• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega PO 42 vs 45,5mm

Frosse

Cartier
Tog en lite tripp till Göteborg över helgen och svängde förbi Bergströms Ur en kortis. Har tidigare mötts av en medelåldersman som utstrålat lathet och något av en dryg attityd men tänkte att denna gång skulle bli bättre. Möttes i stället av en mycket trevlig yngre kvinna som verkligen visade intresse och var väldigt behjälplig. Var inte där för att köpa något utan bara döda lite tid och klämma på goa klockor. Hur som helst.

Är extremt sugen på en PO inom en hyfsat snar framtid och har alltid tänkt att 45mm är alldeles för stort och att 42 är den perfekta storleken men ack så fel jag verkar haft. Den unga damen tog fram båda och jag testade dem och förvånad som jag var så kändes 42an vääldigt liten, är det bara jag som fått den känslan? Nu sitter en dressad 39a på min arm så är inte van vid stora klockor som 45mm. Är jag ensam eller vad tycker ni? :bag:

Edit: Samt, hur kan de två storlekarna kosta lika mycket?

Edit 2: Känns samtidigt som att 45 är väldigt vräkigt eller?
 

Sputniq

Panerai
Tog en lite tripp till Göteborg över helgen och svängde förbi Bergströms Ur en kortis. Har tidigare mötts av en medelåldersman som utstrålat lathet och något av en dryg attityd men tänkte att denna gång skulle bli bättre. Möttes i stället av en mycket trevlig yngre kvinna som verkligen visade intresse och var väldigt behjälplig. Var inte där för att köpa något utan bara döda lite tid och klämma på goa klockor. Hur som helst.

Är extremt sugen på en PO inom en hyfsat snar framtid och har alltid tänkt att 45mm är alldeles för stort och att 42 är den perfekta storleken men ack så fel jag verkar haft. Den unga damen tog fram båda och jag testade dem och förvånad som jag var så kändes 42an vääldigt liten, är det bara jag som fått den känslan? Nu sitter en dressad 39a på min arm så är inte van vid stora klockor som 45mm. Är jag ensam eller vad tycker ni? :bag:

Edit: Samt, hur kan de två storlekarna kosta lika mycket?

Edit 2: Känns samtidigt som att 45 är väldigt vräkigt eller?

Edit 1: Nu kan kan inte jag något alls om PO, men om det är samma eller så gott som samma urverk i båda storlekarna så är det väl inte så konstigt att de kostar lika? Den lilla lilla extra materialåtgången är väl inte värd att höja priset på (och därmed tappa viss försäljning).

Edit 2: Beror helt på hur stora handleder du har och hur den sitter.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Också provat båda två och haft förutfattad mening om att 42'an skulle vara bäst. Tror problemet ligger i att höjden är den samma, vilket gör att 42'an får konstiga proportioner. 45'an känns bättre i det avseendet, men det är en rejäl klump ...
 

Marckus

Panerai
IMG_1377.jpg

Gjorde en fantastiskt pedagogisk storlekstrappa med några klockor. 33, 36, 41 och 45.
Är direkt obekväm med PO-klockan, men bär gärna panerai och ingenieur
 
Har själv PO XL och är verkligen glad att jag tog steget upp från vanliga. Jag tycker inte den blir så stor på armen som många andra. Är iofs nästan 1.9 lång på 95kg.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Marckus

Panerai
17cm omkrets runt handleden kan tyckas begränsa, men gillar jag en klocka för vad den är, historia, arbetet bakom, utseendet eller känslan så spelar det ingen roll.
Bör tillägga att jag tycker att PO är en härlig klocka som känns gedigen och välgjord, med en länk som håller hög klass.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag är 196 på 92 kilo så lite längre än dig t o m ;)
Hmmm... Jag är mer än decimetern kortare än du, ungefär samma matchvikt. Jag bör PO chronon med 9300 verket utan problem. Så visst kan du ha den större POn om du vill.
Detta med PO storleken har diskuterats tidigare och det blev en förändring när den nya POn kom. Tidigare så var 42mm mer balanserad än 45,5. Hade själv en tidigare modell av 42:an, satt mycket bra på armen..
Med de nya verket så har 42:an blivit lite för hög i förhållande till diametern så balansen har liksom tappats... När det gäller storebror så sväljer den bättre det nya 8500 verket.
Det bästa du kan göra är att testa och testa tills du vet vilken du gillar bäst. Kanonklocka oavsett storlek:)
 

Marckus

Panerai
Enligt många verkar PO 42an kännas mindre än SMPn, hur känns SMPn storleksmässigt för dig?

Med risk för att ge ett riktigt tråkigt svar så måste jag säga att den känns väldigt normal och lagom. Det jag upplevt är att PO är bra mycket högre, och ter sig något större än de smps jag haft. Härlig klocka ändå, PO 42an!
 

Apansson

Torpare
Vilken färg? Orange 45.5 är stort. Blå/svart är inte lika stort. Jag har orange 42, den är kalas på mig, har väl hyfsat normala handleder. En blå eller svart 42 känns ganska liten tycker jag, men när man har annan färg på ringen än vad som är på tavlan så blir hela klockan mycket större.
 

kasmir

Breitling
Med mine 18cm håndledd så var den gamle PO 42mm bare "ok". Den forsvant fort ut.
Prøvde meg så med XL varianten til tross for at den i butikk hadde fremstått som fullstendig ubalansert på mine håndledd.
Rett nok, med lenke var det no-go. Men på gummi derimot :
 

Marckus

Panerai
Vilken färg? Orange 45.5 är stort. Blå/svart är inte lika stort. Jag har orange 42, den är kalas på mig, har väl hyfsat normala handleder. En blå eller svart 42 känns ganska liten tycker jag, men när man har annan färg på ringen än vad som är på tavlan så blir hela klockan mycket större.

Jag tycker att en klocka med samma färg på bezel och urtavla upplevs som större än en klocka med kontraster mellan bezel och urtavla. Dock har jag inga siffror eller någon information som ger mig belägg för detta. Någon kunnig inom det visuella som kan komma med något konkret?
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Anledningen till fenomenet är antagligen för att 42an är helt jävla oproportionerlig.. Hockypuck no1. Vilket är jäkligt synd!
 

CLT

Rolex
Tycker 42an känns riktigt skum.45,5 är bra. Men Omegas nya perfekta storlek är ju 43,5mm. Blir nog en PO GMT för mig som nästa skulle jag tro! Den är liksom perfekt.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Min handled är 18cm. Gamla 42:an är perfekt i storlek och balans med tanke på höjd och länk. Den nya käns hög och lite klumpigare i länken.
45,5 mm är stort. På länk för stor IMOP. Länken för bred dessutom. Jag skulle kunna tänka mig den större på gummi däremot som trevlig sommarklocka.
image.jpg
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den där är ju som sagt inte 42 mm vilket gör att problemet inte finns! Fast man måste vara bitigare än mig för att bära upp den där pjäsen :D
Vet att den inte är 42mm.. Ville bara belysa att det inte är ngt fel på hockeypuckar, de är ju inte heller 42mm..:)
 

Belic

Cartier
42an alla dar i veckan. 45mm är omöjligt att bära med en skjorta om man inte gillar att skjortan korvar sig vid möte med klockan. Tycker det ser ut som om man stoppat in skjortan under klockan för att visa upp den. Men det är kanske bara i min värld eller så bär man inte skjorta med den klockan.
 
Topp