• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Constellation chronometer automatic (år 67-69ish?)

Salesmayne

Panerai
Jag undrar mest om ni tror att kronan är original på denna klockan (armbandet är aftermarket iaf)? Det är ju en Omega men funktionen är under all kritik då den är så förbannat petite så att jag trots relativt smala fingrar tycker att den är rätt irriterande att handskas med. Jag jämförde med lite andra bilder innan köpet och även dessa verkar vara av det mindre slaget men jag är ingen expert så jag frågar er som faktiskt har koll på området. Priset var godkänt oavsett men man blir ju självklart gladare om allt är i sin ordning!

Då jag aldrig pillar på mina klockor själv så undrar jag vilka verktyg som krävs för att öppna klockor och huruvida det är svårt? jag antar att det är en snabb match med rätt verktyg men vill inte förstöra något i onödan :)
IMG_0005.jpg
IMG_0009.jpg
IMG_0005.jpg
IMG_0009.jpg
 

Psykel

Patek
Snabb googling ger mig detta:
Omega_Constellation_Ref_168017SP_500.jpg

Kralligare krona än på din. Den på din hör säkert till en mindre klocka. Kanske damur?
Din modell kallas för övrigt för Constellation C-shape.
 

Salesmayne

Panerai
Misstänkte det då den är aningen jävlig att handskas med och Omega bör ju inte vara helt bakom flötet när det kommer till funktion. Vad kan en ny tänkas kosta? Eller är Ebay/Etsy platsen att söka sig till?

Tack för hjälpen!
 

Psykel

Patek
Misstänkte det då den är aningen jävlig att handskas med och Omega bör ju inte vara helt bakom flötet när det kommer till funktion. Vad kan en ny tänkas kosta? Eller är Ebay/Etsy platsen att söka sig till?

Tack för hjälpen!
Kolla cousinsuk. Dom säljer originaldelar. Borde inte vara nån jättesumma. Några hundringar kanske.
Edit: När jag granskar dina foton igen så ser man ju tydligt att kronan är bra mycket mindre än "hålet" i boetten. Jämför med fotot jag postade från google, där man ser att kronan ska passa perfekt i boetten.
 
Senast ändrad:

Salesmayne

Panerai
Som jag trodde alltså...aja bra att man går på magkänsla även om det var rätt uppenbart att ngt var fel!

tack för hjälpen ännu en gång
 

Psykel

Patek
Ser riktigt fin ut i övrigt, så var nog ett bra köp ändå! Byta till originalkrona på en vintage Omega är en rätt enkel grej att fixa. Värt att skaffa en Omega i fint skick utan originalkrona, tycker jag!
 

JesperO

Rolex
IMG_0813.JPG
Tycker mig ha sett rätt små kronor på några dylika, jag har en liknande cal 751 och med en mindre utbyteskrona också tror jag.
Hittade ovan i OJTT
 
Topp