• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 335 52.2%
  • Hesalit

    Röster: 307 47.8%

  • Totala väljare
    642
Fann denna lilla rackare i gömmorna också :) helguld.
IMG_0028.JPG
Rota fram ett gäng SMP midsize nu så vi kan ta en fika och deala!
 
Har gått och suktat efter en nyare seamaster i ett tag nu, men eftersom den prisklassen ändå är utom räckhåll just nu har jag inte orkat sätta mig in i alla modeller.

Dock har jag kollat mer och mer nu sen jag aktiverade mig här och blir mer och mer förvirrad. Jag ser klockor från 15 tusen upp till 50 tusen och i mina ögon är de hyfsat lika. Givetvis är det olika ålder, färg osv men en Seamaster har ändå sitt grundläggande utseende. Finns det någonstans man kan hitta en enkel förklaring och kanske översikt som förklarar varför det är så stor skillnad?
 

MånsT

Rolex
Har gått och suktat efter en nyare seamaster i ett tag nu, men eftersom den prisklassen ändå är utom räckhåll just nu har jag inte orkat sätta mig in i alla modeller.

Dock har jag kollat mer och mer nu sen jag aktiverade mig här och blir mer och mer förvirrad. Jag ser klockor från 15 tusen upp till 50 tusen och i mina ögon är de hyfsat lika. Givetvis är det olika ålder, färg osv men en Seamaster har ändå sitt grundläggande utseende. Finns det någonstans man kan hitta en enkel förklaring och kanske översikt som förklarar varför det är så stor skillnad?
Seamaster inkluderar allt från en Aqua Terra med quartzverk hela vägen upp till en Planet Ocean med manufakturverk. Där emellan finns det dessutom skillnader beroende på årsmodell, de äldre har exempelvis dykarvridning i aluminium (någon rätta mig om jag har fel) medan de nyare har keramisk vridning. Lite bättre finish och detaljer höjer också värdet en aning.
 
Seamaster inkluderar allt från en Aqua Terra med quartzverk hela vägen upp till en Planet Ocean med manufakturverk. Där emellan finns det dessutom skillnader beroende på årsmodell, de äldre har exempelvis dykarvridning i aluminium (någon rätta mig om jag har fel) medan de nyare har keramisk vridning. Lite bättre finish och detaljer höjer också värdet en aning.
Joo, det är klart att det finns mycket olika, men Aqua Terra har ju inte riktigt den moderna Seamaster-formen som jag tänker på:
omega-212.30.41.20.03.001_MED.jpg


Denna går för 27k ny på Uret.se, inte quartz.
Nedan går för nästan det dubbla på samma ställe:
omega-232.30.44.22.01.001_MED.jpg


Visst, den dyrare har lite andra komplikationer, är 600 m istället för 300 m, andra visare osv, men det är ändå samma grunddesign.
Sen finns massor av klockor imellan dessa ytterligheter, plus alla varianter som funnits genom åren. Det blir minst sagt snurrigt när man kan se en beggad Seamaster för 15k och dagen efter en annan beggad seamaster som nästan ser likadan ut för runt 40k...
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Joo, det är klart att det finns mycket olika, men Aqua Terra har ju inte riktigt den moderna Seamaster-formen som jag tänker på:
omega-212.30.41.20.03.001_MED.jpg


Denna går för 27k ny på Uret.se, inte quartz.
Nedan går för nästan det dubbla på samma ställe:
omega-232.30.44.22.01.001_MED.jpg


Visst, den dyrare har lite andra komplikationer, är 600 m istället för 300 m, andra visare osv, men det är ändå samma grunddesign.
Sen finns massor av klockor imellan dessa ytterligheter, plus alla varianter som funnits genom åren. Det blir minst sagt snurrigt när man kan se en beggad Seamaster för 15k och dagen efter en annan beggad seamaster som nästan ser likadan ut för runt 40k...
Samma design? Seamaster är ett modellprogram med XXX antal olika modeller. Dina jämförelser är "snurriga":)
 

MånsT

Rolex
Joo, det är klart att det finns mycket olika, men Aqua Terra har ju inte riktigt den moderna Seamaster-formen som jag tänker på:
omega-212.30.41.20.03.001_MED.jpg


Denna går för 27k ny på Uret.se, inte quartz.
Nedan går för nästan det dubbla på samma ställe:
omega-232.30.44.22.01.001_MED.jpg


Visst, den dyrare har lite andra komplikationer, är 600 m istället för 300 m, andra visare osv, men det är ändå samma grunddesign.
Sen finns massor av klockor imellan dessa ytterligheter, plus alla varianter som funnits genom åren. Det blir minst sagt snurrigt när man kan se en beggad Seamaster för 15k och dagen efter en annan beggad seamaster som nästan ser likadan ut för runt 40k...
Visst, alla tycker olika och så men i mina ögon är en SMPc inte superlik en PO... Jag förmodar att POns grövre utförande och konstruktion tillsammans med ett betydligt modernare urverk jackar upp priset. All respekt mot dig nu, verkligen, men hur mycket tror du tillverkare lägger på R&D för varje klocka? Det är inte så simpelt som att byta visare, skruva upp vattentåligheten till 600 och sen kräva mer pengar för det.
 

Fadeway

Omega
Hej allesammans! Jag har precis börjat leta efter mitt första riktiga inköp av en klocka. Jag har alltid fascinerats av Omegas modeller och de faller mig i smaken. Jag letar efter en Omega som funkar till allt! den ska kunna bäras till kostym/smoking med manschetter utan att sticka ut för mycket, men även bäras bra till en mer casual klädstil. Eftersom denna klocka lär få mycket armtid, krävs det att den är rätt tålig och kan användas för dagligt bruk. Ett problem jag har är att jag har väldigt smala handleder, så kan inte ha för stor klocka på armen, har idag en 42mm och det är i största laget

De modellerna jag tittat på är:
Omega Seamaster Diver 300m Co-Axial 41mm Blå eller Svart vad tycker ni?

eller

Omega Speedmaster Moonwatch Professional 42mm med Hesalitglas

Vad tycker ni Omegakännare om dessa och har ni några andra förslag på modeller man bör spana in?
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Hej allesammans! Jag har precis börjat leta efter mitt första riktiga inköp av en klocka. Jag har alltid fascinerats av Omegas modeller och de faller mig i smaken. Jag letar efter en Omega som funkar till allt! den ska kunna bäras till kostym/smoking med manschetter utan att sticka ut för mycket, men även bäras bra till en mer casual klädstil. Eftersom denna klocka lär få mycket armtid, krävs det att den är rätt tålig och kan användas för dagligt bruk. Ett problem jag har är att jag har väldigt smala handleder, så kan inte ha för stor klocka på armen, har idag en 42mm och det är i största laget

De modellerna jag tittat på är:
Omega Seamaster Diver 300m Co-Axial 41mm Blå eller Svart vad tycker ni?

eller

Omega Speedmaster Moonwatch Professional 42mm med Hesalitglas

Vad tycker ni Omegakännare om dessa och har ni några andra förslag på modeller man bör spana in?
Både speedyn o SMPC är bra val enligt mig. Jag hade valt SMPC om jag ville ha en modernare look, vattentålig, automat. Den blåa är kalasfin
sedan kan du alltid komplettera med speedy så har du en fin duo. Oavsett val kan det inte gå fel :)
 

MånsT

Rolex
Hej allesammans! Jag har precis börjat leta efter mitt första riktiga inköp av en klocka. Jag har alltid fascinerats av Omegas modeller och de faller mig i smaken. Jag letar efter en Omega som funkar till allt! den ska kunna bäras till kostym/smoking med manschetter utan att sticka ut för mycket, men även bäras bra till en mer casual klädstil. Eftersom denna klocka lär få mycket armtid, krävs det att den är rätt tålig och kan användas för dagligt bruk. Ett problem jag har är att jag har väldigt smala handleder, så kan inte ha för stor klocka på armen, har idag en 42mm och det är i största laget

De modellerna jag tittat på är:
Omega Seamaster Diver 300m Co-Axial 41mm Blå eller Svart vad tycker ni?

eller

Omega Speedmaster Moonwatch Professional 42mm med Hesalitglas

Vad tycker ni Omegakännare om dessa och har ni några andra förslag på modeller man bör spana in?
Bägge du nämner passar till allt men eftersom du kanske söker något mindre så kan jag varmt rekommendera en Aqua Terra på 38,5mm. Finns i stål, TT, guld, på länk eller med läderband och i många olika tavelfärger. Stål med stållänk finns begagnade för en bra bit under 30'.
 

Zalath

Panerai
Hej allesammans! Jag har precis börjat leta efter mitt första riktiga inköp av en klocka. Jag har alltid fascinerats av Omegas modeller och de faller mig i smaken. Jag letar efter en Omega som funkar till allt! den ska kunna bäras till kostym/smoking med manschetter utan att sticka ut för mycket, men även bäras bra till en mer casual klädstil. Eftersom denna klocka lär få mycket armtid, krävs det att den är rätt tålig och kan användas för dagligt bruk. Ett problem jag har är att jag har väldigt smala handleder, så kan inte ha för stor klocka på armen, har idag en 42mm och det är i största laget

De modellerna jag tittat på är:
Omega Seamaster Diver 300m Co-Axial 41mm Blå eller Svart vad tycker ni?

eller

Omega Speedmaster Moonwatch Professional 42mm med Hesalitglas

Vad tycker ni Omegakännare om dessa och har ni några andra förslag på modeller man bör spana in?
Låter som att Aqua Terra borde vara rätt klocka för dig. Tycker inte att någon av de andra passar särskilt bra till smoking.
 
Visst, alla tycker olika och så men i mina ögon är en SMPc inte superlik en PO... Jag förmodar att POns grövre utförande och konstruktion tillsammans med ett betydligt modernare urverk jackar upp priset. All respekt mot dig nu, verkligen, men hur mycket tror du tillverkare lägger på R&D för varje klocka? Det är inte så simpelt som att byta visare, skruva upp vattentåligheten till 600 och sen kräva mer pengar för det.

Jag har inte påstått att den är superlik...
Samma grunddesign vill jag dock vidhålla att det är, övergripande designelement är om inte exakt samma så åtminstone formmässigt lika.

Jag har inte heller ifrågasatt varför det är så stora skillnader i pris(Även om man absolut kan tolka det så). Eftersom jag är utbildad produktutvecklare inom mekanik så har jag rätt bra koll på vad det kostar, så jag har all förståelse för prisskillnaderna.

För att förtydliga: Anledningen till att jag skrev mitt inlägg var för att jag tycker det är svårt att hålla reda på alla modeller och vilka som rättfärdigt betingar ett högre pris än andra. När jag skrev "Finns det någonstans man kan hitta en enkel förklaring och kanske översikt som förklarar varför det är så stor skillnad?", så menade jag att jag önskade hitta någon översikt av vilka Seamastermodeller som tillverkats och vilka specar de har. :)
 

Urarta

Cartier
Är på jakt efter en länkbit till en omega constellation. Bifogar bilder
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    70.5 KB · Visningar: 45
  • image.png
    image.png
    148.1 KB · Visningar: 42

MånsT

Rolex
Jag har inte påstått att den är superlik...
Samma grunddesign vill jag dock vidhålla att det är, övergripande designelement är om inte exakt samma så åtminstone formmässigt lika.

Jag har inte heller ifrågasatt varför det är så stora skillnader i pris(Även om man absolut kan tolka det så). Eftersom jag är utbildad produktutvecklare inom mekanik så har jag rätt bra koll på vad det kostar, så jag har all förståelse för prisskillnaderna.

För att förtydliga: Anledningen till att jag skrev mitt inlägg var för att jag tycker det är svårt att hålla reda på alla modeller och vilka som rättfärdigt betingar ett högre pris än andra. När jag skrev "Finns det någonstans man kan hitta en enkel förklaring och kanske översikt som förklarar varför det är så stor skillnad?", så menade jag att jag önskade hitta någon översikt av vilka Seamastermodeller som tillverkats och vilka specar de har. :)
Aha, då är jag med. Ledsen att jag misstolkade en aning då. Jag kan förstå att det kan vara krångligt att separera alla Seamasters, ett sätt vore väl att se "Seamaster" som en kollektion som sedan i sig har flera subkollektioner. Ska man sedan disskera allt och skilja på vad som kostar 15 000 och det som kostar 60 000 så får man gå ner mer i detalj dvs. konstruktion, design, funktioner, material och urverk som jag nämnde tidigare.

www.omegawatches.com har ju en översikt men dock bara över modeller som är i produktion. Om du däremot googlar en referens som är nerlagd så har jag märkt att det oftast kommer en länk till Omegas egna hemsida.
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Hej allesammans! Jag har precis börjat leta efter mitt första riktiga inköp av en klocka. Jag har alltid fascinerats av Omegas modeller och de faller mig i smaken. Jag letar efter en Omega som funkar till allt! den ska kunna bäras till kostym/smoking med manschetter utan att sticka ut för mycket, men även bäras bra till en mer casual klädstil. Eftersom denna klocka lär få mycket armtid, krävs det att den är rätt tålig och kan användas för dagligt bruk. Ett problem jag har är att jag har väldigt smala handleder, så kan inte ha för stor klocka på armen, har idag en 42mm och det är i största laget

De modellerna jag tittat på är:
Omega Seamaster Diver 300m Co-Axial 41mm Blå eller Svart vad tycker ni?

eller

Omega Speedmaster Moonwatch Professional 42mm med Hesalitglas

Vad tycker ni Omegakännare om dessa och har ni några andra förslag på modeller man bör spana in?
Som flera andra nämt så låter Aqua terra som ett bra alternativ, finns i 38,5 mm och 41,5 mm. snygg på länk, funkar bra med gummi och läder.
 

Pez-ez

Panerai
2-Faktor
IMG_2244.JPG
Hejsan Omegafans! Jag står inför ett litet dilemma. Köpte min AT 8500 41,5mm för ca 4 månader sedan till min bröllopsdag. Är väldigt nöjd med den då den är väldigt allaround. Dock har jag ända sedan klockintresset tog sin början och långt innan jag blev medlem på den här sidan haft siktet inställt på en PO. Det kliar redan lite i fingrarna efter nytt, men ekonomin tillåter inte ett nyköp utan att isf avyttra min AT. Kommer jag ångra mig? Är ju väldigt nöjd med dinkan, men vilken är egentligen den grymmaste Omegan? Va in på Nymans i Västerås och provade en PO direkt efter att jag köpt min AT, men nykär som jag va i min nya klocka kände jag då att den matta tavlan inte va min grej och att den var på tok för klumpig. Samtidigt känns det dumt att "byta ner sig" till en PO 2500 med högre ägandekostnader. Jag har, bortsett från när uppenbar risk för skador föreligger, dagligen använt min AT och den passar till allt, med ända förbehållet att jag ibland saknar en klocka med lite mer pondus.

Om det skulle vara så att du bestämmer dig att avyttra den, så kan du skicka ett Pm. Jag har just nu även kontakt med en AD kring ett eventuellt köp....
 

TimeDealer

Cartier
Hej. Kan någon med Omega seamaster 300 Master co-axial 8400 bekräfta ifall ni upplever ifall er vridring glappar något? När jag vrider framåt är det mustigt härliga klick. Men om jag försöker att rucka på den bakåt glappar det en smula vilket stör mig. Men är det standard för er med samma klocka? Eller är det bara min klocka som kärvar? Har varit så sedan köp för ca 1år sedan. Tacksam för svar.
IMG_2294.JPG

Ref: 233.30.41.21.01.001
 

Harley

Omega
Härligt att det Äntligen finns en officiell Omegatrpd! Bjuder på en bild på min. Är sanslöst nöjd med den. Precis hämtat den från service & provtryckning så nu kör vi på några år till. Tycker den passar lika bra på jobb, till casual kläder eller lite mer dressad klädsel.
IMG_5216.JPG
 

Tärnan

Cartier
Härligt att det Äntligen finns en officiell Omegatrpd! Bjuder på en bild på min. Är sanslöst nöjd med den. Precis hämtat den från service & provtryckning så nu kör vi på några år till. Tycker den passar lika bra på jobb, till casual kläder eller lite mer dressad klädsel.
IMG_5216.JPG
ser ut att vara i fint skick! Lite sugen på en sådan. Ref?
 

Harley

Omega
ser ut att vara i fint skick! Lite sugen på en sådan. Ref?
Ja riktigt nöjd med den. Kan inte ref. utantill men ska kolla senare ikväll eller imorg e.m.
Vet du var man hittar ref.? Jag älskar klockor & allt som det innebär men är tyvärr ingen sån som kan rabbla långa nr utantill. Men jag Ska börja lära mig så smått..
 

Tärnan

Cartier
Ja riktigt nöjd med den. Kan inte ref. utantill men ska kolla senare ikväll eller imorg e.m.
Vet du var man hittar ref.? Jag älskar klockor & allt som det innebär men är tyvärr ingen sån som kan rabbla långa nr utantill. Men jag Ska börja lära mig så smått..
enklast är om du har certifikatet kvar?
 
Topp