• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiell passaround: ORIS Aquis Date - ORANGE

Syven

Panerai
2-Faktor
Vab idag så jag passar på att skriva lite första intryck.

Det första som slår mig är att den är ju väldigt Orange... Som någon redan skrivit. Inget för den blyge.
Gillar verkligen det gråa. Både vridring och tavlan är snygga.
Gummit är skönt att bära men alldeles för långt för min smala handled. Lyckas få den att sitta ok men gillar inte att det ligger dubbelt.
Spännet är gigantiskt! Dock är det välbyggt och mickrojusteringen är riktigt smart.

Mer kommer senare
 

Freddie L

Panerai
Då ska vi se!

Jag gillade Oris! Det finns mycket som är bra, något som är mindre bra, och ett par grejer som sitter i mitt huvud.

Boetten och tavlan är fantastiska. Den släta grå tavlan gör sig bra mot de olika borstningarna på boetten och ringen, och indexen ger alltihop lite liv. En helhet starkare än de ingående komponenterna. På baksidan ser man in i urverket. Tycker det får godkänt iom att den röda rotorn ger en kontrast till det industriella verket. Vridningens "sladdrighet" störde mig inte alls.

Verket tickar på bra, förstås. Men hade stannat när jag öppnade paketet, behöver ju inte betyda att gångreserven är dålig. Men värt att nämna. Tyckte också att det var dålig "utväxling" på kronan när jag ändrade datum, fick snurra mycket. Har inte forskat mer i det.

Bandet, ja bandet... Otroligt bekvämt, även fast jag skulle behöva klippa det lite. Låset fungerar perfekt, allt jag önskar av ett lås. Men... det orangea är alldeles för skrikigt för mig, det tar över för mycket. Låset ser för tjockt ut tycker jag.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att äga en Aquis, klockan är välbyggd och snygg. Den orangea varianten är bra, men bandet tar över, synd att det inte matchar det orangea i tavlan. För mig begränsar det användningen till bad och strand. Svart gummi, länk eller kanske ett specialtillverkat grått sailcloth hade varit guld! Ett Nato eller Zulu är ju tyvärr inte möjligt. Eller så kör man på den där magiska blå tavlan...

Tackar för möjligheten att få prova en Oris, kan verkligen rekommenderas!
 
Senast ändrad:

Syven

Panerai
2-Faktor
Då ska vi se!

Jag gillade Oris! Det finns mycket som är bra, något som är mindre bra, och ett par grejer som sitter i mitt huvud.

Boetten och tavlan är fantastiska. Den släta grå tavlan gör sig bra mot de olika borstningarna på boetten och ringen, och indexen ger alltihop lite liv. En helhet starkare än de ingående komponenterna. På baksidan ser man in i urverket. Tycker det får godkänt iom att den röda rotorn ger en kontrast till det industriella verket. Vridningens "sladdrighet" störde mig inte alls.

Verket tickar på bra, förstås. Men hade stannat när jag öppnade paketet, behöver ju inte betyda att gångreserven är dålig. Men värt att nämna. Tyckte också att det var dålig "utväxling" på kronan när jag ändrade datum, fick snurra mycket. Har inte forskat mer i det.

Bandet, ja bandet... Otroligt bekvämt, även fast jag skulle behöva klippa det lite. Låset fungerar perfekt, allt jag önskar av ett lås. Men... det orangea är alldeles för skrikigt för mig, det tar över för mycket. Låset ser för tjockt ut tycker jag.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att äga en Aquis, klockan är välbyggd och snygg. Den orangea varianten är bra, men bandet tar över, synd att det inte matchar det orangea i tavlan. För mig begränsar det användningen till bad och strand. Svart gummi, länk eller kanske ett specialtillverkat grått sailcloth hade varit guld! Ett Nato eller Zulu är ju tyvärr inte möjligt. Eller så kör man på den där magiska blå tavlan...

Tackar för möjligheten att få prova en Oris, kan verkligen rekommenderas!

Bra skrivit, tackar!
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Glider inte direkt in under manschetten...
14507613926551198688831.jpg
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Har studerat klockan lite närmare nu och har gjort några iakttagelser som jag vill dela med mig av.

Det gråa i tavlan och vridringen tycker jag är det som gör klockan. Kontrasten med det orangea är riktigt snyggt. Sen att det är mer av en sommarklocka, jag menar gummi, Orange och dykare. Det säger ju sig självt...
På minus sidan sätter jag in visarna.
Kan inte för mitt liv tycka att funkar.
Alldeles för polerade, tråkig rundad form och bara livlösa.
Tycker att de inte alls lever upp till resten av klockan som levererar helt ok kvalité.

Det var lite snabba tankar. Mer kommer...
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Nu har Orisen lämnat mig för nästa man på tur.
Fick skicka lite tidigare än jag tänkt mig för att den skulle gå iväg på måndag...

Tänkte skriva lite avslutande funderingar med. Börjar med lite plus/minus
Plus
-tavlan, snyggt grå
-vridringen, snyggt grå
-kvalitén, i förhållande till pris

Minus
-visarna, fula helt enkelt
-boetten, luggarna faller mig inte på läppen
-kronskydden, inget vidare

Finns både bra och mindre bra saker med orisen. Skulle jag köpa en? Svaret blir nog nej. I alla fall inte ny..
Om jag vill vinna den? Gärna! Den är ju trots allt en grym sommar dinka!
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Jaha, då var denna vecka slut.
Har skickat vidare Oris'en idag till den sista på listan.
Tankar? Jodå, känner samma sak för oris'en som jag gjorde när jag ägde en själv.
Väldigt prisvärd klocka som hade varit ett självklart val som ingångsklocka om jag hade haft denna kunskapen jag har nu den dagen när jag hamnade i detta träsk. :)
Kan klart rekomendera Oris Aquis till alla som söker en klocka runt 10'.
Har aldrig provat den på länk men misstänker att denna håller samma klass som klockan i överigt.
Den får gärna hamna hemma hos mig efter utlottningen. :)
image.jpeg
 

karloscar

Cartier
2-Faktor
Äntligen min tur att få hem Orisen. Såg bättre ut i verkligheten än på bild. Verkligen positivt överraskad!
Misstänker att Wunderbaum-granar och klockan tillverkas i samma fabrik. Bandet luktar som en Wunderbaumimpregrenerad, 10 år gammal Mercedes. :)
Min 3-årige son döpte klockan omedelbart.
-Den heter Orange sa han när den kom ur lådan.
Nåja, då får den heta det hädanefter. Får se om jag får låna den i veckan.. ;)
image.jpeg
 
Äntligen min tur att få hem Orisen. Såg bättre ut i verkligheten än på bild. Verkligen positivt överraskad!
Misstänker att Wunderbaum-granar och klockan tillverkas i samma fabrik. Bandet luktar som en Wunderbaumimpregrenerad, 10 år gammal Mercedes. :)
Min 3-årige son döpte klockan omedelbart.
-Den heter Orange sa han när den kom ur lådan.
Nåja, då får den heta det hädanefter. Får se om jag får låna den i veckan.. ;)
image.jpeg
Väldans stor och hårig 3 åring:D
 
Topp