• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ombyggnad duschrum, söker inspiration >>>>>

Chuck

Patek
2-Faktor
har fått fuktskada och nu ska rubbet blåsas. Allt är standard idag och funderar på göra något nytt, kanske sätta färg på klinker och byta ut sanitets produkterna.

Funderar på ifall man kan göra en hylla i dusch utrymmet av klinker.

image.jpg


Hur ser era coola badrum ut?
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Ett alt. om du behåller nuvarande layout är ju att köra vägghängd wc med en hylla över fixturen..

Lite problem att det blir blött kring wc när man duschar..

Måttsätt gärna skissen..

Är det möjligt att flytta dörren?-
Om dörren flyttas "ner" och man så hade jag haft vask och wc i "ovanväggen" och dusch mot "nedanväggen"

Hur gammalt är huset eller läg.?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Kakla ut hylla går finfint, vi har gjort så både uppe och nere. Limmad "hitechskiva" inkaklad. Ska till och med gå att pilla bort enligt kaklisen, det är slätkaklad vägg under.

Jag har kört vägghängd men med utanpåliggande cisterner. Har hört ett par skräckhistorier med dold cistern, men har man bara tätskikt " innanför" den då borde det ju inte vara några problem.
 

wojtecki

Cartier
Alla "lösa" inkaklade prylar bör sitta utanpå tätskiktet. Bra att lämna en liten springa någonstans på golvnivå när man har utanpåliggande cistern så man ser om något är tokigt. Mjukfoga fast "locket" på cisternen för lätt åtkomst ifall att något skulle krångla.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Kakla ut hylla går finfint, vi har gjort så både uppe och nere. Limmad "hitechskiva" inkaklad. Ska till och med gå att pilla bort enligt kaklisen, det är slätkaklad vägg under.

Jag har kört vägghängd men med utanpåliggande cisterner. Har hört ett par skräckhistorier med dold cistern, men har man bara tätskikt " innanför" den då borde det ju inte vara några problem.
När vi köpte nyprod så hade skanska precis bytt från innbygda till att ha dom utanpå.
Är nog vettigt men inte lika snyggt såklart.
 

Edin

Panerai
Kolla Med @Stene13 . Han jobbar med badrumsmöbler men jag kan tyvärr inte komma ihåg vilket märke det var (sorry!).
Jag kan tycka att Layouten var rätt bra. Dock svårt att se utan måtten. Men en duschhörns vägg, ny toa och en sjysst badrumsmöbel lyfter det nog men håll det enkelt när det kommer till kakel och klinker. Knarkar hemmet för stunden då jag ska köpa lägenhet och satan vad alla jävla "extravaganta/lyxiga" badrum ser omoderna och extremt personliga ut...
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Tack för tipsen kåken är 3 år gammal :bag:

Duschrummet är 1800*2400mm

Vägghängd är att föredra men där är ett fönster bakom, finns det lägre fixturer än 800 kanske?
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Renoverade mitt för några månader sedan, 4,5kvm-ish såhär gjorde jag (=mestadels hantverkare, dock efter mina önskemål)

Började med att riva ned allt (ner till betonggolv och reglade väggar), slängde på OSB och gips på väggarna (gött att ha OSB bakom när inredning skall monteras) samt EPS-cement på golvet till rätt höjd (isolerar bra och "dött" material). Bilade även upp och flyttade golvbrunnen till mitten av duschen, självklart byttes den också.
Sedan på med T2 golvvärme (rekommenderar den "smarta" kabeln i T2 Röd som själv reglerar uteffekten på varje del vid behov) och flytspackel. På det sitter en Tarkett Tarkodry våtmatta (svetsade skarvar, hela rummet blir som en duschkabin).
Sedan körde jag med "Minimal Fabric" från Svenska Kakel på golvet, 20x20 förutom runt duschhörnan där vi körde 10x10. Rektangulärt 20x33 matt vitt kakel på väggarna.

Drog om all el i väggar och tak så inget var utanpåliggande, förberedde även för ett uttag gömt i kommoden. Likadant med VVS, nya rörmatningar från tvättstugan som hamnade på rätt höjd från början så man slipper se det.
Drog om avloppet till kommoden in i väggen, lät dock toaletten ha kvar sitt avlopp i golvet så man slapp bila upp och dra om det också. Vägghängd toa är snyggt men inget som jag kände att jag var tvungen att ha.

Sedan kunde man börja med det roliga. 80x80cm duschhörna från Hafa (Corner) med en fyrkantig (Hafa Mix om jag inte minns fel) dusch samt handdusch. Köpte en Ifö Sign-toalett med soft close (smidigt att ha en plast-cistern i toaletten så slipper man kondensen på höljet, inga skarvar i "locket" heller så lätt att rengöra).
Kommoden skaffade jag en Hafa Eden samt att fristående handfat till. Dock köpte jag aldrig ek-skivan eller laminat-skivan från Hafa själva utan ordnade det själv. Köpte även ett par olika nyanser av Osmo Dekorvax och blandade ihop till en nyans som skulle passa golvet lite bättre. Vaxade med pigmentvaxet och sedan oljade med Osmo hårdvaxolja. Blev KANON! (Hafa tog ~2000:- listpris för sin ekskiva, jag betalde 400:- plus kostnaden för vax och olja som jag antagligen kommer använda till annat i framtiden).
Fin globlampa från Ifö Electric i taket samt en enkel (men onödigt dyr) armatur för gammaldags glödlampa samt en rund spegel i stål från IKEA. 230V uttag sitter gömt i kommoden och har trimmer-laddare och hårtork inkopplad hela tiden.
Köpte sedan handdukshängare, krokar, rullhållare osv från Smedbo (Smedbo HOME) och körde med loctites repair putty för att montera upp istället för att skruva (ville hålla mitt fina tätskikt så intakt som möjligt när det gick).

Inte tid att leta rätt på alla bilder nu men det blev kanonbra tillslut iaf :)

Väldigt nöjd med Hafa (dom har skärpt till sig rejält senaste åren och bytt underleverantörer osv) men hade möjligtvis inte valt Hafa´s duschblandare nästa gång (fick byta två ggr).

Får väl hoppas att något i texten kan resultera i lite tips eller tankar...
 

MariaE

Panerai
Vi ska göra 2 badrum så snart jag hittat en lämplig byggfirma. Vår vanliga är fullbokad. :(
Jag tror jag har möblerat om badrummet på alla sätt som är möjliga. Men nu är jag nöjd, tror jag. Nu återstår bara val av inredning, kakel och klinker. Lutar åt turkos.. men det har ändrats mer än en gång. Har även ett mindre badrum som ska göras.
Funderar på vägghängd toalett, får se vart det landar. Är lite nojjig att den ska rasa eller att vi får en fuktskada.
Nån som har lite snygg badrumsinspo att bjuda på? Med fördel färgglatt.
14416396780771876691130.jpg
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Vi ska göra 2 badrum så snart jag hittat en lämplig byggfirma. Vår vanliga är fullbokad. :(
Jag tror jag har möblerat om badrummet på alla sätt som är möjliga. Men nu är jag nöjd, tror jag. Nu återstår bara val av inredning, kakel och klinker. Lutar åt turkos.. men det har ändrats mer än en gång. Har även ett mindre badrum som ska göras.
Funderar på vägghängd toalett, får se vart det landar. Är lite nojjig att den ska rasa eller att vi får en fuktskada.
Nån som har lite snygg badrumsinspo att bjuda på? Med fördel färgglatt.
14416396780771876691130.jpg
600mm känns trångt mellan badkar o torktumlare .
Tror det blir bättre med en stapel som öppnas ut i rummet - gärna i en nisch , med en tunn vägg mot badkaret .
 

MariaE

Panerai
600mm känns trångt mellan badkar o torktumlare .
Tror det blir bättre med en stapel som öppnas ut i rummet - gärna i en nisch , med en tunn vägg mot badkaret .
Vi hade det som ett förslag. Stapel bredvid badkaret med typ glasskiva golv till tak. Men vi behöver bänkytan och den är viktigare än utrymmet vid badkaret då vi inte står vid tvättmaskin eller badkar längre stunder. Funderar på att offra lilla badrummet (som är under planering) och sätta badkaret där men tydligen så vill min kära sambo inte ha badkar där, därav under planering. :shifty:
20150907_204746.jpg

Jag hatar duschkabin :wtf:
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Vi hade det som ett förslag. Stapel bredvid badkaret med typ glasskiva golv till tak. Men vi behöver bänkytan och den är viktigare än utrymmet vid badkaret då vi inte står vid tvättmaskin eller badkar längre stunder. Funderar på att offra lilla badrummet (som är under planering) och sätta badkaret där men tydligen så vill min kära sambo inte ha badkar där, därav under planering. :shifty:
20150907_204746.jpg

Jag hatar duschkabin :wtf:
Ni har ingen annanstans att sätta tork/tvätt?
 

MariaE

Panerai
Ni har ingen annanstans att sätta tork/tvätt?
Jo, en tvättstuga på 15 kvm. Men den ska rivas för att bygga annat. Jag vill ha maskinerna inbyggda i skåp i ett av våra genomgångsrum men även det är nedröstat. Å andra sidan blir badkaret kortlivat, barnen är snart ointresserade att bada ihop. Då åker karet ut.
 
  • Like
Reactions: Ako

F-L-P

Panerai
kan väl bjuda på vårt gamla badrum, har flyttat därifrån (mäklarbilder som visst fanns kvar på nätet)

Toastolen är vägghängd och spolknapparna ovanpå förlängningen av bänken där tvättmaskinen är inbyggd. precis som tidigare nämnt la vi alla påbyggda saker innanför fuktspärren.
4D45O3G3U5R22A13_130734731570000000.jpg
 

MariaE

Panerai
Renoveringen av våra badrum blev klara för över ett halvår sedan, tyvärr jag fick inte lov att fota döttrarnas badrum men jag smög ner tog en bild på föräldrarnas ;) kanske lite inspiration? :) @MariaE

2015-09-18 18.32.29.jpg


2015-09-18 18.31.49.jpg
Helskotta va grannt!
Nu är jag lite (läs:extremt) mer färgglad än så(tänk pip wallpaper). Men vi ska både ha glasvägg och dubbelhandfat. Glasväggen är grym. Hur är glasväggen fäst? Snyggt utan fästen.
Marmor är riktigt snyggt, du har inte sisådär 40 kvm över :D

Tror jag känner igen marmorn från några bilder. :)
 
Topp