• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Precis köpt systemkamera behöver råd

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Re: Precis köpt systemkamera behöver råd

Jag gillar Nikon, men kit-objektiven är inte alltid så kul. Jag skulle ha köpt ett hus (eller ett billigt kit) och satsat på ett begagnat macro för klockfoto. Sådana hittar man ibland på fotosidan till juste pris.
 

Ajax

Omega
Re: Precis köpt systemkamera behöver råd

Själv kör jag Canon, men varken Canon eller Nikon har särskilt bra kitobjektiv. Håller med Pappikjolo ovan, köp huset och lägg pengarna på ett lite bättre beggat objektiv.
 

axa

Omega
Både 18-55 och 55-200 är väl inga höjdarobjektiv. Funkar men tror att man tröttnar snabbt och vill ha bättre.

Kameran är en utgående instegsmodell och har man inte fotat med DSLR tidigare funkar det säkert bra.

Jag skulle nog satsat på ett hus och sedan på begagnade objektiv som de övriga föreslår.

Det trixiga med Nikon är ifall objektiven har fokusmotor eller inte. Tror inte 3100:an har motorn i huset.
Men egentligen kan jag inte Nikon så bra för jag kör annat system. :p
 

calzone

Vacheron
Tack för svar allihopa uppskattas !. Det jag försökte påpeka var dock om det 55-200mm Objektivet är värt dom 1157 Kronorna ? + att man fix gå en photokurs på 2.5 timme gratis om man tjacka ifrån dustin. Om jag skall returnera denna och ta paketet alltid kul med extra objektiv ? Och sen kan man ju alltid skaffa flera sen...
 
Seikoman87 skrev:
Tack för svar allihopa uppskattas !. Det jag försökte påpeka var dock om det 55-200mm Objektivet är värt dom 1157 Kronorna ? + att man fix gå en photokurs på 2.5 timme gratis om man tjacka ifrån dustin. Om jag skall returnera denna och ta paketet alltid kul med extra objektiv ? Och sen kan man ju alltid skaffa flera sen...


Jag skulle inte betala dom pengarna för ett 55-200mm
Jag skulle hellre ha kvar det du redan fått hem och lagt 1500:- på ett beggat macro, om du vill fota lite närbilder alltså.
Vill du vara ute och fota så är det där 55-200 så ljussvagt och oskarpt så att du ändå inte kan nyttja hela området till fullo. Det brukar vara riktigt dåligt i "ändlägena" om man säger så.

Kameran du har köpt är jättefin för dom pengarna även om det är en utgående modell.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har en motsvarande äldre version av Nikonkamera och fick med 18-55 objektivet. Har köpt ett fast 35mm som jag kör med istället. Det är skarpare än originalobjektivet och är mycket bättre under dåliga ljusförhållanden. Kommer troligtvis komplettera med ett zoomobjektiv och ett makroobjektiv.

Vad du "behöver" för objektiv har mycket att göra med hur du gillar att fota. Själv gillar jag fast objektiv, då det blir lite mer sport att fota på så vis.
 

calzone

Vacheron
Tack för svar :). Det lutar åt att jag behåller denna verkar vara ett bra köp för 3333 : -. Jag vill ha ett objektiv som är bra att ta närbilder med på klockor tex ^^ Och ett som är bra på långt håll skulle va najs med
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

Pleximannen

Cartier
Man kan väl säga så här: det är svårt att klara sig med bara ett 55-200mm-objektiv. Dels för att det är lite klumpigare plus att man inte alltid vill fota 55mm eller högre.

Jag håller inte helt med om att det är nåt större fel på kitobjektiven. De har inte världens största bländare och det innebär ju en del begränsningar men man kommer rätt långt ändå. En bra fotograf med en enkel kamera räcker ganska mycket längre än en kass fotograf med en dyr kamera =)

Jag hade inte satsat på kittet med 55-200 utan hade hellre börjat spara till fler objektiv. Teleobjektiv har sin charm men jag skulle nog hellre spara ihop till ett fast 50mm f1.8-objektiv. Och kanske ett macro. Kolla på Tradera - där hittar man ibland till bra priser. Se dock till att du köper objektiv som är kompatibla med ditt kamerahus...
 

Pleximannen

Cartier
yonsson skrev:
Blir inte ett fast 50mm väldigt stort på en DXkamera? Jag kör som sagt med ett fast 35mm, vilket jag tycker är lagom.

Smaksak men jag kör 50mm på D90 och gillar det. Kör 45mm på Olympus EP3 som ju har en mindre sensor och det är min personliga favorit =)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
axa skrev:
Stort? Tänker du på crop-faktor eller att objektivet blir långt?

50mm på en DX-kamera motsvarar väl 75mm på en fullformatskamera?
35mm på DX motsvarar alltså ungefär 50mm på en fullformatskamera.
 

carlanton

Audemars
För 5000 kr får du typ en begagnad fullformats EOS 5d och ett fast 50 mm. Med crop-sensor och skräpzoomar går det knappt att få varken kort skärpedjup eller vidvinkel. Zoom överhuvudtaget har jag aldrig förstått vitsen med. Ett vanligt normalobjektiv (50mm) klarar man sig långt med, särskilt bra för nybörjare eftersom att det tvingar en att tänka bild på ett helt annat sätt. Med ett zoomobjektiv missar man lätt hela relationen mellan brännvidd - perspektiv och brännvidd - skärpedjup.
 

axa

Omega
yonsson skrev:
axa skrev:
Stort? Tänker du på crop-faktor eller att objektivet blir långt?

50mm på en DX-kamera motsvarar väl 75mm på en fullformatskamera?
35mm på DX motsvarar alltså ungefär 50mm på en fullformatskamera.

Ok, då hänger jag med. :)

carlanton skrev:
För 5000 kr får du typ en begagnad fullformats EOS 5d och ett fast 50 mm. Med crop-sensor och skräpzoomar går det knappt att få varken kort skärpedjup eller vidvinkel. Zoom överhuvudtaget har jag aldrig förstått vitsen med. Ett vanligt normalobjektiv (50mm) klarar man sig långt med, särskilt bra för nybörjare eftersom att det tvingar en att tänka bild på ett helt annat sätt. Med ett zoomobjektiv missar man lätt hela relationen mellan brännvidd - perspektiv och brännvidd - skärpedjup.

Kan inte riktigt hålla med. Tycker man kan få hyggligt kort skärpedjup med crop-sensor. Ifråga om vidvinkel så är det ju en fråga om behov och vad man fotar.
I övrigt håller jag med. Fasta objektiv är normalt skarpare än zoomarna och som du säger så får man jobba lite mer med ett fast.
 
V

Viggen

Guest
Både Sigma och Tamron säljer objektiv Canon och Nikon. Betalade 1500kr för mitt Sigma 70-300mm objektiv med inbyggd fokusmotor och macroläge till min Nikon D40.

Allt behöver inte vara top of the line för att ta bra foton. Men vill men ta seriösa foton och börja jobba som fotograf, då får man börja kolla på ex Carl Zeiss objektiv. Fast då hamnar man i en prisklass som även får Rolex klockor att rodna. Men då bör man verkligen gilla fotografering och lära sig allt om ämnet.

Rekomenderar denna sida för mer info, tips och hjälp. http://www.fotosidan.se
 

carlanton

Audemars
Finns mängder av professionella fotografer som använder Tamron- och Sigmaobjektiv. Zeiss är för tjocka gubbar och internetfotografer ;)
 

Pleximannen

Cartier
axa skrev:
Kan inte riktigt hålla med. Tycker man kan få hyggligt kort skärpedjup med crop-sensor. Ifråga om vidvinkel så är det ju en fråga om behov och vad man fotar.
I övrigt håller jag med. Fasta objektiv är normalt skarpare än zoomarna och som du säger så får man jobba lite mer med ett fast.

+1 på det. Och visst, det är klart att en 5D kan vara lockande men samtidigt... en bra fotograf med en enkel kamera presterar ju förmodligen rätt mycket bättre än en kass fotograf med en toppkamera =)

Jag tycker gott att man kan börja med kitobjektivet och känna sig för. Om man får ett riktigt fotointresse så kan man så klart börja lägga mer pengar på't men till att börja med kanske man ska ta det lite lugnt med avancerade objektiv och sånt, till man vet om det är nåt man kommer gilla eller inte (?) Det här gäller ju trots allt en forummedlem som har spontanköpt en kamera... inte en som har fotoforumknarkat i år och dagar =)

Inga problem att få fin bokeh med DX-sensor... här med 50mm f1.4.

DSC_0003edit_zps1e032e0a.jpg
 
V

Viggen

Guest
carlanton skrev:
Zeiss är för tjocka gubbar och internetfotografer ;)

Vad är en internetfotograf? :)

Jag skulle inte tacka nej till ett Zeiss-objektiv, men som amatör har jag ju egentligen ingen använding för ett sådant. Det hade däremot vart kul att jämnföra foton tagna med org, sigman och ett Zeiss-objektiv med min gamla 6 megapixel kamera. :D

Orginal-objektiv
55mm
F/5.6
ISO-200
 

Bilagor

  • 224.JPG
    224.JPG
    64.9 KB · Visningar: 225

carlanton

Audemars
En internetfotograf är någon som lägger ned massor av tid på typ fotosidan.se istället för att fotografera. Han lägger även extremt mycket pengar på utrustning, ägnar sig framförallt åt studiofoto (fler kul prylar) och tror att han ska bli proffs genom sin blogg, där han mest lägger ut olika utrustningstest. Han kan inte tänka sig att gå den klassiska banan och börja som assistent, eftersom att han tycker att han redan kan mer än alla proffs.

Tjocka fotogubbar är samma typ av gubbe som samlar på rolex eller vintagegitarrer. De har spenderat merparten av sina liv på kontor eller styrelserum och lägger nu all sin tid på att återskapa den ungdom de aldrig hade. :D
 
V

Viggen

Guest
carlanton skrev:
En internetfotograf är någon som lägger ned massor av tid på typ fotosidan.se istället för att fotografera. Han lägger även extremt mycket pengar på utrustning, ägnar sig framförallt åt studiofoto (fler kul prylar) och tror att han ska bli proffs genom sin blogg, där han mest lägger ut olika utrustningstest. Han kan inte tänka sig att gå den klassiska banan och börja som assistent, eftersom att han tycker att han redan kan mer än alla proffs.

Tjocka fotogubbar är samma typ av gubbe som samlar på rolex eller vintagegitarrer. De har spenderat merparten av sina liv på kontor eller styrelserum och lägger nu all sin tid på att återskapa den ungdom de aldrig hade. :D

Tackar för den fantastiska förklaringen. :D
Tur att jag inte har hamnat i någon av dem kategorierna. :)
 
Om 12000 kr kan avvaras från klockköp så rekommenderar jag en mer retro Fuji EX-1 inkl knivskarp 18-55 2,8-4.0 Zoom med APS-C-sensor och fantastiska funktioner för att foto klockor med manuell fokus. Fantastisk elektronisk sökare med 2,36 miljoner punkter så man ser exakt skärpedjup och fokus när man fotar.

Man kan givetvis köpa en 1,4 35mm prime om man vill.

Om du inte kräver hypersnabb AF så är detta en våt dröm för oss som gillar snygga prylar.
Har sålt alla DSLR prylar. För tunga.

Kan mer om kameror än klockor so far.

fujifilmxe1-7.jpg
 
Topp