• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyinkommet SEIKO 7a38-7020

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Historik
image.jpg

image.jpg

image.jpg


1980 släppte Seiko världens första analoga kvartskronograf. Detta var när kvarts var grejen (innan schweizarna lyckades övertala alla att kvartsklockor är skit). Första gången någonsin kunde man få en klocka som höll tiden inom några sekunder/månad, med tidtagning och alla fördelar som kvarts erbjuder. Urverket som satt i var ett 7a28.

image.jpg

image.jpg


Några år senare (1983), släpptes en uppdatering med dag och datumvisning 7a38. Urverket är fullt juvelerat (15st) urverk som även går att regulera (+-0,25spd). Enligt internets djupaste hörn går urverken att regulera så de håller sig i om +-8 sekunder/månad. Inte HAQ, men ändå riktigt bra för 1980, speciellt med tanke på alla komplikationer klockan erbjuder. När kvartskristaller åldras kan även tidhållningen ändras, så att kunna reglera gången på en gammal klocka är ett stort plus. Det finns även en version med månfas.

image.jpg

image.jpg


Klockor med 7a28 & 7a38 finns i massvis av versioner (olika boetter, färger, länkar). De mest kända inom WIS-kretsar är de tidiga som varit i militärtjänst, samt "Seiko Bishop" som var med i Alien 1, men James Bond har även burit en 7a28-7020 1985 i filmen "A view to kill".
http://jamesbondwatchesblog.com/201...-seiko-watches-of-007-revolution-part-6-of-6/
http://jamesbondwatchesblog.com/201...-worlds-first-quartz-chronograph-seiko-watch/

Jakten
Ibland har jag ruggig tur, eller så är jag bara extreme trevlig. ;)
Främst tänker jag på när jag fick tag på visare till min 6105-8000 mot fraktkostnaden, samt när jag lyckades skaffa denna klocka.

Jag blev kär i klockans estetik och började läsa in mig lite lätt på modellen. Det visade sig att det inte var så lätt att hitta en som jag trodde det skulle vara. Jag letade på samtliga tänkbara ställen inklusive Japan. Jag hade letat i ungefär en månad när jag missade en annons på TZUK med någon timmas marginal. Attans, skrev jag i tråden, "jag har letat länge". Inom någon timma fick jag ett PM från en medlem som hade en att sälja. Klockan var dock i ganska dåligt skick och behövde nytt glas, samt flera länkbitar. Efter lite research hittade jag en tråd av en kille som restaurerat sin och jag PMade honom för att fråga om lite delar till mitt blivande renoveringsobjekt. Han svarade trevligt, men några timmar senare PMade han igen. "Har du köpt den ännu, för om inte kan du få köpa denna av mig". Klockan var dyrare, men hade precis blivit "städad" och fått ett nytt glas.

Behöver jag säga att jag hoppade snabbare än en kanin jagad av en tiger?

image.jpg


Klockan nedan tillhör sports 100 -serien, vilket innebär att den är säker att simma/bada med.
De flesta bilderna ovan är snodda från www.seiko7a28.com

Klockan
Tillverkare: Seiko
7a38-7020
Mått: cirka 38mm
Band: Integrerad länk
Urverk: Kronografkvarts 7a38
Årtal: 1983

Bildfest
DSC_0852_zps304be914.jpg

DSC_0854_zpsd561760a.jpg

DSC_0855_zps07f8aa27.jpg

DSC_0858_zpsb972afe2.jpg

DSC_0859_zps0a413e35.jpg


Utlåtande
Klockan har en underbar 80-talsvibb. Designen flirtar lite lätt ( :rolleyes: ) med AP RO. Jag utgår ifrån att ägarna till dessa var coolast i plugget eller på jobbet. SUB-visarna är något nedsänka vilket bidrar till en hög kvalitetskänsla. Den sitter underbart på handleden och länken är mindre rasslig än jag förväntat mig. Den sub-tavla som visar 1/10sekund snurrar på i ett jäkla tempo när man drar igång kronografen och samtliga visare verkar träffa de indexmarkeringar de ska träffa.klockan är i riktigt bra skick, men har fått sig (minst) en polering/borstning. Inget som stör mig direkt då det är bra gjort. Initiala intrycket av klockan är mycket bra YYYY (av YYYYY).
 

plattfot

Rolex
Grattis. 1/10 sekund är kul!

Har haft ett par 7A28 (som ju har en del gemensamt med din cal.) med riktigt bra tidhållning och tvekar inte på att din kommer ha den samma.

Ett vanligt "fel" på klockor med dessa kalibrar är att den lilla fjädrande tungan som sitter över centerjuvelen hamnar snett i samband med batteribyte eller dyl. då baklocket tas av.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Skönt 80-talsstuk men en design som jag tycker håller än idag. Kul att läsa om klockan men även jakten. Grattis!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klockan har för övrigt en "linjeringsfunktion" som innebär att man kan ändra visarna så klockan nollställer korrekt om den nu inte skulle göra det. Antar att det är en funktion man använder sig av i fabriken som fått finnas kvar i klockans minne.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Snygg! Extra coolt att det är en instrumentbräda från en Porsche på postern i början =)
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för det reportaget. Grattis också säger man.
Jag har själv en sådan och denna har jag haft som arbetsklocka under många år.
Klockan längst ner till höger.
/j
image seiko.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Stort tack yonssson för ditt bokstavligt talat tunga inlägg! Kul att få nosa på denna variant av Seiko!
Tycker den fyller upp en tid som var rätt tråkig generellt inom klockvärlden (början av 80-talet)

Tackar!
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Trevligt inlägg. Tack.
Jag har haft en liknande som jag gav till min far i mitten av 90-talet. Han har den fortfarande kvar. Jag kommer ihåg att jag tyckte den var stor när det begav sig. Jag provade den i julas och kunde konstatera att saker och ting förändras. Den kändes mycket nätt.
 

seikoswede

Panerai
Du är grym Yonsson! Tack för en perfekt post med skitfin Seiko!!!

Dessutom grym timing då jag precis har fått en gammal 7a48 med månfas i gåva av en kompis.
Har googlat de verken och även. 7a38 och det finns en del riktigt fina modeller!

Jim
 
Topp