Triggervarning: snobbism
…fast inte den där vanliga trista ekonomiska snobbismen, där dyyrt alltid är bättre och fiinare, och billigt är dåligt och bör ses ned på… som bland vinkännare,och klädsnobbar?, har du inte råd behöver du inte göra dig nåt besvär, typ…
Näe…, det här är mer en intellektuell snobbism, “den som har läst svårast böcker när den dör vinner -type of snobbism”. Fast den här snobbismen är å andra sidan väldigt inkluderande! Är du nyfiken och läskunning och intresserad av klockor är du välkommen att hänga på!. …Om du inte är nyfiken, är dum i huvet, och/eller inte intresserad av klockor… så kan du sluta läsa. nu…
Jag har väldigt svårt för alla dessa nya flygarklockor som ser ut som gamla flygarklockor och kostar från ett studiebidrag och uppåt, inuti sitter I bästa fall ett ETA2824, Sellita eller Soprod. Möjligen kan de funka för nån som är owg och flygintresserad men inte egentligen klockintresserad..
För mig blir de aldrig bättre än mycket bleka efterapningar, i bästa fall “hommage” men ändå trist, i sämsta fall ren renommésnyltning. Långt ifrån den charm som originalet har… Ungefär såhär känns en jämförelse mellan ett välbevarat original och en modern efterapning “flygare” utan själ…
Hur någon väljer efterapningen när originalen finns och är billigare är för mig en gåta? Varför köpa en klocka som möjligen ser ut som en pilotklocka när man kan få en riktig?
Här en bild på min nyinkomna Elgin A-17A, min militära namnbricka från anno dazumal, min bit av Berlinmuren och en “hålremsa” = ett datorprogram från tidigt 70-tal.
32mm är inte så litet som man kan tro.
Tidigare i våras snubblade jag över nån artikel om US Air Force-klockor och blev intresserad. Det fanns två tydliga specifikationer A-11 för WW2 och A-17 för efterkrigstiden med batchar 1950/1952/1956. Specarna tillverkades av Waltham, Bulova och Elgin, alla Amerikanska märken.
Baksidan på klockan innehåller en hel roman, men med tydligt angivet år och individnummer.
Verket är med hack-sekund och har 18 juveler. Boetten i stål, modesta 32mm.
Tygbandet på min kan vara original, det är åtminstone originalspec.
Lite meningslöst att jag sitter och översätter… allt du behöver veta finns här:
http://milspectime.com/?p=475
http://milspectime.com/?cat=5
Det är lätt att hitta bilder på jetpiloter och navigatörer från sent 50-tal tidigt 60-tal med 16mm stronk och en liten svarttavlad A17!
Fast det var antagligen okej att flyga med lite vad som helst på armen, nedan ser vi exempel på några helt andra typer av ur. Här ser vi en jääävligt kool racing- och experimentpilot med många rekord under bältet och en hel radda tunga både civila och militära medaljer på bröstet. Startade visst en flott framgångsrik business på ett helt annat fält vid sidan om extremflygandet på högsta nivå också… Driven renässansmänniska par excellence… imponerande minst sagt…
Jackie Cochran alltså, sjukt kool kvinna… Snubben till höger om henne som käckt bär på sin hjälm och har larvigt välputsade skor tror jag är Chuck Yeager, han sportar en Rolex, därför fick han vara med på bilden, som ett exempel på att piloterna nog bar lite vad som helst på armen…
http://en.wikipedia.org/wiki/Jacqueline_Cochran
Här en tank med zontavla och kedjelänk..
No crown guard sub
Och för att knyta ihop säcken kan vi väl avsluta med att konstatera att det är rätt troligt att killen som kvitterade ut, och bar, klockan från 1956 och framåt också hade en bild på Marilyn upptejpad på insidan av persedelskåpet…
Och för er som var för unga eller har glömt vad kalla kriget handlade om, en refresher:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalla_kriget
http://www.telegraph.co.uk/history/...me-down-as-it-happened-25-years-ago-live.html
Flickvännerna hamnade på fel sida här…
Men 1989 var eländet slut och Europa fick några goda årtionden!
…fast inte den där vanliga trista ekonomiska snobbismen, där dyyrt alltid är bättre och fiinare, och billigt är dåligt och bör ses ned på… som bland vinkännare,och klädsnobbar?, har du inte råd behöver du inte göra dig nåt besvär, typ…
Näe…, det här är mer en intellektuell snobbism, “den som har läst svårast böcker när den dör vinner -type of snobbism”. Fast den här snobbismen är å andra sidan väldigt inkluderande! Är du nyfiken och läskunning och intresserad av klockor är du välkommen att hänga på!. …Om du inte är nyfiken, är dum i huvet, och/eller inte intresserad av klockor… så kan du sluta läsa. nu…
Jag har väldigt svårt för alla dessa nya flygarklockor som ser ut som gamla flygarklockor och kostar från ett studiebidrag och uppåt, inuti sitter I bästa fall ett ETA2824, Sellita eller Soprod. Möjligen kan de funka för nån som är owg och flygintresserad men inte egentligen klockintresserad..
För mig blir de aldrig bättre än mycket bleka efterapningar, i bästa fall “hommage” men ändå trist, i sämsta fall ren renommésnyltning. Långt ifrån den charm som originalet har… Ungefär såhär känns en jämförelse mellan ett välbevarat original och en modern efterapning “flygare” utan själ…
Hur någon väljer efterapningen när originalen finns och är billigare är för mig en gåta? Varför köpa en klocka som möjligen ser ut som en pilotklocka när man kan få en riktig?
Här en bild på min nyinkomna Elgin A-17A, min militära namnbricka från anno dazumal, min bit av Berlinmuren och en “hålremsa” = ett datorprogram från tidigt 70-tal.
32mm är inte så litet som man kan tro.
Tidigare i våras snubblade jag över nån artikel om US Air Force-klockor och blev intresserad. Det fanns två tydliga specifikationer A-11 för WW2 och A-17 för efterkrigstiden med batchar 1950/1952/1956. Specarna tillverkades av Waltham, Bulova och Elgin, alla Amerikanska märken.
Baksidan på klockan innehåller en hel roman, men med tydligt angivet år och individnummer.
Verket är med hack-sekund och har 18 juveler. Boetten i stål, modesta 32mm.
Tygbandet på min kan vara original, det är åtminstone originalspec.
Lite meningslöst att jag sitter och översätter… allt du behöver veta finns här:
http://milspectime.com/?p=475
http://milspectime.com/?cat=5
Det är lätt att hitta bilder på jetpiloter och navigatörer från sent 50-tal tidigt 60-tal med 16mm stronk och en liten svarttavlad A17!
Fast det var antagligen okej att flyga med lite vad som helst på armen, nedan ser vi exempel på några helt andra typer av ur. Här ser vi en jääävligt kool racing- och experimentpilot med många rekord under bältet och en hel radda tunga både civila och militära medaljer på bröstet. Startade visst en flott framgångsrik business på ett helt annat fält vid sidan om extremflygandet på högsta nivå också… Driven renässansmänniska par excellence… imponerande minst sagt…
Jackie Cochran alltså, sjukt kool kvinna… Snubben till höger om henne som käckt bär på sin hjälm och har larvigt välputsade skor tror jag är Chuck Yeager, han sportar en Rolex, därför fick han vara med på bilden, som ett exempel på att piloterna nog bar lite vad som helst på armen…
http://en.wikipedia.org/wiki/Jacqueline_Cochran
Här en tank med zontavla och kedjelänk..
No crown guard sub
Och för att knyta ihop säcken kan vi väl avsluta med att konstatera att det är rätt troligt att killen som kvitterade ut, och bar, klockan från 1956 och framåt också hade en bild på Marilyn upptejpad på insidan av persedelskåpet…
Och för er som var för unga eller har glömt vad kalla kriget handlade om, en refresher:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalla_kriget
http://www.telegraph.co.uk/history/...me-down-as-it-happened-25-years-ago-live.html
Flickvännerna hamnade på fel sida här…
Men 1989 var eländet slut och Europa fick några goda årtionden!