• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Om Armband & Länkar

Putteman

Cartier
null_zps8c59de56.jpg~original

Använd därefter två bandverktyg för att pressa ihop stiftet så att det blir smalare än bandbredden. Det är viktigt att bandverktyget inte är tjockare än att det passar i ändlänkens luckor/fasningar. Applicera därefter ett litet tryck nedåt så att länken glider på plats och släpp strax därefter trycket med bandverktygen.
Glöm inte att dubbelkolla så att båda bandstiftens spetsar har hamnat i hålen. Vissa länkar kan sitta kvar när endast ena sidan av stiftet är på plats, vilket medför ett litet glapp och en risk att repa klockan och tappa länken.
Är det standard att införskaffa dubbla bandverktyg för att montera länkar? Jag har ett Bergeon 6767 men har bara pillat med läderband än.

Och vilken/vilka storlekar på mejslar är bas setup för att justera skruvade länkar?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är det standard att införskaffa dubbla bandverktyg för att montera länkar? Jag har ett Bergeon 6767 men har bara pillat med läderband än.

Och vilken/vilka storlekar på mejslar är bas setup för att justera skruvade länkar?
”Standard” skulle jag inte säga men det underlättar. Vad gäller mejslat föredrar jag billigare lite tjockare mejslar som man kan slipa till själv. Finns på Claes Ohlson och liknande. Bergeons mejslar funkar fint till skruvar med smalt spår.
 

Putteman

Cartier
Vilken gänglåsning brukar man använda när man skruvar länkbitar?

Tänker att det kanske finns en risk att använda en som är "för bra" då gängorna är så sjukt fina ju.

Vad kör ni? Gärna om det finns något funkis på Clas, Kjell eller liknande vore smidigt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vilken gänglåsning brukar man använda när man skruvar länkbitar?

Tänker att det kanske finns en risk att använda en som är "för bra" då gängorna är så sjukt fina ju.

Vad kör ni? Gärna om det finns något funkis på Clas, Kjell eller liknande vore smidigt.
Blå Locktite. 222 hette den förr, 243/242 heter den nu. Vilken blå som helst lär fungera. Blå betyder klen.
 
Hej jag har en Omega Seamaster som jag skulle vilja byta pins på då jag såg att vissa var krokiga och slitna när jag öppnade.
Var köper jag sådana?

Jag hittade några som kostade 2-300kr styck, men eftersom jag vill byta ut många så går det att hitta eftermarknads?

Modellen heter 2298.80.

Sen så stänger inte låset (clasp) kloss mot armbandet helt på ena sidan utan glappar några mm. Någon som vet hur jag åtgärdar det?

Mvh
 
Väldigt bra-att-ha-tråd!

MEN jag ser inte någon guide till justering av äldre nitade oyster länkar.
Söker man runt ser man relativt fort att många verkar lämna iväg länken för justering.

Valen är alltså mellan att borra/deformera niten, justera längd och nita om eller att bända upp sektionerna på insidan?

Vore fenomenalt att se hur man gör med lite instruktioner!
 

mrdrive

Breitling
Hej alla,

Fina och tydliga instruktioner! Kanon!

Jag har en fråga kring bifogad Triwaklocka. Hittade denna långt ner i lådan och tänkte att den får väl dammas av för lite support efter konkursen. Men när jag skulle putsa upp den lite inför batteribyte så föll armbandet bokstavligen i sär, bit för bit.

Finns risk att jag får ligga med skämskudde hela påsken efter denna fråga till klockproffsen här på forumet. Men någon som vet vad en klocka kallas med "ett bandhorn" och går det att köpa armband till den? En bonusfråga också - någon som vet modell på klockan? Den är säkert 15 år gammal.

Tack för hjälpen!
 

Bilagor

  • IMG_20240325_170438.jpg
    IMG_20240325_170438.jpg
    326.7 KB · Visningar: 2

Psykel

Patek
Hej alla,

Fina och tydliga instruktioner! Kanon!

Jag har en fråga kring bifogad Triwaklocka. Hittade denna långt ner i lådan och tänkte att den får väl dammas av för lite support efter konkursen. Men när jag skulle putsa upp den lite inför batteribyte så föll armbandet bokstavligen i sär, bit för bit.

Finns risk att jag får ligga med skämskudde hela påsken efter denna fråga till klockproffsen här på forumet. Men någon som vet vad en klocka kallas med "ett bandhorn" och går det att köpa armband till den? En bonusfråga också - någon som vet modell på klockan? Den är säkert 15 år gammal.

Tack för hjälpen!
Har den haft länk eller läder/gummi? Kolla vad som står på baksidan av klockan. Bör säkert finnas nåt modellnummer där. Isåfall kan du säkert googla på det + armband/strap, så kanske du kan hitta ett ersättningsband.
 

mrdrive

Breitling
Har den haft länk eller läder/gummi? Kolla vad som står på baksidan av klockan. Bör säkert finnas nåt modellnummer där. Isåfall kan du säkert googla på det + armband/strap, så kanske du kan hitta ett ersättningsband.

Hej!
Tack för hjälpen. Men det finns inget nummer på varken baksida eller på armbandet.

Ja, hur ska jag beskriva armbandet? En länk gjord av plast... Men problemen är infästningen vid bandhornen. Finns det något namn på den typen?
 

Bilagor

  • 17114383459486932276151757118262.jpg
    17114383459486932276151757118262.jpg
    259.8 KB · Visningar: 2

Psykel

Patek
Hej!
Tack för hjälpen. Men det finns inget nummer på varken baksida eller på armbandet.

Ja, hur ska jag beskriva armbandet? En länk gjord av plast... Men problemen är infästningen vid bandhornen. Finns det något namn på den typen?
Mja, jag vet inte riktigt vad det kan kallas. Vill du komma lätt undan kan du ju köpa ett band av rätt totalbredd och sen skära till för att passa infästningen.
 
Topp