• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster planet ocean xl, orange bezel

Feneis

Breitling
Hejsan på er klockvetare!
Jag har sedan tidigare en Omega Seamaster professional, blå stål. Har snöat in på Omegas klockor som jag gillar. Tycker min nuvarande klocka är lite för "diskret" i storlek på min handled. Tänkte utöka samlingen med en Omega SPO XL. Jag Blir inte avskräckt av dess dimension, jag har ibland min "plastklocka" Suunto X-lander som mäter 51x16 mm och tycker inte den är för bisarr i storlek.
Min fundering är dock om jag skall välja XL med orange bezel, tycker det ser fint ut men är inte ute efter en iögonfallande vulgoklocka med en färg som jag bara kommer att störa mig på i framtiden. Klockan kommer att användas till vardag liksom fest... Är inte specifikt ute efter mycket iögonfallande färg, men denna klocka är ju lite svår att "missa" enligt min åsikt...
Vad tycker Ni? Bör man satsa på en mer "diskret" version med tex grå eller svart ring?

Tacksam för åsikter!
 

Hugii

Audemars
Jag tycker att både färg och storlek skriker om sig :)
Sj har jag klockor i den storlek men mer diskret färg (som oftast fungerar som sommar/badklockor.

Men det viktigaste ändå är att du trivs med den. Gillar du stora klockor och orange så ska du definitivt köra på den. DU ska ju bära å trivas med den.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag har också en Suunto (Vector) men föredrar 42mm POn då jag tycker den stora är för stor. Min handled är ca 18cm och jag tycker 42:an har perfekt storlek och framför allt proportioner. Tilläggas bör att jag har den äldre 2500-versionen. Framför allt på länk känns XL-versionen för oversized, på gummi hade den säkert fungerat bättre.
Jag har haft min sedan 2010 och har aldrig ångrat att jag köpte orange som jag tycker är signum för modellen.


image.jpg
 

Nicklas H

Cartier
Jag gillar PO xl cal 8500 skarpt. Sitter som en smäck på en 22 cm handled.
Har dock inte ägt någon själv utan provat ett flertal ggr.
 

Erikd

Cartier
Har en den äldre modellen av PO XL. Skippade den orangea bezeln när jag köpte min men tog de orangea/röda siffrorna istället. Den varken känns enorm eller så tung efter några minuter på armen. Samtidigt som jag köpte min köpte jag en likadan fast med vita siffror till min far. Det är den bästa klocka han har haft, säger han då han aldrig misstar sig vad klockan är när man tittar på den. Håller med om att tavlan är riktigt tydlig.

Orginalgummit gör inte att klockan känns mycket smidigare men det är roligt att byta lite ibland!

 

Nicklas H

Cartier
Har en den äldre modellen av PO XL. Skippade den orangea bezeln när jag köpte min men tog de orangea/röda siffrorna istället. Den varken känns enorm eller så tung efter några minuter på armen. Samtidigt som jag köpte min köpte jag en likadan fast med vita siffror till min far. Det är den bästa klocka han har haft, säger han då han aldrig misstar sig vad klockan är när man tittar på den. Håller med om att tavlan är riktigt tydlig.

Orginalgummit gör inte att klockan känns mycket smidigare men det är roligt att byta lite ibland!

Det var en fin present till far din.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Hade 42, 2500 och kände att den var för liten, bytte då till XL 8500 och blev förvånad av tjockleken. Jäkligt snygg klocka med fantastisk kvalitetskänsla. Men för mig blev den för stor.

2500 är markant tunnare.
 

Feneis

Breitling
Jag tycker att både färg och storlek skriker om sig :)
Sj har jag klockor i den storlek men mer diskret färg (som oftast fungerar som sommar/badklockor.

Men det viktigaste ändå är att du trivs med den. Gillar du stora klockor och orange så ska du definitivt köra på den. DU ska ju bära å trivas med den.

Låter klokt resonerat!
 

Feneis

Breitling
Hade valt bort XL och orange om det är en keeper.
Den är häftig, men hur länge.
Har du provat en PO XL 8500? Vet du hur stor/tung/hög den är? Haha :)

Färger kan ju mycket väl vara modets nycker, sant sant. Vete tusan hur jag gör. Har provat PO 42 mm, gedigen pryl kan man väl säga! Har 19 cm runt handlederna. Får väl satsa på en 42:a den lär väl knappast vara för liten i allafall.
 

Feneis

Breitling
Jag har också en Suunto (Vector) men föredrar 42mm POn då jag tycker den stora är för stor. Min handled är ca 18cm och jag tycker 42:an har perfekt storlek och framför allt proportioner. Tilläggas bör att jag har den äldre 2500-versionen. Framför allt på länk känns XL-versionen för oversized, på gummi hade den säkert fungerat bättre.
Jag har haft min sedan 2010 och har aldrig ångrat att jag köpte orange som jag tycker är signum för modellen.


image.jpg
Låter klokt. Hmm. Fint är det i alla fall med orange! :)
 

Feneis

Breitling
Kör på en 42mm 8500 verket med orange index. Tycker de fungerar perfa, med orange bezel hade de blivit lite för mycket för mig och hade nog tröttnat snabbt. Fantastisk klocka.
1401423325458.jpg
Ja, valet står mellan just orange ring alternativt klockan du visar upp här. Orange ring är ju "utmärkande" men då kan man ju fråga sig hur många år man kommer att sitta på det exemplaret?! Sedan är det ju också en lite fundering om den blir svårare att sälja i andra hand just pga färgen. På Blocket och diverse andra säljsajter finns ju ur av båda sorter i ungefär samma utsträckning.
Ja, inte vet jag. Kanske köpa båda?! Fast det medger inte ekonomin tyvärr.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Färger kan ju mycket väl vara modets nycker, sant sant. Vete tusan hur jag gör. Har provat PO 42 mm, gedigen pryl kan man väl säga! Har 19 cm runt handlederna. Får väl satsa på en 42:a den lär väl knappast vara för liten i allafall.
Har ungefär lika handleder som du. Köp den du gillar. Jag gillar denna:)
image.jpg
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag älskar XL, tung grej! Riktigt hårdrock.
Testade en på Helsinkis flygplats och det går bara inte. Försäljaren försökte säga att den såg bra ut (haha!) men det var bara så fel på mig som det skulle kunna bli.
Lilla Rolex en vägde ingenting efter att man hade pillat på den hockeypucken iallafall!
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
XL, 18.5cm handled' Orange and we fakking löööv it!

Kan tillägga att jag dock funderar på att köpa till en svart bezel också. Variation förnöjer!:)
image.jpg
 

Miami

Rolex
2-Faktor
jag hade "och kommer förhoppningsvis) kört på orange
snyggt med svart gummi, tycker nästan att den blir lite mer diskret då än med vanlig länk
 

Apansson

Torpare
Orange PO är den snyggaste dyk/sportklockan som tillverkas! Här är min 42mm cal 8500, jag har dock bara 16cm handled så 45an var för stor för mig, även om den kanske känns lite bättre proportionsmässigt!
image.jpg
 
Topp