• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ja, länken är väldigt följsam med alla korta länkbitar :) . I sann The Citizen anda är både lås och länk mjukt avrundad på de rätta ställena, och den är bara 3mm tjock, så den glider fint under manschetten. Det är ganska kul att kolla gamla katalogbilder ifrån tidigt 1980tal, då delade de "vanliga" klockorna ofta länkdesign med digitalklockorna som hade platta/tunna länkar.
Bekvämaste länken jag äger är den som sitter på Ecodrive ONE. *arkivbild
IMG_5274.jpg

En "äkta" 9 delars länk där alla bitar är fullt rörliga både inåt och utåt. 2,5mm tjock bärs den nästan obemärkt :cool:
A5514F4A-A17E-4160-A373-C74D7A6DB2AA.jpeg

6A4B7732-2DFC-45A1-841A-56BE66ADD8C6.jpeg

lättare att "skrynkla ihop" än det mjukaste läderband ;)
I särklass trevligaste länkkonstruktionen om jag får önska något. Full rörlighet inåt och utåt är kalas helt enkelt.
 

Urtyp

Audemars
¥70,400(Pris exklusive moms ¥ 64,000)
Anslut, autentisk analog klocka.
En analog ansiktsklocka som också är aktiv i affärs- och formella scener. Den stöder också "Riiiver", som låter dig anpassa dina favoritfunktioner. Utrustad med en fotovoltaisk eco-drive som inte kräver regelbundet batteribyte, befriar den användaren från besväret med kabelladdning.

Jag förstår att den har Bluetooth och att den har ecodrive, och att en inte kostar huggorm, sen förstår jag inte det smarta... börjar bli gammal :bag:
Har du koll på vad "Wena" är för något egentligen?
Verkar som om själva "smart-delen" sitter i låset. Aldrig sett den lösningen förut.
Ganska trevlig lösning om man nu vill ha smart delen med (beroende på hur klumpigt låset är egentligen).
Borde ju teoretiskt gå att sätta på vilken klocka som helst då.
Ex. på en modell med "Wena":
CCL_AT2497-54E_00_EC.png
CCL_AT2497-54E_01_EC.png
CCL_AT2497-54E_02_EC.png
 

Urtyp

Audemars
Har du koll på vad "Wena" är för något egentligen?
Verkar som om själva "smart-delen" sitter i låset. Aldrig sett den lösningen förut.
Ganska trevlig lösning om man nu vill ha smart delen med (beroende på hur klumpigt låset är egentligen).
Borde ju teoretiskt gå att sätta på vilken klocka som helst då.
Ex. på en modell med "Wena":
CCL_AT2497-54E_00_EC.png
CCL_AT2497-54E_01_EC.png
CCL_AT2497-54E_02_EC.png
Får svara mig själv här. Det visar sig vara en Sony pryl. Som jag trodde så är den anpassad för att bara hängas på vilken annan klocka som helst. Dom som följer med Citizen klockorna är möjligen anpassade för just deras armband.
Som någon som vägrar såna fula smart-armband känns det här lite mer lockande, har dock inget större förtroende för Sonys lösningar.

 

rickards

Rolex
2-Faktor
Får svara mig själv här. Det visar sig vara en Sony pryl. Som jag trodde så är den anpassad för att bara hängas på vilken annan klocka som helst. Dom som följer med Citizen klockorna är möjligen anpassade för just deras armband.
Som någon som vägrar såna fula smart-armband känns det här lite mer lockande, har dock inget större förtroende för Sonys lösningar.

Rätt innovativt ändå, aldrig sett den lösningen innan. Kan säkert locka en och annan.
 

Knegolf

Breitling
Den cleanaste quartzaren någonsin? Min Omega ”Max Bill” (närmare bestämt Al Held, baserat på konstverket på bakstycket), limiterad om 1000 ex, från 1987. Sjukt bekväm och en riktig konversationsstartare 😀
 

Bilagor

  • 070F5F4E-2149-4345-A1BF-A5139418799C.jpeg
    070F5F4E-2149-4345-A1BF-A5139418799C.jpeg
    410.4 KB · Visningar: 17

kuma-kun

Audemars
Dagens klocka som är från 1980.
Råkade köpa den smutsig och så men när jag kom hem och fick tvätta den blev jag förvånad över hur bra skick den var i.
Har nu det blivit en av min favoriter vilket också överraskat mig.
Stöder tesen att klockhobby kan vara billig och att det finns charm därute för kaffepengar.

4740EEF9-76A3-4F4B-9D8F-D66DCFCF3E27.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Att sätta datumrutan på fyllan sådär måste vara klockvärldens märkligaste fenomen. Helt sinnessjukt. Direkt till fängelse utan att passera gå. ☠️💀☠️💀☠️
Jag "fluktade" lite på Seikos Speedtimer, tänker att jag saknar en analog kronograf just nu... tro på f*n om inte den också har ett fylledatum :mad:
 

Jonas74

Omega
Hallå!

Är på "permis" från behandlingshemmet (avtändning för min radiosynk-OCD) och sprang ju direkt och köpte en klocka... :bag: Men nej, var ett nästan-inte-impulsköp utan hade bett handlarn meddela mig när den fanns inne och när mailet kom slog jag till. Är en Citizen Promaster och lite mer specifikt en Unite with Blue BN0166-01L:

IMG_5333.JPG


Blev fascinerad av Sinn 556 Mother-of-Pearl när jag såg den här på forumet för något år sedan (bilderna på Sinns hemsida gör den inte rättvisa) och tycker även att Oris Aquis Upcycle är cool så ser denna som (väldigt) långsökt korsning av dessa två.

Urtavlan skulle gärna fått skimra lite mer för min del men misstänker att lite mer sansat håller bättre i längden. Däremot tycker jag att originalbandet måste bort direkt. Inte för att det kanske är så dåligt (lite styvt) utan för att den förtjänar något annat än ett svart tråkigt band. Har sett den med vitt gummi på YouTube vilket var riktigt snyggt men oklart hur länge det förblir vitt. Får se vilken färg det blir men gummi känns nästan som ett måste på denna med tiden.

Jag verkar även ha haft extrem tur för nu när jag kollade hemsidan har den blivit 2 000 kronor dyrare! Ibland händer det, man köper faktiskt vid rätt tillfälle! :D:cool:

IMG_5337.JPG


Ooops, nu hör jag vårdarna ropa efter mig. Hoppas ni alla har en toppen-sommar!
 

kuma-kun

Audemars
Sprang på en Grand Quartz från 77 igår och kunde inte motstå den trots att jag har en annan nästan likadan sen tidigare.

F09E4573-E637-4852-93AA-4A8D4C6B6C1C.jpeg


Men att ha 2 nästan liknande klockor har ju aldrig skadat någon.
Tog en snabb bild i morse på dom tillsammans men det syns inte på den att den senare med med dubbelpenis har en tavla som är betydligt grövre struktur på och är mer guldigt gul.

8F5C9EF3-2E1F-4F13-B808-5F6AF896C2A2.jpeg
 

Cavdan

Omega
Sprang på en Grand Quartz från 77 igår och kunde inte motstå den trots att jag har en annan nästan likadan sen tidigare.

F09E4573-E637-4852-93AA-4A8D4C6B6C1C.jpeg


Men att ha 2 nästan liknande klockor har ju aldrig skadat någon.
Tog en snabb bild i morse på dom tillsammans men det syns inte på den att den senare med med dubbelpenis har en tavla som är betydligt grövre struktur på och är mer guldigt gul.

8F5C9EF3-2E1F-4F13-B808-5F6AF896C2A2.jpeg
Kan köpa den andra om du vill bli av med den 😅👍
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Sprang på en Grand Quartz från 77 igår och kunde inte motstå den trots att jag har en annan nästan likadan sen tidigare.

F09E4573-E637-4852-93AA-4A8D4C6B6C1C.jpeg


Men att ha 2 nästan liknande klockor har ju aldrig skadat någon.
Tog en snabb bild i morse på dom tillsammans men det syns inte på den att den senare med med dubbelpenis har en tavla som är betydligt grövre struktur på och är mer guldigt gul.

8F5C9EF3-2E1F-4F13-B808-5F6AF896C2A2.jpeg
Alltså, man har helt klart för få "helguld" klockor med både länk och boett... Det har sin absoluta charm, speciellt sommartid :)
 

Urtyp

Audemars
Nytt för dagen och nykär. 🥰 Glatt överraskad av att det var mjukt gummi och inte det stela som på dom större modellerna.
IMG_20230802_182235733~3.jpg

Viss storleksskillnad mot Pingon. 😃
IMG_20230802_183303272_HDR~2.jpg



EDIT: Så nykär att jag inte ens kollade om den gick rätt. 🤣🤣🤣
 
Senast ändrad:
Topp