• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega seamaster 60tal service kalmar

Mourten

Breitling
image.png
Hejsan!

Fått tag på en rätt sliten omega seamaster från tidigt 60 tal men där själva tavlan är helt gul av oxidering.
Men den fungerar fortfarande när jag drar upp den.
Till vem i Kalmar lämnar man den å vad ber man dom göra?
Vill ha den som vardags ur.
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    67.7 KB · Visningar: 43

Rolfen

Rolex
Jasså du tog hem den, hade den bevakad (gillar patinan) men den stack i väg lite för mycket för mig.
Tavlan får du nog leva med, inte många klarar av att fixa tavlor och det är dyrt om det skall göras rätt. Gillar du inte den grova patinan är det nog bättre att leta efter en annan tavla än att försöka fixa den.
Vet inget om klockställen i Kalmar men jag anlitade nyss http://urvintage.se (drivs av McGyver här på forumet) för en Omega service med gott resultat.
 
Jag hade tagit den till Björkegrens (som också är AD för Omega även om i stort sett alla urmakare kan skruva i en vintage-Omega med fint resultat) och diskuterat servicebehov. Tavlan går ju att restaurera och den skulle tveklöst göra sig bättre om det värsta gick att tvätta bort.

Lycka till med klockan ! Med lite kärlek kommer den att ticka vidare i många, många år framöver.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag skulle kontaktat @McGyver , har sett fina resultat när han tvättat tavlor, även om det alltid är lite av en chansning om allt tryck kommer hålla.

Själv tycker jag inte att den där klockan är värd en ad-service, som troligtvis kommer att landa på minst 4,5-5000. Gillar man modellen och gillar man ad-service, är det bättre att sälja klockan, köpa en likadan fast i bättre skick och sedan lämna in till service.
 

Mourten

Breitling
Ja okej tack för tipsen.
Ad service är de alltså att man lämnar till märkesverkstad? Tänk bil?

för mig gör de inget om den ser lite ruffig ut men vill ju inte skada själva uret inuti. Men får gå via Björkegren å höra! :) kostar de multum å göra rent den får de va
 
S

Sporttaucher

Guest
Jag sitter i sitsen att jag ärvt en Omega Seamaster De Ville från jag gissar mitten 60-tal. Har haft den själv i tio år utan att använda den mer än till högtider. Gissar att morfar inte servat den sina sista 10 år så säg att den är oservad senaste 20 åren men knappt använd de senaste 10. Den fungerar bra och ser ut att vara i gott skick. Jag vill inte ändra något på utseendet utan vill ha den som den är. Vad kan det kosta att serva den? Dvs. endast urverk. Min lokala butik pratade om 4-7 000 kr. Är det rimligt? Måste jag serva den?
Kan ni rekommendera någon i Helsingborg/Malmö?
IMG_1604.JPG
 
Topp