• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Trevlig helg Orisvänner!

IMG_20230929_172907_edit_1018968753720558.jpg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Verkar vara en del jobb med dessa? Älskar utseendet och har varit nära ett köp flera gånger, men jag är inget fan av bronspatina och undrar hur mycket tid man behöver lägga för att hålla den fräsch?
Kan konstatera att denna variant blir mörkare på säg ett par-tre veckor.
Men med det där medlet tog det sekunder att ta bort patinan. Alltså inte längre än vad det tar att bara tvätta din vanliga klocka med tvål och vatten. Det som sitter hårdare, gamla fingeravtryck t ex, behöver lite tuffare behandling tycks det. Eller som den där fläcken på länkens infästning på kl 6-sidan på min bild, den gnodde jag på med en tops ett tag, men jag fick inte bort den helt. Men den färska patinan försvinner mer eller mindre omedelbart.
Så det är väl lite mer än med en vanlig klocka, men så värst mycket värre, när man väl hittar en simpel metod, tycker jag inte att det är ändå.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Kan konstatera att denna variant blir mörkare på säg ett par-tre veckor.
Men med det där medlet tog det sekunder att ta bort patinan. Alltså inte längre än vad det tar att bara tvätta din vanliga klocka med tvål och vatten. Det som sitter hårdare, gamla fingeravtryck t ex, behöver lite tuffare behandling tycks det. Eller som den där fläcken på länkens infästning på kl 6-sidan på min bild, den gnodde jag på med en tops ett tag, men jag fick inte bort den helt. Men den färska patinan försvinner mer eller mindre omedelbart.
Så det är väl lite mer än med en vanlig klocka, men så värst mycket värre, när man väl hittar en simpel metod, tycker jag inte att det är ändå.
Tack för svar! Det skulle jag mäkta med faktiskt. Då lägger jag nog lika mycket tid på mina vanliga stålklockor som jag brukar rengöra med tandborste och handtvål ett par gånger i veckan åtminstone.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tack för svar! Det skulle jag mäkta med faktiskt. Då lägger jag nog lika mycket tid på mina vanliga stålklockor som jag brukar rengöra med tandborste och handtvål ett par gånger i veckan åtminstone.
Ja, i så fall, gör du samma sak med denna, dvs håller den ren regelbundet, så blir det väl ungefär som med dina stålklockor, eller bilen din för den delen, tänker jag. Tvättar du den regelbundet så är det rätt lätt att hålla den ren. Men drar du ut på det så blir det rätt mycket drygare att få bort det som grott in.
 

CVesper

Cartier
2-Faktor
Tjena! Jag har lagt ut en köpesannons här på ks då jag jagar en Aquis whale shark i bra skick, ingen här i tråden som sitter på en?
 

Ronnie_82

Cartier
2-Faktor
Jag var in hos min lokala guldsmedesaffär som även har urmakare i mindre skala. Dom ville ha 500:- för att ta bort en länkbit på en Cotton Candy. Den är ju skruvad.

Är det bara jag eller var det dyrt?
 

CVesper

Cartier
2-Faktor
Jag var in hos min lokala guldsmedesaffär som även har urmakare i mindre skala. Dom ville ha 500:- för att ta bort en länkbit på en Cotton Candy. Den är ju skruvad.

Är det bara jag eller var det dyrt?

Med tanke på att du kan köpa ett kit och göra det själv för mindre måste jag säga att det låter dyrt, cirka 3 minuters jobb.
 

Ronnie_82

Cartier
2-Faktor
Rimligt. Ingen ska behöva jobba gratis men 500 kr låter helt absurt. Jag hade lagt det företagsnamnet på minnet och aldrig återvänt. Rena ockerpriser.

Ja självklart ska tjänster betalas för och jag hade gått direkt till urmakaren jag alltid går till men han har öppet 2h om dagen på eftermiddagen. Nu löste det sig ändå men man var tvungen in i stan igen lite senare.

Dom motiverade det med att klockan är "dyrare" och dom är ansvariga om nåt händer. Så jag tackade nej. Ocker var min känsla också.

Vi har en gammal pensionerad urmakare där jag bor som är runt 80, han har fixat nån Omega-länk åt mig och velat ha 20:- men det är gamla skolan det :) där hade jag hellre betalat en femhundring.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Ja självklart ska tjänster betalas för och jag hade gått direkt till urmakaren jag alltid går till men han har öppet 2h om dagen på eftermiddagen. Nu löste det sig ändå men man var tvungen in i stan igen lite senare.

Dom motiverade det med att klockan är "dyrare" och dom är ansvariga om nåt händer. Så jag tackade nej. Ocker var min känsla också.

Vi har en gammal pensionerad urmakare där jag bor som är runt 80, han har fixat nån Omega-länk åt mig och velat ha 20:- men det är gamla skolan det :) där hade jag hellre betalat en femhundring.
Ja, man ska värna om sina lokala urisar. Jag bor på ett litet ställe och har turen att ha en lokal urmakare som är på plats ett par dagar i veckan. Jag går gärna dit och betalar för att fixa trilskande bandstift, skruvar, ändlänkar och dylikt. Guld värt med sådan service. Han säljer också vintage Omega som han själv renoverar. Alltid spännande att se vad han han för nyheter på lager.
 

Ronnie_82

Cartier
2-Faktor
Ja, man ska värna om sina lokala urisar. Jag bor på ett litet ställe och har turen att ha en lokal urmakare som är på plats ett par dagar i veckan. Jag går gärna dit och betalar för att fixa trilskande bandstift, skruvar, ändlänkar och dylikt. Guld värt med sådan service. Han säljer också vintage Omega som han själv renoverar. Alltid spännande att se vad han han för nyheter på lager.

Ja sånt är ju ovärderligt. Man får en mer personlig relation med vem man lämnar dyrbara saker till än när man t.ex lämnar in bilen och inte har nån aning.

Det är ju en försvinnande bransch där dom små urmakarna inte överlever eller inte är godkända att köpa reservdelar osv. Så alltid bra att gynna lokalt.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Nyinkommen aquis. Går inte att jämföra i känsla mot min förra tt1 som var i titan. Denna är tuuung 😅
8E522B93-F7A9-4692-ACB8-4A424E9EE892.jpeg


Om någon sitter på ett gummi som ska säljas hojta till eller vet någon bra (gediget a.m okej, ger inte 4k för ett nytt idag iaf 🙈)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Den är grym! Länken är fantastisk på den där modellen. Visst är det 43,5?

Jepp, 43.5mm. Upplevs ju inte fullt så stor men en rejäl bit! Länken är trevlig, en skruv sitter dock hårt (loctite gissar jag) så kunde ej rubbas så låset kom lite snett. Får åka in till AD och be dem fixa i helgen om jag inte kommer på en lösning 🙈

Gillar gen 1 bäst med de äldre visarna och matt tavla. Mer som tt1 än de nyare med andra visare och oftast blank tavla (väll?) 🤓
538311DC-5D85-4DE6-9F17-1627F9B091BA.jpeg
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Jepp, 43.5mm. Upplevs ju inte fullt så stor men en rejäl bit! Länken är trevlig, en skruv sitter dock hårt (loctite gissar jag) så kunde ej rubbas så låset kom lite snett. Får åka in till AD och be dem fixa i helgen om jag inte kommer på en lösning 🙈

Gillar gen 1 bäst med de äldre visarna och matt tavla. Mer som tt1 än de nyare med andra visare och oftast blank tavla (väll?) 🤓
538311DC-5D85-4DE6-9F17-1627F9B091BA.jpeg
Doppa den trilskande länkbiten i kokhett vatten i 30-60 sekunder. Det löser upp garanterat upp gamla limrester. Fungerar alltid för mig.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Doppa den trilskande länkbiten i kokhett vatten i 30-60 sekunder. Det löser upp garanterat upp gamla limrester. Fungerar alltid för mig.

Ska prova 🙂

Edit: det löste det, tack 🤩 Nu återstår bara vänja mig vid vikten, vad vid G-shock och quartz utan länk på -100g så lär ta ett tag 🙈
 
Senast ändrad:

Nilas

Patek
2-Faktor
Någon som provat något gummi från andrahandstillverkare? Sugen prova ett gummi på min Aquis men ett nytt för 5k känns inte så lockande… 🙃

Hittat dessa men ingen koll på om de är bra…

Handla Orisgummi i Sverige är ju ingen höjdare, betydligt billigare i Tyskland.
Har handlat mycket från både Uhrenlounge och Olfert 👍.

https://www.uhrenlounge.de/detail/o...MDOpibfZAo2eCY2_IzOTTfqJIXnZMHVcaAkvCEALw_wcB
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Fick tips om olfert och ja det var ju mkt billigare! Är väll surast köpa första ggn, låset kostar ju mest 🙂

Ska du behålla pjäsen så är det ju värt det i mitt tycke.
Deras gummi och spänne håller bra klass. Du får se det som att du sparar två lappar jämfört med köp i Sverige och inte tänka på att du blir av med tre 🤔😄👍.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Ska du behålla pjäsen så är det ju värt det i mitt tycke.
Deras gummi och spänne håller bra klass. Du får se det som att du sparar två lappar jämfört med köp i Sverige och inte tänka på att du blir av med tre 🤔😄👍.
Hehe 😅 Iof inte värre än att skippa nästa klockköp, lär använda aquis mestadels ändå. Iaf på gummi då den kommer minska avsevärt i vikt.

Får gå in och prova hur jag gillar originalgummina hos AD, om att ha överflödet av bandet under låset (eller hur jag ska förklara) passar min handled. Ser ut att bygga lite undertill när jag kollar bilder. Jag gillar egentligen estetisk bäst när de klipps till likt den tt1 jag hade typ som detta 🤓

 

Nilas

Patek
2-Faktor
Hehe 😅 Iof inte värre än att skippa nästa klockköp, lär använda aquis mestadels ändå. Iaf på gummi då den kommer minska avsevärt i vikt.

Får gå in och prova hur jag gillar originalgummina hos AD, om att ha överflödet av bandet under låset (eller hur jag ska förklara) passar min handled. Ser ut att bygga lite undertill när jag kollar bilder. Jag gillar egentligen estetisk bäst när de klipps till likt den tt1 jag hade typ som detta 🤓


Visst det bygger lite men spännet är supertrevligt. För egen del så har jag alltid kompletterat mina Aquisar med originagummit för att dom är så pass bra.
Givetvis så har jag köpt lite till min nuvarande också 🤔😁.

PSX_20231011_213324.jpg
 
Topp