Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Nya Alpina GMT

Diskussion i 'Diskussion' startad av denjohan, 28 september 2016.

1. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

DrDre, Spincini, Chuck och 10 andra gillar detta.
  2. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Har aldrig fått klämma på någon Alpina i verkliga livet! Men jag tycker att de fått fram många fräscha modeller. Den nya GMT:n är inget undantag :)

3. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Riktigt fresh! :)

4. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

36h timmars bezel på en 12h och en 24h-visare, klurigt.... :confused:
    för kort gmt-visare men snygg skala!

DrDre, Kiddy, jabla och 5 andra gillar detta.
  5. jarrebarre99

jarrebarre99 Biskop

Från:
    GBG
    +1 på den. Vi är helt överens.

6. xevz

xevz Bonde

Från:
    Stockholm
    Riktigt cool, men 44 mm är på tok för stort. :(

Rozzy och Anders Forsberg gillar detta.
  7. Hr_Proos

Hr_Proos Präst

Ja kanske kan vara något?! Men frågan är ju om det inte hade varit varit bättre med grader på bezel i stället för 1-36. Blir lite för lika med först en gmt, 1-24, och sen en vridring, 1-36. Tror att jag hade uppskattar grader i stället, 30-360.

8. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Kompass-bezel, 36(0) grader, inte timmar. Faktiskt "relativt" användbart i kombination med 24-visare.

DrDre, eriksson850, Mforce och 2 andra gillar detta.
  9. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Fan, det hade jag missat. Färre tefat åt folket tack.

10. 1965ek

1965ek Bonde

Jag budade hem en med svart/grå tavla och svart croco igår på bukten, UK. Tre månader gammal med extra läderrem och lädernato. Har även beställt ett Phoenix nato som sett bra ut på klockan. Bilder kommer om någon vecka.

http://www.ablogtowatch.com/alpina-alpiner-gmt-4-watch-hands/ med slusatsen att...
    The Alpina Alpiner GMT 4 is a solid execution of a true travellers GMT watch, all for $2,495 USD. I like the modern styling, with its tough but luxurious vibe and everyday wearability. Whether on the leather strap, the bracelet, or - let's face it, a nato - the GMT 4 is one of those multi-role watches that can do the office all week and the trail all weekend

Senast ändrad: 16 oktober 2016
    DrDre, mega, Mforce och 1 annan gillar detta.
  11. Jomppe

Jomppe Bonde

Från:
    Knivsta
    Riktigt snygg! De har flera modeller som kommit senaste åren som väcker habegär hos mig!

12. Nilas

Nilas Bonde

Alpina har många snygga modeller. Ses tyvärr sällan här på forumet. Storleksmässigt är det ju upp till brukarens storlek på handled och tycke.

13. hasselnot

hasselnot Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Alpina gör bara stora klockor nästan, har klämt på dem och är av bra kvalitet. Andrahands värdet är dock uselt.

14. Ola G

Ola G Stadsbo

Från:
    Skåne
    De ser fina ut men är i verkligheten oftast lite för stora i onödan på ngt sätt
    Denna hade varit bättre utan en "slogan" på urtavlan
    Med vänlig hälsning
    Ola G

eriksson850 gillar detta.
  15. 903lew

903lew Stadsbo

Sjukt prisvärd pjäs som är snygg men inte riktigt fått mig att gå igång hittills. Ser fram emot en recension när den anlänt @1965ek !

16. 1965ek

1965ek Bonde

Ska se till att posta bilder och mina synpunkter när den dyker upp. La en beställning på ett Hirsch Ranger i brunt läder som jag tror kommer passa bra. Gillar inte original crocot, iaf inte på bild. Tycker att en äventyrsklocka ska vara lite större, robustare, och att det kräver en likadan rem.

903lew gillar detta.
  17. 1965ek

1965ek Bonde

Då har klockan kommit. Fullt set i toppskick inköpt i juni i år av förste ägaren.
    -Känns att Alpina velat göra en klocka i bra kvalitet. Jumping hour är ett tecken på att man velat göra rätt från början. (PÅ bilden när jag ställer klockan så har jag precis #jumpat" fram timvisaren en timme för att testa)Känslan hög. Kronan skruvar in mjukt, vrid-ringen är distinkt och tavlan mycket fin. Snyggt hantverk, med en tyngd och närvaro på handleden.
    -44mm och är stor men bärs mindre (Jag har handleder på 18cm) vilket jag tycker beror på att det är vrid-ring (tänk dykare) och att den sitter ner bra på handleden.
    -Innan någon kommenterar så är vrid-ringen markerad till 36(0) vilket tillsammans med GMT-visaren gör att den fungerar som en kompass om man ser solen.
    -Uppenbart negativt var original läderrem styv och obekväm är bara förnamnet. Kanske mjuknar med tiden men jag bytte direkt bort det mot ett brunt Hirsch Ranger.
    -Känns just nu toppen... Blir nog kvar en bra stund.
    -Kanske dags att starta en Alpinatråd?
    P1060892.JPG P1060897.JPG P1060899.JPG P1060906.JPG P1060909.JPG

DrDre, Andy7750, StrawberryFields och 13 andra gillar detta.
  18. Hr_Proos

Hr_Proos Präst

Ser bra ut! Jag gillar den, men kanske kanske lite stor. Men jag har ju å andra sidan inte provat en på armen.

1965ek gillar detta.
  19. Nilas

Nilas Bonde

Grattis till Alpinan! Ser fantastiskt fin ut. Får nog peta in en på min lista också.

1965ek gillar detta.
  20. Pluto

Pluto Stadsbo

Någon borde verkligen starta en alpina tråd! :)
    Har intresserat mig för Alpina sedan jag såg deras GMT för första gången i somras. Befinner mig just nu i München och var idag inne hos en Alpina AD!
    Hade brottom då hela familjen väntade så testade desvärre de aldrig. :oops:
    Grabbade åtminstone tag i en mycket fin Alpina bok med hela 2016/17 kollektionen samt lite läsning om historia osv.
    Så blir till att läsa den ikväll! :D
    Mina intryck var mycket goda, klockorna såg verkligen gedigna ut! Blir kanske ett köp om något år! :)

engst och 1965ek gillar detta.
  21. 1965ek

1965ek Bonde

Efter ett dygn på armen så är jag fortsatt nöjd. Boetten är just nu favorit. Att se blandningen mellan det borstade och polerade och den fina vridringen på armen. Ni vet säkert känslan när man bara inte kan låta bli att titta ideligen. Efter ett dygn har den dragit sig.... Ingenting. Men då mäter jag enkelt mot klockan på min Ipad.
    Kan tillägga att den på jobbet gled in snyggt under skjortan
    Det enda jag kan tycka är lite mysko är att datumet sitter lite djupt men det är en randanmärkning

Senast ändrad: 4 november 2016
    DrDre gillar detta.
  22. Norra

Norra Borgare

Omega-boett.

23. Maer

Maer Torpare

Från:
    Lindesberg
    Riktigt snygg! Synd att alpina envisas med att göra så förbaskat stora klockor :(

24. hasselnot

hasselnot Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Vet du vilken gradering av verk Alpina använder? Är det elabore eller top?

25. 1965ek

1965ek Bonde

Ny på den mer avancerade klockfronten måste jag erkänna att jag inte ens förstår frågan. Men den verkar gå i stort sett perfekt. Ska uppdatera avvikelsen efter en vecka. Någon annan som kan svara på frågan? Vad jag tror mig förstått är att det är ett Sellita SW200 verk med egenutvecklad GMT med jump funktion. Fast jag antar att jag svarar goddag yxskaft på frågan.

26. hasselnot

hasselnot Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Nä det är ett bra svar. Finns delade meningar ang selitta verken. Selitta tillverkade Eta uren på licens ett tag så det är bra urverk. Läste någonstanns att Selitta verken spottas ut från modernare maskiner än ETA urverken och har därav bättre kvalitet (men detta är från ett christopher ward forum eller något). Tror att selitta också har olika grader, sw200-1 ska troligen motsvara era 2824-2 top men ej helt säker.

27. Chuck

Chuck Friends of KS

Coolt utan kronskydd, gillart!

28. hasselnot

hasselnot Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Edit: var väldigt nära att köpa alpina startimer 40mm limited edition med svart tavla. Men den hade så lång lug till lug :( Fick du med något flygplan?

Hoppsan blev citat istället för edit

Senast ändrad: 4 november 2016
  29. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Först lite gnöl, din modell är ingen jumping hour klocka.
    image.jpeg
    Detta är en jumping hour klocka (ovan)
    Slutgnällt...

Grattis till Alpinan, jag har läääänge gillat Alpina och speciellt då den silvertavlade systermodellen till den du har !
    image.jpeg
    Ta nu och starta en Alpina tråd vetja, kvickt som katten !!!

30. 1965ek

1965ek Bonde

Flygplanet följer bara startimer tror jag. Om jag fattar det rätt får man med en dykartub till Seastrong extreme dykare. Således inget extra till mig...

Senast ändrad: 5 november 2016
Mårtenssons ur Brookfield