• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 335 52.2%
  • Hesalit

    Röster: 307 47.8%

  • Totala väljare
    642

MånsT

Rolex
Liten fundering som jag haft: Hur förvarar ni era klockor när dom inte används?
Jag har själv ett snyggt vägghängande vitrinskåp där alla mina "billigare" klockor står snyggt på display, men ärligt talat så är jag för feg för att ha min Omegor så pass öppet, blir hellre att jag låser in dom i ett säk-skåp o_O

Bara jag som är "nojig"?
Mina bor i ett kassaskåp om de inte är på armen.
 

Mygal

Omega
IMG_3302.JPG
Testade att sätta på ett blått mocka nato.
Jag gillar det faktiskt.

Vad tycker panelen?
 

MånsT

Rolex
Det är inte känslan jag ogillar, det är utseendet.

Tänk dig en SMPc tillbaka på 11 mm? en 9300 Speedy på 14? Eller en 8900 PO som inte ser ut som en hockeypuck i profil?
Jaså, du tänker så. Tja, personligen anser jag bara att om man gillar en klocka tillräckligt mycket så blir höjd eller dylikt ingen deal breaker. Som sagt, de bärs tunnare efter tillvänjning. Äger själv tre Omega men tycker inte det är något problem.
 

Harley

Omega
Jag hade också mina i kassaskåp innan men så tänkte jag "nä wtf jag vill ju kunna Se mina älsklingar" så skaffade mig ett kombinerat whisky/bubbel/klock-skåp. :D Finns ju hemförsäkring & så har jag larm & kameror.
IMG_6921.JPG
IMG_6908.JPG
Liten fundering som jag haft: Hur förvarar ni era klockor när dom inte används?
Jag har själv ett snyggt vägghängande vitrinskåp där alla mina "billigare" klockor står snyggt på display, men ärligt talat så är jag för feg för att ha min Omegor så pass öppet, blir hellre att jag låser in dom i ett säk-skåp o_O

Bara jag som är "nojig"?
 
Jaså, du tänker så. Tja, personligen anser jag bara att om man gillar en klocka tillräckligt mycket så blir höjd eller dylikt ingen deal breaker. Som sagt, de bärs tunnare efter tillvänjning. Äger själv tre Omega men tycker inte det är något problem.

De är verkligen inte dåliga som de är :) Jag snackar bara om de sista stegen till perfektion!

Det hade jag inte tackat nej till. Är väldigt nöjd med min Aqua Terra men den kunde vart lite tunnare :)

Den hade varit ca 112% perfekt vid 11 mm.
 

Guden

Cartier
Kan bara instämma. Vill absolut inte ha något högre än min speedy. Känns för obekvämt.

Ville verkligen ha nya PO, men när den väl satt på handleden så tappade jag suget helt.. :(
 

Lannerås

Breitling
2-Faktor
Omega Seamaster Aquaterra Olympic London 2012 Chrono Co-Axial limiterad utgåva. 1947ex gjorda med.
Känns som detta forum är rätt ställe att sälja den på?
Rätt<?Fel?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Kan bara instämma. Vill absolut inte ha något högre än min speedy. Känns för obekvämt.

Ville verkligen ha nya PO, men när den väl satt på handleden så tappade jag suget helt.. :(
Jag hade tidigare kommit fram till att man inte skulle ha högre än 13mm (Som t ex en AT). Köpte en AT isf PO som jag egentligen ville ha. Sedan impulsköpte jag en Breitling på 15mm och fann att det fungerade alldeles utmärkt (den såldes för ett Speedy-köp). Nu har jag svängt och köpt en PO i 43,5.
Som @MånsT skriver i sin eminenta recension, det är egentligen inte tjockleken man skall fundera så mycket på utan mera tyngden. Den går över 200g på länk men det fungerar tack vare microjusteringen så man kan få en så gott som perfekt passform och enkelt öka upp ett snäpp om handleden sväller.
Nu har jag stora händer och handled på 18, jag förstår om dom med mindre finner den för stor men då finns den ju i en mindre storlek på 39,5 (som f ö också är tunnare och då inte heller högre än Speedy Pro).
 

Guden

Cartier
Jag hade tidigare kommit fram till att man inte skulle ha högre än 13mm (Som t ex en AT). Köpte en AT isf PO som jag egentligen ville ha. Sedan impulsköpte jag en Breitling på 15mm och fann att det fungerade alldeles utmärkt (den såldes för ett Speedy-köp). Nu har jag svängt och köpt en PO i 43,5.
Som @MånsT skriver i sin eminenta recension, det är egentligen inte tjockleken man skall fundera så mycket på utan mera tyngden. Den går över 200g på länk men det fungerar tack vare microjusteringen så man kan få en så gott som perfekt passform och enkelt öka upp ett snäpp om handleden sväller.
Nu har jag stora händer och handled på 18, jag förstår om dom med mindre finner den för stor men då finns den ju i en mindre storlek på 39,5 (som f ö också är tunnare och då inte heller högre än Speedy Pro).
Aaah microjusteringen har jag inte tänkt på. Värt att tilläga är att jag testade den i butik med fullängd och den hängde ju som faen. Får ge den ett till försök nån gång. Ironiskt nog gick jag från att kolla på dykare och PO till att köpa en 35mm dressare och är just nu inne på en 34mm Rolex airking.

Det svänger snabbt i klocksvängen, vi får se.. :)

Edit: Även jag har ca 18-18,5cm. Blev förvånad när jag mätte. Borde kunna bära upp stora dykare fint, men små ur är förjävla eleganta och bekväma.
 

TritiNova

Omega
Professional Dealer
2-Faktor
Skulle behöva lite hjälp med att hitta referensnumret till min Omega:
Vad jag vet:
Omega Seamaster Professional
Kvarts
41mm
Från mitten på 2000-talet
Har en 930-länk (något som jag inte sett på andra som brukar ha "bond-länken")
20170122_154845.jpg
 

MånsT

Rolex
Aaah microjusteringen har jag inte tänkt på. Värt att tilläga är att jag testade den i butik med fullängd och den hängde ju som faen. Får ge den ett till försök nån gång. Ironiskt nog gick jag från att kolla på dykare och PO till att köpa en 35mm dressare och är just nu inne på en 34mm Rolex airking.

Det svänger snabbt i klocksvängen, vi får se.. :)

Edit: Även jag har ca 18-18,5cm. Blev förvånad när jag mätte. Borde kunna bära upp stora dykare fint, men små ur är förjävla eleganta och bekväma.
Precis, mikrojusteringen är dessutom superb som jag skrev i recensionen. Vill man skala av mer vikt (typ 100 gram) är alltid gummi ett bra alternativ till POn. Som du vet finns den ju som 39mm också :)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Skulle behöva lite hjälp med att hitta referensnumret till min Omega:
Vad jag vet:
Omega Seamaster Professional
Kvarts
41mm
Från mitten på 2000-talet
Har en 930-länk (något som jag inte sett på andra som brukar ha "bond-länken")
20170122_154845.jpg
Klockan bör väl vara den här:
https://www.omegawatches.com/watches/seamaster/300-m-quartz/25418000/
Men länken hör ju som sagt inte till den. Är det den från den här?
https://www.omegawatches.com/watches/seamaster/300-m-chronometer/22545000/
 
Topp