• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nybörjarfråga: Ställa in rätt tid - Omega spedmaster professional

JesperR

Breitling
Hej,
Har precis köpt mig min första klocka, en Omega seamaster professional ref.nr 21330424001001 kaliber 1164.
Nu är det så att klockan inte går rätt, så jag behöver ställa om tiden så att den går som den ska. Det jag menar är att tiden visar fem i sju istället för kvart i ett vilket är felaktigt. :)
Någon som kan hjälpa en grönjöling med detta?

Tack på förhand,
JesperR

Edit: haha, är så trött så skrev fel klocka i rubriken. Ska vara seamaster, inte speedmaster. o_O
 

Bilagor

  • OMEGA.jpg
    OMEGA.jpg
    58.2 KB · Visningar: 337

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hej,
Har precis köpt mig min första klocka, en Omega seamaster professional ref.nr 21330424001001 kaliber 1164.
Nu är det så att klockan inte går rätt, så jag behöver ställa om tiden så att den går som den ska. Det jag menar är att tiden visar fem i sju istället för kvart i ett vilket är felaktigt. :)
Någon som kan hjälpa en grönjöling med detta?

Tack på förhand,
JesperR

Edit: haha, är så trött så skrev fel klocka i rubriken. Ska vara seamaster, inte speedmaster. o_O

Om du inte förstår tidigare talare , finns det en röd instruktionsbok som visar utförligt med bilder och pilar exakt hur du ska ställa tiden/datum på din klocka
 

Camo00

Patek
Hej.
Går klockan? Dvs, rör sig sekundvisaren kontinuerligt?
Om Nej, avvakta tills tiden ÄR fem i sju, då visar klockan rätt tid!
Alternativt, följ Macs råd och konsultera manualen.
Man kan också lämna in klockan till en auktoriserad återförsäljare för att få felet åtgärdat.
Varma lyckönskningar!
 

Starship

Cartier
Skruvad krona kan vara lurigt. Jag har för mig att det finns en hel tråd där folk berättar om vilka problem de hade första gången. (Skruva kronan moturs ett par varv till den "släpper". Dra sedan ut den och ställ tid / datum).
Alternativ som Camo00 antyder: Låt klocka ligga så den stannar. Vänta till klockan är fem i sju på rätt datum. Skaka sedan klockan. Winn!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Skruvad krona kan vara lurigt. Jag har för mig att det finns en hel tråd där folk berättar om vilka problem de hade första gången. (Skruva kronan moturs ett par varv till den "släpper". Dra sedan ut den och ställ tid / datum).
Alternativ som Camo00 antyder: Låt klocka ligga så den stannar. Vänta till klockan är fem i sju på rätt datum. Skaka sedan klockan. Winn!
https://klocksnack.se/threads/seiko-skx007-problem.27552/
Och ja, jag hade stora problem med min första skruvade krona...:D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du ska inte köpa min bluetoothklocka. :D
Satt ett jävla tag och försökte synka den med telefonen men det gick inte. Efter 100 försök läste jag manualen där det inte stod någonting annat än att man skulle göra så som jag redan försökt. Fortsatte googla och hittade ytterligare en manual, denna gång mer invecklad. Där i finns en rubrik som heter "Erase pairing". Självklart hade den dunkats omt en annan telefon tidigare. Skruva ut kronan, yttersta läget, håll inne knappen kl10 i 5 sekunder, synka igen.

Supersmidigt, OM man har rätt manual. :rage:
 

wotan

Rolex
Du ska inte köpa min bluetoothklocka. :D
Satt ett jävla tag och försökte synka den med telefonen men det gick inte. Efter 100 försök läste jag manualen där det inte stod någonting annat än att man skulle göra så som jag redan försökt. Fortsatte googla och hittade ytterligare en manual, denna gång mer invecklad. Där i finns en rubrik som heter "Erase pairing". Självklart hade den dunkats omt en annan telefon tidigare. Skruva ut kronan, yttersta läget, håll inne knappen kl10 i 5 sekunder, synka igen.

Supersmidigt, OM man har rätt manual. :rage:
Bluetoothklocka? Vad är det för hemskt påfund? :)
 
D

Deleted member 1154

Guest
Jag tycker det är coolt att en nybörjare dyker in och ställer en nybörjarfråga, ska jag surfa så hade jag nog frågat om dragkedjan på våtdräkten skulle va bak eller fram om man ska sitta eller stå på brädan vid start osv. Välkommen hit... Bry dig inte om den "dryga-massan".....
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Min första Tissot förstod jag inte mig heller på.
Var skruvad krona där med, pajjade mina naglar när jag gång på gång försökte dra ut kronan :D
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag är inte dryg mot en stackars nybörjare med nyfunnen kärlek till ett intresse. Jag dissar folk med översittar attityd som tror att de vet nåt...
Likväl drygt.. Tänk på vad Michael Jackson sjöng i låten "Man in the mirror". Börja med dig själv om du vill förändra något..:)
 
Topp