• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Ja se det var en annan fråga... dom enda jag har är ett gäng G-Shock fyrkanter. Men Casio har ju en uppsjö av radiostyrda, själv sugen på en Oceanus. Annars har Citizen en hel del med. Junghans en helt annan stil.
Alla konkreta tips är förstås välkomna! Om inte annat kan man ju njuta av specifikationer och bilder. ;)
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Inte burit denna på fem dagar. Skönt att bara kunna ta upp den ur lådan och köra. Trevlig helg på er quartz-tokar.
20220513_202338-01.jpeg
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Jag har lite liknande funderingar. Ibland blir jag sugen på ett radiostyrt armbandsur, men törs inte riktigt. Jag har två radiostyrda väckarur. Det ena ställde om till sommartid direkt, det andra tog tre veckor på sig att justera sig. De står bara några meter ifrån varandra någonstans i Dalarna. Det får mig att tvivla en aning på hur väl ett armbandsur skulle klara sig. Jag är en sådan som bär armbandsur 24 timmar om dygnet, så att lägga den på en strategisk plats, säg fönsterbrädan, för att få signal är iget jag vill. Men det skulle vara kul att veta att klockan går rätt! (Jag har svängt; egentligen gillar jag mekaniska ur, men på senare år har jag börjat tycka att det skönt att kunna slappna av och veta att klockan visar rätt. Med solcellsladdning på det borde man väl nå så långt det är möjligt att nå vad gäller självgående klockor...? ;) (Men, som sagt, jag törs inte riktigt!)
Våga!

Casio friskriver sig onödigt hårt från nordliga breddgrader i sina manualer. Mina Casio med Multiband 6 synkar mest hela tiden, i en trävilla i Östersund. Har man sovrummet i en radioskuggad del av en tegelvilla kan det kanske bli problem, även i södra Sverige? De synkar vanligtvis automatiskt på natten men kan synkas manuellt närsomhelst. Och så har vi mobilapparna som redan nämnts.

Trots att jag tidvis har HAQ i klocklådan tittar jag oftast på en Multiband6-klocka när jag ska ställa någon annan klocka. Den har ju synkat för max några dagar sedan, så den kan inte ha hunnit dra iväg särskilt många sekunder sedan dess.
 
Våga!

Casio friskriver sig onödigt hårt från nordliga breddgrader i sina manualer. Mina Casio med Multiband 6 synkar mest hela tiden, i en trävilla i Östersund. Har man sovrummet i en radioskuggad del av en tegelvilla kan det kanske bli problem, även i södra Sverige? De synkar vanligtvis automatiskt på natten men kan synkas manuellt närsomhelst. Och så har vi mobilapparna som redan nämnts.

Trots att jag tidvis har HAQ i klocklådan tittar jag oftast på en Multiband6-klocka när jag ska ställa någon annan klocka. Den har ju synkat för max några dagar sedan, så den kan inte ha hunnit dra iväg särskilt många sekunder sedan dess.
Då måste jag passa på att fråga en annan sak. När det gäller Casio Lineage-modellerna, de med soldrift och radiostyrning, kan man byta armband på dem eller är det endast den medföljande som gäller? Jag gillar inte den där typen av länk, så jag brukar vilja byta till något annat, men jag vet att vissa modeller (Oceanus, t.ex., väl?) inte tillåter byte?
 

Urtyp

Audemars
Då måste jag passa på att fråga en annan sak. När det gäller Casio Lineage-modellerna, de med soldrift och radiostyrning, kan man byta armband på dem eller är det endast den medföljande som gäller? Jag gillar inte den där typen av länk, så jag brukar vilja byta till något annat, men jag vet att vissa modeller (Oceanus, t.ex., väl?) inte tillåter byte?
Nu har jag inte stenkoll på alla modeller men varför tror du att det inte går att byta armband? Oceanus är det väl inget problem att byta armband på? Lineage lär väl inte vara något undantag heller? Vilken specifik modell är det du tänker på?
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Då måste jag passa på att fråga en annan sak. När det gäller Casio Lineage-modellerna, de med soldrift och radiostyrning, kan man byta armband på dem eller är det endast den medföljande som gäller? Jag gillar inte den där typen av länk, så jag brukar vilja byta till något annat, men jag vet att vissa modeller (Oceanus, t.ex., väl?) inte tillåter byte?
Jag vet inte exakt vilka modeller du menar, men jag tänker att du menar att de har eller inte har vad som kallas för "integrerad" länk. Integrated bracelet på engelska. Googla "does casio ABC123 have an integrated bracelet" där abc123 såklart är den specifika modellbeteckningen/referensnumret och sök på youtube efter samma refbeteckning så brukar det framgå!

Har den integrerad länk blir det dyrare och svårare att fixa läderband, men inte alls omöjligt. Jag vet inte på rak arm vem som säljer specialbeställda band men någon måste göra det!
 

Knäckehäxan

Panerai
2-Faktor
Ja, 40mm på denna.
Jag har ca 16,5cm runt handleden och tycket att den sitter bra, kanske att en 36:a sett bättre ut, vem vet. Boetten är ju dock tunn, under 10mm, samt att urtavla/glas bara är 32mm i diameter.
Ah okej! Jag är lite sugen på 42 orna dom är ju lite tjockare (automat, svära i kyrkan osv, osv 🙈)
51E6BE3E-8AC8-4671-9A29-C42B5D6E9E19.jpeg
Men jävlar så tjusiga 😍 (högra är 40mm)
 

dzlDave

Panerai
Äntligen kom leveransen med Iron Walkern. Känns som en Tissot PRX fast några nivåer högre. Bra tyngd och kvalitet. Träffar alla markörerna bra och förväntar mig Chronometer precision.

Lådan och paketeringen va riktigt fint!
 

Bilagor

  • IMG_20220518_122814.jpg
    IMG_20220518_122814.jpg
    336.4 KB · Visningar: 18
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tycker Yema gör många snygga och coola klockor. Jag har inte riktigt kommit över den Y logon och att det står France (inget emot frankrike men förknippar det inte med klockor bara) på tavlan :p
Nu minns jag inte historien helt, men poängen var, när Schweiz blev en urmakarnation så var det tack vare att Franska urmakare flydde kriget och stannade i Schweiz…
 

Psykel

Patek
Nu minns jag inte historien helt, men poängen var, när Schweiz blev en urmakarnation så var det tack vare att Franska urmakare flydde kriget och stannade i Schweiz…
Ja, ser man det historiskt (alltså ursprungen under 1700/1800-talen) så är ju många av de stora klockhusen franska. Till exempel Breguet som varit igång sen 1700-talet grundades och var verksamma i Frankrike innan flytten till Schweiz. Även Tyskland var stort inom urmakeri på den tiden.
 
Topp