• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

grekolas

Breitling
Tjena! 23 år gammal, vart indragen i detta med klockor utav ett gäng vänner som är insatta i detta så.. Här är man nu! Det smittade av sig kan man säga ;) Fick min klocka levererad igår, vart en Tudor Pelagos modell 25500TN :)


DSC_0139.JPG
 

Icaras

Rolex
Hejsan
Vill säga hej och presentera mig.
Mitt intresse för klockor är en del av min vardag ;).
Har inte varit aktiv men en flitig läsare av ttt och klock,
Tänkte på att vara lite mer aktiv genom detta.
I nu läget så ser mina klockor ut så här.
Ha en bra dag.
image.jpg
Ungefär sådär min låda sett ut om jag hade haft mer stålar :)
Välkommen!
 

San15

Cartier
2-Faktor
Hej. Jonas heter jag och blev väldigt intresserad av klockor för ca 2 månader sen av någon anledning, före det hade jag inte haft någon klocka på 10 år. Har redan hunnit skaffa ett antal klockor bl.a. en Omega megaquartz, Junghans electronic och en Citizen automatic. Även testat skruva isär 2 st, bytte glas på en vanlig Citizen quartz klocka och helt plockat isär en Angelus manuell som jag senare ska testa få ihop.
 

Barzing

Breitling
Hallå, alla KS:are!
Jag har en ung man på 27 bast. Älskar klockor och har varit i nördgenren sedan många år tillbaka. I min klockhylla finner du annars bland annat dessa:
King Seiko Hi-Beat
Bulova Marine Star
Seiko 5
Breitling Superocean Heritage
Breitling Transocean Chronograph
Citizen Promaster Diver´s
Seiko SKX007

Har varit en flitig besökare till KS under omgångar, men som icke-medlem. Har nu äntligen gått med och vill gärna vara mer delaktig i diskussionerna på forumet. Jag vill utveckla mitt kontaktnät bland andra likasinnade och även lära mig mer om det jag allra mest tycker om. Vintagesidan är något som intresserar mig vansinnigt mycket och jag är mycket för Rolex just nu. Mina kommande inköp när plånbok tillåter är dessa Rollar; 16610 och 1601.

Snart kommer även jag att släppa mitt eget märke. Är i full fart nu med de sista skisserna med fabriken som tillverkar klockorna och inom några veckor är prototypen i min hand. Jag är övertygad om att många av medlemmarna på forumet kommer gilla klockan och konceptet. Det ska bli väldigt intressant att få visa upp den för er.

Väl mött
IMG_0677.JPG
2014-05-16 14.56.36.jpg
 

Carlton

Cartier
Hejsan
Vill säga hej och presentera mig.
Mitt intresse för klockor är en del av min vardag ;).
Har inte varit aktiv men en flitig läsare av ttt och klock,
Tänkte på att vara lite mer aktiv genom detta.
I nu läget så ser mina klockor ut så här.
Ha en bra dag.

Först och främst; Välkommen!

Vilken skön samling du har, vad är det för klocka längst ner till vänster?
 

madham

Breitling
Tjena,

Jag är ny på forumet och känner mig något vilsen bland klockor så jag tänkte att detta är ett bra forum att få lite mer kött på benen.

Äger idag en Seiko 7t94 chronograf som jag haft I 8 år men är nu ute efter lite nytt med en ganska begränsad plånbok :)

Har varit inne på uret.se en del och hittade en Maurice Lacroix (Les Classiques Silverfärgad/Läder Ø40 mm
LC1148-SS001-132) ...

http://www.uret.se/maurice-lacroix-les-classiques-silverfargad-lader-o40-mm-p-34786.html

Letar efter en klocka i denna prisklass (ca 10 k) och stil. Har ni tips på något bättre i samma prisklass eller är det bara att slå till :)

Extremt tacksam för all input och tips man får!!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tjena,

Jag är ny på forumet och känner mig något vilsen bland klockor så jag tänkte att detta är ett bra forum att få lite mer kött på benen.

Äger idag en Seiko 7t94 chronograf som jag haft I 8 år men är nu ute efter lite nytt med en ganska begränsad plånbok :)

Har varit inne på uret.se en del och hittade en Maurice Lacroix (Les Classiques Silverfärgad/Läder Ø40 mm
LC1148-SS001-132) ...

http://www.uret.se/maurice-lacroix-les-classiques-silverfargad-lader-o40-mm-p-34786.html

Letar efter en klocka i denna prisklass (ca 10 k) och stil. Har ni tips på något bättre i samma prisklass eller är det bara att slå till :)

Extremt tacksam för all input och tips man får!!
Välkommen. Här är en hjälpsam tråd som kanske får dig att tänka till:
https://klocksnack.se/threads/nybörjarguide-–-min-första-riktiga-klocka.36541/
 

Jarmo

Breitling
Hej!
Då blir det väl dags att presentera mig också. Inte så ny på forumet, men däremot har jag varit ganska inaktiv ett bra tag :)
30 år gammal och klockintresset är väldigt stort. Jag tänkte bjuda en bild på mitt senaste inköp, och ska också bjuda på ett riktigt häftigt videoklipp i diskussionstråden som några av er har kanske missat :)


IMAG1127_zps5okg6tvg.jpg
 

Magistern

Cartier
Hej! Har bevakat forumet i omkring ett halvår och har nu till sist gjort slag i sak och reggat mig! Klockintresse har funnits sedan länge men realiserats först i år i och med inköp av Speedmaster pro. Trodde jag skulle nöja mig med den men fick dessvärre (?) mersmak...
 

jsiver

Breitling
Hej!

Jag är en rejäl novis vad gäller hela klockvärlden.
Äger för närvarande endast en klocka, som jag nyligen har fått ärva genom familj.

Någon som har ett hum om vad denna klocka kan vara värd? Jag har försökt att luska fram information, men tyvärr utan framgång.
Så nu vänder jag mig till experterna, stort tack på förhand.
 

Bilagor

  • IMG_0078.JPG
    IMG_0078.JPG
    135.7 KB · Visningar: 69

Peppo

Omega
Tjenare KS,

Som många andra här har jag smygläst på forumet under ett bra tag och tänkte väl att nu är det dags att regga en användare.
31 år, born and raised i Luleå och har väl haft ett klockintresse sen åtminstone en 8-9 år tillbaka.

Har inte haft så många klockor. Någon Certina och Seiko som köptes när man var yngre. En Tissot PRS 200 som jag gav till frun i hopp om att få henne intresserad av klockor. Sen slog det mig att det är nog bättre om hon inte har någon koll på priser m.m. För min egen skull då. Nu var inte klockor hennes grej ändå så jag bör vara safe på den fronten. :)

Min första (och hittills enda) "riktiga" klocka var en Panerai Luminor (PAM112) som jag var sjukt nöjd med. Ett tag åtminstone. Budgeten tillät bara en klocka och Paneraien var inte så allround märkte jag snabbt. Den fick mindre och mindre tid på handleden så till slut tog jag tag i det och sålde den för att köpa... ja, vad? Det var fan ett år sen snart och det har varit ett enda långt velande.
Fördelen är väl att jag fått lite tid att spara deg och att jag nu äntligen har bestämt mig: Rolex 116610LN blir nästa inköp.
Har du en som du vill bli av med så får du gärna höra av dig!

Ha en fortsatt trevlig kväll!
 
  • Like
Reactions: R0B

Afvskrap

Breitling
Hallå!

Long time klocknörd, dock inte Klocksnacknörd! Började kika på forumet idag, men klockintresset har funnits sedan tonåren, är blott två år från 30 nu...
Har inte några finare ur, det närmaste finur jag kommer är en Hamilton Viewmatic. Utöver det, en Skagen, en Nixon, en Elgin A-11 i relativt bra skick och en märklig Tokyo Flash-skapelse.
Har sökt urmakarutbildning till hösten, får se om jag får komma in... :)

Nu ska jag iväg och skapa en tråd om lite identifiering!
 

Hylve

Omega
Hej!

Mitt klockintresse började sisådär för 8år sedan (kanske?), då jag renoverade upp ett ärvegods efter min farfar. Den klockan var en Omega Constellation (kan senast vara tillverkad 1956). I och med denna klocka började mitt klockintresse. Tyvärr så har man tyvärr inte prioriterat några spektakulära klockköp änsålänge.De jag mestadels suktar efter är vintage-ur, främst Omega. Men sedan jag började läsa på klocksnack så skriker studentplånboken efter att vädras!

Jag äger förnärvarande:

Omega Constellation
Certina Certidate
Casio G-Shock - GA-100-1A1ER
Casio F-91W (Usama-Rolex)
Seiko SNZG15K1
Komandirskie

Samt lite annat hopplock av halvt fungerande klockor som jag fått via familjen.

Bild kommer!
 

MiC

Breitling
Hej!

Har inte snörat på mig en klocka sedan jag gjorde sönder min senaste i lumpen (1995). Har alltid varit teknikintresserad och sällan känt att en klocka varit mer än en tidsindikator så olika mobiltelefoner genom åren har varit tillräckligt för just det behovet.
Har senaste månaderna funderat starkt på att köpa mig en klocka igen. Börjar gilla känslan av att ha något på armen igen, och att fräscha upp min garderob har varit på agendan några år. Att kränga upp mobilen i tid och otid är också något som jag gärna vill begränsa.
Tyvärr finns det ju så mycket kul att lägga sin tid och pengar på. :)
 
Hej alla.

Har läst på forumet i några månader nu och har ett ungefär lika ungt klockintresse. Jag köpte min första riktiga (mekaniska) klocka för en månad sedan i form av en Tissot Visodate som jag är riktigt nöjd med.

20150428_135124_HDR~2.jpg


Mitt nästa inköp kommer att bli en SKX007 att ha som beater i sandlåda och badhus. Drömmen om en Omega Speedmaster Professional eller en Rolex Submariner 114060 får vänta till familjens första villa är funnen.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Hej!

Är i "mid-50's". Gammal nog att haft mekaniska ur i tonåren alltså. Enicar var den sista sådan, den borde finnas kvar men jag hittar den inte. Köpte en Certina qvartz 1980, ingen större höjdare. Den finns faktiskt kvar (man kan undra varför?) med en blå urtavla som tappat färgen. Sent 80-tal impulsköpte jag en Seiko kronograf (halva priset), en lite kul udda klocka med alarm och timer. Länge sen den var i drift, den är inte helt ok som jag minns det. Några år senare köpte jag en Casio analog/digital som jag gav till svågern -00 när jag köpte jag en Tissot titan, analog med digitala displayer.

2009 snöade jag in på att ha en mekanisk självuppdragande kronograf och köpte en ny Tissot sådan. PRC200 automatic får jag fram att den hette. Trivdes inte med den och affären hade 2v öppet köp. Gick tillbaka och kom hem med en Certina DS Podium chrono stål/pvd men det var ju qvartz. Big size på den och det var ju bra för Tissots display kunde jag inte längre läsa utan läsglasögon. Rätt trevlig och snygg klocka men lite för stor egentligen.

Tanken på ett "riktigt" ur av klass har ju alltid funnits. Tidigare i år blev jag lätt besatt och började spana, läsa på och fundera på vad jag skulle ha. Ville inte betala Rolex-priser så jag fastnade för Omega. Var först inne på Speedmaster men insåg sedan att riktiga sådana var manuella, ville ha en automat. Skippade sedan kronograf, hade ju haft det och tyckte att det mest är plottrigt, tidtagning gör man ju inte så ofta. Gled över på Seamaster. Kom fram till att svärdvisare skulle det vara. Hittade sedan en Seamaster GMT från 2001 för ett pris som kändes ok, såld av urmakare, servad och med garanti. Det är inte så att jag spanade efter GMT men nu är jag faktiskt glad att det blev en sådan. Något kluven för den tvåfärgade Bezelringen kanske... jag vet inte. Min fru gillar det. Storleken är i alla fall helt rätt och den är riktigt skön med rätt tyngd. Certina hade väl samma vikt men känslan går inte att jämföra. Omegan håller tiden väldigt bra i alla fall.

Tanken är att denna skall tjänstgöra som enda klocka och användas varje dag. Iom det sålde jag Certinan på blocket, skicket var förvånansvärt bra och jag fick betalt faktiskt över förväntan. Nu borde jag sitta nöjd men jag har svårt att sluta läsa annonser och lurka på forum som detta. Lika bra att regga sig, man kan ju ha några frågor. Verkar finnas en grym samlad kunskap här och stämningen känns trevlig.

Hälsningar Stefan

P5120537.JPG
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Hej!

Har lurkat runt på KS i drygt ett år men inte blivit medlem förrän nu! Adrian heter jag och är 26 år gammal. Studerar för närvarande i Örebro (Juridik). Har ett ganska nyvaknat klockintresse ärvt från far, farbror och farfar min.

Sitter inte på någon tyngre samling utan blandar och ger. Gillar enkla stilrena klockor och grövre dykare. I lådan hemma ligger för närvarande en Rolex Date 15200 (årsklocka), Seiko SRP-483 samt en Marathon Navigator. Så väldigt gott och blandat, nästa inköp blir antingen en Oris Aquis 40mm eller en Omega SMP! Ska se vad jag hittar!

Kul med ett roligt forum, finns massor att läsa och lära här vilket jag ser framemot!
 

Folke08

Omega
Tjena.

Jag kallas Folke. Har varit inne och tittat här på KS i några månader men aldrig skrivit något.
Hade en del klockor när jag var yngre men inget speciellt utan kvartsare från Festina och Champion. Började intressera mig för klockor igen i slutet av förra året. Och nu i början av det här året köpte jag mig en Oris Divers Date som jag är riktigt nöjd med. Håller för tillfället på att spara ihop till en ny klocka. Får se vad det blir men lutar åt en Omega Aqua Terra 41mm.
 

nobblan

Omega
Hej svejs,

Startade visserligen en liten tråd kring mitt nästa köp, men säger hallå även här.

Drogs in i klockträsket när jag fick en Omega Seamaster av min far i studentpresent. Några år senare satte Singular (Mikael) sina klor i mig och gjorde mig ännu mer beroende. Har ägt lite Rolex, en Speedy, och ska nu förhoppningsvis snart ge mig in i det riktiga finrummet (PP).

T
 

EmilW

Omega
Dags för mig att skriva här känner jag!

Är 29 år och kommer från Uppsala. Har alltid tyckt det varit roligt med klockor, mest haft digitala sportklockor bla några Suunto. För 6 år sen köpte jag min första "riktiga" klocka, en Longines Conquest Kronograf med keramisk bezel.

Har även lite annat att varva med, bla en DW som jag fick av min sambo för 5 år sen. Vet att de inte är poppis här men känns bra att hon uppmuntrar mitt intresse! :)

Senaste tillskottet är en Orient Mako XL köpt här via forumet vilket känns jäkligt roligt! Ser fram emot fler fina affärer och att få ta del av den samlade kunskap som finns här!

Får se vad som blir framöver men en Submariner känns iaf just nu som ett framtida förvärv.

/Emil
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!
Anders 46, Göteborg!
Har varit här och läst en del sen jag för något år sedan återuppväckte mitt klockintresse och förstår att här finns kunskapen och engagemanget.
Jag håller mig i lågbudgetsegmentet när det gäller klockor och gillar 50- och 60-talsur. Samlingen är i sin linda än och består av en Certina DS från -64 som behöver service, en Certina från mitten av 50-talet som används dagligen, en Pobeda av oklar ålder och en Birka från 40-talet som tyvärr inte kan bäras då bandhornen är nerslitna. Köpte en Donada med fin zontavla igår och väntar nu på posten.
Drömklockor:
Omega Seamaster 60-tal, gärna svart tavla
Universal Polemaster
 

Skrutt33

Breitling
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.


Hej Anders heter jag och har samlat klockor sedan slutet på åttiotalet ! Men som sagt det finns alltid plats för ytterligare en i samlingen.
Detta är bilder på min samling idag!
Blev medlem här idag efter en intressant artikel i tidningen smycken och klockor.
IMG_2942.jpg
IMG_2944.jpg
IMG_2947.jpg
IMG_2948.jpg
IMG_2949.jpg
IMG_2950.jpg
IMG_2952.jpg
IMG_2955.jpg
IMG_2956.jpg
IMG_2957.jpg
IMG_2960.jpg
 

Bilagor

  • IMG_2941.jpg
    IMG_2941.jpg
    135.7 KB · Visningar: 82
  • IMG_2958.jpg
    IMG_2958.jpg
    142.5 KB · Visningar: 147
Topp