Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Orient Saturation diver 300 m?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Smulan, 20 maj 2013.

1. Smulan
    Trådstartare

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    Vad tror ni om detta ur? Samma verk som i den betydligt billigare 200 metersklockan men konstruktionen antyder att den borde väga en del :)

2. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Jag har aldrig hanterat en, men den verkar ha blivit mest rosad av det jag sett/läst om den.

3. Smulan
    Trådstartare

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    Kul! Det är lite GS-dyk över den tycker jag. Schysst också att slippa komma ihåg heliumknappen efter ett blandgasdyk- Har hör om de som fått urtavlan i pannan när heliumdekomprimeringen klickat. Inte vackert alls...

4. Landshark

Landshark Borgare

Bara för att vara lite på tvärs, påpekar jag att den saknar automatiskt urverk samt att den inte är "swiss made". :oldman:
    Annars förefaller den onekligen ganska fet. :)

5. 80talisten

Från:
    Eskilstuna
    Swissmade är den inte men automatisk är den (numera med hackfunktion och manuellt uppdrag)

6. Pappi

Pappi Lilla Fridolf

När den kom för några år sedan rönte den stor uppmärksamhet. På många forum har den diskuterats som en värdig utmanare till Seiko MM300. Själv gillar jag Orienten helskarpt. Jag fick möjlighet att prova en för en vecka sedan. Superklocka!

7. 80talisten

Från:
    Eskilstuna
    Rent byggkvalitetsmässigt är dom säkert jämförbara, Marinemaster 300m är nog dyrare för ett överlägset urverk, varumärkes och historiska skäl. Men jag skulle dock ta en MM300 före varje dag i veckan! :D jag tycker Orienten är lite för plottrig i tavlan med för stor kraftreservsindikator. Men för runt 10-15K så är detta nog bland de bästa dykarna på marknaden.

8. Landshark

Landshark Borgare

Hur "automatisk" är den om den har manuellt uppdrag?

9. 80talisten

Från:
    Eskilstuna
    ??

10. Dammen

Dammen Stadsbo

Det ena utesluter inte det andra. Automatisk som även har manuellt uppdrag är mycket vanligt nuförtiden skulle jag påstå.

11. Rber

Rber Biskop

Många automatiska urverk har s.k. "Wind", du kan manuellt vrida upp verket vid ett visst läge av kronan.

12. China

China Guest

Urverket i Orient Saturation är caliber 40N5A som är baserad på 46N4A. Skillnaden är att 40N5A kan vridas upp manuellt, och har en extra juvel. Båda verken är automater.

80talisten gillar detta.
  13. Landshark

Landshark Borgare

OKEJ okey - Jag snabbar mig och gör en pudel. :bag:

jabla gillar detta.
  14. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Denna har diskuterats flera gånger innan. Gör en sökning. Verkar vara bra skit även om den är lite väl stor. Man har valt ett low beat urverk av praktiska skäl, vilket man kan ifrågasätta, men förutom det är det säkert en kanonklocka. Finns med ett antal olika tavlor och säljs av seriouswatches, så den finns inom EU. Finns massvis med recenssioner på nätet. Bara å köp!

15. David

David Bödeln

??? ?

Edit: missade pudeln.

16. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Det är väl bara de nyare som har 40N5A? Den första generationen hade 46N4A. Värt att tänka på om man kollar begagnat.

China gillar detta.
  17. China

China Guest

Det stämmer, man uppgraderade till 40N5A när WZ0181EL och WZ0191EL lanserades 2010.

18. Smulan
    Trådstartare

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    Som vanligt en massa bra input, tackar för det!

Mårtenssons ur Brookfield