• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 335 52.2%
  • Hesalit

    Röster: 307 47.8%

  • Totala väljare
    642

simsalabim

Breitling
Skall Omega sluta med 42mm PO? Jag tycker det är så svårt att hitta fram till de klockorna på deras hemsida. Eller kör de just nu 36.5, 39.5, 42, 43.5 och 45mm? Alltså fem olika storlekar?

Undrar också när 8500 började och 2500 slutade användas. Om någon vet. :angel:

Tack på förhand.
 

MånsT

Rolex
Skall Omega sluta med 42mm PO? Jag tycker det är så svårt att hitta fram till de klockorna på deras hemsida. Eller kör de just nu 36.5, 39.5, 42, 43.5 och 45mm? Alltså fem olika storlekar?

Tack på förhand.
Planet Ocean tillverkas inte i 42mm längre. Storlekarna att välja på är 39.5, 43.5 och 45.5. De största är endast kronograf eller en svart keramisk GMT-modell.
 

simsalabim

Breitling
Planet Ocean tillverkas inte i 42mm längre. Storlekarna att välja på är 39.5, 43.5 och 45.5. De största är endast kronograf eller en svart keramisk GMT-modell.

Tack Måns. Jag var i en Omega butik idag och de hade endast en 42mm. Jag frågade om de skulle sluta tillverkas och biträdet sa nej de skulle de inte alls. Synd att hon inte har bättre kunskap.
 

MånsT

Rolex
Tack Måns. Jag var i en Omega butik idag och de hade endast en 42mm. Jag frågade om de skulle sluta tillverkas och biträdet sa nej de skulle de inte alls. Synd att hon inte har bättre kunskap.
42an är den utgående modellen med 8500-verket. Den uppdaterade versionen (43.5) är inte ens ett år gammal så det kan fortfarande finnas osålda 42or liggandes hos butiker. Dock märkligt att hon sa så...
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Vet inte om jag ska posta här eller i vintagetråden men tror den passar bäst här.
Tänkte kolla om det är någon som vet ungefärligt pris på en Seamaster 120 jacques mayol. Ute efter en i nyskick. Tack på förhand!
Bild på vad jag söker fast i bättre skick (stulen från Google) :
Screenshot_20170125-185048.png
 

MånsT

Rolex
Läste i en annan tråd i veckan att 8500-verket introducerades för exakt 10 år sedan (24/1?). Vem skrev det? @Undersköterskan givetvis! Från basen 8500 har sedan fler verk kommit till, exempelvis 9300 och senast 8900. Jag äger bara Omegas egna urverk och är supernöjd med alla tre; exakta, robusta och inte fy skam att titta på heller.

Arkivbilder från min kamera :)

IMG_20160709_132801.jpg

IMG_20170114_151205.jpg
 

Guden

Cartier
Läste i en annan tråd i veckan att 8500-verket introducerades för exakt 10 år sedan (24/1?). Vem skrev det? @Undersköterskan givetvis! Från basen 8500 har sedan fler verk kommit till, exempelvis 9300 och senast 8900. Jag äger bara Omegas egna urverk och är supernöjd med alla tre; exakta, robusta och inte fy skam att titta på heller.

Arkivbilder från min kamera :)

IMG_20160709_132801.jpg

IMG_20170114_151205.jpg
Riktigt j*vla vackert! Mkt bra @MånsT!
 
Fantastiska klockor du har, @MånsT och läckra bilder på urverken :) Stephen Urquhart hade verkligen rätt i att benämna kaliber 8500 som our base movement of the future när Omegas första, riktiga manufakturkaliber på årtionden presenterades för rätt och slätt precis tio år sedan. Jag minns att jag då tyckte att estetiken, med de underliga Cotes d'Arabesque vågorna, var speciell men så här i efterhand så har det ju, med lite tillvänjning, visat sig vara en riktig fullträff. Helt rätt av Omega att i så stor utsträckning också satsa på glasbaksidor då det väckt intresse för urverket och dess imponerande tekniska lösningar hos många som kanske annars inte skulle vara så nyfikna.

Det är en otroliga resa Omega har gjort under Stephen Urquharts tjugo år vid rodret. Nu har Raynald Aeschlimann tagit över och det blir spännande att se var vi står om ytterligare tjugo år. Klart är att Omega är tillbaka i all sin styrka, inte minst som horologins obestridliga tekniska innovatör.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Jag kör ett mörkblått perlon till min likaledes blå AT idag. Remmen införskaffad via cheapestnatostraps och själva remmen håller helt okej kvalitet men originalspännet var skrämmande dåligt; bytte ut till ett premium-buckle från samma leverantör för en merkostnad på runt tjugolappen och det var verkligen värt varenda krona.

IMG_1393.jpg


Vänligen
Forumets undersköterska
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Jag kör ett mörkblått perlon till min likaledes blå AT idag. Remmen införskaffad via cheapestnatostraps och själva remmen håller helt okej kvalitet men originalspännet var skrämmande dåligt; bytte ut till ett premium-buckle från samma leverantör för en merkostnad på runt tjugolappen och det var verkligen värt varenda krona.

IMG_1393.jpg


Vänligen
Forumets undersköterska
Riktigt snyggt med perlon! Skulle gärna kört på det men stör mig på att dom blir blöta... min klocka åker under kranen några gånger om dan oftast.
 
Är det någon som har ett Omega service etui att sälja? Frun vill ha något att förvara sin SMP i när hon är på jobbet (vården) man blir lite lycklig när det önskas dylika saker!
 
Topp