• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Om att sälja en klocka

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Själv lyckades jag med konststycket att supa bort en Rolex OQ för några år sen, det är nog den jobbigast förlusten men inte stannade livet upp för det även om det var ruggigt tungt just då:banghead::blackeye::bag:
Man måste sätta perspektiv på saker och ting..
Skulle jag vakna upp utan min OQ efter en kväll ute så vet jag inte vad jag hade tagit mig till. Hoppas du fick chansen att köpa ny fin OQ senare.. Har hänt att sovsällskap lagt undan klockan med andra sakerna på morgonen så jag vaknat och inte vetat vart den varit. Kan säga att jag flög upp ur sängen med världens hets och att jag skulle hitta klockfan om jag så skulle behöva boxas mot Muhammad ali för att återfå den.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Skulle jag vakna upp utan min OQ efter en kväll ute så vet jag inte vad jag hade tagit mig till. Hoppas du fick chansen att köpa ny fin OQ senare.. Har hänt att sovsällskap lagt undan klockan med andra sakerna på morgonen så jag vaknat och inte vetat vart den varit. Kan säga att jag flög upp ur sängen med världens hets och att jag skulle hitta klockfan om jag så skulle behöva boxas mot Muhammad ali för att återfå den.
Näe jag har inte haft nån sen dess men skulle gärna ha en igen;)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Näe jag har inte haft nån sen dess men skulle gärna ha en igen;)
Du får leta upp ett knivskarpt fint exemplar och bara njuta av den. Grym klocka. Slänger in en bild på min 17014 så kanske du får upp suget lite.
image.jpg
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Finns vissa som jag har en speciell relation till, klockor med affektionsvärde. De säljs inte. Resten är ju bara döda ting, stål och läder...det är bara att köpa nytt om så önskas
 
Hej trevlig tråd!
Jag är nog sådan att när en klocka äger mig istället för att jag äger klockan,då händer något!
vad som sker det vet jag inte men det har varit flera gånger då jag kännt mig befriad.
kan det vara någon form av (besatthet).
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Jag är inte på något sätt sentimental när det gäller de klockor som jag köpt. Oftast bottnar ju en försäljning i att man vill frigöra kapital för något som msn (för stunden) känner starkare för. Då blir det hela mycket enklare.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Blir mera glad för en ny klocka ön ledsen för en jag säljer. Är inte sentimental på det sättet, även om det finns vissa flippar jag ångrat. Finns dock några klockor jag kommer att behålla för evigt, av olika skäl, men de flesta är inne i rotation för att det är roligt att sälja, få nytt och prova lite olika ref.
 

Icaras

Rolex
Långsint som jag är, skulle jag ångra en klocka jag sålt hade jag inte fått ut det ur mina tankar på åratal. Därför har jag inte sålt någon, än :D. Skulle nog vara lättare om det var en värdig arvtagare så att säga, inte någon handlare som flippar dagen efter.
 

Johe

Omega
Inte sålt någon ännu men annonserat ut några gånger. Dock alltid ångrat mig och dragit tillbaks annonsen. Inte behövt sälja än, men om den dagen kommer så blir det nog tungt innan men efter att affären gjorts så glömmer jag nog snabbt ändå. Tror jag...
 

Oniel

Panerai
efter så mycket sökande och resech så skulle jag nog inte kunna sälja en klocka om det verkligen inte va så att jag behövde pengarna.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Sant! Men det känns som om många flippar sina klockor med en väldig hast!
Jag är nog garanterat en av dessa! Bara haft 4 klockor längre än 6 månader. Det hade ju varit så mycket enklare för mej om det nu inte fanns så sjukt många andra fina klockor jag oxå vill prova/äga. När jag väl kan det mesta om just min ref och känner att jag är nöjd så kickar suget igång efter nästa..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
1: Allt utom arvegods är till salu för rätt pris.
2: Ibland ångrar jag mig men jag försöker att inte köpa samma modell igen även om jag saknar klockan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag är nog garanterat en av dessa! Bara haft 4 klockor längre än 6 månader. Det hade ju varit så mycket enklare för mej om det nu inte fanns så sjukt många andra fina klockor jag oxå vill prova/äga. När jag väl kan det mesta om just min ref och känner att jag är nöjd så kickar suget igång efter nästa..
Jakten är nice, eller snarare inläsningsperioden. Hade jag haft mer pengar hade jag aldrig sålt något utan bara lagt på hög. En klocka värd 1000kr får gärna ligga i klocklådan utan att användas men om klockan kan dra in mer pengar och den inte används så är det bara att sälja och köpa nåt annat. Har inget behov av att äga saker bara för ägandets skull.
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
När man kokar ner det så är ändå en klocka bara en liten materiell grej.
Fäster man sig för mycket vid något sånt så har man nog problem ;)

Man vill ju inte att ens grejer skall äga en själv...
 

Jonaz

Rolex
Har under en tid sålt av de flesta av mina klockor för att köpa en för mig lite dyrare. Saknar alla jag sålt men det är kul att testa nytt och jag hade inte haft råd utan att sälja...
 
D

Deleted member 4412

Guest
Hoppas att alla förstår att det inte finns nåt "rätt eller fel" i denna tråd även om många tycker olika.
Oftast flippar iaf jag dyrare klockor oftare än billigare. Det handlar inte om summan..
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Oj. Intressant läsning. Inser att det, som @Janne2000 skriver inte finns något rätt eller fel, utan snarare lika många svar som det finns klockentusiaster här. När jag läser filosoferar jag även kring skillnaderna på hobby, intresse och passion, och jag funderade ett kort tag på om jag fått samma engagemang i tråden om jag ställt en liknande fråga i ett filatelistforum :) Sen tänkte jag även på strofen "it´s not the kill, it´s the thrill of the chase", och tänker att jag har lättare att förstå flippandet om det som attraherar snarare är upplevelsen av förarbetet och förväntningarna än ägandet i sig (även om "att få äga just den klockan" i sig självklart har betydelse också). Och för mig, som är gravt impulstyrd och köper det jag vill ha, direkt när jag ser det (om priset och känslan är rätt (har svårt för postorder, vill klämma och titta ordentligt)) är det en vacker och intressant tanke att se planerandet och förarbetet inför inköpet som en upplevelse i sig. Kanske kommer jag dit någon gång också. Tanken är lite utmanande. Tills vidare tillbringar jag varje kväll med att fundera på vilken av alla klockorna som passar bäst nästa dag.
Men hade huset brunnit ner hade det inte varit klockorna jag räddat först, även om de alla har en historia.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Sålt två klockor och känner mig förvånansvärt likgiltig. Förvånar mig själv på den fronten.
Men det är väll som med kärlek, ibland känns det bara inte helt rätt och då är det lika bra att släppa det. När "rätt" kommer ivägen för en så gifter man sig!
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Sålde min fina Sinn 6060 idag utanför forumet (sorry :sorry: ). Är väl antagligen lite tokig som säljer den efter bara ett halvår, när jag dessutom hade jagat en begagnad i över ett år innan jag hittade en. Nytt på gång in, så för att inte få för många (kan man det? :woot: ), måste en lämna. Kommer nog inte att sakna klockan, men kommer definitivt att sakna att fotografera klockan. Med sin grymma AR och vackra urtavla, lätt den klocka som har varit lättast att ta bra bilder på såhär långt.

Dåligt med bilder i den här tråden ... ;)
6060 - 2015-09-26 (4).jpg

6060 - 2015-09-25 (AR 1).jpg

6060 - 2015-07-11 (sida).jpg
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Blir mera glad för en ny klocka ön ledsen för en jag säljer. Är inte sentimental på det sättet, även om det finns vissa flippar jag ångrat. Finns dock några klockor jag kommer att behålla för evigt, av olika skäl, men de flesta är inne i rotation för att det är roligt att sälja, få nytt och prova lite olika ref.
Hjälp mig tycka om att sälja...det är det värsta jag vet. Vad i ligger det roliga?
 
Topp