Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

O-ring passform ny krona

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Mjuka former, 23 augusti 2016.

  1. Mjuka former
    Trådstartare

    Mjuka former Torpare

    Inlägg:
    12
    Hej!

    Jag ska försöka att tillverka en egen krona men det finns en del olösta frågor som jag hoppas kunna få hjälp med här.

    Boetthalsen som sitter på klockan har en omkrets på 2mm, vad bör då innerdiametern på packningen vara för att det ska bli en lämplig friktion mellan boetthals och och O-ring? Hur grov bör O-ringen vara i detta fall?

    För att ni lättare ska förstå bifogar jag ritning och bild på hur det ser ut.

    Bild sammansättning 1 - upload_2016-8-23_12-15-15.png

    Bild sammansättning 2 -
    upload_2016-8-23_12-25-4.png

    Bild boetthals -

    upload_2016-8-23_12-18-37.png

    All hjälp uppskattas,
    Tack!
     
    rogart-63 gillar detta.
  2. rogart-63

    rogart-63 Biskop

    Inlägg:
    4.594
    Från:
    Vettet.
    Tycker det ser rätt okej ut? Vilket material ska du använda till kronan?
     
  3. Mjuka former
    Trådstartare

    Mjuka former Torpare

    Inlägg:
    12
    Tack, SS2333.
    Ser du några andra tendenser till "rookie mistakes" som man bör åtgärda?
    Tror du gängan för gängtappen bör göras längre, dvs gå en bit in i boetthalsen?
     
  4. rogart-63

    rogart-63 Biskop

    Inlägg:
    4.594
    Från:
    Vettet.
    Om man kollar på en redan tillverkad krona . Så går ju gänga hela vägen ut i jämnhöjd med bakre delen . Gängan på bommen typ 1 mm gänga . 0,8 och 0,9 finns oxå .
    Ska se om jag kan obducera en gammal krona och ta lite bilder .
     
  5. Mjuka former
    Trådstartare

    Mjuka former Torpare

    Inlägg:
    12
    Precis, får nog justera längden på gängan så den löper hela vägen ut. Har för mig att bommen är 0,9 - vad kan man tänka sig att ytterdiametern på röret man gängar ur bör vara isåfall, förutsatt att boetthalsens innerdiameter är 1,4mm.

    Vad snällt,
    hittade dock denna i länk från en tidigare tråd.
    upload_2016-8-24_10-39-37.png
     
  6. rogart-63

    rogart-63 Biskop

    Inlägg:
    4.594
    Från:
    Vettet.
    Finns lite olika bommar och dimensioner på dom . Mätte en krona och den var 1,2 mm utvändigt . Frågan är om du har 2 mm kronhals hur grov bommen kan vara . Kanske gå ut till 2,5 ?
     
  7. Mjuka former
    Trådstartare

    Mjuka former Torpare

    Inlägg:
    12
    Har lite svårt att hänga med måste nog reda ut några begrepp innan jag kan förstå, rätta mig om jag har fel - bommen är gängade "staven" som löper från urverket ut till kronan, kronhalsen är den den delen i kronan som är gängad och som bommen fixeras i. (?)
    Om jag har förstått rätt, undrar jag om kronhalsen är homogen med kronan eller tillverkas separat och sedan limmas/trycks den på plats i kronan?
     
  8. rogart-63

    rogart-63 Biskop

    Inlägg:
    4.594
    Från:
    Vettet.
    Bommen är den gängade delen som sitter i verket. Kronhalsen däremot är den del som sitter i boetten. Tuben som kronan sitter på. Heter Crown tube på engelska.
    Angående det sista vet jag inte vad den delen heter. Men där finns nog bägge varianter. Plus ett antal andra varianter?
    Tog samma bild fast makera den delen som kan vara i ett stycke eller limmad eller nitad. Eller med inbyggd fjädring till bommen. Som på vissa Seiko . Typ 7002 eller 7546 .
    upload_2016-8-24_10-39-37.png
     
    Mjuka former och jabla gillar detta.
  9. Mjuka former
    Trådstartare

    Mjuka former Torpare

    Inlägg:
    12
    Tack för det, mycket pedagogiskt för mig som är relativt ny på ämnet!

    Nu åter till det detta inlägg -
    Menar du att utsidan på den gängade delen i kronan var 1,2 mm utvändigt? Tänker att det skulle kunna fungera i mitt fall också eftersom min kronhals har en öppning på 1,4 mm.
    - Hur menade du med att den skulle gå ut till 2,5?

    Tack, uppskattar hjälpen!
     
  10. rogart-63

    rogart-63 Biskop

    Inlägg:
    4.594
    Från:
    Vettet.
    Precis. Den kronan jag fick tag i var 1,2 mm utvändigt på den delen jag makera med pilen.
    Det kan nog funka med 2 mm kronhals. Tänkte om bommen var grövre än 1,0 så kan du ju gå upp till 2,5 mm utvändigt på kronhalsen. Och öka måttet 1,2 mm till 1,5mm ? o.s.v.
    Om du inte vill tillverka kronhalsar har jag ett gäng färdiga liggande.
     
  11. Mjuka former
    Trådstartare

    Mjuka former Torpare

    Inlägg:
    12
    Jag förstår, bra poäng. Vet nu med säkerhet att bommen är 0,9. Oberoende av det antar jag att det bara skulle vara en fördel att öka till 2,5 eftersom kronan då tål mer stryk.

    Kommer beställa passande kronhals och O-ring på Cousinsuk.

    Jag tackar ödmjukt för erbjudandet, jag låter dig veta om jag skulle ändra mig.

    Med denna nya kunskap tänkte jag nu åtgärda ritningar. Återkommer med resultat!
     
  12. Mjuka former
    Trådstartare

    Mjuka former Torpare

    Inlägg:
    12
    Nu har jag uppdaterat ritningen, förhoppningsvis ser det bättre ut nu. Jag tänker mig att kronan är homogen med delen som gängas ur för bommen.
    Gjorde 3 olika varianter utifrån standarddelar på Cousinsuk. Det som varierar är storleken på kronhals och o-ring.
    Vilken skulle fungera bäst?
    5t klocksnack.jpg
     
  13. Mjuka former
    Trådstartare

    Mjuka former Torpare

    Inlägg:
    12
    Vilken lösning hade du gått på? @rogart-63
     
  14. rogart-63

    rogart-63 Biskop

    Inlägg:
    4.594
    Från:
    Vettet.
    A tror jag. Lite större o-ring och lite mer material.
     
  15. Mjuka former
    Trådstartare

    Mjuka former Torpare

    Inlägg:
    12
    Typ 0,7 alt 0,8?
    - Hur då mer material?
    @rogart-63
     
  16. rogart-63

    rogart-63 Biskop

    Inlägg:
    4.594
    Från:
    Vettet.
    Mer material i i kronhalsen. Lättare att svarva ur inuti om den är lite större där. O-ringen är större så den håller bättre? Tror det blir bra med 0,5 som du har på ritningen?
    Bara en känsla eller intuition?
     
  17. Mjuka former
    Trådstartare

    Mjuka former Torpare

    Inlägg:
    12
    Tror du jag får in mer material i kronhalsen, just nu är det bara 0,1 mm som skiljer dem åt?

    Då kör jag den aktuella O-ringen på 0,5 mm, ser rimligt ut!
    För mig är det bara känsla. :) @rogart-63
     
    Senast ändrad: 28 augusti 2016