Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Omega Speedmaster Automatic 18k gold ~ 1986

Diskussion i 'Vintage' startad av lajdan, 20 augusti 2016.

1. lajdan
    Trådstartare

lajdan Torpare

Hej alla här på Klocksnack,

Först och främst, om detta inlägg hamnat i fel kategori här på forumet ber jag om ursäkt för detta, jag är ny här. Detta är min första post (men förhoppningsvis inte sista) och jag är rätt okunnig vad gäller klockor rent allmänt. Efter att äntligen tagit examen från universitetet och fått ett jobb har jag tänkt uppfylla min dröm om att köpa en fin klocka. Jag har länge gått i tankarna om just en Omega Speedmaster och fastnade ett tag för "From the moon to mars"-utgåvan. Sen ramlade jag över klockan ni ser på bilderna nedan och blev genast kär. Efter ha diskuterat med säljaren under en längre tid ska jag nu möta honom f2f den 23:e augusti och om allt känns rätt köpa klockan.

Enligt uppgifter från säljaren köpte han denna klocka på en pantbanksauktion för några år sedan och har sedan dess knappt använt den. Han har kvittot från köpet och boxen, däremot inte certifikatet. Eftersom det är första gången jag ska köpa något som faktiskt kostar en del pengar vill man ju vara säker på sin sak så jag försökt googla runt och leta på olika forum för att hitta samma klocka någon annanstans, mer för att verifiera att en sådan faktiskt tillverkats än något annat men har ännu inte hittat någon liknande rätt.

Har ni några tips på vad jag ska titta efter, eller något sätt att säkerhetställa att jag inte köper något "fake"?
    Och vad skulle ni gissa att klockan är värd i runda slängar?

Nedanstående uppgifter har jag fått av säljaren:
    Omega Speedmaster Automatic med Omega 1140 (ETA 2890-2) verk (46 stenar), hela klockan i 18k guld.
    Diam: 39mm
    Krona original
    Spänne original
    Akrylglas original
    Referens: 17500
    Serienummer: 49073931
    Omega kaliber 1140

Tack på förhand allesammans!

Omega klocka.jpg
    Omega klocka 3.jpg

Rolfen och Patrik J gillar detta.
  2. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    Känns som att det saknas några siffror i referensnumret. Annars ser jag inget konstigt. Tråkig modell dock, imho.

lajdan och hook gillar detta.
  3. Joakim C

Joakim C Borgare

- Jag tycker den ser riktig och rätt ut. Jag gillar modellen med svart tavla och tycker det är ett läckert ur och har sett denna med vit tavla tidigare.

lajdan gillar detta.
  4. Omega in house

Omega in house Torpare

Referensen skall vara 175.0032

lajdan gillar detta.
  5. lajdan
    Trådstartare

lajdan Torpare

Tack för alla svar, väldigt hjälpsamt!

6. Krostiffer

Krostiffer Borgare

Den ser bra ut. Var det denna som låg på Tradera för 29k? Tycker att priset är rimligt om man jämför med c24 :) häftig klocka!

7. lajdan
    Trådstartare

lajdan Torpare

Det stämmer bra! Jag ställde lite frågor till killen som hade auktionen uppe och när auktionen senare förföll så kombi överens om att jag ska åka ner och kika på den. Jag hoppas kunna få ner den någon tusenlapp till, men vi får väl se :)

Krostiffer gillar detta.
  8. ErikGBG

ErikGBG Biskop

Subdialsen sitter för brett isär för min smak. Inte alls snyggt

jarrebarre99 gillar detta.
  9. jarrebarre99

jarrebarre99 Biskop

Från:
    GBG
    Är ingen Omega proffs men jag håller med dig, känner inte igen mig alls i den tavlan.
    Tavlan på bilden nedan känns mycket mer harmonisk.
    upload_2016-8-22_15-46-19.png

ErikGBG gillar detta.
  10. Krostiffer

Krostiffer Borgare

Skillnaden är att det är en automatic och en PRO? Smaksak?

11. jarrebarre99

jarrebarre99 Biskop

Från:
    GBG
    Ja, uppenbarligen är det så.

Krostiffer gillar detta.
  12. limbotimbo

limbotimbo Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Blev det någon affär?

13. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Dessa reduced funkar inte för mig men gillar du den så är det väl bara att köra :)

14. nonne23

nonne23 Bonde

Undrar också om det blev någon affär?

15. lajdan
    Trådstartare

lajdan Torpare

Vi har tyvärr inte hunnit ses ännu. Han fick förhinder första gången vi skulle ses och jag fick förhinder i hegeln. Förhoppningsvis så kan vi lösa det nu till helgen :)