• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Orient vintage - impulsköp, hjälp med info

ajanOtto

Breitling
Hej klickade hem denna av ren impuls. Det var urtavlan som av någon orsak fick mig att köpa den.
IMG_20180117_172533.jpg IMG_20180117_172556.jpg IMG_20180117_182800.jpg IMG_20180117_172305.jpg IMG_20180117_172351.jpg
Klockan fungerar hur fint som helst och är själv nöjd med den.

Råkar någon av all experter på detta forum veta vilket år denna är tillverkad, är tavlan original m.m.?

Tacksam för all info jag kan få. Tack på förhand!
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Hej klickade hem denna av ren impuls. Det var urtavlan som av någon orsak fick mig att köpa den.
IMG_20180117_172533.jpg IMG_20180117_172556.jpg IMG_20180117_182800.jpg IMG_20180117_172305.jpg IMG_20180117_172351.jpg
Klockan fungerar hur fint som helst och är själv nöjd med den.

Råkar någon av all experter på detta forum veta vilket år denna är tillverkad, är tavlan original m.m.?

Tacksam för all info jag kan få. Tack på förhand!
Boetten är med stor säkerthet 70-tal. Tavlan har jag aldrig sett. Betyder inte att den är fejk, men skicket på den tyder på att den är ihopsatt av ngn som inte brytt sig nämnvärt.
Orient har inget system för att se tillverkningstid som en del andra tillverkare vilket gör det svårt. Dessutom ingen vidare litteratur heller (finns några i japan om vissa modeller men även dessa kom i ett otal olika kombinationer vilket gör det skitsvårt).
Finns dessutom hur mkt franken, modeller som är ihopsatta av originaldelar men inte av orient, på marknaden som helst i Asien.
Risken är större att det är en sån än en fejk. Jag skulle nästan utgå från det om jag var en sån.

Vi kallar in @Spindel också så får vi se om han kan ha sett den nånstans tidigare och därmed kan ge ett annat svar.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Hej klickade hem denna av ren impuls. Det var urtavlan som av någon orsak fick mig att köpa den.
IMG_20180117_172533.jpg IMG_20180117_172556.jpg IMG_20180117_182800.jpg IMG_20180117_172305.jpg IMG_20180117_172351.jpg
Klockan fungerar hur fint som helst och är själv nöjd med den.

Råkar någon av all experter på detta forum veta vilket år denna är tillverkad, är tavlan original m.m.?

Tacksam för all info jag kan få. Tack på förhand!
Boetten är med stor säkerthet 70-tal. Tavlan har jag aldrig sett. Betyder inte att den är fejk, men skicket på den tyder på att den är ihopsatt av ngn som inte brytt sig nämnvärt.
Orient har inget system för att se tillverkningstid som en del andra tillverkare vilket gör det svårt. Dessutom ingen vidare litteratur heller (finns några i japan om vissa modeller men även dessa kom i ett otal olika kombinationer vilket gör det skitsvårt).
Finns dessutom hur mkt franken, modeller som är ihopsatta av originaldelar men inte av orient, på marknaden som helst i Asien.
Risken är större att det är en sån än en fejk. Jag skulle nästan utgå från det om jag var en sån.

Vi kallar in @Spindel också så får vi se om han kan ha sett den nånstans tidigare och därmed kan ge ett annat svar.
Är glaset facetterat eller är det bara nån lampa som spökar på några av bilderna?

Svårt att veta om den är franken eller ej. Men både urtavla och boett är 70-tal eftersom det sitter ett 469xx urverk (eller ska ha suttit i om klockan inte är franken). Troligen ett 46940 som sitter i eller har suttit i den.
 

benedikt

Breitling
Hej,
Behöver hjälp
Jag har 2 st klockor och vet ej är dem äkta eller värde på de
1 st Breitling
st Inex
Tacksam för all info
IMG_20180117_163917 - kopia.jpg
IMG_20180117_165004.jpg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej,
Behöver hjälp
Jag har 2 st klockor och vet ej är dem äkta eller värde på de
1 st Breitling
st Inex
Tacksam för all info
IMG_20180117_163917 - kopia.jpg
IMG_20180117_165004.jpg
Utan att vara nån Breitlingexpert kan jag säga att "Breitlingen" tyvärr inte är någon Breitling. Det står väl inte ens Breitling på den om jag ser rätt? Målade visare? Den är rysansvärd...

Inexen vet jag inget alls om.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Är glaset facetterat eller är det bara nån lampa som spökar på några av bilderna?

Svårt att veta om den är franken eller ej. Men både urtavla och boett är 70-tal eftersom det sitter ett 469xx urverk (eller ska ha suttit i om klockan inte är franken). Troligen ett 46940 som sitter i eller har suttit i den.
Står 469353 på boetten så 469 är det garanterat. Den märkningen har jag bara sett på 80-talare (vilket som vanligt inte betyder ett skit i sammanhanget).
Intressant om det står samma på verket. Tror inte det om jag ska vara ärlig. Tror boettlocket kom från annan klocka.
 

ajanOtto

Breitling
Tack för alla svar.
Glaset är fasetterat. Ber om ursäkt för bedrövliga bilder.
Har inte öppnat och kollat vad som står på urverket ännu. Återkommer med info om detta.
 

ajanOtto

Breitling
[QUOTEKlockan kan givetvis vara en franken men den är lite kul ändå.[/QUOTE]

Kan säkert vara en Franken men tycker den är rätt skoj ändå.
Verkar ju som allt ändå är Orient. Med tanke på priset samt att den funkar utmärkt så är jag ändå nöjd med den. Unikhetsfaktorn borde ju iallafall vara "ganska" hög.
Bara att hitta bättre band/länk till den.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Kan säkert vara en Franken men tycker den är rätt skoj ändå.
Verkar ju som allt ändå är Orient. Med tanke på priset samt att den funkar utmärkt så är jag ändå nöjd med den. Unikhetsfaktorn borde ju iallafall vara "ganska" hög.
Bara att hitta bättre band/länk till den.
Om det nu inte råkar stå Orient på spännet är jag tämligen säker på att det där armbandet inte är orginal då jag inte kan dra mig till minnes en enda orient från före 2015 som kom på mesh.

Hitta ett snyggt skinn eller tom ett Nato och släng på.

EDIT:// citatet har ballar ur helt nu
 

ajanOtto

Breitling
Om det nu inte råkar stå Orient på spännet är jag tämligen säker på att det där armbandet inte är orginal då jag inte kan dra mig till minnes en enda orient från före 2015 som kom på mesh.

Hitta ett snyggt skinn eller tom ett Nato och släng på.

EDIT:// citatet har ballar ur helt nu

Står faktiskt Orient på meshen. Behöver ju inte betyda att det är original, men gammalt är det.
s-l1600 (2).jpg
 

kuma-kun

Audemars
Om det nu inte råkar stå Orient på spännet är jag tämligen säker på att det där armbandet inte är orginal då jag inte kan dra mig till minnes en enda orient från före 2015 som kom på mesh.

Hitta ett snyggt skinn eller tom ett Nato och släng på.

EDIT:// citatet har ballar ur helt nu

Finns b.l.a. Fineness kom ofta paa messh.
 
Topp