• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Och där skiter sig saker!

BadkarsPiraten

Vacheron
Fick nyligen hem min DayDate, drömklockan. Kan bli en OWG med den utan tvekan.
Burit den nu i 4 dagar och i fredags så var jag iväg och bytte packningar, glas och trycktestade den.
Noterade idag att datumet helt plötsligt stod på 2a, tyckte det var märkligt och ställde fram den till den 7e. Nu några timmar senare är den på 10e.

Får man inte ens sväva färdigt på molnen innan sånt här skit ska hända?
Bara åka förbi Nymans imorgon och lämna in den då... Suck... Väldigt trist.
 
  • Like
Reactions: ssl

jabla

Sarlacc
Fick nyligen hem min DayDate, drömklockan. Kan bli en OWG med den utan tvekan.
Burit den nu i 4 dagar och i fredags så var jag iväg och bytte packningar, glas och trycktestade den.
Noterade idag att datumet helt plötsligt stod på 2a, tyckte det var märkligt och ställde fram den till den 7e. Nu några timmar senare är den på 10e.

Får man inte ens sväva färdigt på molnen innan sånt här skit ska hända?
Bara åka förbi Nymans imorgon och lämna in den då... Suck... Väldigt trist.
Behöver inte vara något allvarligt, många DD har legat stilla mycket utan användning och oljorna segar till sig.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tråkigt men jag antar att du räknat med att den behöver servas? Bättre göra det nu på en gång så vet du att den är tiptop sen. Tycker i alla fall du ska meddela detta till säljaren eftersom det är så kort tid sen köpet.
 

Apansson

Torpare
Tråkigt. Kolla med Rob då de har makeri i huset, nymans måste väl skicka till Västerås? Är det en snabbfix så kanske Rob kan fixa det snabbare!
 
Fick nyligen hem min DayDate, drömklockan. Kan bli en OWG med den utan tvekan.
Burit den nu i 4 dagar och i fredags så var jag iväg och bytte packningar, glas och trycktestade den.
Noterade idag att datumet helt plötsligt stod på 2a, tyckte det var märkligt och ställde fram den till den 7e. Nu några timmar senare är den på 10e.

Får man inte ens sväva färdigt på molnen innan sånt här skit ska hända?
Bara åka förbi Nymans imorgon och lämna in den då... Suck... Väldigt trist.

Personligen så tycker jag det är konstigt att det händer direkt efter du haft den inne för byte av packningar, glas och trycktestet, vilka gjorde det? kan det ha något med det att göra?

Den verkar ju ha lirat innan?
 
  • Like
Reactions: cab

BadkarsPiraten

Vacheron
Tråkigt. Kolla med Rob då de har makeri i huset, nymans måste väl skicka till Västerås? Är det en snabbfix så kanske Rob kan fixa det snabbare!

Bor ju i Västerås så tänkte väl gå ner med den till Nymana här


Behöver inte vara något allvarligt, många DD har legat stilla mycket utan användning och oljorna segar till sig.

Nej man får väl hoppas att en bra rengöring av verket borde göra susen


Sa säljaren något om servicehistoriken?

Ingenting


Personligen så tycker jag det är konstigt att det händer direkt efter du haft den inne för byte av packningar, glas och trycktestet, vilka gjorde det? kan det ha något med det att göra?

Den verkar ju ha lirat innan?

Jag har haft den alldeled för kort tid för att kunna utesluta det tycker jag.
Jag håller med dig, eftersom jag skickade först in klockan på byte av dag-skivan, sedan ringde urmakaren mig och sa att han inte ville göra det utan storservice så det fick bli bara att byta glas, packningar och trycktest.
Men som sagt, hade den på tok för kort tid innan det (en dag) för att kunna säga att det var det.

Var Rob E som gjorde det.
 

Skolläraren

Panerai
Jag håller med dig, eftersom jag skickade först in klockan på byte av dag-skivan, sedan ringde urmakaren mig och sa att han inte ville göra det utan storservice så det fick bli bara att byta glas, packningar och trycktest.
Men som sagt, hade den på tok för kort tid innan det (en dag) för att kunna säga att det var det.

Du köper en klocka, utan servicehistorik, som du direkt lämnar in. Urmakaren sa att han inte ville byta datumskiva utan att göra en storservice, du tackade nej och är nu förvånad över att klockan inte fungerar som den ska?

Ursäkta, men hur tänkte du här egentligen? Självklart ska ju försäljaren berätta om eventuella fel vid försäljning, men ändå.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Du köper en klocka, utan servicehistorik, som du direkt lämnar in. Urmakaren sa att han inte ville byta datumskiva utan att göra en storservice, du tackade nej och är nu förvånad över att klockan inte fungerar som den ska?

Ursäkta, men hur tänkte du här egentligen? Självklart ska ju försäljaren berätta om eventuella fel vid försäljning, men ändå.


Han förklarade att det var mycket saker som skulle justeras in och det skulle ta på tok för lång tid och vara komplicerat för att "bara byta dagskiva".
Ingenting om att den såg ut som skit inuti.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Han förklarade att det var mycket saker som skulle justeras in och det skulle ta på tok för lång tid och vara komplicerat för att "bara byta dagskiva".
Ingenting om att den såg ut som skit inuti.

Man måste ju plocka av urtavla och visare när man byter dagskiva, så då kan man "lika gärna" göra resten också. Det var nog så urmakaren resonerade, vilket i och för sig inte är fel.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Man måste ju plocka av urtavla och visare när man byter dagskiva, så då kan man "lika gärna" göra resten också. Det var nog så urmakaren resonerade, vilket i och för sig inte är fel.


Förstår det helt klart. Så nu får det väl bli byte av dagskivan också.
Ska ner nu till Nymans och lämna in guldklimpen. Hoppas dom blir klara fort, åker till Dubai om 7 dagar. Men jag tvivlar det... Surt som fan
 

cab

Audemars
2-Faktor
Förstår det helt klart. Så nu får det väl bli byte av dagskivan också.
Ska ner nu till Nymans och lämna in guldklimpen. Hoppas dom blir klara fort, åker till Dubai om 7 dagar. Men jag tvivlar det... Surt som fan
Kolla hos Rob också, nymans skickar väl iväg sina klockor?

Edit: tog för givet att alla bodde i Sthlm... =)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Passa på och kolla stålstiften då med, påverkar hur länken sitter an mot boetten.


Dom ringde precis, blir guldstift på den.
Kostade inte så värst mycket, enligt urmakaren så var det som satt på eftermarknad.
Skönt med Rolex, kostar inte så mycket att göra en ordentlig service och byta saker.

Så bara vänta nu, tillslut får man väl tillbaka en klocka som är precis som ny. Kommer inte poleras, helt onödigt på en klocka som inte har några repor alls.
 

Apansson

Torpare
Dom ringde precis, blir guldstift på den.
Kostade inte så värst mycket, enligt urmakaren så var det som satt på eftermarknad.
Skönt med Rolex, kostar inte så mycket att göra en ordentlig service och byta saker.

Så bara vänta nu, tillslut får man väl tillbaka en klocka som är precis som ny. Kommer inte poleras, helt onödigt på en klocka som inte har några repor alls.

Bra val att inte polera. Så länge du har nyanserna mellan borstat/blankpolerat på en DD så tycker jag det är lugnt. Repor kommer den att få om du använder den mycket, bäst att samla på sig ett jävla gäng innan man polerar på guld kan jag tycka.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Bra val att inte polera. Så länge du har nyanserna mellan borstat/blankpolerat på en DD så tycker jag det är lugnt. Repor kommer den att få om du använder den mycket, bäst att samla på sig ett jävla gäng innan man polerar på guld kan jag tycka.


Repor kommer det bli!
Min GMT börjar se ganska förjävlig ut på claspen men det kommer inte poleras på bra länge ändå
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Som jag fattat det, så är dagskiva i princip gratis.
Så han måste ha menat, att det blir onödigt dyrt i arbetskostnad om man "bara" byter dagskivan.

Var på Bergströms (Malmö) i förra veckan och frågade vad ett byte av tavla/dagskiva skulle landa på, 5" blev svaret.
Frågade samma sak hos min lokale urmakare (som tidigare varit Rolexåterförsäljare), 2" blev svaret där!
Eftersom skillnaden är omotiverat stor enligt mig, så kommer givetvis min lokala få uppdraget.

Återkommer med bilder.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Som jag fattat det, så är dagskiva i princip gratis.
Så han måste ha menat, att det blir onödigt dyrt i arbetskostnad om man "bara" byter dagskivan.

Var på Bergströms (Malmö) i förra veckan och frågade vad ett byte av tavla/dagskiva skulle landa på, 5" blev svaret.
Frågade samma sak hos min lokale urmakare (som tidigare varit Rolexåterförsäljare), 2" blev svaret där!
Eftersom skillnaden är omotiverat stor enligt mig, så kommer givetvis min lokala få uppdraget.

Återkommer med bilder.


1200:- kostade inköpet av dagskivan.
Det är överkomligt.
Så jo, det var nog någonting sådant. Hur som helst, uret sket sig fullständigt och är nu inne på lagning. Kommer få tillbaka ett urverk i nyskick. Det enda som är viktigt nu.
Bara synd att det sket sig så ordentligt, inget jag hade hoppats på.
 
C

China

Guest
1200:- kostade inköpet av dagskivan.
Det är överkomligt.
Så jo, det var nog någonting sådant. Hur som helst, uret sket sig fullständigt och är nu inne på lagning. Kommer få tillbaka ett urverk i nyskick. Det enda som är viktigt nu.
Bara synd att det sket sig så ordentligt, inget jag hade hoppats på.

Läge för kompensation från säljaren?
 

WHU

Panerai
2-Faktor
1200:- kostade inköpet av dagskivan.
Det är överkomligt.
Så jo, det var nog någonting sådant. Hur som helst, uret sket sig fullständigt och är nu inne på lagning. Kommer få tillbaka ett urverk i nyskick. Det enda som är viktigt nu.
Bara synd att det sket sig så ordentligt, inget jag hade hoppats på.

Fast med "i prinsip gratis", så menade jag någon hundring.
Fick det intrycket både hos Bergströms och Edwalls ur (Örebro).
Reagerade på att något kunde vara så billigt och ändå vara Rolex?!?!
Ska fråga igen, kanske finns någon här som har koll.

Hur som helst, så hoppas jag att allt blir bra när du får tillbaka din DD!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Läge för kompensation från säljaren?

Man kan ju tycka det.
Skickade honom ett mejl tidigare angående detta, får väl se vad han svarar.


Fast med "i prinsip gratis", så menade jag någon hundring.
Fick det intrycket både hos Bergströms och Edwalls ur (Örebro).
Reagerade på att något kunde vara så billigt och ändå vara Rolex?!?!
Ska fråga igen, kanske finns någon här som har koll.

Hur som helst, så hoppas jag att allt blir bra när du får tillbaka din DD!


Tycker det inte alls är farliga priser för Rolex faktiskt. Vilket faktiskt är skönt.
Tänka sig vad det hade kostat om man hade en Patek...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Dom ringde precis, blir guldstift på den.
Kostade inte så värst mycket, enligt urmakaren så var det som satt på eftermarknad.
Skönt med Rolex, kostar inte så mycket att göra en ordentlig service och byta saker.

Så bara vänta nu, tillslut får man väl tillbaka en klocka som är precis som ny. Kommer inte poleras, helt onödigt på en klocka som inte har några repor alls.

Guldstift kostar inte så mycket?
 
Topp