• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Speedmaster Professional

jannebjork

Breitling
Hej

Är helt ny här på forat. Har en Omega Speedmaster Professional liggande i en byrålåda. Den köptes 1970. Hur vet man vilken modell/beteckning eller liknande det är? Vad ska man leta efter? Måste den plockas isär hos någon urmakare? Det kanske finns någon checklista att följa för identifiering etc? Är taxam för er hjälp.
 
Senast ändrad:

NRE

Vacheron
2-Faktor
Och innan du gör någonting alls vill jag bara skriva att du inte ska acceptera några eventuella bud innan du fått den ordentligt värderad.

Men ladda gärna upp bilder!
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror nog han kommer få bäst hjälp här på vintageavdelningen med tanke på klockans ålder.
Som fler skrivit, posta gärna bilder på fram och baksida så tror jag att flera här kommer kunna ge dig svar på vilken referens det är och även en indikation på värde.
Speedmastertråden är väldigt aktiv (inte bara på tisdagar som onda tungor påstår;)) , och vi är många med klockor från före -70, så jag tror faktiskt den vägen är bättre i just detta fall.
PhotoPictureResizer_190922_143511144_crop_3325x3325.jpg
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Speedmastertråden är väldigt aktiv (inte bara på tisdagar som onda tungor påstår;)) , och vi är många med klockor från före -70, så jag tror faktiskt den vägen är bättre i just detta fall.
PhotoPictureResizer_190922_143511144_crop_3325x3325.jpg
Dit DON insert är värt lite pengar även om den är lite skadad och stepdial-tavlan såg fin ut, visarna ser ju ut att vara rätt och riktiga, det ser ut som en 145.022 och skulle tippa på att den tillverkades 1969 med ett serienummer i anslutning till 2,9 milj vilket förmodligen gör tavlan till en tropicalkandidat. Här i sverige var fina objekt uppe i 70-80k och har sen gått ner mot 50 -60 ish. Utomlands värderar man de som fick lite brunare tavlor betydligt högre. Jag är ingen expert och kan ha fel, så jag råder dig att få inputs från andra också. Jag skulle gärna se skarpare bilder tagna utomhus i olika vinklar, så kommer det förmodligen hjälpa mer. Mina 2 cent :)
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Dit DON insert är värt lite pengar även om den är lite skadad och stepdial-tavlan såg fin ut, visarna ser ju ut att vara rätt och riktiga, det ser ut som en 145.022 och skulle tippa på att den tillverkades 1969 med ett serienummer i anslutning till 2,9 milj vilket förmodligen gör tavlan till en tropicalkandidat. Här i sverige var fina objekt uppe i 70-80k och har sen gått ner mot 50 -60 ish. Utomlands värderar man de som fick lite brunare tavlor betydligt högre. Jag är ingen expert och kan ha fel, så jag råder dig att få inputs från andra också. Jag skulle gärna se skarpare bilder tagna utomhus i olika vinklar, så kommer det förmodligen hjälpa mer. Mina 2 cent :)
Rätt bra gissningar;)
Har inte serienumret i huvudet, men det sätter den som -69 och den har börjat bli brun.
TS kommer nog få fin hjälp här med.
 
Topp