• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nybörjare - Köpa Speedmaster

jaqob

Omega
Longines var fin men kanske inte riktigt min smak men verkligen inte ful ;-)
Var hittar men en Speedmaster för 22k?

Jag undrar lite om det där med gråimport också. Vad spelar det för roll egentligen? Klockan blir väl inte sämre för det?

Jag köpte från Frank Schuster på www.watch-lounge.de. Betalade sammanlagt 2549€ inkl frakt och försäkring.
Det är exakt samma klocka, men det finns ju alltid en risk med nätköp, framförallt när betalningen består av att sätta in pengar på ett konto. Det första problemet när man köper såhär är att ställa in länken, men med instruktioner och bra verktyg är det inga bekymmer :)
 

fc2

Rolex
Köp Broad Arrow. Datum + automatisk + klart bättre andrahandsvärde än en reduced. Dock fortfarande 42mm.
 

Bullitt

Breitling
Tack för tipsen!

Efter att ha funderat fram & tillbaka och även testat några på riktigt har jag kommit fram till att
1) Låta hjärtat bestämma
2) Låta hjärnan bestämma

Då resonerar jag såhär:
1 = Speedmaster Pro, snygg, frän, ömtålig, tål inte vatten, inget datum, manuell
2 = Seamaster 300M, hyfsat snygg, ej frän, tål vatten, tål lite stryk, datum, automat


Vad ska man betala för en Speedmaster Pro standard vs open back?
Eller en Seamaster 300 M ?

Jag tänkte lägga in en köpesannons men det får jag visst inte ;)
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Tack för tipsen!

Efter att ha funderat fram & tillbaka och även testat några på riktigt har jag kommit fram till att
1) Låta hjärtat bestämma
2) Låta hjärnan bestämma

Då resonerar jag såhär:
1 = Speedmaster Pro, snygg, frän, ömtålig, tål inte vatten, inget datum, manuell
2 = Seamaster 300M, hyfsat snygg, ej frän, tål vatten, tål lite stryk, datum, automat


Vad ska man betala för en Speedmaster Pro standard vs open back?
Eller en Seamaster 300 M ?

Jag tänkte lägga in en köpesannons men det får jag visst inte ;)



Hänger inte riktigt med, vad bestämmer hjärtat sig för? En Speedmaster som måste vara automat som du skrev i början av tråden eller står valet och kvalet mellan en Speedmaster Pro och en Seamaster?
 

Bullitt

Breitling
Hänger inte riktigt med, vad bestämmer hjärtat sig för? En Speedmaster som måste vara automat som du skrev i början av tråden eller står valet och kvalet mellan en Speedmaster Pro och en Seamaster?

Jag kanske var lite otydlig:)

Jag skippar datum och automat om jag köper en Speedmaster. Alla säger ju att man ska Professional om man ska ha en Speedmaster och den är ju fantastiskt snygg.

Men Seamastern är ju mycket mer praktisk...
 

jaqob

Omega
Jag resonerar som så att det finns många "billiga" dykare jag verkligen gillar, Seiko SKX007, Steinharts modeller osv, men väldigt få billiga kronografer som jag tycker håller hög klass.

Så valet blev då att köpa en dyr kronograf och fortsätta använda dykare från Seiko. Detta passar även in ganska bra i min "livsstil". Kunna ha den dyra klockan på jobbet och liknande, och en billigare beater när jag reser och är ute i naturen.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Mer praktisk? För att du kan bada med den? Jag håller just nu på att skaffa en speedmaster pro och tänker att jag kompletterar med nån billig dykare typ Seiko skx007 på gummi.
 

jaqob

Omega
Mer praktisk? För att du kan bada med den? Jag håller just nu på att skaffa en speedmaster pro och tänker att jag kompletterar med nån billig dykare typ Seiko skx007 på gummi.


Kan bada (och dyka) med dem. Speedmastern skulle jag nog tom. undvikit att ha på mig när jag duschar...
Jag uppfattar även många av dessa som hållbarare än Speedmastern, som ju är ganska utsatt med sitt kupade glas.
Kostar mindre om man skulle råka bli av med dem och drar till sig mindre uppmärksamhet på "olämpliga" platser.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Kan bada (och dyka) med dem. Speedmastern skulle jag nog tom. undvikit att ha på mig när jag duschar...
Jag uppfattar även många av dessa som hållbarare än Speedmastern, som ju är ganska utsatt med sitt kupade glas.
Kostar mindre om man skulle råka bli av med dem och drar till sig mindre uppmärksamhet på "olämpliga" platser.

Hela anledningen med klockan är ju att dra åt sig uppmärksamhet, sen vilka umgänges kretsar man befinner sig bland får man ju själv ansvara över. Men det är ju klart att en billigare klocka är mindre stöldbegärlig.
 

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Om man vill kunna använda den i lite tuffare miljö så skulle jag vilja slå ett slag för Speedmaster Racing som har 100 m WR till skillnad mot professional som endast har 50 m.

Jag har en på K&S och är öppen för bud ;-)
 

jaqob

Omega
Hela anledningen med klockan är ju att dra åt sig uppmärksamhet, sen vilka umgänges kretsar man befinner sig bland får man ju själv ansvara över. Men det är ju klart att en billigare klocka är mindre stöldbegärlig.


Det håller jag absolut inte med om. Framförallt inte när man reser i mer utsatta områden, vilket innefattar det mesta utanför Västeuropa och USA.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Det håller jag absolut inte med om. Framförallt inte när man reser i mer utsatta områden, vilket innefattar det mesta utanför Västeuropa och USA.
Vid dessa speciella tillfällen kanske man gör bäst i att lämna både speedmastern och seamastern hemma och ta på sig seikon. Den har även lokalbefolkningen på armen, som vi lärde oss i en tidigare tråd idag :)
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Den bespottade bastarden, jag gillar Reduced mest pga formatet, 38mm sitter som en smocka på min handled:)
image.jpg
 
Topp