• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt på handleden! Oväntat och något impulsivt.

Wi

NLA
2-Faktor
Som många andra här har även jag blivit smittad med flipparsjukan.
Har de senaste två åren köpt och sålt alldeles för många klockor i min mening, men jag har under tiden suktat efter både en enkel, ny Speedmaster Pro och en Pepsi GMT-master, senare tid även sub 5513. Trots det har jag alltid hittat något annat som av nån anledning fått gå före.

De senaste veckorna har jag gått med stålar på klockkontot. Jag har behärskat mig själv och jagat efter det rätta objektet. Meeen, sjukdomen tog över, jakten tog för lång tid och jag blev tvungen att helt enkelt köpa något. Sagt och gjort.

Denna gång blev det en klocka som jag faktiskt aldrig trott att jag skulle äga. Dels för att jag tycker den är lite ful, men även för att den i mina ögon är lite "onödig". Yes, det blev en Explorer 2a, 16570!
Klockan som enligt mig inte behövs i Rolex line-up (hata inte, jag är nybörjare). Vad är det för fel med Explorer 1 och GMT-master? och hur många kryper egentligen omkring i grottor för att man ska behöva dedikera en egen modell för dem? ;)

Men nu som ägare till en exp2 måste jag säga att jag är otroligt glad att Rolex släppte denna modell. Den är helt enkelt nödvändig för att ge ett ordentligt "tooligt" alternativ i line-upen. Med vit urtavla blir klockan även ett bra och annorlunda alternativ för den som vill ha en Rolex-beater men inte vill ha tex. en submariner eller deepsea. Vit exp2 ger även en bra bredd till utbudet. Sen är den ju faktiskt inte ful irl!

Om min klocka då?
Då jag är inte riktigt vet om jag är en vintage-lirare eller modern-lirare, och har begränsad ekonomi så funkar denna S-serie från 94a, riktigt bra.. Med sitt safirglas och vita index täcker den upp det moderna, men med stendöd lume, tunna visare och rasslig 78360-länk så täcker den även upp vintage. Alltså perfekt för mig!

Nu till bilder =)

Alltid kul med låda och cert.
ELil5NJ.jpg

cKck8tM.jpg

FBZNYAk.jpg

SseUamh.jpg

6i4LVET.jpg

JEYXgWE.jpg


Och självklart ett wristshot!
QV2m5OW.jpg


Godkväll kära KSare
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Trevligt. Grattis!

Är du säker på att det inte går att läsa av klockan i mörker? Min jämngamla Explorer-etta är avläsbar natten igenom fortfarande. Och den har jag haft sedan den var ny. Krävs förvisso att mörkersyn har infunnit sig, samt att det är duktigt mörkt. Men det brukar ju vara så på natten...

Har en tjugo år gammal Datejust, som också ger ifrån sig lite ljus, men där är ju lysmassemängden så liten att det i sig är en utmaning.

Hur som helst: Skön analys av just Ex-tvåan!

mvh A
 
  • Like
Reactions: Wii

Bolio

Panerai
Trevlig lådöppning och +++++ för berättelsen Grattis.

Det är härligt när man kan byta uppfattning om en viss modell och sedan bli riktigt nöjd med köpet.

Var för inte allt för länge sedan helt emot Panerai men spottade en en dag på junibacken. Det var den första som jag lagt ögonen på live tror jag och föll som en fura, så att känna och klämma ska man inte undervärdera innan inköp det kan ju faktiskt gå åt det andra hållet också. Man står där med ett ur som man fastnat för på en bild och efter köpet när man får hem den så får man helt fel känsla.
 
  • Like
Reactions: Wii

Sond

Patek
Kul presentation av klockan. Jag håller med om dina tankar om Exp2. Nu äger jag ingen så jag har inte svängt..:) Sedan tycker jag att en rolig del i klockintresset är just att olika människor kan tycka olika om klockor. Och att man kan ändra sig. För ett 14 månader sedan visste jag att jag aldrig skulle äga en Rolex. Nu sitter jag med två och anser dem fantastiska..:happyhappy:
 

Wi

NLA
2-Faktor
Trevligt. Grattis!
Är du säker på att det inte går att läsa av klockan i mörker?

Tack! Jo, jag är åtm. 90% säker. efter några sek under en ordentlig jäkla lampa fick jag absolut ingen lume alls i ett totalt bäcksvart rum…Kan det ha med att det är tritium?

Grattis! Jag tror du är en renodlad vintagesnubbe, vänta bara... :)
Jag tror du kan ha rätt! Kom på mig själv dreglandes över bilder på just din 5513. Dags att fylla på klockkontot igen.


Trevlig lådöppning och +++++ för berättelsen Grattis.

Det är härligt när man kan byta uppfattning om en viss modell och sedan bli riktigt nöjd med köpet.

Var för inte allt för länge sedan helt emot Panerai men spottade en en dag på junibacken. Det var den första som jag lagt ögonen på live tror jag och föll som en fura, så att känna och klämma ska man inte undervärdera innan inköp det kan ju faktiskt gå åt det andra hållet också. Man står där med ett ur som man fastnat för på en bild och efter köpet när man får hem den så får man helt fel känsla.

Tack och jag håller verkligen med! Samma sak var det för mig när jag köpte en Speedmaster Reduced på ebay. Hade aldrig testat modellen men tyckte den var otroligt fin på bild. När den levererades föll den platt. Inte alls samma känsla som jag haft innan. Den såldes inom 1 månad.

ja, med detta köp. Hade tidigare bara klämt på en exp2 under berusat tillstånd och i max 30 sek. Så mao, inte klämt alls. Så än en gång. Jag håller med dig =)
 

Wi

NLA
2-Faktor
Kul presentation av klockan. Jag håller med om dina tankar om Exp2. Nu äger jag ingen så jag har inte svängt.. Sedan tycker jag att en rolig del i klockintresset är just att olika människor kan tycka olika om klockor. Och att man kan ändra sig. För ett 14 månader sedan visste jag att jag aldrig skulle äga en Rolex. Nu sitter jag med två och anser dem fantastiska..
Jag tror inte heller du och jag är ensamma med dessa tankar. Jo visst, klart det finns populära klockor som funkar hos mer eller mindre alla. Men dessa lite mer ovanliga modeller känns lite som gambling från tillverkarna många gånger. Iaf när det är anrika tillverkare med ett relativt litet utbud.
För några månader sedan var jag en Omega-kille utan en enda Rolex. Jag svor att jag aldrig skulle falla och lämna Omega...Men nu...nu har jag lika många rollar som jag har omegor =O
 

jabla

Sarlacc
Grattis! den sitter fint på din arm. Känner igen mig med att byta uppfattning, gillade själv inte YachtMastern innan den satt på min handled.
 
  • Like
Reactions: Wii

vekktah

Cartier
gratulerar. sålde min fullsettare på tok för billigt (fick den iofs åt helvete för billigt också) och har aldrig slutat ångra mig. Skönaste rolle jag haft. DO NOT FLIP. :)
 
  • Like
Reactions: Wii
Topp