• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Constellation Manhattan - en klassiker

LI0N

Panerai
Nu ska denna, min andra 2-tonare, få gå vidare till min polares fru som fyller år. Hon har suktat efter en länge :)
4C2765F2-C307-4CAB-8A8D-5996828AEB74.jpeg
33mm? Kan vara ganska stort på en kvinna. Försökte ge min till min fästmö men den var tyvärr för stor, annars skulle den vara kvar idag :(
Rolig present hur som helst, hoppas hon blir nöjd :)
 

LI0N

Panerai
Någon som har en 1312.30.00?
upload_2020-5-26_10-25-50.png


Hittat en nära mig men han vill ha 10k för en full set från 2000, känns ju ganska dyrt?
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Var med och budade på den också, kul att den hamnade här! Grattis!
Edit: Kollade slutpriset. 100 kr över mitt maxpris... Så går det när man glömmer vilken dag det är! :D
Tack!
Mitt maxpris låg en bra bit över så du behöver inte gräma dig för mycket :D
Ville verkligen ha den, tycker den är grym
 

Psykel

Patek
Tack!
Mitt maxpris låg en bra bit över så du behöver inte gräma dig för mycket :D
Ville verkligen ha den, tycker den är grym
Mja, hade jag inte haft planer i lördags så hade jag kanske budat lite till. Så det kunde ha blivit dyrt för nån av oss!
Ja, den är verkligen grym! Har börjat kära ner mig i fulsnygga 80-talsquartzare den sista tiden, och Manhattan är ju lite kungen i det segmentet. En Constellation Manhattan och en Seamaster Polaris vore en grym Omegaduo!
 

WatchIT

Panerai
Mja, hade jag inte haft planer i lördags så hade jag kanske budat lite till. Så det kunde ha blivit dyrt för nån av oss!
Ja, den är verkligen grym! Har börjat kära ner mig i fulsnygga 80-talsquartzare den sista tiden, och Manhattan är ju lite kungen i det segmentet. En Constellation Manhattan och en Seamaster Polaris vore en grym Omegaduo!
Förstår hur du tänker...
7A766B10-386D-4D36-A0AD-990A47100653.jpeg
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Mja, hade jag inte haft planer i lördags så hade jag kanske budat lite till. Så det kunde ha blivit dyrt för nån av oss!
Ja, den är verkligen grym! Har börjat kära ner mig i fulsnygga 80-talsquartzare den sista tiden, och Manhattan är ju lite kungen i det segmentet. En Constellation Manhattan och en Seamaster Polaris vore en grym Omegaduo!
Skönt att jag slapp det i så fall :)
Kan iaf varmt rekommendera den!
 

Torpeden

Omega
Har nu läst igenom tråden och känner att jag vill dela med mig av min egen Constellation Manhattan-story!

Det hela börjad tidigare i år med en idé om att skaffa födelseårsklocka, lagom till jag framåt hösten fyllde jämt. En kombination av en födelsedagspresent till mig själv och en klocka som redan skulle ha affektivt värde så att säga. Vilken klocka jag ville ha var skrivet i stjärnorna så jag gav mig ut på chrono24, filtrerade på mitt födelseår och nyskick och började bläddra. Utbudet av NOS-klockor från aktuellt år var förvånande stort, dock bestod kanske 75% av dessa av antingen plastiga Swatches eller Vostoks.

Jag bortsåg från dessa och hittade ganska snart en Omega Constellation Manhattan cal. 1111, alltså den automatiska versionen. Hade aldrig sett modellen men den fångade direkt mitt intresse — clean urtavla, romerska siffror utan antikvitetskänsla, integrerat armband osv. Dessutom NOS, fullset samt inklusive ett handskrivet COSC-cert, något som enligt säljaren enbart följer med de klockor vars urverk blivit utvalt ur aktuell batch för testning.

620E182F-6A3B-4E27-98E1-7B1932319649.jpeg


Började ganska snart skriva med säljaren, lite allmänt gafflande och kontrollfrågor om skick osv. Visade sig att denna Constellation blivit uttagen från Watches Of Switzerland i England på ett datum som låg inom två veckor från dagen jag själv är född (!). Symboliken var lite för bra för vara sann! Trots detta grubblade jag vidare ett par veckor innan jag seriöst gick in och började pruta. Har aldrig köpt en klocka på C24 innan och blev förvånad hur enkelt det gick att få ner priset. Säljaren fanns i UK och där fanns det lite goodwill att hämta med tanke på deras idiotiska beslut att lämna EU med tull och allt vad det innebär. Efter slutgiltiga påtryckningar från en god vän och klocknörd tryckte jag av.

5353BF35-CC3D-4951-8C20-011800753333.jpeg


Väl på handleden sa det klick direkt. Är inte begåvad med särskilt grova handleder så de nätta dimensionerna och ringa tjockleken (typ 8 mm) var lite av en uppenbarelse. Hur ska jag gå tillbaka till större klockor nu? Lutar mer och mer åt att less is more när det kommer till klockstorlek, känns smakfullt på ett helt annat sätt. I övrigt var klockan med tillbehör, cert osv. i väldigt fint skick. COSC-certet känns som ett fint tidsdokument med handifyllda värden på gångavvikelse av någon plikttrogen schweizisk herre. Och som sagt, datumet som klockan var uttagen och dess närhet med min födelsedag är ju ett otroligt sammanträffande!

5FDD0EA3-6C05-4B23-AAC3-167A8CC5FE7D.jpeg


En annan kul grej är att jag och min bättre hälft planerade in en weekend i London för att fira min födelsedag. Under vistelsen hade vi även tänkt glida in till Watches of Switzerland med klockan för att gaffla lite och såklart även uppmärksamma att den hämtats ut just där på dagen för x tiotal år sedan. Tyvärr satte covid-regler käppar i hjulet och vi åkte till franska rivieran istället!

388CE5C7-6A2C-493D-88B5-38FCD12AEC85.jpeg



Både vi och min Constellation trivdes minst lika bra där kan jag säga, finns ju något 80-talsbling över både klockan och le Côte d’Azur. Hela den stilen kanske inte är 100% jag, men det skiter jag i. Med en Constellation Manhattan känner jag att man bara får äga stilen, det fina med modellen är att den känns unik och personlig på ett sätt jag aldrig hade upplevt t ex en Rolex. Klockan kan i sin enkelhet ses som en antites till funktionalitet — obefintlig WR och inget onödigt lull-lull förutom tid och datum — förpackat in en tunn profil av stål och guld, alltså det enda man skulle önska sig nere på rivieran, då som nu. Så skulle jag sammanfatta mitt omdöme av denna klocka, som kommer följa med mig i livet och förhoppningsvis ärvas vidare en vacker dag. Hoppas ni orkade läsa och hoppas ni också rockar era Manhattans var ni än är i livet!

AD383CE0-5EB1-47C2-8189-357C7896EE07.jpeg


E690A5F5-D4AE-4855-9513-FF8CB4C06D6A.jpeg


48FC735D-04BD-44B1-96AA-37323889945A.jpeg
 

Nevada

Cartier
2-Faktor
5 år sedan tråden startades. Fantastisk trådstart @Rozzy. Tipsar om att läsa den om ni inte gjort det.

Köpte den här i veckan, också som födelsedagspresent till mig själv. Mycket klocka för pengarna. Lite fundersam innan om den skulle kännas för liten men väl på handleden är storleken perfekt.
IMG20220319083658__01.jpg
Manhattan förtjänar tråd som är längre än fyra sidor!
 

jacoby

Cartier
Om man är sugen på en sån här, vad anser ni är priset man ska försöka få den för, om vi kollar på tex Chrono24(finns en mängd och priser varierar från 7-14 princip)
 
Topp