Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

OT Power LED. Beräkna motstånd koppla mm

Diskussion i 'Diskussion' startad av Smulan, 13 augusti 2013.

1. Smulan
    Trådstartare

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    Hej

Har plockat ut två vita power-led från en akavariearmatur som är trasig. Skulle tro att dessa är i storleksoprdningen 30 W stycket. Mer var jag inte. Finns det någon metod att beräkna ett begränsande motstånd och vilken spänning ska jag lägga på dom? Framgår inte vad som är framriktning vad jag kan se heller... Om jag stegar upp från lägre spänning, kan det fungera? Tack om någon råkar veta mer om detta :)

Mvh

2. Smulan
    Trådstartare

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    Löste det med en stegbar trarnsformator med max ström på 1000 mA. Satan vilken lume-rena vapnet.

Edit en fundering. Vilket Imax kan man få ur ett vanligt 9V batteri utan allt för stort spänningstapp?

3. morrism

morrism Friends of KS

Beror ju på motståndet? I=U/R

4. Smulan
    Trådstartare

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    Jo men det finns ju också en intern resistans i batteriet som kommer att bergänsa strömmen. Om R är väligt lågt kommer Ri vara det som i huvudsak avgör hur stor I Imax) kommer att bli.

5. morrism

morrism Friends of KS

Så frågan är hur stor inre resistans ett 9v batteri har? Borde gå att googla?

6. Smulan
    Trådstartare

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    Det gjodet det 1-2 ohm i ett alkaline batteri. 17 ohm med litihum !

morrism gillar detta.
  7. Smulan
    Trådstartare

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
Mårtenssons ur Brookfield