• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Defreud

Panerai
2-Faktor
20200507_102356.jpg

Rockar min Ray II idag
 

kuma-kun

Audemars
Har ju en sån här också.
IMG_20200509_141436.jpg

Cool som fan men urdum på ett sätt. Kaliber 469 med dag men utan dagknappen. Blir mycket skruvande för att ställa dagen.

Orientsk logik kan vara lite svår ibland.
Tanken är nog att om man använder klocka varje dag behövs aldrig dagen ställas.
På en del äldre ställer knappen datum och dag ställer man genom att vispa fram och tillbaka över 12 och det funkar hyggligt smidigt.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Orientsk logik kan vara lite svår ibland.
Tanken är nog att om man använder klocka varje dag behövs aldrig dagen ställas.
På en del äldre ställer knappen datum och dag ställer man genom att vispa fram och tillbaka över 12 och det funkar hyggligt smidigt.
Jag tror tanken är att garantera 100 m vattentät utan att behöva hålla på med några fler packningar. Man snålade helt enkelt. Jäkligt dumt imho.
Hade varit bättre att helt strunta i dagshjulet eller låta tavlan täcka det och låtsas som ingenting.

Sen går det att göra som du skrev såklart. Långt från en optimal lösning.
Min var nån dag före när jag tog fram den och det blev ett jäkla skruvande.
 

BuckWalker

Breitling
Hej,
Ar pa jakt efter en gron Mako III och ser att varken Klockgiganten eller Uret verkar ha modellen. Pa Tradera saljer anvandaren Mondial34 Kamasun for 2695 SEK; nagon med kop darifran som kan dela med sig av erfarenhet? Nagon annan ide om vart jag ska leta?

Tack pa forhand!
 

Zacko

Omega

Defreud

Panerai
2-Faktor
Hej,
Ar pa jakt efter en gron Mako III och ser att varken Klockgiganten eller Uret verkar ha modellen. Pa Tradera saljer anvandaren Mondial34 Kamasun for 2695 SEK; nagon med kop darifran som kan dela med sig av erfarenhet? Nagon annan ide om vart jag ska leta?

Tack pa forhand!
Är det viktigt att köpa i Sverige? Annars finns ju Amazon, Creationwatches eller Jomashop
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Det gör man förvisso, då borde väl Amazon fortfarande vara ett alternativ? För England är väl kvar i Eu?
Formellt är de ute sedan nyår, men resten av 2020 gäller övergångsregler, så fortfarande som tidigare när man handlar från Amazon i England.
Och det kan ju ändå vara ett alternativ att handla utanför EU, men man får ju räkna på det. Ibland kan ju priset vara såpass lågt att det blir ungefär vad den skulle kosta i Sverige, när man lägger på moms m.m. Och ibland kanske det är värt lite mer om det inte går att få tag på det man vill ha på något annat sätt...
 

Defreud

Panerai
2-Faktor
Formellt är de ute sedan nyår, men resten av 2020 gäller övergångsregler, så fortfarande som tidigare när man handlar från Amazon i England.
Och det kan ju ändå vara ett alternativ att handla utanför EU, men man får ju räkna på det. Ibland kan ju priset vara såpass lågt att det blir ungefär vad den skulle kosta i Sverige, när man lägger på moms m.m. Och ibland kanske det är värt lite mer om det inte går att få tag på det man vill ha på något annat sätt...
Sant, nackdelen blir ju förvisso en massa krångel om klockan skulle vara defekt på något vis.
 

Klaebu

Breitling
Någon som vet något ställe att köpa länk till Kamasun förutom strapcode? 1.5k för en länk på känns lite väl bra och tycker orginallänken känns för klumpig. Funkar bra med gummi men föredrar länk.
 

Zacko

Omega
Någon som vet något ställe att köpa länk till Kamasun förutom strapcode? 1.5k för en länk på känns lite väl bra och tycker orginallänken känns för klumpig. Funkar bra med gummi men föredrar länk.

Mig veterligen så är det bara strapcode som gör länk till denna om du vill ha integrerat fäste. Förutom original då förstås.
 

Klaebu

Breitling
Mig veterligen så är det bara strapcode som gör länk till denna om du vill ha integrerat fäste. Förutom original då förstås.
Ja, har också letat men ej hittat något bra alternativ. Får kanske köra vidare på gummi eller kanske slänga på en nato. Antar att Ebay är uteslutet eller? Har förstått att det är väldigt varierande kvalité.
 

Defreud

Panerai
2-Faktor
Ja, har också letat men ej hittat något bra alternativ. Får kanske köra vidare på gummi eller kanske slänga på en nato. Antar att Ebay är uteslutet eller? Har förstått att det är väldigt varierande kvalité.
Du har ju watchgecko, om du kan leva med att länken inte har ändlänkar.
 

dino

Omega
2-Faktor
Hur håller sig Orients bezelfärg jämfört med Seikos entry-klockor och andra klockor i samma prisklass? Sett en del ute på annons där färg verkar flagnat (inte att det är en fade som det blir med åren) utan att den åkt av. Har ni Orientägare upplevt något sådant?
 
Topp