Jag heter Peter och är en gubbe på 53 år. Har länge varit intresserad av klockor, men håll mig i mellan klassen så några dyrare inköp har det inte blivit. Mest intresserad av automatiska verk, men har något quartz ur ändå. Många verkar ha trevliga samlingar av klockor, men själv har min samling stannat på 3 st. En omega de ville (tyvärr quartz), en Tudor Oyster Prince och en Eberhard & Co
 
Topp