• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella EPSA / Super Compressor - tråden!

Fadershan

Patek
Tack Anders, uppskattar verkligen det du skriver! 🤗
Ja, länken blev pricken över i och helt sjukt att jag lyckades hitta en NOS för varken klockan eller länken är lätta att hitta idag! 🤩
Den som söker skall finna! :D Det är mycket det som är kul med vintage tycker jag iaf! Att mycket av det man har samlat på sig inte bara går att gå in och köpa i butik. Om man inte letar aktivt kan det gå ett liv utan att länk och klocka dyker upp för dig men med aktivt sökande kan man kamma 0 ett bra tag för att sedan säga bom iform av auktion från ingenstans! Det är då man får puls och börjar bevaka trådar på KS och går på nålar ..(ja det hände mig rätt nyligen) :D Grattis till asball klocka och länk!
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Den som söker skall finna! :D Det är mycket det som är kul med vintage tycker jag iaf! Att mycket av det man har samlat på sig inte bara går att gå in och köpa i butik. Om man inte letar aktivt kan det gå ett liv utan att länk och klocka dyker upp för dig men med aktivt sökande kan man kamma 0 ett bra tag för att sedan säga bom iform av auktion från ingenstans! Det är då man får puls och börjar bevaka trådar på KS och går på nålar ..(ja det hände mig rätt nyligen) :D Grattis till asball klocka och länk!
Tack broder,
Du har helt rätt i din analys, i alla fall stämmer den helt på mig!
Många tycker att det bara ramlar grejer på mig som ingen annan sett, typ världstidsklockan nyligen, men det oftast ingen slump utan fokus och så klart även lite tur som måste man få ha ibland!
….en budget är ju aldrig fel heller för att det kan lätt skena när just den där eftertraktade godbiten dyker upp!
Allt det här har jag haft med mig under alla år jag hållit på att leta delar till mina entusiastfordon så lite försprång kanske man har ändå!
Uppskattar verkligen dina vänliga och ord och ja, en Sherpa Electric på sin originallänk är rätt ball! 😜🙏🏻
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
IMG_0008.jpg
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Ett antal kompressor-boetter har passerat genom åren, men jag fattade ganska nyligen att en av mina absoluta favoriter i samlingen har en Erwin Piquerez SA (EPSA)-boett. Det är en Breitling 765 från 1946 med en maffig 38mm boett med den udda bandbredden 21mm. Så redan innan kompressorn kom så gjorde firman fina vattentäta boetter!
AE257B7A-0D4B-4B91-8D16-799352F3048B.jpeg
97A30853-1647-4FC9-A6E3-AFFE88085999.jpeg
DC3975BC-52B9-4448-B491-17514B77C55B.jpeg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Ett antal kompressor-boetter har passerat genom åren, men jag fattade ganska nyligen att en av mina absoluta favoriter i samlingen har en Erwin Piquerez SA (EPSA)-boett. Det är en Breitling 765 från 1946 med en maffig 38mm boett med den udda bandbredden 21mm. Så redan innan kompressorn kom så gjorde firman fina vattentäta boetter!
AE257B7A-0D4B-4B91-8D16-799352F3048B.jpeg
97A30853-1647-4FC9-A6E3-AFFE88085999.jpeg
DC3975BC-52B9-4448-B491-17514B77C55B.jpeg
Hur vet man att det är en EPSA-boett? 🤔
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Hur vet man att det är en EPSA-boett? 🤔
Genom Bretiling-experten Fred Mandelbaums (watchfred) forskning om tidiga Breitling. Han har haft tillgång till Breitlings arkiv och annat material och kunnat se varifrån Breitling beställde boetter till olika modeller! Jag har precis beställt hans bok Premier Story, som ganska nyligen kom ut. Han vet nog mest i hela världen om tidiga Breitling och har varit involverad när re-issues designats (t.ex. Premier).
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Genom Bretiling-experten Fred Mandelbaums (watchfred) forskning om tidiga Breitling. Han har haft tillgång till Breitlings arkiv och annat material och kunnat se varifrån Breitling beställde boetter till olika modeller! Jag har precis beställt hans bok Premier Story, som ganska nyligen kom ut. Han vet nog mest i hela världen om tidiga Breitling och har varit involverad när re-issues designats (t.ex. Premier).
Cool!
För hittar man inte dykar-loggan så det sällan det står EPSA på boetterna tror jag.
Har sett på ett förgylla Enicar, och även en förgylld Nivada, att det stått EPSA ingraverat tillsammans med 20 my guld.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Genom Bretiling-experten Fred Mandelbaums (watchfred) forskning om tidiga Breitling. Han har haft tillgång till Breitlings arkiv och annat material och kunnat se varifrån Breitling beställde boetter till olika modeller! Jag har precis beställt hans bok Premier Story, som ganska nyligen kom ut. Han vet nog mest i hela världen om tidiga Breitling och har varit involverad när re-issues designats (t.ex. Premier).
Men skilja på ommålade och originaltavlor kan han inte. Inte heller stå för sitt ord.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ett antal kompressor-boetter har passerat genom åren, men jag fattade ganska nyligen att en av mina absoluta favoriter i samlingen har en Erwin Piquerez SA (EPSA)-boett. Det är en Breitling 765 från 1946 med en maffig 38mm boett med den udda bandbredden 21mm. Så redan innan kompressorn kom så gjorde firman fina vattentäta boetter!
AE257B7A-0D4B-4B91-8D16-799352F3048B.jpeg
97A30853-1647-4FC9-A6E3-AFFE88085999.jpeg
DC3975BC-52B9-4448-B491-17514B77C55B.jpeg
Har lärt mig känna igen den boetten, men visste inte att det var EPSA.
 

fc2

Rolex
Lite av ett långskott men värt ett försök.

Jag sitter i den intrikata situationen att försöka hitta en bezel till en Tissot Navigator, ref 817, se bild:

Tissot_font.jpg


Dessa vridringar är som ni kanske kan tänka er inte helt enkla att hitta. Men, ett potentiellt alternativ är att hitta en bezel till en ny Sinn, då dessa två klockor ser ut att ha samma typ av boett. Tänker specifikt på Sinn 103/104/105. Då jag tror att både Tissot och SInn använder sig av EPSA Super Compressor-case så prövar jag att skriva i den här tråden. Vad tror ni, är det möjligt att använda en modern Sinn-bezel, dvs tror ni att boetterna är de samma trots skillnaderna i både tid och märke. Rent visuellt så ser både bandhorn och boett lika ut och jag är ganska säker på att de har samma diameter.

Bild på Sinn 103:
103_St.jpg


Som ni märker är jag ute och famlar lite här men som sagt, en original Navigator eller Viggen vridring är stört på omöjlig att hitta.

Mvh
fc2
 
Topp