• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Olika banhorn på Omega Constellation Pie Pan?

soder

Cartier
Jag gillar de Pie Pans som har dels datum, dels korset på urtavlan, dels den veckade kronan, OCH dels de dubbelveckade bandhornen.

Jag menar alltså de bandhornen som har en brytning i sidled sett framifrån samt även en brytning nedåt.

Vad jag också sett är att det finns olika "hårt" markerade sådana, och undrar om det förekommit olika hårda sådana genom tiderna, eller om det är ett resultat av poleringar och slipningar?

Hoppas det framgår vad jag menar, ska se om jag kan hitta bilder annars.



/Söder
 

Bilagor

  • Screenshot_20170401-114610.png
    Screenshot_20170401-114610.png
    135.9 KB · Visningar: 103
  • Screenshot_20170401-114700.png
    Screenshot_20170401-114700.png
    106 KB · Visningar: 103
  • Screenshot_20170401-114719.png
    Screenshot_20170401-114719.png
    138.6 KB · Visningar: 95
  • Screenshot_20170401-114729.png
    Screenshot_20170401-114729.png
    110.2 KB · Visningar: 77
  • Screenshot_20170401-114740.png
    Screenshot_20170401-114740.png
    94 KB · Visningar: 98

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag gillar de Pie Pans som har dels datum, dels korset på urtavlan, dels den veckade kronan, OCH dels de dubbelveckade bandhornen.

Jag menar alltså de bandhornen som har en brytning i sidled sett framifrån samt även en brytning nedåt.

Vad jag också sett är att det finns olika "hårt" markerade sådana, och undrar om det förekommit olika hårda sådana genom tiderna, eller om det är ett resultat av poleringar och slipningar?

Hoppas det framgår vad jag menar, ska se om jag kan hitta bilder annars.



/Söder
Den boetten du nämner är den du visar på bilderna. Någon annan Constellationboett med olika grader av såna vinklar på skänklarna har jag aldrig sett eller hört talas om. Däremot finns det tidigare Constellationboetter med ungefär samma grundform fast med mjukare linjer utan "vinkel" mitt på. De är något större också. Den boetten verkar också använts till den senare tavlan under några år under en övergångsperiod.

Den "veckade kronan" du nämner är inte original på den boetten du gillar. Det ska vara den mutterformade, i den korta versionen som syns på två av bilderna du visar. Finns en senare längre variant av den också.

Om de är bilder du sett som gett olika intryck av de luggarna så kan bilder av samma sak se ganska annorlunda ut beroende på ljus, vinkel och så vidare.
 

soder

Cartier
Ja, alltså det är inte olika vinklar jag menar, utan just om vinkeln är "vass" eller mjuk som jag tycker skiljer.

Du menar alltså att det bara är bilderna som skiljer sig? Jag har just nu en dubbelveckade på mig (kolla i dagens vintageur-tråden), men har som sagt fått för mig att det finns de som har en hårdare kant.

Jag förstod inte riktigt vad du menade med den kantiga kronan vs mutter? Låter som samma sak? Här stod lite trevligt. http://omega-constellation-collecto...omega-constellation-crowning-glories.html?m=1

/Söder
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Ja, alltså det är inte olika vinklar jag menar, utan just om vinkeln är "vass" eller mjuk som jag tycker skiljer.

Du menar alltså att det bara är bilderna som skiljer sig? Jag har just nu en dubbelveckade på mig (kolla i dagens vintageur-tråden), men har som sagt fått för mig att det finns de som har en hårdare kant.

Jag förstod inte riktigt vad du menade med den kantiga kronan vs mutter? Låter som samma sak? Här stod lite trevligt. http://omega-constellation-collecto...omega-constellation-crowning-glories.html?m=1

/Söder
Nej, jag skrev inte "kantiga" kronan vs "mutter". Du skrev "veckade" kronan. Jag skrev det ska vara den mutter-formade (eller kantiga om man så vill) kronan som du ser på några av bilderna, exempelvis den första bilden. (Ref: BF1080?) Den som ser veckad ut, som på de nedre bilderna, är inte originalkronan till den boetten.

Nej det finns inte olika grader av vinkel, bara mer strömlinjeformad tidigare med likartad grundform, det vill säga med nockar eller "utanpåliggande" som en del säger men utan vinkel på luggen.
 
Senast ändrad:

soder

Cartier
Nej, jag skrev inte "kantiga" kronan vs "mutter". Du skrev "veckade" kronan. Jag skrev det ska vara den mutter-formade (eller kantiga om man så vill) kronan som du ser på några av bilderna, exempelvis den första bilden. (Ref: BF1080?) Den som ser veckad ut, som på de nedre bilderna, är inte originalkronan till den boetten.

Nej det finns inte olika grader av vinkel, bara mer strömlinjeformad tidigare med likartad grundform, det vill säga med nockar eller "utanpåliggande" som en del säger men utan vinkel på luggen.

Jag uttryckte mig dumt. När jag i första tråden skrev veckad krona, menade jag just muttern, som du säger tydligen ska vara original.

Vidare, återigen, är inte olika grader av bandhornen i djupled jag menade utan kanske snarare om det blir en vass "egg" eller mjuk egg där själva brytningen är.

Men även där, om jag förstår dig rätt, är alltså svaret att det inte är så, utan bara att det finns bandhornen med dubbel brytning eller de som bara har hård brytning på sidan och mjuk böjning på framsidan, eller de modeller som även har mjuka linjer även på utsidan?

/Söder
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Men även där, om jag förstår dig rätt, är alltså svaret att det inte är så, utan bara att det finns bandhornen med dubbel brytning eller de som bara har hård brytning på sidan och mjuk böjning på framsidan, eller de modeller som även har mjuka linjer även på utsidan?

/Söder
Inte olika skarpa vinklar på samma modell i övrigt. Det kan finnas nån senare som har nån skarp vinkel i anslutning till luggarna om det är nåt sånt du menar men de ser isf helt annorlunda ut i övrigt. Kan du visa en bild av nån sån som du syftar på?

Edit, möjligen kan guld på stål se lite mindre skarp ut ibland pga guldöverdraget men det är det enda åtminstone jag kommer på.
 

soder

Cartier
Inte olika skarpa vinklar på samma modell i övrigt. Det kan finnas nån senare som har nån skarp vinkel i anslutning till luggarna om det är nåt sånt du menar men de ser isf helt annorlunda ut i övrigt. Kan du visa en bild av nån sån som du syftar på?

Edit, möjligen kan guld på stål se lite mindre skarp ut ibland pga guldöverdraget men det är det enda åtminstone jag kommer på.

Jag menar att på de bilder jag bifogat, som just är en på "guld på stål" och en helt i guld, har olika skarpa kanter.

Synvilla eller på riktigt?

https://www.chrono24.com/se/omega/constellation-pie-pan--id5509615.htm?SETLANG=se_SE&SETCURR=SEK

vs

https://www.chrono24.com/se/omega/c...18ct--id5400918.htm?SETLANG=se_SE&SETCURR=SEK

/Söder
 

soder

Cartier
Är du förresten säker på att det inte förekommer Pie Pans med dubbelveckade bandhorn och ej mutterformad krona?
IMG_20170401_112058.jpg

Denna bär jag idag, och vad jag förstår ska det vara original krona på den?

/Söder
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Är du förresten säker på att det inte förekommer Pie Pans med dubbelveckade bandhorn och ej mutterformad krona?
IMG_20170401_112058.jpg

Denna bär jag idag, och vad jag förstår ska det vara original krona på den?

/Söder

Självklart förekommer det men frågan är väl om det var så från början? Det byts kronor hej vilt på klockor. Den andra i guldversion har ju inte sån krona, så vilken är rätt?

Det går inte att nagelfara hur mycket som helst. Allt vad som förekommit stundtals i en produktion i olika perioder och övergångsperioder kan möjligen tillverkaren svara på säkert, och inte ens de alltid heller vad gäller äldre klockor. Det går bara att ge rimliga generella svar, de svar du får om du kommer och vill byta eller sälja med eller till nån som är vana vid de klockorna.

Som om man exempelvis mäter en guldversion med micrometer och jämför med stålversionen, hamnar de då på exakt samma mått överallt? Det blir väldigt teoretiskt och då måste man varit med och sett tillverkningen eller mätningen med egna ögon för att veta 100%.
 

soder

Cartier
Fast, nog måste väl informationen om vad det fanns för krona när de lämnade fabriken vara känt? Eller? Nåväl. Tack för info du har bidragit med. =)

/Söder
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
De bandhorn som du nämner brukar kallas "dog legs" och har en något annorlunda utformning på boetterna i helguld. Designen är antagligen modifierad med metallens egenskaper i åtanke.
 

soder

Cartier
De bandhorn som du nämner brukar kallas "dog legs" och har en något annorlunda utformning på boetterna i helguld. Designen är antagligen modifierad med metallens egenskaper i åtanke.

Det är fanken att man ska behöva punga ut för en solid i guld för att få den exakta kantigheten jag önskar. ;)

/Söder
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
De bandhorn som du nämner brukar kallas "dog legs" och har en något annorlunda utformning på boetterna i helguld. Designen är antagligen modifierad med metallens egenskaper i åtanke.
Det är jag med på.
Hakade upp mig på utföranden som ändrades "genom tiderna". Fattade inte det kunde gälla helguldboetten kontra stål/guld på stål. My bad...
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Men har alltså helguldboetten en skarpare kant i vinkeln i höjdled än stål/guld på stål? Om den alltså är osliten.
 

soder

Cartier

URsinne

Audemars
2-Faktor
Förstår inte? Vad menar du? Ligger en länk till en på chrono24 ju? Eller du menar den inte är solid eller vad?

/Söder
Jag menar att jag inte har nån större erfarenhet av piepan i helguldbott annat än jag sett några enstaka för rätt länge sen och aldrig haft dem sida vid sida.
 
Topp