• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Spindel

KS vulkanolog på Island
Gammal bild men kände mig tvungen :p

image.jpeg
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Var köper man bäst en Bambino och vad skall man betala?
Seriouswatches bör väl ha den. AD kanske inte är nödvändigt i prisklassen men eftersom de är riktigt bra att handla från är det ju knappast en nackdel.
Billigast i Europa brukar newcam.it vara.
Priserna har smugit upp lite så de ligger väl runt 17-18 hundra i Europa numer med frakt.
Gäller den vanliga första generation. De senare är konstigt nog lite billigare.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Seriouswatches bör väl ha den. AD kanske inte är nödvändigt i prisklassen men eftersom de är riktigt bra att handla från är det ju knappast en nackdel.
Billigast i Europa brukar newcam.it vara.
Priserna har smugit upp lite så de ligger väl runt 17-18 hundra i Europa numer med frakt.
Gäller den vanliga första generation. De senare är konstigt nog lite billigare.

Oj då har de väl gått upp en del sista tiden?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Är det någon som klämt på den här varianten? Tycker den ser riktigt fin ut. Men det är ju helt omöjligt att hitta någon till salu..:(
IMG_4691.jpg
JDM klocka från för några år sedan så relativt ovanlig (har för mig att en hittade till detta forum för några år sedan). Gamla urverket utan stopp och manuell uppdragning. Jag hittade faktiskt en, via en japansk hemsida NOS för cirka ett år sedan. De skulle ha $1800-$1900 för den då.
 

Chumba

Rolex
JDM klocka från för några år sedan så relativt ovanlig (har för mig att en hittade till detta forum för några år sedan). Gamla urverket utan stopp och manuell uppdragning. Jag hittade faktiskt en, via en japansk hemsida NOS för cirka ett år sedan. De skulle ha $1800-$1900 för den då.
Men det är ingen limited edition variant? Med tanke på hur ovanlig den är?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Men det är ingen limited edition variant? Med tanke på hur ovanlig den är?
Nej! Den var endast för japanska marknaden men inte limiterad. Däremot blir en tung dykare endast för en marknad knappast tillverkad i jättemånga exemplar.
När en uppgraderad version släpptes internationellt (tydligen har den japanska versionen av den keramisk bezel vilket saknas här), valde Orient att ta bort Star för de tyckte inte riktigt att tyngsta tool-klockan passade in i vad de ville förmedla med Star. Alltså en mer raffinerad linje av klockor.
Det du får är en sämre Orient Sat Diver men mycket dyrare. Skälet till priset är att klockan är svår att finna numer och har blivit ett samlarobjekt.

En no brainer alltså. Klart som tusan du ska köpa om du hittar en - vilket du kommer om du letar tillräckligt länge. :D
 

Chumba

Rolex
Nej! Den var endast för japanska marknaden men inte limiterad. Däremot blir en tung dykare endast för en marknad knappast tillverkad i jättemånga exemplar.
När en uppgraderad version släpptes internationellt (tydligen har den japanska versionen av den keramisk bezel vilket saknas här), valde Orient att ta bort Star för de tyckte inte riktigt att tyngsta tool-klockan passade in i vad de ville förmedla med Star. Alltså en mer raffinerad linje av klockor.
Det du får är en sämre Orient Sat Diver men mycket dyrare. Skälet till priset är att klockan är svår att finna numer och har blivit ett samlarobjekt.

En no brainer alltså. Klart som tusan du ska köpa om du hittar en - vilket du kommer om du letar tillräckligt länge. :D
-Du får en sämre men dyrare klocka, klart du ska köpa!! Haha, älskar logiken på detta forum.:)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Nej! Den var endast för japanska marknaden men inte limiterad. Däremot blir en tung dykare endast för en marknad knappast tillverkad i jättemånga exemplar.
När en uppgraderad version släpptes internationellt (tydligen har den japanska versionen av den keramisk bezel vilket saknas här), valde Orient att ta bort Star för de tyckte inte riktigt att tyngsta tool-klockan passade in i vad de ville förmedla med Star. Alltså en mer raffinerad linje av klockor.
Det du får är en sämre Orient Sat Diver men mycket dyrare. Skälet till priset är att klockan är svår att finna numer och har blivit ett samlarobjekt.

En no brainer alltså. Klart som tusan du ska köpa om du hittar en - vilket du kommer om du letar tillräckligt länge. :D
En korrektion: OSD har aldrig haft keramiskt inlägg. Det har alltid varit metall (alu stål?) som är keramiskt belagt.

Keramiskt inlägg är nåt som spekulerats i då WUS folket tyckte att det måste vara nåt särskilt med klockorna för japanska marknaden :p
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
En korrektion: OSD har aldrig haft keramiskt inlägg. Det har alltid varit metall (alu stål?) som är keramiskt belagt.

Keramiskt inlägg är nåt som spekulerats i då WUS folket tyckte att det måste vara nåt särskilt med klockorna för japanska marknaden :p
Okej! Har för mig du snackade om keramisk japansk bezel tidigare här. Därför jag tog upp det. ;)
Gjort exakt noll efterforskningar själv.
Men det verkar rätt mycket mer logiskt med samma överallt plus att jag hela tiden tyckt den borde kosta mer om en sån satt på.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Börjar bli dags för köp av första kvalitetsklockan, lutar mot en Orient och har efter att ha funderat ett tag fått ner det till tre alternativ;
1 USA Mako från longislandwatch + Safirglas, bättre lumen, SEL
2 Nya Mako + nytt urverk - priset
3 Pepsi Mako + attans snygg på blå/rött Nato.

Beslut, beslut..
Är USA versionen tillverkad med speciella specs i fabrik eller är den moddad av longislandwatch?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Är USA versionen tillverkad med speciella specs i fabrik eller är den moddad av longislandwatch?
Tillverkad för Amerikanska marknaden efter att OrientwatchUSA, de som tjatade för att den skulle bli verklighet, frågade kunderna vad som eftersöktes mest (SEL och safir).
Egentligen inte en officiell modell från Orient Watch co i Japan.
Longislandwatch har precis fått börja sälja den.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Okej! Har för mig du snackade om keramisk japansk bezel tidigare här. Därför jag tog upp det. ;)
Gjort exakt noll efterforskningar själv.
Men det verkar rätt mycket mer logiskt med samma överallt plus att jag hela tiden tyckt den borde kosta mer om en sån satt på.
Jo jag vet men vidare efterforskningar har lett mig till det jag skrev i mitt förra inlägg :)

Här är det tydligt att den gamla med gulddetaljer har inlägg i metall (jag har nån mer bild på OSDn i genomskärning tidigare i denna tråd)

image.jpeg
image.jpeg


EDIT:// se sid 12 och 17 i denna tråd för bättre genomskärningsbilder
 
Senast ändrad:

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tillverkad för Amerikanska marknaden efter att OrientwatchUSA, de som tjatade för att den skulle bli verklighet, frågade kunderna vad som eftersöktes mest (SEL och safir).
Egentligen inte en officiell modell från Orient Watch co i Japan.
Longislandwatch har precis fått börja sälja den.
Bättre lume var väl också en punkt, där av har den visarna från OSD.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Har tagit över sonens Orient Ray. Minuteman bytte till domar plexi och numera är klockan helrätt!
Det enda jag stör mig på är länken som inte känns så kul. Finns det någonstans solida ändlänkar att köpa eller finns det rent av andra ändlänkar till andra klockor som kan fungera? Det är nog ett long shot men frågar man inte...
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Har tagit över sonens Orient Ray. Minuteman bytte till domar plexi och numera är klockan helrätt!
Det enda jag stör mig på är länken som inte känns så kul. Finns det någonstans solida ändlänkar att köpa eller finns det rent av andra ändlänkar till andra klockor som kan fungera? Det är nog ett long shot men frågar man inte...
Om mitt minne inte sviker finns en Ray på aftermarket längre bak i tråden.
Tror den kom från yobokies.
 
Topp