Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Nyinkommet SEIKO 7a38-7020

Diskussion i 'Vintage' startad av yonsson, 18 augusti 2014.

1. yonsson
    Trådstartare

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Historik
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

1980 släppte Seiko världens första analoga kvartskronograf. Detta var när kvarts var grejen (innan schweizarna lyckades övertala alla att kvartsklockor är skit). Första gången någonsin kunde man få en klocka som höll tiden inom några sekunder/månad, med tidtagning och alla fördelar som kvarts erbjuder. Urverket som satt i var ett 7a28.

image.jpg
    image.jpg

Några år senare (1983), släpptes en uppdatering med dag och datumvisning 7a38. Urverket är fullt juvelerat (15st) urverk som även går att regulera (+-0,25spd). Enligt internets djupaste hörn går urverken att regulera så de håller sig i om +-8 sekunder/månad. Inte HAQ, men ändå riktigt bra för 1980, speciellt med tanke på alla komplikationer klockan erbjuder. När kvartskristaller åldras kan även tidhållningen ändras, så att kunna reglera gången på en gammal klocka är ett stort plus. Det finns även en version med månfas.

image.jpg
    image.jpg

Klockor med 7a28 & 7a38 finns i massvis av versioner (olika boetter, färger, länkar). De mest kända inom WIS-kretsar är de tidiga som varit i militärtjänst, samt "Seiko Bishop" som var med i Alien 1, men James Bond har även burit en 7a28-7020 1985 i filmen "A view to kill".
    http://jamesbondwatchesblog.com/201...-seiko-watches-of-007-revolution-part-6-of-6/
    http://jamesbondwatchesblog.com/201...-worlds-first-quartz-chronograph-seiko-watch/

Jakten
    Ibland har jag ruggig tur, eller så är jag bara extreme trevlig. ;)
    Främst tänker jag på när jag fick tag på visare till min 6105-8000 mot fraktkostnaden, samt när jag lyckades skaffa denna klocka.

Jag blev kär i klockans estetik och började läsa in mig lite lätt på modellen. Det visade sig att det inte var så lätt att hitta en som jag trodde det skulle vara. Jag letade på samtliga tänkbara ställen inklusive Japan. Jag hade letat i ungefär en månad när jag missade en annons på TZUK med någon timmas marginal. Attans, skrev jag i tråden, "jag har letat länge". Inom någon timma fick jag ett PM från en medlem som hade en att sälja. Klockan var dock i ganska dåligt skick och behövde nytt glas, samt flera länkbitar. Efter lite research hittade jag en tråd av en kille som restaurerat sin och jag PMade honom för att fråga om lite delar till mitt blivande renoveringsobjekt. Han svarade trevligt, men några timmar senare PMade han igen. "Har du köpt den ännu, för om inte kan du få köpa denna av mig". Klockan var dyrare, men hade precis blivit "städad" och fått ett nytt glas.

Behöver jag säga att jag hoppade snabbare än en kanin jagad av en tiger?

image.jpg

Klockan nedan tillhör sports 100 -serien, vilket innebär att den är säker att simma/bada med.
    De flesta bilderna ovan är snodda från www.seiko7a28.com

Klockan
    Tillverkare: Seiko
    7a38-7020
    Mått: cirka 38mm
    Band: Integrerad länk
    Urverk: Kronografkvarts 7a38
    Årtal: 1983

Bildfest

Utlåtande
    Klockan har en underbar 80-talsvibb. Designen flirtar lite lätt ( :rolleyes: ) med AP RO. Jag utgår ifrån att ägarna till dessa var coolast i plugget eller på jobbet. SUB-visarna är något nedsänka vilket bidrar till en hög kvalitetskänsla. Den sitter underbart på handleden och länken är mindre rasslig än jag förväntat mig. Den sub-tavla som visar 1/10sekund snurrar på i ett jäkla tempo när man drar igång kronografen och samtliga visare verkar träffa de indexmarkeringar de ska träffa.klockan är i riktigt bra skick, men har fått sig (minst) en polering/borstning. Inget som stör mig direkt då det är bra gjort. Initiala intrycket av klockan är mycket bra YYYY (av YYYYY).

Stefanweei, Joakim, Falken och 77 andra gillar detta.
  2. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Snygg och vilken kvalitetspost

3. _jonte

_jonte Friends of KS

Svinläcker, och grym läsning!

4. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Grattis. 1/10 sekund är kul!

Har haft ett par 7A28 (som ju har en del gemensamt med din cal.) med riktigt bra tidhållning och tvekar inte på att din kommer ha den samma.

Ett vanligt "fel" på klockor med dessa kalibrar är att den lilla fjädrande tungan som sitter över centerjuvelen hamnar snett i samband med batteribyte eller dyl. då baklocket tas av.

5. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Skönt 80-talsstuk men en design som jag tycker håller än idag. Kul att läsa om klockan men även jakten. Grattis!

6. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Klockan har för övrigt en "linjeringsfunktion" som innebär att man kan ändra visarna så klockan nollställer korrekt om den nu inte skulle göra det. Antar att det är en funktion man använder sig av i fabriken som fått finnas kvar i klockans minne.

7. Magnus Andersson

Magnus Andersson Borgare

Från:
    Göteborg
    Kul läsning och skön klocka. Som sagts innan, tycker designen håller bra.

8. cab

cab Friends of KS

Snygg! Extra coolt att det är en instrumentbräda från en Porsche på postern i början =)

9. leben

leben El Patrón

Grym post. Varför inte på diskussion?

10. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fantastisk paketöppning, grymt som vanligt och grattis till nyförvärvet!

11. aleks

aleks Friends of KS

Härligt inlägg, grattis till dinkan! Fick oxå lite RO/OQ vibbar och det gillas :)

12. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Den är ju vintage!

eriksson850, Minuteman och _jonte gillar detta.
  13. leben

leben El Patrón

Kvalitétspost FFS!

14. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    På vintagedelen. :)

richard1991, mace, Watch out och 2 andra gillar detta.
  15. Jacob

Jacob Friends of KS

Well played! Och tack för kul info!

16. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tack för det reportaget. Grattis också säger man.
    Jag har själv en sådan och denna har jag haft som arbetsklocka under många år.
    Klockan längst ner till höger.
    /j
    image seiko.jpg

yonsson gillar detta.
  17. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Skitsnyg! Stort grattis.. :)

18. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Stort tack yonssson för ditt bokstavligt talat tunga inlägg! Kul att få nosa på denna variant av Seiko!
    Tycker den fyller upp en tid som var rätt tråkig generellt inom klockvärlden (början av 80-talet)

Tackar!

19. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Snyggt Yonsson och grattis, den ser grym ut.
    Härlig post dessutom, och quartz är bra skit .

20. TomasBc

TomasBc Dirty rotten scoundrel

Vilken snygging! :) Grymt, tack för det!

21. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Näe man får nog införskaffa en cool kvarts också. Kvarts är tvärcoolt på alla sätt!

22. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ful på ett bra sätt. :)

23. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Klart du ska ha en bra kvartsare! Jag har en annan kvartsare på intågande du säkert kan få köpa för en billig peng. :) Kolla "Seikomästare 2014". :)

80talisten gillar detta.
  24. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Pojkdröm!

25. Kettil

Kettil Biskop

Trevligt inlägg. Tack.
    Jag har haft en liknande som jag gav till min far i mitten av 90-talet. Han har den fortfarande kvar. Jag kommer ihåg att jag tyckte den var stor när det begav sig. Jag provade den i julas och kunde konstatera att saker och ting förändras. Den kändes mycket nätt.

yonsson gillar detta.
  26. Guillbert

Guillbert Friends of KS

Snygg för att vara en Seiko ;)

Grattis!

27. seikoswede

seikoswede Borgare

Du är grym Yonsson! Tack för en perfekt post med skitfin Seiko!!!

Dessutom grym timing då jag precis har fått en gammal 7a48 med månfas i gåva av en kompis.
    Har googlat de verken och även. 7a38 och det finns en del riktigt fina modeller!

Jim

yonsson gillar detta.
  28. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Grym yonsson, grym...

29. egbert

egbert Friends of KS

Finns det någon anledning att inte gilla Seiko?

seikoswede gillar detta.
  30. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Grattis!
    Alltid kul att läsa när någon lagt ner tid på inlägget:)
    Riktigt trevlig läsning Tack!