• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

JohnDoe

Rolex
Kan vara bra att ta bort bilden med serienummer på certet. Serienummer kan användas på fel sätt så att får problem med klockan senare
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Hej Anders heter jag och har samlat klockor sedan slutet på åttiotalet ! Men som sagt det finns alltid plats för ytterligare en i samlingen.
Detta är bilder på min samling idag!
Blev medlem här idag efter en intressant artikel i tidningen smycken och klockor


Wow, ingen dålig samling det där!
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Hej Anders heter jag och har samlat klockor sedan slutet på åttiotalet ! Men som sagt det finns alltid plats för ytterligare en i samlingen.
Detta är bilder på min samling idag!
Blev medlem här idag efter en intressant artikel i tidningen smycken och klockor.
IMG_2942.jpg
IMG_2944.jpg
IMG_2947.jpg
IMG_2948.jpg
IMG_2949.jpg
IMG_2950.jpg
IMG_2952.jpg
IMG_2955.jpg
IMG_2956.jpg
IMG_2957.jpg
IMG_2958.jpg
IMG_2960.jpg

Några stabila pjäser :), välkommen hit!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Hej Anders heter jag och har samlat klockor sedan slutet på åttiotalet ! Men som sagt det finns alltid plats för ytterligare en i samlingen.
Detta är bilder på min samling idag!
Blev medlem här idag efter en intressant artikel i tidningen smycken och klockor.
IMG_2942.jpg
IMG_2944.jpg
IMG_2947.jpg
IMG_2948.jpg
IMG_2949.jpg
IMG_2950.jpg
IMG_2952.jpg
IMG_2955.jpg
IMG_2956.jpg
IMG_2957.jpg
IMG_2960.jpg

Välkommen och grattis till fin samling!
 

Leftving

Breitling
Hejhej!

Gustav 27, bosatt i Malmö. Ligger i tankegångens slutskede om den första riktiga klockan ska inhandlas och vart vänder man sig då om inte hit ;)

Kanske fel tråd men hoppas ni har lite överseende med rookiemisstag.... Vad säger ni om Datejust II 116334-72210-White som första klocka? Målet är att den första ska bli en som för alltid stannar kvar i samlingen och är DJ´n rätt alternativ då?

// Gustav
 

JohnDoe

Rolex
Hejhej!

Gustav 27, bosatt i Malmö. Ligger i tankegångens slutskede om den första riktiga klockan ska inhandlas och vart vänder man sig då om inte hit ;)

Kanske fel tråd men hoppas ni har lite överseende med rookiemisstag.... Vad säger ni om Datejust II 116334-72210-White som första klocka? Målet är att den första ska bli en som för alltid stannar kvar i samlingen och är DJ´n rätt alternativ då?

// Gustav
En DJ är aldrig fel. Passar till alla tillfällen utom möjligtvis vid djupdykning men det är få som dyker djupare än 100m. Välkommen!
 

Kranzen112

Breitling
Tjena!
Har varit medlem under en tid men har inte riktigt kommit till skott med att presentera mig.
Jag heter Jonathan och har haft ett klockintresse under en stor del av mitt liv men på senare år så har det blivit mer och mer och ks har givetvis hjälpt mig med att snöa in mig totalt på det vissa stunder ;)

Mitt favorit märke är som många andras ROLEX och jag äger en själv ( submariner nodate) som jag fick ut från en hel service från rob föra veckan. Jag äger även en Breitling ( shark quartz) som jag dock tänkte sälja.

Jag är ingen expert och kan inte mkt om urverk osv. Jag är mer att jag gillar kvalitén och känslan att ha på sig en fin klocka.


Trevlig helg// Jonathan

FullSizeRender.jpg
FullSizeRender kopia.jpg
 

Starvald

Breitling
Hejsan!

Jag har länge varit fascinerad av det intresse och den stora portion kunskap som många på forumet sitter inne på. Känslan är väl att jag inte har så mycket kunskap att erbjuda, men väl intresse. Klocksamlingen är i dagsläget något blygsam och består av en Breitling A13352, en Citizen Promaster och någon Gantklocka som jag fått i present någon gång. Hoppas kunna utöka samlingen med en Datejust inom en snar framtid.

Hoppas att få ta del av många intressanta diskussioner framöver.

-Starvald-
 

Icebreaker

Breitling
Varit inne som gäst ett tag men nu registrerat mig som medlem.
33 år boendes i Göteborg.
Klocksamlingen är en salig blandning av några kvalitetsur, modeklockor och fickur.
Sitter vanligtvis en Fortis B-42 på handleden. Kan även sitta en Certina där ibland. Har några Locman och DW också.
Bland fickuren finns det omega och zenith men min "masterpiece" är en svensk GW Linderoth från 1931.
Letar alltid nya ur, för tillfället är det en snygg kostymklocka till rimligt pris och en ny Omega Seamaster Planet Ocean som står på listan.
 

Halvar

Breitling
Hej!
Anders heter jag. Tagit del av informationen på KS under ca 1 år. Bestämde mig nu för att bli medlem eftersom jag vill lägga ut en annons om att köpa en sub 16613. Det har varit min drömklocka sedan första gången jag såg den och nu tänker jag att det börjar bli dags att slå till. Tips om årsmodell och annat att tänka på inför köp mottages tacksamt.
 

Koj

Omega
Hej
Jari heter jag, bor på västkusten. Roligt att följa med och ta del av kunskapen som finns hos medlemmarna i detta forum, Har ett par automatare samt ett gäng kvartsare och någon g-shock.
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Tjenare!

Mattias heter jag och bor i Norrköping. Har fått ett enormt klockintresse nyligen och hittade denna sida. Har suttit på den dygnet runt sen jag blev medlem känns det som. Har inga klockor värt att nämna i min ägo för tillfället. Hoppas kunna hitta lite roliga klockor här på forumet vartefter.
 

Dr.Dallas

Breitling
Hej!

Kort presentation;

Jag heter Victor och arbetar som lärare i Kristianstad, är dock ursprungligen Bleking. Har alltid använt armbandsur sedan jag var liten.

Mitt riktiga klockintresse började för ett gäng år sedan när jag fick en äldre seamaster som legat och skrotat i farsans låda. Han plockade även fram en orörd Longiness, sedan kom farmor springande med en förtjänst-Tissot i guld från sjuttiotalet, alla vilka fungerar perfekt. Man kan säga att jag blev rätt såld efter det. Har ett tjugotal olika klockor av varierat pris och kvalitet, men kan inte vara utan dessa härligheter på min arm!

Har turistkollat på detta forum ett tag och tänkte att nu är det nog dags att registrera sig. Många intressanta lärdomar har kommit härifrån och jag använder min lärargärning till att inspirera mina elever att båda gilla och bruka diverse klockor.

Alltid är det någon som lyssnar!
Det var allt från mig.
 
Tjenare!

Mattias heter jag och bor i Norrköping. Har fått ett enormt klockintresse nyligen och hittade denna sida. Har suttit på den dygnet runt sen jag blev medlem känns det som. Har inga klockor värt att nämna i min ägo för tillfället. Hoppas kunna hitta lite roliga klockor här på forumet vartefter.
Välkommen
Kul med fler östgötar på forumet. Hoppas vi ses på ett gtg snart.
Hälsningar från Söderköping
 

Wsthlm

Breitling
Hej

Ny här och efter många olika klockor håller jag nu på att leta efter ny vardagsklocka då men Jacoues Lemans behöver bytas ut efter 10 år. Nytt kapitel i livet helt enkelt
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Klockvänner!

Fjollträsk-kille som blev medlem idag.

Passioner: Klockor, motorcyklar och allt som belåter smaklökarna:smug:

Har under året som uppdrag (för att stilla klockabstinensen) att samla på mig lite trevliga verk, gärna Schweiziska sådana. Favoritklockan är den minst dyra jag har, en Luminox Navy Seal, ref. nr har jag inte listat ut men jag har ägt den i 18år snart.

Ni verkar som ett härligt gäng, hoppas jag kan tillföra med något!

Mvh Lukas
 

Bilagor

  • IMG_2197.JPG
    IMG_2197.JPG
    205.7 KB · Visningar: 120

jupe

Breitling
Hej KS jag heter Juha och är en klockoholic också ;)
Nä, skämt åsido... Har gått här och smygläst bra länge och tänkte att det är väl dags att ge sig till känna :)
Är en go gubbe från Gbg och har snöat in främst på dykarur sedan jag tog mitt cert 1986 och blivit många sådana genom åren.
Började med en Citizen och nu har jag en SUB och en LLD så får se vart det slutar för detta forum är inte bra för min ekonomi ;)
Som sagt, verkar vara ett trevligt forum med trevlig ton och det uppskattas.
Väl mött!
 

Buckshot

Panerai
Hallå alla klocknördar. Jag har varit intresserad av klockor i decennier, men nu tänkte jag bli lite mera aktiv samlare. Jag är inte säker på att jag passar in här då jag inte har någon önskan att köpa en klocka i "bankfacksklass" utan mera "value for money".
Lite olika klockmodeller för olika tillfällen.
Mina nuvarande klockor är en Certina DS, ca 20 år gammal som vardagsklocka. En Certina DS First Chrono är finklocka. Jag hade planer på att fortsätta på Certina spåret då det märket har en speciell betydelse för mig.(Min tidigt döda pappa hade en Certina), men jag vill prova lite andra märken. Så nu har jag beställt en Vostok Anchar Chrono. (Ja jag vet att den har ett dåligt rykte). Nästa inköp är tänkt att bli en Orient Mako.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Hejsan,

Varit medlem ett tag, men tänkte ge mig till känna. Från Örebro och studerar historia, konst och snart byggnadsvård. Har ingen större samling med klockor, men är väldigt intresserad och läser desto mer om klockor och deras historia. Har en Omega Geneve från -68, Olma Sport i fint skick, en ny batteri-Tissot ny och en hyfsat stilren dykare från Jacques Lemans. Senaste inköpet var en Omega Geneve automatic också från -68 som jag ägde ett tag och sedan sålde. Nu är jag intresserad av en "roligare" klocka. Kanske en fin Omega Speedmaster eller en Planet Ocean.
 

Buckshot

Panerai
Hallå alla klocknördar. Jag har varit intresserad av klockor i decennier, men nu tänkte jag bli lite mera aktiv samlare. Jag är inte säker på att jag passar in här då jag inte har någon önskan att köpa en klocka i "bankfacksklass" utan mera "value for money".
Lite olika klockmodeller för olika tillfällen.
Mina nuvarande klockor är en Certina DS, ca 20 år gammal som vardagsklocka. En Certina DS First Chrono är finklocka. Jag hade planer på att fortsätta på Certina spåret då det märket har en speciell betydelse för mig.(Min tidigt döda pappa hade en Certina), men jag vill prova lite andra märken. Så nu har jag beställt en Vostok Anchar Chrono. (Ja jag vet att den har ett dåligt rykte). Nästa inköp är tänkt att bli en Orient Mako.

Gruppfoto på min och frugans klockor. Min är 12 år, frugans är 1 månad.
 

Bilagor

  • DSCF6085.JPG
    DSCF6085.JPG
    219.8 KB · Visningar: 159

Kondoren

Omega
Hej Anders heter jag och har samlat klockor sedan slutet på åttiotalet ! Men som sagt det finns alltid plats för ytterligare en i samlingen.
Detta är bilder på min samling idag!
Blev medlem här idag efter en intressant artikel i tidningen smycken och klockor.
IMG_2942.jpg
IMG_2944.jpg
IMG_2947.jpg
IMG_2948.jpg
IMG_2949.jpg
IMG_2950.jpg
IMG_2952.jpg
IMG_2955.jpg
IMG_2956.jpg
IMG_2957.jpg
IMG_2960.jpg


Fullständigt underbar samling!

Kanske nästan svårt att varje dag välja vilken som ska användas – ett lyxproblem.

Grattis!
 
Tjenare ! Är väl ganska ny på denna sida men har väl läst en del inlägg och annonser här.Men då jag inte haft behov för svenska marknaden har jag väl mest bara hållit mig till Norge. Men Sverige verkar få bättre & bättre priser och kunskap så då tar man gärna ett flyg över för en trevlig affär! Är boende i Norge och aktiv på klockmarknaden där i ett par år och har en del referenser där. Blev väl biten av "The watch bug" för circa 5 -6 år sen och har väl haft ganska mycket olika klockor. som dom flesta prövar man väl att hitta ett par klockor som
Ska få stanna i samlingen :)) ok tack för mig !
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    172.2 KB · Visningar: 133
  • image.jpg
    image.jpg
    149.3 KB · Visningar: 134

Klockrenare

Breitling
Hej, ny i forumet.
Jag har under de senaste åren handlat superbilliga klockor på Ebay. De kostar omkring 10 kronor, inkl. frakt, kommer på posten efter en månad och är kanon då jag lever småbarnsliv och inte vill gråta över spräckt, dränkt och försvunnen klocka. ska fylla i mer i min profil då jag får tid över, men hej hej i varje fall...
 

Javene

Breitling
Hejsan!
Mitt första inlägg på denna sajt. Har kikat lite här de senaste dagarna, då jag planerar min första investering i en "riktig" klocka, tack vare (?) stundande 30-årsdag samt giftermål.
Uppskattar ert kunnande och ber er därför om era tankar kring mina funderingar.

Har idag en Longines Master Collection Chronograph (http://www.longines.com/#!/watches/master-collection/l2-759-4-51-6)
Planerar nu att köpa antingen:
Omega Seamaster Aqua Terra
Eller Rolex Datejust

Jag gillar båda modellerna, men ur ett "värde"-perspektiv, är det då rolex som tappar minst?

Mitt största problem är att jag måste ha klockan senast tisdag nästa vecka. Har försökt hitta någon av dessa begagnat, men ännu inte hittat något bra ex.
Hur vet man dessutom att man inte köper en stulen klocka?

Hur mycket skiljer priset på exemplevis Omega'n hos en AD, jämfört med uret.se? Stämmer deras "rabatter"?

Tack för ett bra forum! :)

//Dennis
 

Kryptonit

Breitling
Hej!
Jag har följt och verkligen uppskattat en mängd trådar här sedan ett flertal år. Mitt intresse för "riktiga" klockor sträcker sig längre än så, men hittade inte hit förrän då..

För ett antal år sedan ansåg jag att det riktiga klockvalet måste vara en årsklocka, dvs från -68, för att kvala in som en del av mig och förbli en vän under lång tid framåt. Jag lade upp en budget som inte skulle överskridas (3 000:) men insåg ganska snart att mitt tak behövde revideras, jag hade fått upp ögonen för Omega och framför allt deras dressare.
Till slut hittade jag det som skulle bli en del av mig på Tradera - en Omega Seamaster Deville - i gulddouble, och enligt säljaren från -68! Omegan såg ut att vara i nyskick med läderband märkt Omega och med den röda originalboxen. Cachade 5 000:- och avvaktade leverans. När den väl levererades visade det sig att skicket var utomordentligt, såg helt oanvänd ut! Trots att jag nog betalade allt för mycket, uppskattar jag klockan något otrolig.
men - efter ett tag kändes den lite liten (34 mm) och aningen fattig tack vare förgyllningen, känner ni igen er?? Årsklocka var fortfarande heligt, och plötsligt insåg jag att betydligt mer cach är HELT rimligt för att dämpa begäret!
Alla hyllar ju Rolex, så vad kan gå fel? En Datejust från -68 måste det bli! Efter mycket letande där jag snarare prioriterade årtal än skick, hittade jag rätt, en twotone på läder. Bra polerad men precis vad jag sökte och inom budget, så även denna landade i min vård, jag måste erkänna att det var helt underbart att ha den på sig, kände mig som en kung! Efter några månader insåg jag att man "måste" ha en originallänk, så där spräcktes den ursprungliga budgeten massivt...
För drygt ett år sedan bytte jag jobb, och lärde känna nya sköna personligheter. En av kollegerna visade sig ha en Deepsea, som jag givetvis berömde honom för, mest för att få klämma och känna. Det visade sig att han älskar klockor och allt hantverket står för. Kollegan är riktigt storvuxen och vältränad, och har efterhand berättat att han även satt på ett antal andra fina klockor som efter Deepsean kändes för små. Det slutade med habegär från min sida, så nu sitter jag även med en vit fullset Explorer II från -05, glädje!
Den senaste utmaningen för min ekonomi är att kollegan och jag triggar varandra så att vi nu är helt nerkörda i klockträsket... För en månad sedan la jag handpenning på en klocka jag för bara något år sedan hade sett som en Graal helt orealistisk för mig. Nu avvaktar jag leveransen, som kan ta mer än ett år tyvärr, men väntan gör också att glädjen när den sitter på handleden kommer vara så mycket större!
Alla klockorna är hos mig för att stanna, de symboliserar starten på ett intresse som verkligen ger mig glädje.
 

Jonas

Breitling
2-Faktor
Nu när jag äntligen har jag köpt mig en respektabel klocka känns det lämpligt att presentera sig:

kPlFtq7.jpg


Det blev alltså en GMTII 16710 till slut. Närmare tre år tog det innan jag lyckades besluta mig för vad jag vill ha, samt hittade rätt objekt. Många gånger var jag nära köp, men rätt objekt lyckades aldrig dyka upp innan jag fått upp ögonen för nästa modell.

I väntan på bättre klockor har jag roat mig med att skruva i en SKX009. Nedan är en bild från 2012. Idag är i princip endast boetten densamma, tyvärr har jag ingen nyare bild på lager.



Jag ser fram emot att skruva med GMTn framöver. Inte så att jag vågar plocka isär den till samma nivå som Seikon, men en timegrapher ska införskaffas, ett Pepsiinsert ligger och väntar inför semestern och ett stingrockeband skall tillverkas!

- Jonas
 

Kilroy

Breitling
Hej!

Är en dalmas som bor i Göteborg med fru och barn. Jag använde diverse klockor under uppväxten, tex ett par olika Casio och Swatch. Under gymnasiet hade jag ett par Gul med kardborreband. Den ena användes under värnplikten och finns kvar idag. Den andra bytte jag bort mot en machete under en långresa i Centralamerika några år senare.

Sedan gick det ganska många år där mobilen användes istället, tills förra året då jag kom på att jag skulle köpa en riktig mekanisk klocka. Jag hittade så klart Klocksnack, köpte en Seiko skx007, köpte en Longines Legend Diver ett par månader senare, och på den vägen är det.

Genom att följa sko- och kläd-trådarna här upptäckte jag dessutom att Linnegatan No.2 ligger endast några kvarter bort. Inte bra för klockkontot....

Mvh,
Kilroy
 
Topp